Paljonko kuluu säästeliäillä rahaa ruokaan ja päivittäistavaroihin kuussa?

  • Viestiketjun aloittaja "humps"
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Tämä oli hyvä keskustelu!

Kertokaas mulle, miten teette jogurtin! Ihan ympäri vuoden? Kauan säilyy?
Mulla on systeriltä sosialisoitu jugurttikone, joten mun ei tarvii muuta kuin sekoittaa ainekset ja laittaa yöksi koneeseen. Ilman konetta mun ohje on 6 dl maitoa (tai jos haluaa kermajugurttia, niin 2 dl kermaa ja 4 dl maitoa), joka kuumennetaan kiehumispisteeseen. Nostetaan jäähtymään ja kun lämpötila on noin 40 astetta, lisätään 3-4 kukkurallista ruokalusikallista aiemmasta erästä olevaa tai kaupasta ostettua jugurttia. Periaatteessa voi käyttää mitä tahansa maustamatonta jugurttia, mä olen käyttänut bulgarianjugurttia tai turkkilaista jugurttia. Seoksen annetaan olla huoneenlämmössä noin 14 tuntia ja laitetaan sen jälkeen jääkaappiin jähtymään. Valmista syötäväksi sen jälkeen.

En osaa sanoa, kauanko jugurtti säilyy. Meillä kun ne menee parissa päivässä :D
 
"Lissu"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26805023:
Mulla on systeriltä sosialisoitu jugurttikone, joten mun ei tarvii muuta kuin sekoittaa ainekset ja laittaa yöksi koneeseen. Ilman konetta mun ohje on 6 dl maitoa (tai jos haluaa kermajugurttia, niin 2 dl kermaa ja 4 dl maitoa), joka kuumennetaan kiehumispisteeseen. Nostetaan jäähtymään ja kun lämpötila on noin 40 astetta, lisätään 3-4 kukkurallista ruokalusikallista aiemmasta erästä olevaa tai kaupasta ostettua jugurttia. Periaatteessa voi käyttää mitä tahansa maustamatonta jugurttia, mä olen käyttänut bulgarianjugurttia tai turkkilaista jugurttia. Seoksen annetaan olla huoneenlämmössä noin 14 tuntia ja laitetaan sen jälkeen jääkaappiin jähtymään. Valmista syötäväksi sen jälkeen.

En osaa sanoa, kauanko jugurtti säilyy. Meillä kun ne menee parissa päivässä :D
Mä olen ihan vaan lämmittänyt litran maitoa kädenlämpöiseksi (punaisesta maidosta tulee parasta) ja lisännyt siihen purkillisen bulgarianjugurttia. Mikähän tuon keittämisen tarkoitus on? :)

Niin ja sitten kun on "jugurttimaista" niin marjat yms sekaan, vajaan vuorokauden verran kestää.
 
Keittiönoita
[QUOTE="Lissu";26805063]Mä olen ihan vaan lämmittänyt litran maitoa kädenlämpöiseksi (punaisesta maidosta tulee parasta) ja lisännyt siihen purkillisen bulgarianjugurttia. Mikähän tuon keittämisen tarkoitus on? :)

Niin ja sitten kun on "jugurttimaista" niin marjat yms sekaan, vajaan vuorokauden verran kestää.[/QUOTE]Mä en itse asiassa tiedä sen merkitystä, koska olen käyttänyt ohjetta ilman maidon lämmittämistä (kun on se jugukone).
 

Yhteistyössä