Päiväkodin pihassa kasvaa tuntemattomia marjoja. Käsittämätöntä, ettei päiväkodin johtajaa kiinnosta

  • Viestiketjun aloittaja aloittaj123
  • Ensimmäinen viesti
aloittaj123
Päiväkodin pihassa kasvaa tuntemattomia marjoja. Käsittämätöntä, ettei päiväkodin johtajaa kiinnosta selvittää, mitä marjat ovat.

Olen kuvitellut, että maalaisjärkikin sanoo, ettei päiväkodin pihassa kannata kasvattaa marjoja, jota ei tunnista. Kenen vastuulla on luoda turvallinen ympäristö lapsille?

Ottaako päiväkodin johtaja nyt vastuuta ja kitsee pois myrkkymarjapuskat vai jääkö ne sinne pihalle?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015082620246999_uu.shtml
 
vierailija
Hmm. Eihän tuossa sanottu ettei kiinnosta. Taitaa olla tietämättömyydestä kyse. Eipä noin saisi päästä käymään, mutta ihminen on erehtyväinen. Ehkä pensaat ovat olleet pihassa aina tai jo silloin kun pk:n johtaja on taloon tullut. Perusoletuksena hänelläkin varmaan on, ettei päiväkodin pihaan ole istutettu myrkyllisiä marjoja.

Toivotaan nyt, että kyseessä on väärä hälyytys ja onneksi lapset ovat seurannassa. Tässä on ehkä kuitenkin hieman ylireagoinnin makua iltalehden puolelta. Vanhemmat ovat toki huolissaan. Mutta ei varmasti ole ensimmäinen kerta, kun joku lapsi hoidossa syö jotakin myrkillistä. Ja aina silloin tällöin joku lapsi karkaa, vaikka valvotaan. Somessa tällaiset asiat tuppaavat paisumaan yli äyräidensä.
 
aloiittaja123
Hmm. Eihän tuossa sanottu ettei kiinnosta. Taitaa olla tietämättömyydestä kyse.
Toki kyse on tietämättömyydestä, mutta miten laiska pitää olla, ettei viitsi selvittää pihan turvallisuutta lapsille?

Jos minä vaikka menisen työhön jonnekin uuteen päiväkotiin, niin kyllä mä kokisin velvollisuudeksi tarkistaa aina pihan ja tilojen turvallisuuden lapsille. Jos pihassa olisi vaikka ruostunut naula tai marjoja, joita en tunnista, niin totta mooses jo maalaisjärki sanoo, että PITÄÄ SELVITTÄÄ JA KORJATA!

Jos päiväkodin pihassa kasvaa myrkkymarjoja, niin ainoa syy siihen on, ettei ketään kiinnosta.
 
Eräässä päiväkodin pihassa kasvoi ja en tiedä kasvaako vieläkin myrkyllisiä marjoja. Ainoa toimenpide oli kieltää lapsia koskemasta. Sen sijaan että oisivat kaivaneet puskat ylös sieltä. Kyllä sen pihan on oltava semmonen että akuutteja vaaranpaikkoja ei ole.
 
Voisko vaan sanoa penskoilleen että maroja ei syödä? Suomen luonnossakin kasvaa useampi tappavan myrkyllinen marja.
Se ois helppoa kun lapsiryhmät uskoisivat vaan sanasta eikä koskaan keksis mitää sääntöjä uhmaavaa. Mutta kun päiväkodissa on kuitenkin paljoin vilkkaita suhteessa aikuisiin, on ympäristö tehtävä semmoseksi että ei synny mitää myrkytyksiä. Metsäänkin lähetään tarkkaan miettien että voidaan vahtia kaikkia.
 
Mä en kyllä tajua, miten nykylapsosia opetetaan. Itsekin oon selvinnyt pihapiirin sormustikukista ja parsan punaisista marjoista hengissä. Metsänlaidan näsiästä ja pusikon punakoisoista puhumattakaan...
 
aloittaja123
Voisko vaan sanoa penskoilleen että maroja ei syödä? Suomen luonnossakin kasvaa useampi tappavan myrkyllinen marja.
Niille siis 9kk ikäisillekin päiväkotilapsille opetetaan jo, ettei marjoja syödä? Osaavatko he jo kaikki sanat tai tietävätkö, mitä marjat ovat?

Mä olen nähnyt aika monta vanhempaa, jokta ovat opettaneet, ettei marjoja syödä, mutta se ei ole auttanut.
 
aloittaa123
Eräässä päiväkodin pihassa kasvoi ja en tiedä kasvaako vieläkin myrkyllisiä marjoja. Ainoa toimenpide oli kieltää lapsia koskemasta. Sen sijaan että oisivat kaivaneet puskat ylös sieltä. Kyllä sen pihan on oltava semmonen että akuutteja vaaranpaikkoja ei ole.
Niimpä. Vähän sama kuin tekisi kaivon päiväkodin pihalle ja sanoisi lapsille, että älkää sit kurkotelko sinne, ettette tipu.

Näinhän myös niissä palju-kuolemissa: miksi lapset kuolee niinin, onko vanhemmat toki ohjeistaneet, ettei niihin sit kiivetä.
 
aloittaja123
Mä en kyllä tajua, miten nykylapsosia opetetaan. Itsekin oon selvinnyt pihapiirin sormustikukista ja parsan punaisista marjoista hengissä. Metsänlaidan näsiästä ja pusikon punakoisoista puhumattakaan...
Koska sinä olet niistä selvinnyt, niin se tarkoittaa että niitä voi sit rauhassa kasvattaa päiväkodin pihalla?

Oletko koskaan tuntenut kiinnostusta syödä kukkia, et varmaan? Ymmärrätkö, mitä eroa on kukilla ja herkullisen näköisillä marjoilla, joita taas lapset näkevät aikuistenkin syövän?
 
Koska sinä olet niistä selvinnyt, niin se tarkoittaa että niitä voi sit rauhassa kasvattaa päiväkodin pihalla?

Oletko koskaan tuntenut kiinnostusta syödä kukkia, et varmaan? Ymmärrätkö, mitä eroa on kukilla ja herkullisen näköisillä marjoilla, joita taas lapset näkevät aikuistenkin syövän?
Eipä meitä ois enää jäljellä, jos esi-isämme olisivat popsineet kaiken mikä eteen sattuu.
 
Niin, vois ne vanhemmatkin joskus jotain tehdä, tässätapauksessa kaivaa sen pensaan pois.miks aina odottaa valmista.
Just näin.

Sitä mä en tajua, että kun hoitaa lapsosiaan kotioloissa, on sitä ja tätä näkösällä ja pusikossa herraties mitä ja pöydälläkin voi tönöttää röökiaski. Sit kun viedään lapsi hoitoon, oletetaan että siellä on kaikki täysin turvallista. Ihan samoja ihmisiä hoitopaikassakin kuitenkin vaan hoitajina on.
 
vierailijavieraas
Kun päiväkodin pihaa on suunniteltu ja rakennettu, luulisi viherosaston tyypeillä olevan sen verran järkeä, etteivät istuttaisi myrkkymarjapensaita. Samoin kuin vanhusten hoivakotien pihoihin. Vaan ilmeisesti ei ole. Järkeä.
 
vierailija
Kun päiväkodin pihaa on suunniteltu ja rakennettu, luulisi viherosaston tyypeillä olevan sen verran järkeä, etteivät istuttaisi myrkkymarjapensaita. Samoin kuin vanhusten hoivakotien pihoihin. Vaan ilmeisesti ei ole. Järkeä.
Aivan. Koska esim linnut eivät voi kakkia päiväkodin pihoille jolloin niiden syömien marjojen siemenet leviää. Tai marjapuska ei voi tunkeutua aidan toiselta puolen päiväkodin pihalle... Koska kaikki päiväkodit on suunniteltu ja rakennettu 2010-luvulla ja niiden pihat on kliinisiä.

:D

Siis toki pihan pitää olla lähtökohtaisesti turvallinen. Mutta on päiväkoteja missä pihat on esim puoliksi metsää ja melkoisen isoja. On sitä sun tätä vanhaa kasvillisuutta ja puskaa, joita ei varsinaisesti ole sinne istutettu. On jopa päiväkoteja, jotka ei ulkoile aidatuilla pihoilla ollenkaan, jolloin kontrolli voi olla vielä vaikeampaa (myrkkymarjat, lasinsirut, tupakantumpit, huumeneulat jne). Silloin tuollaista voi sattua. Nyt vielä ollut lomaa, päiväkoti on voinut olla kiinni ja pieni marjapuska kasvanut sinne missä sitä ei ennen ole tavattu. Kaikkea ei aina huomaa ja tule mieleen. Etenkin kun niitä liikkuvia vahdittavia voi tätä nykyä yhdellä ihmisellä olla pihalla liki 30 päätä.
 
juliiia
Aivan. Koska esim linnut eivät voi kakkia päiväkodin pihoille jolloin niiden syömien marjojen siemenet leviää. Tai marjapuska ei voi tunkeutua aidan toiselta puolen päiväkodin pihalle... Koska kaikki päiväkodit on suunniteltu ja rakennettu 2010-luvulla ja niiden pihat on kliinisiä.

:D

Siis toki pihan pitää olla lähtökohtaisesti turvallinen. Mutta on päiväkoteja missä pihat on esim puoliksi metsää ja melkoisen isoja. On sitä sun tätä vanhaa kasvillisuutta ja puskaa, joita ei varsinaisesti ole sinne istutettu. On jopa päiväkoteja, jotka ei ulkoile aidatuilla pihoilla ollenkaan, jolloin kontrolli voi olla vielä vaikeampaa (myrkkymarjat, lasinsirut, tupakantumpit, huumeneulat jne). Silloin tuollaista voi sattua. Nyt vielä ollut lomaa, päiväkoti on voinut olla kiinni ja pieni marjapuska kasvanut sinne missä sitä ei ennen ole tavattu. Kaikkea ei aina huomaa ja tule mieleen. Etenkin kun niitä liikkuvia vahdittavia voi tätä nykyä yhdellä ihmisellä olla pihalla liki 30 päätä.
Kyllä päiväkodin pihan pitää olla turvallinen muurenkin kuin vain lähtökohtaisesti. Ympäristön turvallisuutta pitää ylläpitää. Just sen takia, että hoidettavia on paljon ja hoitajia vähän.
 

Yhteistyössä