Paljonko 15-vuotiaanne saa viikkorahaa?

  • Viestiketjun aloittaja Iljaana
  • Ensimmäinen viesti
tarvii enemmän
[QUOTE="minä";23387033]20 e viikko, maksaa siittä kahvilaostot, lehdet, mopon bensat[/QUOTE]

Ei taida lapses paljoa ajella mopolla tai tilailla lehteä tai ei ainakaan kahvia ostele päivittäin tuolla rahalla :D
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja tarvii enemmän;23387235:
Ei taida lapses paljoa ajella mopolla tai tilailla lehteä tai ei ainakaan kahvia ostele päivittäin tuolla rahalla :D
Meidän poika, nyt tosin jo 17 v, saa edelleen 20 euroa kuukaudessa rahaa. Mummit antavat muutaman kympin muutaman kerran vuodessa. Me maksetaan vaatteet ja puhelinkulut, mutta eipä poika ole lisää rahaa kinunnut. Aika nuuka lapsukainen taitaa olla.
 
muistoja
Nykyään olen 32- vuotias perheetön nainen. Muistelin omaa nuoruuttani niin en saanut mitään viikkorahaa. Syntymäpäivisin sain isovanhemmiltani noin 100mk ja tätä säästettiin jos joskus olisi jotain, mitä hankkisi. Vanhemmat osti ruuan ja vaatteet. Kirjastosta hain paljon kirjoja ja luin. Tämä ei maksanut mitään. Ei ollut kännyköitä, ei tietokonetta.. Liikuin paljon luonnossa .. Semmoista elämää. Nykyään varmaan olisi nykypäivän nuorisolle täysin outoa. Näin paljon aika muuttunut.
 
Meillä nuorempi täyttää kesällä 15. Hän saa 100 euroa kuukaudessa suoraan tililleen, sieltä käyttää joskus verkko-ostoksiin rahaa tai esim tietokoneen tai kitaran päivittämiseen (maksaa itse puolet) tai jos haluaa jonkun erityisen kalliimman vaatteet (kustannan esim 50 euron farkut muutaman kerran vuodessa, jos haluaa kalliimmat, maksaa erotuksen itse). Mopo on kesällä hankinnassa, sitten pitää katsoa miten sen kulut hoidetaan. Annan myös joskus pikkurahaa koulun välipalakioskiin tai johonkin muuhun pieneen.
 
vv
Ei makseta viikkorahaa ollenkaan. 15-vuotiaita ei ole , mutta yli ja alle 15-vuotiaita on. Jouluna laitettiin joka lapsen tilille rahaa. Vanhimmalle maksetaan isommat ostot, muuten hän käyttää omalla tilillä olevia rahojaan. Nuoremmat eivät vielä käytä pankkitiliään. Rahaa annetaan tarpeen mukaan. Tosi vähällä pärjäävät, kun eivät ostele oikeastaan mitään. 10 - 20 euroa kuussa riittää nuoremmille. Keskimmäisellä menisi kaikki raha minkä saa. Vanhin ja nuorin osaavat säästää ja heillä ei ole koskaan rahat lopussa kuten keskimmäisellä.
 
"vieras"
Olen nyt 21, eli ei ole hirveän montaa vuotta siitä kun olin tuon ikäinen.

Sain viikkorahaa 5 euroa, ja sekin piti ansaita tekemällä joka päivä joku suurempi kotityö. Oman huoneen siistinä pidosta tai astiapesukoneen täytöstä/tyhjennyksestä, koirien ulkoiluttamisesta ja tällaisesta ei maksettu. Ne kuuluivat niihin itsestäänselviin hommiin. Vitoseni ansaitsin leikkaamalla nurmikon/kolaamalla lumet omakotitalon pihalta, imuroimalla ja luutuamalla koko talon lattiat, siivoamalla vessat, pesemällä saunan....

Viikkorahan myös menetti todella helposti.

Tuntuu niin hassulta ajatella että joku sai/saa 20 e viikossa kun itse sain saman summan kuukaudessa ja senkin eteen sai ihan reippaasti jo töitä tehdä.
 
diipadaapadei
Mullakaan ei omia lapsia vielä ole, mutta meillä ei saatu viikko- tai kuukausirahaa. Rahaa ansaittiin kotitöillä, esim. imuroimalla alakerta (yleensä sen hoiti vanhemmat, me lapset imuroitiin yläkerta eli jokainen oman huoneen ja muut tilat vuoroviikoin), pyyhkimällä pölyt, luomalla lumet, haravoimalla, kitkemällä kukkapenkkejä tai kasvimaata tms. Joskus sitten rahaa saattoi saada muuten vaan, jos käytös oli sen arvoista. Siitä sai olla aina varma, että rahaa on turha kinuta, jos käytös oli surkeaa. :D
 
"vieras"
Meillä saa 17-v poika 50 e kuussa. Sillä ostelee karkkia ja joskus jonkun pelin netistä, käy välillä pizzalla. Me vanhemmat ostamme vaatteet ja maksamme parturit sun muut kulut.
 
Mustapantteri harmaantuneena
Minä sain 15 vuotiaana 50e/kk rahaa. Kaikki meni tuolloin tupakkaan ja kaljoihin ym ym. Eli todella oli tyhmää rahan käyttöä meikäläisellä. Yritän olla tekemättä samoja virheitä oman lapseni kanssa :D
 

Yhteistyössä