Päiväkoteihin kellokortit

  • Viestiketjun aloittaja oikein hyvä juttu
  • Ensimmäinen viesti
"..."
[QUOTE="joojoo";28080813]Lapsen saa sitten varmaan hakea myös kesken päikkäreiden?[/QUOTE]

Voi luoja... jo on niin pikkurahasta puutetta, että pitää lapsi herättää jonkun euron tähden, niin tuskin ne sinua kieltävät.
Suomessa päivähoito on niin halpaa, että käsittämätöntä, että joku vielä kehtaa edes miettiä tuollaista.
 
Mä olen tuon lätkän kanssa pelannut jo parisen vuotta testikäytössä. Lapsen pystyy myös kirjaamaan sisään tai ulos myös ilman sitä. Oon ollut tosi tyytyväinen, koska se on helppoa -näytät puhelimelle sitä ja se piippaa. Se mahdollistaa myös henkilökunnalle enemmän aikaa lapsille kun ei tarvitse yhden olla päivällä koneella kirjoittamassa ketkä on paikalla ja ketkä ei.

Ainoa mitä mietin tuossa on se, että kai se edelleen säilyy se jokaiselle tulojen mukaan määritelty maksu ja siitä se pienenee kun tunnit lyhenee. Koska jos se menee siihen, että maksu on sama ja lapsi on vähemmän paikalla, ni sit pienenee, ni sit on työssäkäyvät yh-äidit ku*essa. Lapset on nopeesti sen 10h päivässä päiväkodissa, kun pitää äidin tehdä 8h työpäivä.

No kaipa se olisi sillai, et jokaisella lapsella olis ns. oma tuntihinta sen oman maksun mukaan ja sen perusteella laskutettais.

Muistaakseni Helsingissä lapsen päiväkotikustannukset on noin 900€/kk.
 
Mä olen tuon lätkän kanssa pelannut jo parisen vuotta testikäytössä. Lapsen pystyy myös kirjaamaan sisään tai ulos myös ilman sitä. Oon ollut tosi tyytyväinen, koska se on helppoa -näytät puhelimelle sitä ja se piippaa. Se mahdollistaa myös henkilökunnalle enemmän aikaa lapsille kun ei tarvitse yhden olla päivällä koneella kirjoittamassa ketkä on paikalla ja ketkä ei.
mä niin arvasin että kaupungin IT-osasto ei saa järjestelmää iän kuuna päivänä pelaamaan
 
"Kiraki"
[QUOTE="JKL";28081389]Lisään vielä sen verran että ainakin JKLssä läpykkä on vielä sellainen että sen saa helposti avainrenksuun kiinni, eli kulkee parhaiten muiden avaimien kanssa mukana. Eli erittäin simppeli juttu kaikenkaikkiaan vanhempien osalta, saa nähdä mitä sitten tapahtuu kun oikeasti pääse netistä tutkimaan hoitoaikoja ja sitä kautta ilmoittamaan hoitoaikoja ja muita asioita.[/QUOTE]

Meillä yleensä toinen vie ja toinen hakee...säilytetäänköhän sitä läpykkää silloin hoitopaikalla vai saakohan niitä 2kpl?
 
"vieras"
Tuli tuosta esimerkistä mieleen, että on eri maksuluokkia riippuen monta tuntia viikossa lapset ovat hoidossa. Elikkä jos mun lapset on täyden päivän hoidossa, sanotaan nyt 8 tuntia per päivä, niin maksaisinko minä sitten sen täyden maksunkin noista lapsista, eikö siinä enää otetakaan tuloja huomioon, eihän tuossa ole mitään järkeä.

Tällä hetkellä lapset ovat reilun 7 tunnin päiviä hoidossa, vaikka itse teen vain n. 5 tunnin päivää töissä ja hoitomaksu on vielä nyt 0€, kun on niin pienet tulot. Aiemmin en voi lapsia hoidosta hakea, kun mun työpäivä loppuu silloin kun lapset ovat päiväunillam, joten haen heidät heti välipalan jälkeen.
 
Lilith Le Nuit
Tuo tuli mieleen yh:sta. Olen yh ja lapsi oli pienenä 11h hoidossa. Mulla ei ole autoa ja kuljen töihin julkisilla toiselle paikkakunnalle. Että aikas kusessa on pienipalkkainen yh. Ja jos on velkoja maksettavana,
 
[QUOTE="nekku";28081340]
Lisäksi tuosta kustannuksesta, että miksi me tarhapalvelun asiakkaat ollaan aina niin huolissaan, että voi kun tuo maksaa ja mitä maksaa. Loppupeleissä kuitenkin kaikki maksaa, miksi tarhan kehittämiseen ei laitettaisi rahaa? Pidetään itsestään selvyytenä, että vaikkapa joukkoliikennettä tai julkista terveydenhoitoa pyritään kehittämään. Tarhan osalta pahin jarru ollaan me nöyrät vanhemmat.[/QUOTE]

No itse olen lähtökohtaisesti aina huolissani, kun julkisella sektorilla ryhdytään teknisiin uudistuksiin. Varsin usein on niin, että uudistus ei tuo asiakkaille tai työntekijöille mitään lisäarvoa vaan päinvastoin, ja silti rahaa poltetaan esim. 10 miljoonaa.

Että siksi näitä on kiva miettiä.
 
  • Tykkää
Reactions: ruutiukko
"nekku"
No itse olen lähtökohtaisesti aina huolissani, kun julkisella sektorilla ryhdytään teknisiin uudistuksiin. Varsin usein on niin, että uudistus ei tuo asiakkaille tai työntekijöille mitään lisäarvoa vaan päinvastoin, ja silti rahaa poltetaan esim. 10 miljoonaa.

Että siksi näitä on kiva miettiä.
Tässähän lisäarvona käsittääkseni nähdään tuo tuntipohjausuuteen siirtyminen.

Miten sitten itse kehittäisit tarhaa? Vai onko asenteesi vaan, että miettikööt muut ja minä ammun ne ideat alas sitä mukaan, kun kuulen ne....
 
[QUOTE="nekku";28081547]Tässähän lisäarvona käsittääkseni nähdään tuo tuntipohjausuuteen siirtyminen.

Miten sitten itse kehittäisit tarhaa? Vai onko asenteesi vaan, että miettikööt muut ja minä ammun ne ideat alas sitä mukaan, kun kuulen ne....[/QUOTE]

Se, että asioita miettii ja kyselee, ei ole ideoiden alasampumista. Sitä kutsutaan keskusteluksi. Miksei kaikkia puolia saisi mielestäsi pohtia?

Ja tuntipohjaisuuteen siirtyminen voi toki olla lisäarvo, mutta täytyy silti miettiä mitä muuta, mahdollisesti jopa negatiivista, uudistuksesta seuraa. Fakta on se, että itsekästä omaan napaan tuijottavaa vanhempaa ei kellokortilla paranneta. Itsekkyyden muoto voi muuttua.

Moni tuntuu luulevan, että uusimman teknologian käyttö itsessään jollain lailla lisää palvelun laatua. Ei lisää, parhaimmillaan se voi olla väline sen lisäämiseen. Itse kuitenkin sosiaali- ja terveysalalla toimineena tiedän omakohtaisesti, että näin ei todellakaan aina ole.
 
"JKL"
[QUOTE="Kiraki";28081423]Meillä yleensä toinen vie ja toinen hakee...säilytetäänköhän sitä läpykkää silloin hoitopaikalla vai saakohan niitä 2kpl?[/QUOTE]

Ainakin JKLssä saa 2 läpykkää ja tosiaan se leimaaminen onnistuu myös hoitopaikassa olevilla lapuilla vaikka läpykkä unohtuisikin tai joku muu hakee.
Kadonneen läpykän tilalle joutu itse ostamaan uuden mutta uusi maksaa jotain tyyliin 4 euroa..
 
"jooo"
[QUOTE="JKL";28081654]Ainakin JKLssä saa 2 läpykkää ja tosiaan se leimaaminen onnistuu myös hoitopaikassa olevilla lapuilla vaikka läpykkä unohtuisikin tai joku muu hakee.
Kadonneen läpykän tilalle joutu itse ostamaan uuden mutta uusi maksaa jotain tyyliin 4 euroa..[/QUOTE]

Ja onnistuu ihan sormellakin. Mä ainakin merkkaan ulkona sormella lapset haetuiksi, kun joka tapauksessa joudun kännykän sormella avaamaan. Heiluttelu ei läheskään aina avaa näppäinlukkoa, ja lapaset kädessä heilutellessa puhelin on äkkiä hangessa.
 
"vieras"
Äitinä kannatan, hoitajana olen hieman skeptinen. Tuossa on vaara että ryhmäkoot kasvaa. Siksi pitäisi nyt ensin säätää lakiin ne maksimiryhmäkoot ja hoitajamäärä, sen jälkeen tälläiset uudistuksetkin on tervetulleita. Ja käsittääkseni tuo ei kumminkaan tarkoita että lasta tuodaan ja haetaan ihan miten lystää, vaan jonkinlaiset hoitoajat täytyy joka tapauksessa ilmoittaa ennakkoon.
 
[QUOTE="vieras";28081702]Äitinä kannatan, hoitajana olen hieman skeptinen. Tuossa on vaara että ryhmäkoot kasvaa. Siksi pitäisi nyt ensin säätää lakiin ne maksimiryhmäkoot ja hoitajamäärä, sen jälkeen tälläiset uudistuksetkin on tervetulleita. Ja käsittääkseni tuo ei kumminkaan tarkoita että lasta tuodaan ja haetaan ihan miten lystää, vaan jonkinlaiset hoitoajat täytyy joka tapauksessa ilmoittaa ennakkoon.[/QUOTE]

Mitä itse hoitajana olet mieltä, muuttaisiko uudistus näin ollen mitään nykytilanteeseen verrattuna (paitsi että kynän ja paperin sijaan käytettäisiin kellokorttia, mikä ehkä voi säästää tietojen viemiseltä koneelle)? Jos siis verrataan siihen, että laskutus muutettaisiin tuntiperusteiseksi ilman kellokorttisysteemiä?
 
"xxx"
Mä mietin taas kerran sitten kaupungin/kunnan velvollisuutta järjestää hoitopaikka kodin läheltä? Onko sekään reilua, kun joku saa paikan 200m työpaikasta/kodista, naapurissa asuva saa paikan 20km päässä kotoa. Kunnat yhdistyy ja hoitopaikat voi olla tosi kaukana. Tämmöistä järjestelyä meille ehdotettiin syksyllä Oulussa. Hoitopaikkaan matkaa 20km, sieltä työpaikalle 30km(kotoa työpaikalle 10km). Tulee hintaa vanhemmille kunnan pompottelusta kauimmaiseen mahdolliseen päiväkotiin. Ei tässä järjestelyssä paljon lapsen etu lyhyistä hoitopäivistä paina, vaikka sillä tätä järjestelmää yritetäänkin markkinoida.. Ja tässä tapauksessa sitä lapsen etua on lyttäämässä joku ihan muu taho, kuin vanhemmat.
 
dgdd
Ei vaikuta meidän hoitoaikoihin, mutta jos tuo jotenkin vapauttaa henkilökunnan aikaa paperitöiltä niin varmaan ihan jees...vaikkakin kieltämättä herää kysymys, mitä tuo tekniikka ja härpäkkeet maksavat ja mistä se raha revitään?
Paljonko aikaa kuluu erilaisten sekaannusten selvittelyyn (esim. mummo haki lapsen eikä muistanut leimata, kortti katosi ym tilanteet)...?
Meillä tuo on kokeilussa eskarissa... on siis nuo lätkät ja se puhelin. Joskus olen unohtanut lätkän ja sitten on vaan käsin napautettu laitteesta että Reeta on nyt haettu.
 
olikli
[QUOTE="xxx";28081820]Mä mietin taas kerran sitten kaupungin/kunnan velvollisuutta järjestää hoitopaikka kodin läheltä? Onko sekään reilua, kun joku saa paikan 200m työpaikasta/kodista, naapurissa asuva saa paikan 20km päässä kotoa. Kunnat yhdistyy ja hoitopaikat voi olla tosi kaukana. Tämmöistä järjestelyä meille ehdotettiin syksyllä Oulussa. Hoitopaikkaan matkaa 20km, sieltä työpaikalle 30km(kotoa työpaikalle 10km). Tulee hintaa vanhemmille kunnan pompottelusta kauimmaiseen mahdolliseen päiväkotiin. Ei tässä järjestelyssä paljon lapsen etu lyhyistä hoitopäivistä paina, vaikka sillä tätä järjestelmää yritetäänkin markkinoida.. Ja tässä tapauksessa sitä lapsen etua on lyttäämässä joku ihan muu taho, kuin vanhemmat.[/QUOTE]

Hei, oon monesti miettiny että miten teillä kävi tuon homman kanssa. Muistelen että olisit joskus kirjoittanut tästä aiemminkin että tyyliin haukiputaalle asti pitäisi hoitoon viedä vaikka ei työpaikka ole siellä suunnallakaan ja matkaa tulee jopa parikymmentä kilsaa suuntaansa sinne päiväkotiin.
 
"joo"
Mä en ihan tajua, mihin noita läpysköjä tarvitaan, kun hoitaja voi kirjata kännyyn lapsen tulon hoitoon ilmankin sitä? Turha menoerä erilliset läpyskät.

Ja ihan sama vaikka hakisikin lapsen aikaisemmin kuin on ilmoittanut. Meillä ainakin laskutetaan ennakkoilmoituksen hoitoaikojen mukaan, ei toteutuneiden aikojen mukaan. (Paitsi tietty ylimenevästä laskutettaisiin)
 
"vieras"
Mitä itse hoitajana olet mieltä, muuttaisiko uudistus näin ollen mitään nykytilanteeseen verrattuna (paitsi että kynän ja paperin sijaan käytettäisiin kellokorttia, mikä ehkä voi säästää tietojen viemiseltä koneelle)? Jos siis verrataan siihen, että laskutus muutettaisiin tuntiperusteiseksi ilman kellokorttisysteemiä?
Kellokorttisysteemi kuulostaa ihan näppärältä, mutta kuinka kallista sen toteutus on? Lasten kirjaaminen koneelle ei vie paljoa aikaa työpäivästä, etenkin kun uudistuessaankin mitään hyvitystä ei saisi vaikka extempore hakisi lapsen aiemmin, vaan koneelle laitetaan joka tapauksessa ennalta ilmoitetut hoitoajat. Mutta kellokortin kanssa ei ainakaan kukaan vanhempi sit pääsisi väittämään että on kirjattu väärin.

Uskon kyllä että monen lapsen hoitoaika voisi lyhentyä, ei tulekkaan vanhemmille kiusausta mennä yksin kauppaan tai pitää vapaapäiviä hoidossa, jos sillä säästää rahassa.
 
"nekku"
Se, että asioita miettii ja kyselee, ei ole ideoiden alasampumista. Sitä kutsutaan keskusteluksi. Miksei kaikkia puolia saisi mielestäsi pohtia?

Ja tuntipohjaisuuteen siirtyminen voi toki olla lisäarvo, mutta täytyy silti miettiä mitä muuta, mahdollisesti jopa negatiivista, uudistuksesta seuraa. Fakta on se, että itsekästä omaan napaan tuijottavaa vanhempaa ei kellokortilla paranneta. Itsekkyyden muoto voi muuttua.

Moni tuntuu luulevan, että uusimman teknologian käyttö itsessään jollain lailla lisää palvelun laatua. Ei lisää, parhaimmillaan se voi olla väline sen lisäämiseen. Itse kuitenkin sosiaali- ja terveysalalla toimineena tiedän omakohtaisesti, että näin ei todellakaan aina ole.
Voisitko hieman avata, ketä itsekästä omaan napaan tuijottajaa tulisi parantaa? Ja sitten vielä, että miten tämä liittyy kellokorttiin?
 
"xxx"
Hei, oon monesti miettiny että miten teillä kävi tuon homman kanssa. Muistelen että olisit joskus kirjoittanut tästä aiemminkin että tyyliin haukiputaalle asti pitäisi hoitoon viedä vaikka ei työpaikka ole siellä suunnallakaan ja matkaa tulee jopa parikymmentä kilsaa suuntaansa sinne päiväkotiin.
Joo, just mä kirjoitin siitä! Nostin äläkän (juuri lasten ylipitkien päivien takia) ja sain paikan lähempää. Ei lähipäiväkodista, mutta nyt matkaa on sentään vain 2.5km :) Hyvä sekin. Saa nähdä nyt sitten, miten paikat menee, kun isompi menee eskariin syksyllä, haluaisin lähieskariin ja tuossa päiväkodissa, missä nyt on, ei ole eskariryhmää. Saa nähdä mihin pompotellaan (tai yritetään!)
 
[QUOTE="nekku";28082053]Voisitko hieman avata, ketä itsekästä omaan napaan tuijottajaa tulisi parantaa? Ja sitten vielä, että miten tämä liittyy kellokorttiin?[/QUOTE]

Artikkelin pointti ainakin tuntui olevan, että kellokortin avulla vanhemmat lyhentävät lastensa hoitopäiviä. Toisin sanoen oletetaan, että isolla osalla olisi mahdollisuus pitää lapsiaan vähemmän päiväkodissa, jos he vain haluaisivat.
Minustakaan se ei liity kellokorttiin, mutta tällaistakin näkemystä tuntuu olevan liikkeellä.

Tuntiperusteiseen laskutukseen voitaisiin siirtyä myös ilman kellokorttia. Siksi ihan vilpittömästi kiinnostaisikin, millä perusteella siihen katsotaan tarvittavan maksullisia välineitä?

Itse näen kellokortin hyödyn vasta siinä tilanteessa, että lapset todellakin tulevat ja menevät miten sattuu. Tämä taas minun näkökulmastani heikentää palvelun laatua siinä määrin, että kellokortin tuoma hupi kumoutuu moninkertaisesti. Ja tähän siis toivoin näkemyksiä, että säästääkö se esim. kovasti henkilökunnan aikaa jollain tavalla, josta maallikko ei ole tietoinen?
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Miksi kukaan ei kommentoi tohon hinta puoleen, ettämiten se määritellään. Jos esim. vanhempi nyt maksaa 50€ kuussa täysaikaisesta hoidosta, niin olisiko se saman myös sitten kun maksetaan hoitotunneista.
 

Yhteistyössä