Paniikkihäiriö ja raskauden suunnittelu

  • Viestiketjun aloittaja jeh_
  • Ensimmäinen viesti
jeh_
Kaipaisin apua ja kokemuksia.
Olen 8vuotta sairastanut paniikkihäiriötä ja siihen lääkityksenä Sepram 20mg.
Asia johon kaipaisin apua on se, että kun ollaan mieheni kanssa päätetty aloittaa lapsen yrittäminen kesän lopulla, ja mua ahdistaa olla vieraissa paikoissa yötä. Nytkin olisi vieraalle mökille lähtö edessä ja en usko, että pystyn lähtemään. Mitenkäs sitten synnytys? Voiko ensisynnyttäjä synnyttää kotona ja jäädä sitten kotiin jos kaikki vaan on ihan ok ? Vai miten asian kanssa voisi edetä ?
 
"neljän äiti"
Enkyläl lähtis kotisynnytyksen varaan laskemaan. Käsittääkseni ensisynnytys kotona on todella harvinainen, ja lisäksi todelapaljon vaarallisempi kuin synnytys sairaalassa. Jos lähtisit siitä että synnyttäisit sairaalassa, ja sit pääsisit kotiin esim 6-12 tunnin päästä synnytyksestä. Näin ollen olisit sairaalassa jo valmiiksi jos tapahtuu "jotain". Onko teidän sairaalassa perhehuoneita? Ei se eka yö synnytyksen jälkeen kellään ole ns normaali, vaan enemmän ja vähemmän tulee valvottua hormonihuuruissa jneMut jo smies olis sun kanssa siellä niin ei ehkä paha sekään?
 
Mulla on itse asiassa vähän vastaavanlainen tilanne. Paniikkihäiriötä ja masennusta on taustalla useita vuosia, tällä hetkellä lääkityksenä venlafaxin 75mg ja opamox 15mg tarvittaessa. Mua eritoten mietityttää nuo lääkkeet, joita ei tietenkään raskauden eikä imetyksen aikana suositella käytettävän. Ajatuskin siitä, että olisin sen ajan ilman lääkkeitä kauhistuttaa. Pelottaa, että uudessa elämätilanteessa lapsen kanssa mielialat riistäytyisi ihan käsistä.

Oletko itse jo puhunut raskausaikeistasi lääkärille? Itse ainakin luotan siihen, että yrittämisen ja raskauden aikana saan tarpeeksi neuvoja ja tukea jotta sitten synnytys ja lapsen kanssa eläminen sujuisi. Varmana pelkoosi sairaalassa yöpymiseen ehdittäisiin löytää ratkaisuja? Siellä voisi varmaan vierailla etukäteen tutustumassa paikkoihin ja ihmisiin, varmana ovat ennenkin tavanneet ihmisiä vastaavassa tilanteessa.
 
vierasvieras
minulla on myös tuo pelko muualla yöpymisestä ja sairaalassa yöpyminen on ihan kamalaa, vaikka kuinka siihen valmistauduin ennen synnytystä niin se oli ihan hirveätä olla siellä yötä, en saanut nukuttua juuri ollenkaan ja olin superahdistunut kotiin tullessa ja sitä jatkui pari kuukautta. mutta kokemusta ja kärsimystä en siltikään vaihtaisi pois, on se niin ihanaa että on oma lapsi!!!!
ja sitten vielä sekin, että raskausaikana voi joutua esimerkiksi raskausmyrkytyksen/verenpaineen vuoksi makaamaan sairaalaan odottavien osastolle, vaikka kuukausiksikin. kannattaa miettiä kaikenlaisia vaihtoehtoja, ja ehkä terapiaa millä pääsisi eroon tuosta pelosta ja vaikka harjoitella sitä. itse en harjoitellut, juttelin vain peloistani, eikä se mitään auttanut. mutta uskon, että jos kunnolla asiaan paneutuu,niin siitä voi varmasti selvitä hyvinkin.
 
ap.
En ole puhunu lääkärille tästä vielä. Haluan, että lapsi syntyy kesällä, ihan vaan senkin takia, että pimeys on asia joka ahdistaa eniten.. Voisin siis _ehkä_ kuvitella olevani sairaalassa kun on valoisaa jne jos on aivan pakko...
Mosmos, sullekki varmaa löytyis lääkkeitä, joita vois raskauden ja imetyksen aikana käyttää? Esim toi Sepramhan on semmoin mitä voi käyttää.. on niitä muitakin, en vaan nyt muista yhdenkään nimeä...
 
Opamoxia saa muuten käyttää imetyksen aikana, mulle ihan määrättiin sitä synnytyksen jälkeiseen ahdistukseen. Ja kun pohjalla paniikkihäiriö, niin vanha lääkitys (Pertriptyl) kirjoitettiin myös varalle, ovat kuulemma turvallisia ja lasta seurataan säännöllisin väliajoin. On parempi että lapsella on hyvinvoiva äiti kun ahdistunut. Ja lääkäri sanoi että ihan huoletta saa olla näiden lääkkeiden kanssa....
 
"hmm"
Mä suosittelisin kans juttelemaan asiasta lääkärin kanssa. Ja voisitko mennä jonkun kanssa juttelemaan peloistasi muutaman kerran. Saisit vähän tuuletettua ajatuksia, ehkä uutta näkökulmaa jne.
 
Lex
Itsellänikin on paniikkihäiriö, joten tavallaan ymmärrän tuskasi.

Asia on kuitenkin niin, että et voi vältellä sairaalaa jos aiot saada lapsen.

Lapsi saattaa myöhemminkin sairastua ja joutua olemaan pidempiäkin aikoja sairaalassa, mitä sitten tekisit?
 

Yhteistyössä