Päivät on yhtä saatanan nukuttamista!

  • Viestiketjun aloittaja PRKL
  • Ensimmäinen viesti
"kaisa"
Joo vaunulenkillä nukahtaa usein, mutta unet ei vaunuissakaan ole 30-45 min pidemmät, liikkuu vaunut tai ei ja uusi heijaaminenkaan ei unia enää jatka.

Olisikohan se sit yritettävä pidentää valveillaoloaikaa? Että yrittäisi kaksia päikkäreitä vain päivällä? Yöt nukkuu pääasiassa ok.
Jos yöt nukkuu ok, ni 30-45min kestävät unet päivällä on myös ok. Varsinkin kun niitä nukutaan useammat. Mä suosittelen pidentämään valveillaolo aikaa ja muuttamaan sitä aktiiviseksi.

Ota vaunulenkit itsekkin ulkoilun kannalta, elä siltä kannalta et nukutat vauvaa.. Vauva alkaa olla jo sen ikäinen että tykkää katella ympärilleen esim. kantoliinasta ja sen kanssa alku lenkki sujuu mukavasti ja kun väsähtää ni vaunuihin.
 
PRKL
Niin joo, meilläkin vauva nukkuu mahallaan kaikki unet. Ihan kaikki. Jätän myös yksin nukkumaan mahalleen. Rauhoittuu niin parhaiten. Yöllä nukun sohvalla vauvan vieressä - alkuun stressasin kätkytkuolemaa, mutta olen panostanut nukkuma-alustan jämäkkyyteen, poistanut turhat kankaat vauvan lähettyviltä ja tarkastan väliajoin ettei mitään ole kasvojen edessä. Meillä oli kovaa itkua selällään ja sitten kun kiepsautin vatsalleen, ei huutoa ole juurikaan ollut enää unien tiimoilta.

Laitan vauvan vatsalleen ja taputtelen takamukselle pari minuuttia. Siihen nukahtaa kun on väsy.

Ootko kokeillut kapaloa? Sanoit että vauva säpsähtää nukahtaessaan ja alkaa huutamaan - kiedo liinaan tiukalle käärölle niin ei pääse heilumaan. Nyt helteillä on vaan paha kun sitten tulee niin kuuma vauvalle että huutaa sitäkin. Mutta kun sää viilenee, kannattaa kokeilla, jos et ole sitä jo tehnyt.
Kapaloa jossain vaiheessa kokeiltiin, menetti hermonsa siinä :S
 
---*
Siis mä en pääse jotenkin tähän ongelmaan sisälle, en ollenkaan.
Voitko kuvailla tarkemmin päivirytmiäsi? Onko vauvalla kipuja? Onko nälkäinen, oletko kokeillut lisäruokaa antaa vai onko pelkästään rintamaidolla?

Siis jo vauva herää esim. klo 8 ja alkaa väsyä klo 9 niin taistelee unta vastaan, niinkö? Esimerkiksi refluksia epäilisin.

Kyllähän se yleensä menee niin, että vauva nukahtaa kun nukuttaa ja valvoo kun valvottaa.
 
Voi sua :) väsymys tuntuu olevan jo kova. Kai saat joskus levättyä ja joku muukin hoitaa vauvaa? :)

Varmaan ikävä totuus on et vauvas ei vaan nuku 45 min. Pidempiä unia. Syökö kuitenkin hyvin? Onko mahdollisesti kipuitkua? Puklautteleeko paljon? Jospa vauvallas on vain tylsää 1.5 t. Hereilläolon pääst? :D vauvahieronta vois auttaa ja musiikki :) mä tein joskus niin että heijailin samalla kun katsoin telkkaa. Eikä kitinä ollut väsymystä vaan mahanpuruja ja pitkäveteisyyttä. Loppujen lopuksi siirtyi sit väsyitkuun. Meillä siis oli myös kova itkeskelijä ja mulla tuli siis iha jännet.tulehdus ranteeseen kantamisesta.

mua lähinnä ärsytti kun kaveri sanoi että ei hänen ole koskaan tarvinnut nukuttaa! Ja samaan aikaan voivotteli väsymystä kun vauva oli heränny yöllä eikä ollut jatkanut unia. Nii-in, oisko pitänyt yrittää nukuttaa uudestaan? :D Se siitä "ei mun oo koskaan tarvinnu nukuttaa"-väitteest :p

Nyrkkisääntönä voi pitää sitä et jos ei puolessa tunnis nukahda, Sillon ei oo väsyitkuu vaan jotain muuta :) Mites muute teidä päivärytmi? Niin ja mitä jos kaipais velliä ruokavalioonsa?
 
"Jenis"
Mun esikoinen oli tota tyyppiä. Nukkui aina tasan 45 min. päiväunia, tosin heräili myös öisin paljon. Heräsi päiväunilta selvästi väsyneenä ja kiukkuisena, mutta ei vain osannut nukahtaa uudestaan (paitsi autossa). Oli kohtuullisen rasittavaa aikaa, onneksi meni ohi joskus 6kk:n iässä. Silloin alkoi myös öisin nukkua paremmin.

Oletko kokeillut kantoliinaa? Se antaa vähän vapautta, ja vauva saattaa viihtyä liinassa/kantorepussa myös hereillä ollessaan (meillä vaunuista oli päästävä pois sillä sekunnilla kun silmät aukes, repussa ei herännyt raivoisana).
 
Joo olen tuota mahallaan nukuttamista myös koklannut, ei onnaa. Joskus tosin kun on eka nukkunut 45 min pätkän ja herää, käännän mahalteen niin jatkaakin unia. Joskus siis toimii niin.

Mitä sä ajattelet näistä kommenteista että "oma moka kun oot opettanut siihen että nukutetaan" tai että "anna nukahtaa itsekseen"...??
Niin noihin kommentteihin voisin vastata, että tervetuloa vaan kommentoijat kokeilemaan meille yöllä miten he vaan laittavat vauvan sänkyyn ja siitä muka nukahtaa. Kyllä se ihan vauvasta riippuu, osa nukahtaa itsekseen ja osa ei. Meidän vauva huutaa helposti itsekseen sen 2 tuntia, jos antaa vaan huutaa. Varmasti kauemminkin. Ja on kyllä varmasti väsynyt, ei ole siitä kiinni. Onneksi nyt mahalleen nukahtaa edes helpommin.
 
"3xäiti"
Jaa, a, mä olen nauttinut vauva-ajoista täysin siemauksin, kuopus 3kk vanha, eikä nuku tietenkään silloin kun haluan mutta riittävästi siten että en ihan zombiena täällä haahuile ja pystyn tekemään kotityöt, huoltamaan itseäni sekä syömäänkin.
Ei pahalla mutta aika läpinäkyvää tuo sun valituksesi, siitä kuultaa läpi ettet haluaisi ottaa vastuuta ja odotat että joku hoitaa vauvan ja asiat puolestasi. Ei se mene niin, ikävä kyllä.
 
PRKL
[QUOTE="3xäiti";30154978]Jaa, a, mä olen nauttinut vauva-ajoista täysin siemauksin, kuopus 3kk vanha, eikä nuku tietenkään silloin kun haluan mutta riittävästi siten että en ihan zombiena täällä haahuile ja pystyn tekemään kotityöt, huoltamaan itseäni sekä syömäänkin.
Ei pahalla mutta aika läpinäkyvää tuo sun valituksesi, siitä kuultaa läpi ettet haluaisi ottaa vastuuta ja odotat että joku hoitaa vauvan ja asiat puolestasi. Ei se mene niin, ikävä kyllä.[/QUOTE]

Nauti sinä kolmen äiti. Minulla myös on lapsia useampia, vaikkei sitä nimimerkki kerrokaan :D ei olisi siis aikaa koko päivää nukuttaa vauvaa eikä toisaalta kanniskellakaan, kun on niitö muitakin lapsia. Manduca meillä on, siinä vauva viihtyy ulkona lenkillä, ei sisällä.
 
wieruus
Jokainen lapseni on luttuuttanu mahansa täyteen tissillä,röyhtäissyt ja nukahtanut. Oli päivä tai ilta. Ja ovat nukkuneet joko tuntgeja tai sitten vähemmän.Yöllä ei ole tarvinnut imettää. Ei sen kummemmin ole nukutettu.
Ei liittynyt aiheeseen,mutta ap varmaan veti herneen nenäänsä ja tulee kertomaan sen myös.
 
vieras...
Aloittajalle halaus! Jotkut vauvat tarvitsevat aikuisen aktiivisempaa toimintaa päästäkseen uneen ja/tai tunteakseen olonsa turvalliseksi kohdun ulkopuolella, vaikka täällä moni selvästi "helpomman" vauvan äiti yrittää syyttää sinua tilanteesta. Ja kyllä, on tilanteita joissa vauvan itkua joutuu vain kestämään, eli vauva joutuu vain kokemaan sen hätänsä jos aikuinen ei vaan pysty auttamaan, mutta jos pystyy, niin jokainen terve äiti ja isä tekee voitavansa. Vaikka se tarkoittaisi työlästä nukuttamista jonka aikana tuntuisi hetkittäin hyvältä ajatukselta hakata oma kallo halki lähimpään betoniseinään.

Suosittelen kokeilemaan kantoliinaa tai -reppua ja kapaloa. Tee olosi niin mukavaksi kun voit niissä olosuhteissa mitä on annettu: itse katsoin loputtomasti elokuvia vauvaa imettäen, hytkytellen, liinassa heijaten jne. Puhuin tolkuttoman pitkiä puheluita mummon ja milloin kenenkin kaverin kanssa ulkona rinkiä kävellen vauva liinassa. Ja kahden lapsen kokemuksella uskallan tsempata, että se menee ohi! Meillä eka oppi nukahtamaan rattaisiin ja nukkumaan tarpeekseen 8kk iässä, toka 5kk iässä. Nyt 8kk kuulostaa sinusta pelottavan kaukaiselta, mutta ehkä teillä ratkaisu tulee paljon aiemmin! Ja jos perheessä on toinen aikuinen, lykkää hänelle kantoväline ja vauva illalla/viikonloppuna ja ole hetki yksin. Se tekee hyvää.
 
Wanhus
On kyllä hankalaa jos on muitakin lapsia. Yhden lapsen kohdalla se vielä menee. Meillä myös esikoinen nukkui 45 minuutin pätkiä. Kävin lenkillä kunnes heräsi, jatkoin kävelyä vielä puoli tuntia ja nukahti uudelleen toiselle 45 minuutin pätkälle. Selainen toimi myös joskus että menin 40 minuutin jälkeen viereen ja pidin kättä jo valmiiksi selän päällä tai kädestä kiinni. Tsemppiä ja toivotaan että on vaan joku vaihe päällä!
 
"äiti minäkin"
Mun lapset oli jo pikkuvauvoina tosi erilaisia.. toisella oli n 2,5kk iästä alkaen paha ihottuma (myöhemmin löyty allergioita) ja nukku todella huonosti,päivällä 15-30 min pätkiä ja yöllä 30min-tunti kerralla. Toinen oli terve mutta vähäuninen - jo alle puol vuotiaana nukku yhteensä just just 10h/vrk.
Molemmat nukku päiväunia "missä milloinkin" sen mukaan mitä mä tein. Esikoinen nukku paljon sylissä,mut "yllättäen" kuopuksen sylissä nukkumiseen ei ollu niin paljon mahdollisuuksia,joten nukku paljon myös sitterissä. Noin pienenä mä en edes yrittäny erityisemmin rytmittää päivää,eli nukku millon sattui nukahtamaan.
 

Yhteistyössä