Palstalääkärit!? Käden puutuminen&särkyongelma

Eli aamuisin oikea käsi on puuduksissa ja heikko. Ihan puuduksissa on varsinkin pikkusormi ja nimetön, mutta koko kättä särkee ja on melko tunnoton. Tänä aamuna oli pahin, en meinannut pystyä tyhjää kahvipannua nostamaan kun särki ja voimat oli kädestä poissa.

Oon kuullut, että saattais olla jotain kyynärpäässä sijaitsevan hermon pingotuksesta johtuvaa, mutta mitä mä sille voisin sit tehdä?

Mulla on aina ollut tuon saman käden kanssa ongelmia, yleensä siihen tulee herkästi jännetuppitulehdus, mutta se taas oireilee muilla sormilla ja tulee yleensä jonkin erityisen rasituksen "jälkitautina". Nyt ei ole mitään sellaista. Toki paljon käytän oikeaa kättä, mutta en nyt mitenkään ylipaljon, en esim. tee työtä päätteellä.

Alkaa rasittaa tosissaan toi käsi, kun sen kans on aina jotain ongelmaa :mad: Lääkärihän ei tee muuta kuin kirjoittaa saikkua ja määrää buranaa tuohon ranteeseenkaan vaikka se onkin toistuvaa, niin tätä ei edes tee mieli mennä näyttämään.

Onks tää käsi nyt ihan romu, vai mitä mä tälle oikein tekisin/kenelle näyttäisin?
 
lääkäri
voipi olla kyynärhermon pinne. pinnepaikka voi olla useammassa kohtaa paha sanoa missä niistä. Jos oireet ovat kestäneet pidempään niin sitten voisi mennä omalle lääkärille joka passittanee ENMG:hen jos on samaa mieltä. Sitten jos vaiva varmistuu niin hoidoksi tulee fysioterapiaa yms. Leikkaus seuraaa vain jos raivokkaalla kuntoutuksella ei vastetta.
 
J-t harmaana
Hermopinnettä minäkin veikkaan- Hermoratatutkimuksella varmistetaan ja sitte leikataan. Mun äidiltä ja eksältä leikattu molemmat kädet tuon takia. Aika helppo juttu ja yleensä auttaa. Tosin ei takaa sitä, että vaiva uusii.
 
apua?
Jonkinlainen pinne siinä on, mutta kannattaa kysyä ensin fysioterapeutilta (OMT-fyssarit lienee parhaita tuollaisiin). Hermojutut on vaikeita, mutta voidaan kyllä kuntouttaa!
 
M.D.
Jättäisin kyllä fysioterapeutit väliin jos vaivaa oikeasti on ja menisin ihan yleislääkärin juttusille. Miksi yleislääkärin? No kun vika ei välttämättä ole hermossa vaikka siltä kovasti kuulostaa, hän osaa katsoa kokonaisuutta paremmin. Jos kyseessä on hermopinne niin hoito ei todellakaan ole suoraan leikkaus (kuten kollega tuossa ylempänä jo sanoikin...) vaan aktiivinen konservatiivinen hoito. Vaiva kannattaa tutkituttaa mutta ei siihen parin viikon odottelullakaan mitään hirveitä tapahdu, joten ei paniikkia. Soita ma perheenne lääkärille ja varaa aika.
 
Kiitos kaikille hurjasti vastauksista, mahtavaa!
Ehkä mä tosiaan otan yhteyttä sinne lääkäriin jos siihen sais sitten vaikka sen hermoratatutkimuksen tai jonkunlaisen ehdotuksen miten tuon kanssa kannattais toimia.

Niin ja siis en nuku käden päällä, nukun aina vatsallani, käden ylhäällä. Toisessa kädessä ei ole ongelmia. En yhtään osaa arvailla miksi just aamuisin se on pahimmillaan...
 

Yhteistyössä