Paljonko säästätte kuussa? Onko sääsätäminen tärkeää, vai onko tärkeää nauttia NYT?

  • Viestiketjun aloittaja Gnaa
  • Ensimmäinen viesti
"Miro"
Ei säästetä mutta säästöön jää 2500-3500e/kk. Ei ne pienet tulot vaan suuret menot, enemmänkin jäisi jos tarvis. Tai sitten pitäis tienata enemmän mutta ei viitti, lapset tykkää kun vanhemmilla on vain 4pv/vk töitä.
 
"Veera"
Olen äitiyslomalla, koitan saada hieman vielä säästöön hoitovapaata varten. Jonkinverran on jo säästössä mutta ulkomaanmatka kolkuttelee toiveissa hoitovapaan aikana ja asuntolainaakin pitäisi lyhentää. Mietitään kyllä vielä sitäkin että laitetaan laina sitten lyhennysvapaalle ja matkustellaan säästöillä pidenpäänkin kun se ois mahdollista.
 
Mulla sama tilanne. Laitan veronpalautuksista tonnin säästöön ja juhannukseen mennessä ne on käytetty.. Nyt pääsen töihin keväällä niin koitan olla koskematta säästöihin jos ei ole oikeasti pakko. Ja tuskin onkaan. Tulot nousee tonnilla ja säästöistä on pitänyt napata esim. El.lääkäriin 300€ mut sittenpä on siihenkin varaa jos tulee moinen tilanne.
 
Säästän kaiken minkä voin. Yleensä säästöön menee pari sataa kuussa vähintään, lisäksi veronpalautukset ja jos tulee isompia palkkoja välillä.

Säästäminen on tärkeää nyt, koska lapset ovat pieniä ja kuluttavat vielä melko vähän. Nautimme elämästä useimmiten ilmaiseksi. 10 vuoden kuluttua pitäisi pystyä jo kustantamaan lukiokirjoja, autokouluja, kalliimpia vaatteita jne. Enkä oikein usko, että palkkani on silloin kolminkertainen nykyiseen nähden -säästöille tulee olemaan käyttöä.
 
"Linnea"
Säästän ja kuukausittain säästötilille kilahtaa 200-1000€. Olen kotiäitinä ollut viimeiset 7 vuotta ja olen pyrkinyt säästämään jopa kotihoidontuesta+lapsilisistä. Nyt käyn välillä tekemässä tuntitöitä, ja useimmiten laitan niistä tienaamani liksat suoraan säästöön. Meillä on asuntolainaa jäljellä vielä muutama tonni, tämän vuoden puolella saamme ne kuitattua. Seuraava isompi säästöprojekti on siis jo alkanut. Isompi asunto tähtäimessä muutaman vuoden kuluttua.

Vaikka meillä säästetään, en koe että elämä mitään kituuttelua olisi. Hyvin paljon touhutaan lasten kanssa kaikenlaista, pieniä kotimaanreissujakin tehdään suht usein, harrastuksia on normaalisti jne. Arjessa säästämme paljon sillä, että teemme kaikenn ruoan itse ja emme ostele turhuuksia. Eli meille elämänilo ja nautinto ei tule kuluttamisesta, vaan osaamme ELÄÄ ilman jatkuvaa turhan materian haalimista. Mitä tuohon alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin kyllä, meillä nautitaan NYT, mutta myös säästetään NYT.
 
"iiris-"
Mäkin haluisin säästää, mutta oon kotihoidon tuella ja mieskin niin pienipalkkaisessa työssä että tällä hetkellä kaikki menee mitä tulee aika sentilleen. Sitten kun meen takas töihin, yritän säästää.. :/
 

Yhteistyössä