Paljonko / mitä kaikkea voi odottaa ja olettaa isä- tai äitipuolelta?!

eli uudelta puolisolta?

ihan mielenkiinnosta ihan yleistä keskustelua aiheesta..

kaveripiirissä tuli kovin laidasta laitaan olettamuksia, odotuksia ja jopa vaatimuksia.. omasta kokemuksesta, tutun kokemuksesta tai muuten vaan..

katsotaan mitä tänne saadaan aikaan? :)
 
"Neith"
no mun mielestä tasavertaista kohtelua lapsille, se että eletään perheenä jossa ei erotella sun ja mun lapsia

mä oletan että mun uusi mies osallistuu lapsen kasvatukseen ja hoitamiseen ja jos meillä olisi yhteisiä lapsia niin kohtelisi lapsia tasa-arvoisesti. mikäli näin ei tapahdu niin silloin emme voisi elää perheenä.
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
Minusta isä- tai äitipuolen pitää "tietää paikkansa" ja hyväksyä kumppaninsa eksä sekä lapset sellaisena, kun he ovat. Molemminpuolinen kunnioitus olisi tärkeää, ja varsinkin lasten kohdalla olisi hyvä muistaa, että lapsi on vielä lapsi eikä osaa eikä tarvitsekaan osata käyttäytyä kuten aikuinen. Lapsen tunteet tulisi ottaa huomioon eikä vetää hernettä nenukkaan jos heti ei synkkaakaan.

Lapsi ei valitse vanhempansa uusia puolisoita, mutta asia on myös hänelle iso ja tärkeä.
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood ja äits
mama the strange
Meillä isäpuoli on kokoajan ollut lapsenkasvatuksessa lähes tasavertainen minun kanssani. Isäpuoli saa kieltää lasta, hän pitää lasta sylissä, leikkii tämän kanssa ja muutenkin puuhailee, lukee iltasatua, hakee hoidosta ja vie hoitoon, on lapsen kanssa jos minulla on menoa yms yms. Isäpuoli on lapselleni käytännössä oikea sosiaalinen isä. Biologinen isä on vaan satunnainen leikkikaveri.

Minä ostan lapsen vaatteet yms tavarat, mutta tällä hetkellä meillä on käytännössä yhteiset rahat. Hoidan myös lapsen viralliset asiat (käytän neuvolassa jne). Mutta esim päiväkodin vanhempainillassa olimme molemmat.

Yhteisiä lapsia meillä ei vielä ole.
 
no ainakin sen että se uusi puoliso hyväksyy ne lapset sieltä entisestä liitosta. eikä ala syrjimään tai vihoittelemaan lapsille. ja jos syntyy lapsia, niin sittenkin muistaa että ne ensitset lapset on sille puolisolle yhtä tärkeitä, kuin se joka nyt on syntynyt.
 
"akka"
'Äitipuolelta' odotetaan että huolehdit lapsista jotka eivät ole omiasi mutta varot sekaantumasta mihinkään heidän asioihinsa.Kun pitää ostaa tai antaa jotakin se on ok mutta vaatia et voi 'lapsipuolilta' mitään.Komentaa et saa saati kasvattaa.
 
Aries 78
Itse en voisi asua naisen kanssa joka ei hyväksyisi lapsiani. En voisi edes seurustella ihmisen kanssa joka ei halua sitä että lapset tulee miehen mukana :(
En itse ajattele niin että jos alkaisin naisen kanssa jolla on omia lapsia, niin olisi sinun ja minun lapset. Tietenkin tavat ja arvot on erillaiset eri ihmisillä ja perheillä, mutta jos on vanhemmilla oikeasti tunteita ja halua olla yhdessä, niin ne periaatteet ja tavat saadaan kyllä muokattua niin että ne on kaikille lapsille mieluisat. Paljonhan se vaatisi vanhemmilta, ja varmasti ei mielellään kukaan luopuista omista "hyvistä" tavoista ja kasvatusmallista :)

Mutta tuossakin asiassa uskoisin olevan omalla kasvatuksella, ja arvoilla suuri merkitys.
 
"akka"
Itse en voisi asua naisen kanssa joka ei hyväksyisi lapsiani. En voisi edes seurustella ihmisen kanssa joka ei halua sitä että lapset tulee miehen mukana :(
En itse ajattele niin että jos alkaisin naisen kanssa jolla on omia lapsia, niin olisi sinun ja minun lapset. Tietenkin tavat ja arvot on erillaiset eri ihmisillä ja perheillä, mutta jos on vanhemmilla oikeasti tunteita ja halua olla yhdessä, niin ne periaatteet ja tavat saadaan kyllä muokattua niin että ne on kaikille lapsille mieluisat. Paljonhan se vaatisi vanhemmilta, ja varmasti ei mielellään kukaan luopuista omista "hyvistä" tavoista ja kasvatusmallista :)

Mutta tuossakin asiassa uskoisin olevan omalla kasvatuksella, ja arvoilla suuri merkitys.
Myös sillä on suuri merkitys minkä ikäisistä lapsista on kyse.Pienempien kanssa tulee helpommin toimeen kuin murrosikäisten.Siinä vaiheessa on tosi vaikea alkaa soveltaa uusia kasvatusmenetelmiä.
 

Yhteistyössä