Pakkohoidosta tietäviä?

  • Viestiketjun aloittaja a.p..
  • Ensimmäinen viesti
Dead parrot
En osaa vastata alkuperäiseen kysymykseesi, suosittelen kääntymään ylilääkärin ja/tai potilasasiamiehen puoleen.

OT: Henkilö voidaan määrätä tahdostaan riippumatta psykiatriseen sairaalahoitoon vain, jos hänen todetaan olevan mielisairas (+2 muuta ehtoa). Lääketieteellisesti mielisairaudella tarkoitetaan sellaista vakavaa mielenterveyden häiriötä, johon liittyy selvä todellisuudentajun häiriintyminen ja jota voidaan pitää psykoosina.
OT2: Kannattaa huomata, että tarkkailulähete (M1) voidaan kirjoittaa ja tarkkailu sairaalassa aloittaa, jos hoitoon määräämisen edellytykset TODENNÄKÖISESTI todennäköisesti täyttyvät. Tarkkailulähetteen kirjoittajalta ei siis edellytetä ehdotonta varmuutta psykoosidiagnoosista (tai alaikäisen vakavasta mielenterveydenhäiriöstä), hoidon tarpeen toteutumisesta ja muiden vaihtoehtojen riittämättömyydestä.
 
a.p..
Niin siis tarkoitan jotain sellaista, että onko tapahtunut hoitovirhe tai laiminlyönti tai jokin virhe ylipäätään, josta hoitajaa/lääkäriä voi pitää vastuullisena.
 
Sun antamilla tiedoilla ei kukaan voi täällä vastata tohon. Jos tarkastus on tehty asianmukaisella tavalla ja muutenkin hoidettu ja kirjattu asianmukaisella tavalla, mitään hoitovirhettä ei ole tapahtunut. Se on kuitenkin sellainen asia jota ei pysty sanomaan näin netissä. Joten ota yhteys hoitopaikkaan tai sen potilasasiamieheen.
 
"jep"
Itse olen ollut pakkohoidossa. Olin vakavasti masentunut, syömishäiriöinen sekä itsetuhoinen. En ollut psykoosissa tms enkä vaaraksi muille. Ja siis pelkkä itsetuhoisuus ja masennus riitti syyksi laittaa pakkohoitoon 16v tyttö.

Hoitovirhe se ei ole jos tavaroita ei ole löytynyt. Kyllä minäkin sain piiloteltua vaikka ja mitä. Sääntöihin kuuluu tutkia tavarat. Tarpeeksi monta kertaa kun sain teräaseita yms jemmattua, kaikki tavarani takavarikoitiin. Eli jos kyseistä on tapahtunut monesti niin ihmettelen miksi kyseinen hlö saa pitää omat tavarat huoneessaan.
 
a.p..
Ok, no jos ei voi sanoa, niin sitten ei voi. Ajattelin, että jos on olemassa jotkin säädökset siitä, että pakkohoidossa olevan henkilön turvallisuus on taattu ja hoitohenkilökunnan vastuulla tai jotain.

Sitten toinen kysymys vielä. Jos henkilö määrätään pakkohoitoon, eikä hänellä ole ollut lääkkeitään mukana sairaalaan tuotaessa, niin onko sairaalan velvollisuus hankkia hänelle hänen säännöllisesti sairauteen lääkärin määräämät lääkkeet? Tässä tapauksessa kyseessä oli jokaisesta apteekista saatavissa oleva lääke, jota sairaalan apteekissa ei kuitenkaan ollut ja sairaalan hoitohenkilökunnan mukaan lääkettä ei ollut mahdollista tilata jostain muusta apteekista. Tämän seurauksena potilaan sairaus paheni. Hänen omaisensa pääsi viikon päästä tuomaan hänen lääkkeensä, mutta potilaan sairaus oireili vielä pitkään tämän jälkeenkin. Toki sairaala väittää ettei se johtunut lääkkeen saamattomuudesta.
 
Dead parrot
[QUOTE="jep";30143947]Itse olen ollut pakkohoidossa. Olin vakavasti masentunut, syömishäiriöinen sekä itsetuhoinen. En ollut psykoosissa tms enkä vaaraksi muille. Ja siis pelkkä itsetuhoisuus ja masennus riitti syyksi laittaa pakkohoitoon 16v tyttö.
[/QUOTE]

Alaikäisten 'pakkohoidossa' on omat erityispiirteensä. Alle 18-vuotias voidaan määrätä tahdosta riippumatta hoitoon, jos hänellä on mielisairaus (psykoosi) TAI vakava mielenterveyden häiriö.

Vakavia mielenterveyden häiriöitä ovat esim. vaikea itsetuhoisuus, pitkään jatkunut vaikea anorexia nervosa, vaikea masentuneisuus ja vaikea päihteiden väärinkäyttö liittyneenä selkeästi tunnistettavaan mielenterveyden häiriöön.
 
Dead parrot
Ok, no jos ei voi sanoa, niin sitten ei voi. Ajattelin, että jos on olemassa jotkin säädökset siitä, että pakkohoidossa olevan henkilön turvallisuus on taattu ja hoitohenkilökunnan vastuulla tai jotain.

Sitten toinen kysymys vielä. Jos henkilö määrätään pakkohoitoon, eikä hänellä ole ollut lääkkeitään mukana sairaalaan tuotaessa, niin onko sairaalan velvollisuus hankkia hänelle hänen säännöllisesti sairauteen lääkärin määräämät lääkkeet? Tässä tapauksessa kyseessä oli jokaisesta apteekista saatavissa oleva lääke, jota sairaalan apteekissa ei kuitenkaan ollut ja sairaalan hoitohenkilökunnan mukaan lääkettä ei ollut mahdollista tilata jostain muusta apteekista. Tämän seurauksena potilaan sairaus paheni. Hänen omaisensa pääsi viikon päästä tuomaan hänen lääkkeensä, mutta potilaan sairaus oireili vielä pitkään tämän jälkeenkin. Toki sairaala väittää ettei se johtunut lääkkeen saamattomuudesta.
Pyydät ottamaan kantaa yksittäistapaukseen, näillä antamillasi tiedoilla se on vähän vaikeaa. Oikea osoite on ylilääkäri ja/tai potilasasiamies.
 

Yhteistyössä