Päiväkodin oveen oli ilmestynyt lappu ns virikelasten vanhemmille

  • Viestiketjun aloittaja virike
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja :
Vaikka kaikki virikelapset jäisivät pois päivähoidosta, tuskin silti jokainen saisi lastaan lähitarhaan. Moni tuntuu ajattelevan, että jos virikelapset olisivat pois, päivähoitoon liittyvät ongelmat olisi ratkaistu
mut ei ne ainakaa auta asiaa....
 
gh
Alkuperäinen kirjoittaja millis:
Alkuperäinen kirjoittaja gh:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei meillä oo ainakaan viä ollu tollasta lappua ovessa.meillä esikoinen virikehoidossa.mitähän ne vanhemmat ajattelee,ku aamusin vien.enkä oes vieny jos ei oes lääkäri sanonu.helpompaa oes kun ei tarvihtis joka aamu herätä aikasin ja lähtee viemään.mut kesän on kyl kotona(sen ite halusin)
En jaksa uskoa, et kaikilla näillä äitiyslomalaisten yms lapsilla on joku kehitysviive, mihin tarvitsee päiväkodin tukea. Tai että ihan kaikki nämä äidit on sairaita, eivätkä kykene lapsiaan hoitamaan. En nyt tarkoita, etteikö sinun lapsellasi voisi olla, mut kyllä enemmistö näistä virikelapsista on siellä ihan muista syistä.
mä en ainakaan halua menettää mun lapsen hoitopaikkaa vaikka vauvan kans nyt olenkin äitiyslomalla. siksi esikoinen hoidossa kolme pvää per viikko. voivoi jos on jollai sen kans ongelma.
täällä ainakin saa keskeyttää vuoden ajaksi hoidon menettämättä paikkaa.
no en tiedä miten täällä on. eipä mitään tuollaista edes tarjottu vaihtoehdoksi. kyllä pk:n hoitajat olivat sitä mieltä että muutama päivä viikossa hoitoa paras ratkaisu. ja siis terve laps ja terve äiti kyseessä. miks turhaan rikkoa vuosien rutiinia lapselta vain koska vauva tuli ?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Vaikka kaikki virikelapset jäisivät pois päivähoidosta, tuskin silti jokainen saisi lastaan lähitarhaan. Moni tuntuu ajattelevan, että jos virikelapset olisivat pois, päivähoitoon liittyvät ongelmat olisi ratkaistu
mut ei ne ainakaa auta asiaa....
Eivätkä merkittävästi myöskään ole se ongelma.Ongelma tosiaan on kunnissa,jotka säästävät päivähoidossa surutta.Kannattaa oikeasti ottaa osaa seuraaviin kuntavaaleihin ja katsoa keitä sinne päästää näistäkin asioista päättämään.
 
mami

no minusta tuo koko "virikehoito" on 80% tapauksissa turhaa.. lapseni pk:ssa eräskin äitiyslomalla oleva äiti, joka pitää alle 3-v. lasta hoidossa 100% joka päivä oikein asiakseen "tiedottaa" omasta huonosta tilanteestaan (miten huonosti saa nukuttua, niskalihakset jumissa niin että huimaa jne), käsittääkseni ihan vaan perustellakseen ääneen vanhemman lapsen hoitoon viemistä. hymyssä suin kuuntelen näitä juttuja... ihan kuin sitä hoitoa minulle tai kenellekään tarvitsisi todistella.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Vaikka kaikki virikelapset jäisivät pois päivähoidosta, tuskin silti jokainen saisi lastaan lähitarhaan. Moni tuntuu ajattelevan, että jos virikelapset olisivat pois, päivähoitoon liittyvät ongelmat olisi ratkaistu
mut ei ne ainakaa auta asiaa....
Eivätkä merkittävästi myöskään ole se ongelma.Ongelma tosiaan on kunnissa,jotka säästävät päivähoidossa surutta.Kannattaa oikeasti ottaa osaa seuraaviin kuntavaaleihin ja katsoa keitä sinne päästää näistäkin asioista päättämään.
Aivan. Siis ihan oikeastiko te luulette, että ne päivähoitopaikkojen määrät pysyisivät ennallaan, jos subjektiivinen ph-oikeus päättyisi? Ihan varmasti silloin politiikot hiffaisivat uuden säästökohteen, eli päivähoitopaikkojen vähentämisen: "tottakai päivähoitoa tarvitsevien määrä vähenee, kun kaikki virikelapset jäävät pois hoidosta, vähennetäänpä tästä 10 paikkaa" (vaikka virikelapsia oisi ollut vain 3.)

Eli vääntäkää mulle rautalangasta, miksi se kunta ei sitten lisää niitä päivähoitopaikkojen määrää, jos ei riittävästi niitä ole tulijoille? Se on päivähoitolain vastaista!
 
hh
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Vaikka kaikki virikelapset jäisivät pois päivähoidosta, tuskin silti jokainen saisi lastaan lähitarhaan. Moni tuntuu ajattelevan, että jos virikelapset olisivat pois, päivähoitoon liittyvät ongelmat olisi ratkaistu
mut ei ne ainakaa auta asiaa....
Eivätkä merkittävästi myöskään ole se ongelma.Ongelma tosiaan on kunnissa,jotka säästävät päivähoidossa surutta.Kannattaa oikeasti ottaa osaa seuraaviin kuntavaaleihin ja katsoa keitä sinne päästää näistäkin asioista päättämään.
Aivan. Siis ihan oikeastiko te luulette, että ne päivähoitopaikkojen määrät pysyisivät ennallaan, jos subjektiivinen ph-oikeus päättyisi? Ihan varmasti silloin politiikot hiffaisivat uuden säästökohteen, eli päivähoitopaikkojen vähentämisen.

Eli vääntäkää mulle rautalangasta, miksi se kunta ei sitten lisää niitä päivähoitopaikkojen määrää, jos ei riittävästi niitä ole tulijoille? Se on päivähoitolain vastaista!
näin juuri se menis !
 
Alkuperäinen kirjoittaja mitä:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Ilmeisesti joudun,tässä on kiitos kun hoidin lapset 4 ja 5 vuotiaaksi kotona,enkä ollut muiden tarhapaikkoja viemässä.
kyllä minuakin ottaisi päähän ja kovaa.ihme touhua..

Mä ite oon miettinyt usein että kamala tilanne jos joutuis viemään molemmat lapset eri hoitopaikkoihin, ja varsinkin jos hoitopaikat olis eri suunnissa eikä silleen saman matkan varrella :/ Ite oon viä lasten kans kotona mutta kun mainitsin ystävälleni että noinkin voi käydä niin hän väitti vastaan ettei muka ole mahdollista kun on kyse sisaruksista. Sanoin että on se ihan mahdollista, vaikka hullulta kuulostaakin. Toivottavasti saat molemmat lapsesi samaan hoitopaikkaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Vaikka kaikki virikelapset jäisivät pois päivähoidosta, tuskin silti jokainen saisi lastaan lähitarhaan. Moni tuntuu ajattelevan, että jos virikelapset olisivat pois, päivähoitoon liittyvät ongelmat olisi ratkaistu
mut ei ne ainakaa auta asiaa....
Eivätkä merkittävästi myöskään ole se ongelma.Ongelma tosiaan on kunnissa,jotka säästävät päivähoidossa surutta.Kannattaa oikeasti ottaa osaa seuraaviin kuntavaaleihin ja katsoa keitä sinne päästää näistäkin asioista päättämään.
Aivan. Siis ihan oikeastiko te luulette, että ne päivähoitopaikkojen määrät pysyisivät ennallaan, jos subjektiivinen ph-oikeus päättyisi? Ihan varmasti silloin politiikot hiffaisivat uuden säästökohteen, eli päivähoitopaikkojen vähentämisen: "tottakai päivähoitoa tarvitsevien määrä vähenee, kun kaikki virikelapset jäävät pois hoidosta, vähennetäänpä tästä 10 paikkaa" (vaikka virikelapsia oisi ollut vain 3.)

Eli vääntäkää mulle rautalangasta, miksi se kunta ei sitten lisää niitä päivähoitopaikkojen määrää, jos ei riittävästi niitä ole tulijoille? Se on päivähoitolain vastaista!


Eli jos 3 jää pois, niin kymmenen paikkaa silti vähennetään? Jos jäljelle jääneet ovat työssäkäyvien lapsia, niin ottaako sen jälkeen 7 vanhempaa jälkikasvunsa töihin mukaan, koska kunta lakkautti heidän lapsensa hoitopaikan?

eikä niitä paikkoja oikeasti riitä kaikille. Kunnat ehkä rikkoo lakia, mut näin se vaan menee. Ikävä juttu niille, jotka ei hoitopaikkaa saa.
 
huh huh
Alkuperäinen kirjoittaja virike:
Lapussa kerrottiin, että kunta tarjoaa myös kerhotoimintaa ja luki, että tämä on hyvä vaihtoehto lapsille, joiden toinen/molemmat vanhemmat ovat päivät kotona. Oli kerrottu aika ja paikka missä kerhoilua on tarjolla. Luin lapun ja mulle tuli sellainen olo, etten kehtaisi viedä lastani enää hoitoon, ellen kävisi töissä. Lappu oli liimattu ulko-oveen eli paikkaan, mistä kaikki sen varmasti huomaavat. Yleensä ovessa on ollut vain tärkeitä tiedotuksia, muut eri paikassa.

Minkälaisia ajatuksia tämä teissä herättää? Mun mielestä on oikein hyvä, että tälläisiä vihjeitä annetaan, koska alueellamme on pula hoitopaikoista ja yksi ainoa päiväkoti.

Täysin edesvastuutonta toimintaa päiväkodilta. He eivät voi tietää, minkä vuoksi kukakin lapsensa on hoitoon tuonut. Eivät kaikki ole ns. virikelapsia, jotka ovat päiväkodissa vaikka äiti (tai isä) olisikin kotona. Esimerkiksi itse olen sairastanut toisen lapseni synnyttyä vaikean masennuksen, jolloin esikoinen piti laittaa hoitoon (olin aikonut pitää hänet kotona, mutta siinä tilassa en kyennyt hoitamaan edes itseäni, joten hän sai hoitopaikan neuvolan avustuksella asap ja minua sekä vauvaa tuli äitini auttamaan, muuten ei oltaisi selvitty). Jokaisella on omat syynsä viedä lapsia hoitoon ja päiväkodin asia ei vähimmässäkään määrin ole ruveta niitä syitä peräämään ja arvostelemaan.

Itse tekisin ilmoituksen kunnalle kyseisestä päiväkodista.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Alkuperäinen kirjoittaja virike:
Lapussa kerrottiin, että kunta tarjoaa myös kerhotoimintaa ja luki, että tämä on hyvä vaihtoehto lapsille, joiden toinen/molemmat vanhemmat ovat päivät kotona. Oli kerrottu aika ja paikka missä kerhoilua on tarjolla. Luin lapun ja mulle tuli sellainen olo, etten kehtaisi viedä lastani enää hoitoon, ellen kävisi töissä. Lappu oli liimattu ulko-oveen eli paikkaan, mistä kaikki sen varmasti huomaavat. Yleensä ovessa on ollut vain tärkeitä tiedotuksia, muut eri paikassa.

Minkälaisia ajatuksia tämä teissä herättää? Mun mielestä on oikein hyvä, että tälläisiä vihjeitä annetaan, koska alueellamme on pula hoitopaikoista ja yksi ainoa päiväkoti.

Täysin edesvastuutonta toimintaa päiväkodilta. He eivät voi tietää, minkä vuoksi kukakin lapsensa on hoitoon tuonut. Eivät kaikki ole ns. virikelapsia, jotka ovat päiväkodissa vaikka äiti (tai isä) olisikin kotona. Esimerkiksi itse olen sairastanut toisen lapseni synnyttyä vaikean masennuksen, jolloin esikoinen piti laittaa hoitoon (olin aikonut pitää hänet kotona, mutta siinä tilassa en kyennyt hoitamaan edes itseäni, joten hän sai hoitopaikan neuvolan avustuksella asap ja minua sekä vauvaa tuli äitini auttamaan, muuten ei oltaisi selvitty). Jokaisella on omat syynsä viedä lapsia hoitoon ja päiväkodin asia ei vähimmässäkään määrin ole ruveta niitä syitä peräämään ja arvostelemaan.

Itse tekisin ilmoituksen kunnalle kyseisestä päiväkodista.
Lapussa oli ainoastaan kerrottu vaihtoehdoista. ei siinä lukenut, että teidän Nico-Petterille ei ole enää paikkaa, koska äiti on vauvan kanssa kotona.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli jos 3 jää pois, niin kymmenen paikkaa silti vähennetään? Jos jäljelle jääneet ovat työssäkäyvien lapsia, niin ottaako sen jälkeen 7 vanhempaa jälkikasvunsa töihin mukaan, koska kunta lakkautti heidän lapsensa hoitopaikan?

eikä niitä paikkoja oikeasti riitä kaikille. Kunnat ehkä rikkoo lakia, mut näin se vaan menee. Ikävä juttu niille, jotka ei hoitopaikkaa saa.
Tuo lainausmerkeissä oleva oli esimerkki poliitikon ajattelutavasta. Kun ei tiedetä tarkkaa virikepaikkalaisten määrää, vähennetään summassa. Eli lopputuloksena voi valitettavasti olla vielä pahempi tilanne kuin ennen subjektiivisuudesta luopumista.
 
heh
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Itse tekisin ilmoituksen kunnalle kyseisestä päiväkodista.
minkähän asian takia? :LOL: eihän siinä lapussa sanottu, ketkä niitä virikepaikkalaisia ovat.

...että oikein ILMOITUKSEN tekisit kunnalle kunnan omasta yksiköstä. uoooh.
 
minä
esim. kunnassa voi olla päiväkoteja joissa on vapaita paikkoja ja toisia joissa on täyttä, yleensä näin on niillä alueilla joihin on hiljakkoin rakennettu paljon (lapsiperheet on usein niitä rakentajia tai ainakin sellaisiksi haluavat ). Näin kunnalla on tarpeeksi paikkoja mutta vain "väärässä" paikassa. Joten kun kotiäiti hakee hoitopaikka ja ilmoittaa että ei ole autoa käytössä niin saa sen lähipaikan ja työssäkäyvä ilmoittaa että on pakko saada paikka + auto käytössä niin hänelle annetaan se kauempi paikka.
Lähipaikan siis saa helpommin kun ilmoittaa ettei voi kuljettaa.

En tiedä olisiko paikkoja yhtä paljon kuin nyt jos oikeus lopetettaisiin, mutta ei niitä myöskään niin paljon tartittaisi. Meidän kunnassa tehtiin tosi tarkat laskelmat hiljattain kun mietittiin kuntalisää ja sen suuruutta = kuinka moni hoitaisi lapsensa kotona jos sitä saisi. Kuinka monta lasta on hoidossa vaikka vanhempi on kotona nuoremman kanssa, näissä laskelmissa ei otettu huomioon niitä lapsia jotka ovat hoidossa ja vanhemmat työttömiä koska oletuksena on että he hakevat kokoajan töitä ja siten saattavat piankin tarvita hoitopaikan.

Lopputulos oli että kuntalisää maksetaan kokeiluna tämä vuosi niille perheille joiden kaikki lapset hoidetaan kotona, katsotaan kuinka käy. Hoitosopimuksia purettiin alkuvuodesta monta :)
 
vieras
Mun mielestä on kovin itsekästä heiltä vanhemmilta, jotka kärräävät lapsensa hoitoon ja itse ovat kotona! Eihän muulla ole väliä, kunhan he pääsevät helpommalla, ei vaikka tietäisi että hoitopaikoista on pulaa :/
 
Juuri näin
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Vaikka kaikki virikelapset jäisivät pois päivähoidosta, tuskin silti jokainen saisi lastaan lähitarhaan. Moni tuntuu ajattelevan, että jos virikelapset olisivat pois, päivähoitoon liittyvät ongelmat olisi ratkaistu
mut ei ne ainakaa auta asiaa....
Eivätkä merkittävästi myöskään ole se ongelma.Ongelma tosiaan on kunnissa,jotka säästävät päivähoidossa surutta.Kannattaa oikeasti ottaa osaa seuraaviin kuntavaaleihin ja katsoa keitä sinne päästää näistäkin asioista päättämään.
Aivan. Siis ihan oikeastiko te luulette, että ne päivähoitopaikkojen määrät pysyisivät ennallaan, jos subjektiivinen ph-oikeus päättyisi? Ihan varmasti silloin politiikot hiffaisivat uuden säästökohteen, eli päivähoitopaikkojen vähentämisen: "tottakai päivähoitoa tarvitsevien määrä vähenee, kun kaikki virikelapset jäävät pois hoidosta, vähennetäänpä tästä 10 paikkaa" (vaikka virikelapsia oisi ollut vain 3.)

Eli vääntäkää mulle rautalangasta, miksi se kunta ei sitten lisää niitä päivähoitopaikkojen määrää, jos ei riittävästi niitä ole tulijoille? Se on päivähoitolain vastaista!
Nimenomaan! On ihan roskapuhetta väittää, että päiväkodit ovat turvoksissa subjektiivisen päivähoito-oikeuden takia. Jos se poistettaisiin, seuraus olisi vain ja ainoastaan se, että päättäjät toteaisivat, että jaaha, ei tarvitakaan näin paljon päivähoitopaikkoja enää. Päiväkoteja suljettaisiin ja jäljelle jääviä yhdisteltäisiin.

Eivät ylisuuret ryhmät ole kuin poliittisesta tahdosta kiinni. Sille asialle olisi voitu tehdä jotain jo aikoja sitten, jos todella haluttaisiin. Kyllä sitä rahaa kummasti aina löytyy tarvittaessa.
 
Mikä tuossa oli niin vaikea ymmärtää?
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Itse tekisin ilmoituksen kunnalle kyseisestä päiväkodista.
minkähän asian takia? :LOL: eihän siinä lapussa sanottu, ketkä niitä virikepaikkalaisia ovat.

...että oikein ILMOITUKSEN tekisit kunnalle kunnan omasta yksiköstä. uoooh.
Totta kai. Ilmoitus epäasiallisesta käytöksestä lasten vanhempia kohtaan. Pitääkö piirtää kuva?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
meidän päikyssä kaikille virike lapsille jaettiin lokeroon lappu, että päiväkoti EI tarjoa hoitoa virike lapsille 1.6-31.7...ja oveen oli tullu lappu kerhoista ja leikkikenttätoiminnasta..
Mutta tästäkin huolimatta varahoitopaikka on järjestettävä sille virikelapsellekin kesän ajaksi, jos vanhemmat näin vaativat.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mikä tuossa oli niin vaikea ymmärtää?:
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Itse tekisin ilmoituksen kunnalle kyseisestä päiväkodista.
minkähän asian takia? :LOL: eihän siinä lapussa sanottu, ketkä niitä virikepaikkalaisia ovat.

...että oikein ILMOITUKSEN tekisit kunnalle kunnan omasta yksiköstä. uoooh.
Totta kai. Ilmoitus epäasiallisesta käytöksestä lasten vanhempia kohtaan. Pitääkö piirtää kuva?
entäs jos se on kunnan ilmoitus ei päiväkodin, ja mitä epäasiallista on siinä että kerrotaan vaihtoehdoista.
Käy meijän esikoisen koulullakin jos jonkun näköistä poppoota kertomassa kesäleireistä ja muista vaihtoehdoista mitä ala-aste ikäiset voivat kesälomalla tehdä
 
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
...että oikein ILMOITUKSEN tekisit kunnalle kunnan omasta yksiköstä. uoooh.
No kelle sitten? Eiköhän se kunta itse omia yksiköitään valvo. Presidentillekö pitäisi itkeä?
Päivän vitsi.
Meinaatko että ei kannata valittaa esim. kunnallisen perhepäivähoitajan toiminnasta, kun kyllähän se kunta yksiköitään valvoo :LOL:
 
huh huh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä on kovin itsekästä heiltä vanhemmilta, jotka kärräävät lapsensa hoitoon ja itse ovat kotona! Eihän muulla ole väliä, kunhan he pääsevät helpommalla, ei vaikka tietäisi että hoitopaikoista on pulaa :/
Mistä ihmeestä voit tietää, mistä eri syistä kukin lapsiaan hoitoon "kärrää"... Älä ole niin kärkäs tuomitsemaan, jonain päivänä saatat itsekin tarvita apua.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
esim. kunnassa voi olla päiväkoteja joissa on vapaita paikkoja ja toisia joissa on täyttä, yleensä näin on niillä alueilla joihin on hiljakkoin rakennettu paljon (lapsiperheet on usein niitä rakentajia tai ainakin sellaisiksi haluavat ). Näin kunnalla on tarpeeksi paikkoja mutta vain "väärässä" paikassa. Joten kun kotiäiti hakee hoitopaikka ja ilmoittaa että ei ole autoa käytössä niin saa sen lähipaikan ja työssäkäyvä ilmoittaa että on pakko saada paikka + auto käytössä niin hänelle annetaan se kauempi paikka.
Lähipaikan siis saa helpommin kun ilmoittaa ettei voi kuljettaa.

En tiedä olisiko paikkoja yhtä paljon kuin nyt jos oikeus lopetettaisiin, mutta ei niitä myöskään niin paljon tartittaisi. Meidän kunnassa tehtiin tosi tarkat laskelmat hiljattain kun mietittiin kuntalisää ja sen suuruutta = kuinka moni hoitaisi lapsensa kotona jos sitä saisi. Kuinka monta lasta on hoidossa vaikka vanhempi on kotona nuoremman kanssa, näissä laskelmissa ei otettu huomioon niitä lapsia jotka ovat hoidossa ja vanhemmat työttömiä koska oletuksena on että he hakevat kokoajan töitä ja siten saattavat piankin tarvita hoitopaikan.

Lopputulos oli että kuntalisää maksetaan kokeiluna tämä vuosi niille perheille joiden kaikki lapset hoidetaan kotona, katsotaan kuinka käy. Hoitosopimuksia purettiin alkuvuodesta monta :)

Ei se aina mene ihan niin, että autottomat saa lähipäiväkotiin. Mä laitoin ihan hakemukseen maininnan, että meillä on vain yksi auto käytössä, joten lapsia joudutaan kuljettamaan kävellen vähintään kerran päivässä. Siitä huolimatta en ensiyrittämällä saanut lapsiani lähelle hoitoon ja kaiken lisäksi olisivat vielä joutuneet eri paikkoihin. Täällä ei ole edes kunnolla toimivaa joukkoliikennettä kunnan sisällä, joten en olisi mitenkään pystynyt lapsia kuskaamaan kävellen eri suuntiin, kun välimatkat voi olla pitkiä. Mulle sanottiin kunnasta ihan suoraan, että jatka mieluummin hoitovapaata, kun vielä voit, hoitopaikkoja on huonosti tarjolla. No, jatkoin hoitovapaata ja toisella hakukerralla sain lapset lähelle hoitoon. Tällä hetkellä kuljetan lapsia yksin aamuin illoin, koska miehen työajat muuttuivat hankaliksi ja työmatka piteni. Jos lapset eivät olisi lähellä hoidossa, heidän hoitopäivänsä olisivat kohtuuttoman pitkiä, kun mies veisi ja hakisi autolla.

 

Yhteistyössä