päiväkotiin ekaa kertaa, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon?

Mun pienet prinsessat aloittaa elokuussa vuoropäiväkodissa (1&2vuotiaat) ikinä ennen ei ole päiväkodissa olleet. Mitä kaikkea mun pitää ottaa huomioon kun hoito aloitetaan?

miten toteutitte päiväkotiin tutustumisen? ite oon miettinyt, että onko se hyvä vai paha jos äiti on ekan kerran siellä sen koko muutaman tunnin mukana. vai pitäskö heidät jättää sinne suoraan muutamaksi tunniksi yksin? ja onko 5päivää sopiva totutteluaika, ennen kuin lapset jää koko päiväksi hoitoon..?

mitä kaikkea tarvitsee hoitoon varata mukaan? esim. semmoista mietin, että pitääkö olla omat peitot?

Työpaikan saanti tuli yllättäen, paikka on myönnetty, mutta päiväkoti aukeaa vasta elokuussa ja työntekijät kesälomalla, niin ei ole ketään keneltä kysellä..

jospa täältä sais jotain vinkkejä =)
 
Tuo tutustuminen jakaa vähän mielipiteitä, toiset on sitä mieltä että siellä ollaan äidin kanssa montakin päivää, mutta mie oon ite sitä mieltä että lapsen on hyvä totutella olemaan siellä alusta asti ilman äitiä, pieniä aikoja kerrallaan. Tuo 5pv kuulostaa hyvältä, ekana päivänä vaikka tunti, sitten 2, kolmantena päivänä vaikka jo päiväunetkin voisi hoidossa nukkua.

Ei tarvii omaa peittoa mukaan, mutta vaihtovaatteita ja sit vaippapaketti, sisätossut tai kengät + unilelu jos sellainen on lapselle tärkeä. Ja sadekamppeet myös.
 
vieras
Me käytiin tutustumassa 2 viikon ajan. Ensin oltiin vaan ulkona leikkimässä ja sitten myös sisällä. Olin mukana, en tosiaankaan olisi jättänyt lasta tuntemattomaan paikkaan heti yksin.
 
hmm.eli sitä täytyy sit vähän miettiä tota tutustumista, tosin siinä ekalla kerralla on just varmaan hirveesti asoita selvitettävänä, että pakostakin pitää hetki olla siinä.

sadekamppeet, unilelu ja vaatteita löytyy. Nimikoinut en ole vielä.. ja tossutkin on kummallakin.. =)
 
lto
Ehdottamasti on tärkeää, että aloitat tutustumisen lasten kanssa yhdessä, varsinkin kun ovat pieniä. Olette ensin siellä yhdessä, leikitte ja vaikka syöttekin. Muutaman päivän päästä vasta jätät lapset muutamaksi tunniksi päiväkotiin. Silloin on tärkeää, että pystyisit lähtemään iloisen näköisenä, vaikka sinua ehkä saattaisi itkettääkin. Lapset näkevät ja vaistoavat, jos sinun on vaikeaa jättää heitä sinne ja silloin parahtavat saman tien itkuun. 5 päivää tutustumista on minun mielestäni pienten kanssa minimi.

Henkilökunnasta joku pitää varmaan kanssasi heti aluksi aloituskeskustelun, jossa saat kertoa lapsista ja heidän tavoistaan ja kysellä päiväkodin rutiineista. Olen huomannut, että lapsia auttaa, jos heillä on mukana jotain kodilta ja äidiltä tuoksuvaa, rätti, äidin paita, oma unilelu tms. Valokuvakin voi olla hyvä apu, kun ikävä yllättää.
 
ei tarvitse omia peittoja, vain varavaatetta hyvin sekä sadevatteet ja saappaat! Vaipat ja unilelut! ja 5 pv on sopiva totutteluaika. Ole ekalla kerralla itse mukana, mutta älä koko aikaa! Hyvä totutteluaika on niin, että myös syövät ruuan siellä ja haet heti kun ovat syöneet!

t. opena ollut :wave:
 
päiväkodin täti
Itse kävisin muutaman kerran lasten kanssa katselemassa ja leikkimässä ennen hoidon alkua. Sitten kun jätät lapset hoitoon, sano reippaasti ja iloisesti heipat ja lähde vaikka lapset aluksi jäisivät itkemään. Usein itku loppuu pian kun äiti tai isä ovat lähteneet. Jäämällä hoitoaamuina halimaan ja tunnustelemaan tilannetta viestittää lapselle omasta epävarmuudesta joka tarttuu lapseen.

Peittoja ette tarvitse. Vaihtovaatteita, vaippoja, joku turvallinen unikaveri ja sadevaatteet täytyy tuoda mukana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodin täti:
Itse kävisin muutaman kerran lasten kanssa katselemassa ja leikkimässä ennen hoidon alkua. Sitten kun jätät lapset hoitoon, sano reippaasti ja iloisesti heipat ja lähde vaikka lapset aluksi jäisivät itkemään. Usein itku loppuu pian kun äiti tai isä ovat lähteneet. Jäämällä hoitoaamuina halimaan ja tunnustelemaan tilannetta viestittää lapselle omasta epävarmuudesta joka tarttuu lapseen.

Peittoja ette tarvitse. Vaihtovaatteita, vaippoja, joku turvallinen unikaveri ja sadevaatteet täytyy tuoda mukana.
Juu, ton halimis ja pusimis ja lähdön viivyttelyjutun tiedänkin. useat sitä harrasti silloin kun ennen olin itse päiväkodissa töissä. Silloin jo päätin, että mä en tee siitä lähdöstä numeroa jos joskus saan lapsia. Tottakai lapset vaistoaa sen jos äiti on ihan itku kurkussa.. ( mitä varmaan olenkin,kun ekaa kertaa mussukat sinne jätän, mutta parhaani yritän, ettei lapset sitä näe ja alan itkemään sitten vaikka vasta nurkan takana.. ) :/ =)
 
lto
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Siis käykö jotku oikeasti pari viikkoa tutustumassa??
Voi kyllä käy, eikä se ole mun mielestä mikään ongelma. Tästä tuntuu olevan vähän näkemyseroja, toisten mielestä lapset jätetään samantien ilman vanhempia ja toiset suosivat hyvinkin pehmeää laskua, joilloin päiväkoti ja sen rutiinit tulevat lapsille tutuiksi turvallisesti äidin tms. kanssa.
 
kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Siis käykö jotku oikeasti pari viikkoa tutustumassa??
Meillä on 1,5-vuotias lapsi, joka aolitta elokuussa päiväkodissa. Olen varannut tutustumiseen kaksi viikkoa. Mistä sitä etukäteen tietää, vaikka viikko riitäisikin, mutta meille sopii näin, ei ole kiire. Lapsi on kuitenkin vielä tosi pieni, silloin 1 v 7 kk.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodin täti:
Itse kävisin muutaman kerran lasten kanssa katselemassa ja leikkimässä ennen hoidon alkua. Sitten kun jätät lapset hoitoon, sano reippaasti ja iloisesti heipat ja lähde vaikka lapset aluksi jäisivät itkemään. Usein itku loppuu pian kun äiti tai isä ovat lähteneet. Jäämällä hoitoaamuina halimaan ja tunnustelemaan tilannetta viestittää lapselle omasta epävarmuudesta joka tarttuu lapseen.

Peittoja ette tarvitse. Vaihtovaatteita, vaippoja, joku turvallinen unikaveri ja sadevaatteet täytyy tuoda mukana.
Juu, ton halimis ja pusimis ja lähdön viivyttelyjutun tiedänkin. useat sitä harrasti silloin kun ennen olin itse päiväkodissa töissä. Silloin jo päätin, että mä en tee siitä lähdöstä numeroa jos joskus saan lapsia. Tottakai lapset vaistoaa sen jos äiti on ihan itku kurkussa.. ( mitä varmaan olenkin,kun ekaa kertaa mussukat sinne jätän, mutta parhaani yritän, ettei lapset sitä näe ja alan itkemään sitten vaikka vasta nurkan takana.. ) :/ =)
Sorry, hölmö kysymys ehkä tämä minulta, mutta oot siis ollut itse päiväkodissa joskus töissä, ja nyt mietiskelet että tarviiko sinne ottaa omat peitot mukaan? :ashamed:
 
Mä mietin tota viikkoa about, kun meidän lapset on kuitenkin sosiaalisia ja reippaita, on tottunut olemaan muiden lasten kanssa, käydään lähes viikottain seurakunnan perhekerhossa. mut täytyy nyt vielä miettiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja ajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodin täti:
Itse kävisin muutaman kerran lasten kanssa katselemassa ja leikkimässä ennen hoidon alkua. Sitten kun jätät lapset hoitoon, sano reippaasti ja iloisesti heipat ja lähde vaikka lapset aluksi jäisivät itkemään. Usein itku loppuu pian kun äiti tai isä ovat lähteneet. Jäämällä hoitoaamuina halimaan ja tunnustelemaan tilannetta viestittää lapselle omasta epävarmuudesta joka tarttuu lapseen.

Peittoja ette tarvitse. Vaihtovaatteita, vaippoja, joku turvallinen unikaveri ja sadevaatteet täytyy tuoda mukana.
Juu, ton halimis ja pusimis ja lähdön viivyttelyjutun tiedänkin. useat sitä harrasti silloin kun ennen olin itse päiväkodissa töissä. Silloin jo päätin, että mä en tee siitä lähdöstä numeroa jos joskus saan lapsia. Tottakai lapset vaistoaa sen jos äiti on ihan itku kurkussa.. ( mitä varmaan olenkin,kun ekaa kertaa mussukat sinne jätän, mutta parhaani yritän, ettei lapset sitä näe ja alan itkemään sitten vaikka vasta nurkan takana.. ) :/ =)
Sorry, hölmö kysymys ehkä, mutta oot siis ollut itse päiväkodissa joskus töissä, ja nyt mietiskelet että tarviiko sinne ottaa omat peitot mukaan? :ashamed:
Juu, keikkalaisena. Ei sitä kaikkia viiden vuoden takaisia juttuja muista :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja ajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja ajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodin täti:
Itse kävisin muutaman kerran lasten kanssa katselemassa ja leikkimässä ennen hoidon alkua. Sitten kun jätät lapset hoitoon, sano reippaasti ja iloisesti heipat ja lähde vaikka lapset aluksi jäisivät itkemään. Usein itku loppuu pian kun äiti tai isä ovat lähteneet. Jäämällä hoitoaamuina halimaan ja tunnustelemaan tilannetta viestittää lapselle omasta epävarmuudesta joka tarttuu lapseen.

Peittoja ette tarvitse. Vaihtovaatteita, vaippoja, joku turvallinen unikaveri ja sadevaatteet täytyy tuoda mukana.
Juu, ton halimis ja pusimis ja lähdön viivyttelyjutun tiedänkin. useat sitä harrasti silloin kun ennen olin itse päiväkodissa töissä. Silloin jo päätin, että mä en tee siitä lähdöstä numeroa jos joskus saan lapsia. Tottakai lapset vaistoaa sen jos äiti on ihan itku kurkussa.. ( mitä varmaan olenkin,kun ekaa kertaa mussukat sinne jätän, mutta parhaani yritän, ettei lapset sitä näe ja alan itkemään sitten vaikka vasta nurkan takana.. ) :/ =)
Sorry, hölmö kysymys ehkä, mutta oot siis ollut itse päiväkodissa joskus töissä, ja nyt mietiskelet että tarviiko sinne ottaa omat peitot mukaan? :ashamed:
Juu, keikkalaisena. Ei sitä kaikkia viiden vuoden takaisia juttuja muista :D
Ok, tätä ajattelinkin että keikkalaisena sitä ei välttämättä kaikkeen kiinnitä huomiota. Samaa hommaa itse joskus tehnyt.. :D
 

Yhteistyössä