Palstalla tuntuu köyhät elävän leveämmin kuin me keskituloiset, miten on mahdollista?!

  • Viestiketjun aloittaja ihmettelenpä vaan
  • Ensimmäinen viesti
ihmettelenpä vaan
Vai pistetäänkö kaikki vaan haisemaan ja sitten ihmetellään kun rahaa on niin vähän?

Tuntuu, että köyhät viettävät tuetut lomansa, me taas emme lähde mihinkään, koska pakko pitää jonkinlaista vararahastoa ja lähdetään sitten kun tuntuu siltä, että sivussa on tarpeeksi matkaan ja kaiken varalle. Emme tosiaankaan ostele luomua ja kotimaista ruokaa kuin harvoissa ruuissa, koska tulee niin turhan kalliiksi, silti näiltä köyhemmiltä kuulee, kuinka ostavat kotimaista ja luomua, siitä eivät tingi.

Tässä pari esimerkkiä, mutta välillä tuntuu kummalliselta kuinka me eletään "köyhemmin", kun eikös näiden pienituloisten etenkin kannattaisi säästää noissa asioissa pahan päivän varalle, kun sitä meitäkin enemmän tarvitsevat?!
 
Keskituloisena maksat kaikesta täydet, etkä saa minkäänlaisia tukia. Siinä se. Meillä on ihan hyvät tienaukset, mutta jo verotus kyllä hoitaa sen, ettei siitä ihan hirveästi jää käteen enempää... tai se, mikä jää, meneekin sitten päivähoitomaksuihin, työmatkoihin ym.
 
esimerkki
Käy töissä esimerkiksi puolipäiväisenä kun kokopäivätöitä ei ole. Saat palkkaa juuri ja juuri sen verran että asumistukea ei heru, eikä toimeentulotukea. Jäät plussan puolella laskelmissa ja siitä maksat pakolliset lääkemenot,vakuutusmaksut ym. niin käteen jää vähemmäin kuin että makaisit kotona kaiket päivät, saisit kaikki tuet ja myös toimeentulotukea josta maksetaan lääkkeet,vakuutukset ym pakolliset menot.Enempi jää makaamalla ja toimeentulotuesta voi säästää, kunhan nostaa sen tililtä pois sukanvarteen.
 
aapee..
Köyhät asuu yleensä vuokralla ja ne saa asumistukea yms niin asuminen on heille paljon halvempaa ja monesti tilavampaa kuin jos itse maksaa lainaa.
Jep, välillä tuntuu houkuttelevalta vaan pudota kelkasta tahallisesti. Joutuu yrittämään niin vitusti ja silti ei pahemmin saa siitä mitään. Joutuu vain maksamaan kaikesta täyden hinnan, kuten päivähoidosta, asumisessa turha unelmoidakaan kaupungin vuokra-asunnoista ja asumistuesta ja muista tuista puhumattakaan. Elämämme voisi olla jopa helpompaa ilman niska limassa raatamista. Säästäisimme köyhinäkin, kun jätettäis samalla tavalla ku nytkin ylimääränen pois, mihin köyhillä tuntuu olevan rahaa.

Pahoittelen nurinaa, mutta joskus olisi kiva tuntea saavansa palkkaakin kun henkisesti rankkaa työtä teemme kummatkin.
 
Voisiko johtua kulutustottumuksista? Köyhä osaa oikeasti käyttää rahaa järkevästi.
En oikeasti tiedä miten asia on... mutta useammin mun mielestä köyhät ei juurikaan osaa käyttää rahaa. Heti, kun jostain tipahtaa ylimääräinen satanen tai kaksi, se on hävinnyt taivaantuuliin ja turhuuksiin.
Mutta, tämä on ainoastaan minun kokemukseni asiasta...
 
niimpä
Meilläkin tienataan vain 200 e enemmän kun teemme koulutuksemme mukaisia raskaita vuorotöitä. Menot kasvaa kun pitää olla toinen auto, täydet päivähoitomaksut ja väsymys päälle kun aikataulut ovat kiireisiä. Olemme nyt kumpikin kotona ja olemme huomanneet että kaikki se rasitus ei ole 200 euron arvoista :)
 
Köyhä...
En oikeasti tiedä miten asia on... mutta useammin mun mielestä köyhät ei juurikaan osaa käyttää rahaa. Heti, kun jostain tipahtaa ylimääräinen satanen tai kaksi, se on hävinnyt taivaantuuliin ja turhuuksiin.
Mutta, tämä on ainoastaan minun kokemukseni asiasta...
Minä köyhä laitan sen säästöön jos ei ole pakollista ostettavaa. Siis pakollista. Säästän pienistä tuloistani. Mitään tukia en saa.
 
"vieraana"
Me ostetaan kotimaista ja luomua, mutta toisaalta me ei myöskään matkustella koska siihen ei ole varaa. Emme myöskään käy tuetuilla lomilla tai saa asumistukea tähän ylihintaiseen vuokra-asuntoomme.

Jos emme ostaisi luomua tai kotimaista ruokaa, varmaan olisikin varaa matkustella. Mutta tämä nyt on vaan tällainen arvovalinta, ja meille kulutttamisen eettisyys on hintaa tärkeämpi.
 
faktat haltuun
[QUOTE="vieraana";29948993]Me ostetaan kotimaista ja luomua, mutta toisaalta me ei myöskään matkustella koska siihen ei ole varaa. Emme myöskään käy tuetuilla lomilla tai saa asumistukea tähän ylihintaiseen vuokra-asuntoomme.

Jos emme ostaisi luomua tai kotimaista ruokaa, varmaan olisikin varaa matkustella. Mutta tämä nyt on vaan tällainen arvovalinta, ja meille kulutttamisen eettisyys on hintaa tärkeämpi.[/QUOTE]

Kerro tästä luomun eettisyydestä vähän. :D
 
fairpay
piruuttani laskin (toimeentulotuen laskurill)ja tulos : minulla jää 100 euroa enemmän käteen mitä jäisi kotona makaamalla!
Voi vee,kannattaa käydä töissä 8 tuntia päivässä hoitamassa muiden (todennäköisesti paremmin tienaavien) muksuja ja saada siitä SADAN EURON huippukorvaus!!
 
Sh
Näin se vain menee. Minusta asumistuki+toimeentulotuki on aivan liian kovia!! Työhön meno tavallisena duunarina ei oikeasti kannata.

Tosin onneksi meillä asuntovelallisilla on vielä joskus se velaton asunto minkä voi myydä pois. Vuokralla asujilla ei ole!
 
reiskaa
Höpö, höpö. Eiköhän kyse ole siitä, että annetaan parempi kuva omasta tilanteesta kuin se onkaan. Sama homma jossain lärväkirjassa, oikeasti elämä on tylsää shaibaa aamusta iltaan mutta siellä vedetään jotain helvetin roolia.
 
vuokralla
Näin se vain menee. Minusta asumistuki+toimeentulotuki on aivan liian kovia!! Työhön meno tavallisena duunarina ei oikeasti kannata.

Tosin onneksi meillä asuntovelallisilla on vielä joskus se velaton asunto minkä voi myydä pois. Vuokralla asujilla ei ole!
Velaton asuntohan auttaa kun olet 50-vuotias :) Ajattelitko silloin pistää haisemaan ja kiertää maailman tai jotenkin muuten elää eri tavalla niillä asunnosta saamilla rahoilla? Useimmilla se menee kyllä jälkipolven rikastuttamiseen. Mä elän mukavasti mielellään nyt ihan vuokralla. Ei tarvi raataa niska limassa, on rahaa matkustella ja nauttia elämästä.
 
vieras...
me ollaan vähävaraisia mutta voidaan silti ostaa sellaista ruokaa kuin halutaan ja jää vielä säästöönkin. ehkä te keskituloiset ette oikeesti osaa vaan käyttää sitä rahaa niin että saa molemmat
 
zapoa
tota omistusasuntoa en käsitä: sitoudutaan kymmeneksi vuosiksi pankin orjaksi yhteen ja samaan paikkaan..mieluummin vuokralla ja voi käyttää rahansa nyt miten haluaa eikä sitten joskus.
Mutta tohon otsikkoon köyhällä ei useinole mitään "ylimääräisiä" laskuja esim. autosta yms joten kaikki rahansa voi käyttää ruokaan yms.
 
kjlgfdg
Ai. Minä käyn osa-aikatöissä. Bruttotulot noin 20 000 euroa vuodessa. Mies tekee täyttä päivää ja tienaa muutaman tonnin enemmän vuodessa. Olemme siis aika pienituloisia. Asumme omistusasunnossa, emmekä saa asumistukea. Jokunen vuosi sitten olimme niiden kelan tukien varassa, minä sain minimiäitiyspäivärahaa ja sitten kotihoidontukea, mies sai ensin opintotukea ja sitten työmarkkinatukea. Muistaakseni saimme kuukaudessa käteen maksimissaan 1500 euroa. En sitten tiedä, että kuka niitä hurjia summia saa kelalta tai soskusta. Soskusta emme ikinä mitään saaneet, koska meillä on aina ollut säästöjä. Siinä mielessä en siis pidä ns. yhteiskunnan elättejä mitenkään vapaina: säästää ei saa, rahat eivät ole omia, vaan joku muu ne sinulle antaa ja niiden käyttöä kontrolloi. Minä saan pistää omat rahani minne tahdon.
 

Yhteistyössä