Päiväkotiin vai kotona hoitajan kanssa (au pair)!?!?!?

Meidän pitäisi tehdä päätös mutta mitä enemmän vatvotaan, sitä vaikeampaa on. Lasten hoito pitää järjestää vuoden alusta jotenkin, ja nyt ei saada päätettyä...

Vaihtoehdot on kunnallinen päiväkoti, yksityinen (hyvä!) päiväkoti jossa lapset olivat ennen mun äitiyslomaa tai kotihoito au pairin kanssa. Kaikessa on plussansa.

Lapset päivähoidon aloittamisaikaan 6,5v (käy eskarissa syksystä alkaen), 4,5v, 3v4kk ja tasan 1v (siis päivälleen lähes). Tuntuu, että vilkkaat isosiskot kaipaisivatkin jo ryhmää, mutta nelonen on tosi pikkuinen. Yksityinen päiväkoti on kyllä huippuhyvä ja kodinomainen, oikea helmi paikka. Esikko taas joutuu aloittamaan kunnallisen eskarin, joten sitten pitää hänet siirtää jos menevätkin muualle...

Au pairin kanssa kaikki ovat kotona, minä teen ruuat ja olen heidän kanssaan tosi paljon. Se on toisaalta aika rankkaa, kun teen vuorotyötä eli olen aamun lasten kanssa, menen illaksi töihin... sitten ovat pari tuntia au pairin kanssa kunnes mies tulee. Silloin talviaikaan etenkin pääsevät huonommin pihalle, jos on kylmä talvi. Samoin näkevät aika vähän ikäisiään (paitti vanhin eskarissa).

Päiväkoti maksaa meiltä vajaa 600e, au pair maksaisi omasta pussista noin 100e. Meillä olisi parikin tosi hyvää vaihtoehtoa, mutta riski tietty on aina kun on vieras ihminen, vaikka kuinka haastattelee ja pyytää suositukset.

Päiväkoti on hyvä ryhmän kannalta, likat on tosi seurallisia ja kaipaavat kavereita. Kerhoihin kuljetus ees taas ei oikein onnistu, ainakin melko hankalaa jos eskarilaisen lisäksi olisi 2 eri kerhoa eri päivinä ja sitten vielä vuosikkaan päikkärit. Jos ovat päiväkodissa, mun on esim yövuoron jälkeen parempi nukkua kuin neljän lapsen hälistessä.

Mulla rutisee jo aivoissa, kun päiväkausia tätä on pähkäilty. Laittakaahan vaikka ranskalaisilla viivoilla asioita, joita tulee (jos tulee) mieleen suuntaan tai toiseen...
 
[QUOTE="hmm";23644494]Jos mulla olisi mahdollista niin ottaisin au pairin, ehdottomasti![/QUOTE]

Mä lähinnä pelkään tässä kahta asiaa: pärjääkö/jaksaako au pair neljän lapsen (no kolmen kun esikko eskarissa) kanssa. Pärjäänhän toki minäkin... mutta nää onkin meidän muksut :D Ja sitä, että lähteekö lapsilla riehuminen ja kyllästyminen lapasesta, jos eivät ole kovin aktiivisesti tekemisissä ikäistensä kanssa. No onhan niitä toki monta, kavereita toisilleen...

Olis tosi rankkaa olla tosiaan vähän kuin 24/7 hommissa, kun hoitotyössä sitten kodin ohella. Muttttta. Mun aamuvuoropäivinä muksujen pitää olla päiväkodissa 6.30 mennessä :(
 

Yhteistyössä