Peheet joissa lapsilla on alle tai n. 2v ikäero, kysymyksiä :)

Millä ikäerolla teillä on lapset? Millaisia taitoja esikoisella oli kun pienempi syntyi, siis oliko vaipatta, käveli, puhui, nukkuiko yöt tms. millaista teillä on arki? Millaiset rattaat jne. tarvikkeet olette hankkineet?

Meillä esikoinen vajaan 11kk ja kovasti toivottaisiin jo kuopusta. Välillä mietityttää kuinka se arki lähtee sujumaan ja itse jaksaa ja olisi kiva kuulla millaista muilla on :)
 
,.,.,.
meillä ikäero 1v10kk ja hyvin meni kaikki, esikoinen oli vielä osittain vaipoissa ja oli vielä sellainen vauvamainen :) mutta otin paljon mukaan vauvanhoitoon niin pysyi poissa pahanteosta. lisäksi esikoinen nukkui vielä päiväunia, joten yleensä sain itsekkin nukuttua silloin, kuopus oli hyvä nukkumaan ja suunnittelinkin päivärytmin aina niin, että päiväuniaika oli yhtäaikaa.
nyt lapset jo 7v. ja 5v. ja leikkivät paljon yhdessä.
 
vrs
Kaikki on asenteesta kiinni, mikä vaan on raskasta, jos asian niin ottaa. Puuhaa on kyllä päivät täynnä. ;)

Meillä lapsilla ikäeroa puoltoista vuotta. Esikoinen käveli ja söi itse kun pieni syntyi. Nukkui perhepedissä, mihin vauvakin sitten tuli. Ei puhunut, mutta ei tosin puhu vieläkään, vaikka nuorempi jo sanoja tapaileekin. Vaipat jäi pois muutaman kuukauden kuluttua piuenemmän syntymisestä.

Se on niin hoitotyylistä kiinni, miten vaikeaksi arki muodostuu. Varmaan olisi raskasta, jos asenteemme olisi, että lapset ja varsinkin vauva ovat taakka. Meillä ne ovat osa elämää eivätkä näinollen ole rasite. Lapsentahtisuus yhdistettynä selkeään päivärytmiin, pitkä imetys, läheisyys, kantoliina/-reppu ja perhepeti. Näillä meillä on pärjätty.
 
sdfnkö
Meillä ikäeroa 13 kk ja 6 päivää. Esikoinen oli juuri oppinut kävelemään kun kaksoset syntyivät. Rankkaa oli oikeastaan vaan ensimmäiset viikot kun esikoisen kanssa ei päässyt ulos (kovan pakkasen takia) ennen kuin mies tuli kotiin. Eikä juuri kotipihaa kauemmaksi tullut lähdettyä, esikoinen kun ei pitkiä matkoja kävellyt tietenkään.
 
1v1kk ikäeroa.

Isompi käveli ja puhui ikätasoisesti. Vaippoja käytti 24/7, eikä nukkunut (eikä nuku vieläkään) öitään läpi.

Arki on ihan tavallista...en mä näe että tämä juurikaan poikkeaisi siitä arjesta mitä naapurimme viettävät, joilla siis on lapset vähän isommalla ikäerolla. Aamulla aamupala, ulos jos on hyvä sää, sitten lounaalle, päikkäreille, välipala, leikkiaikaa, päivällinen, leikkiaikaa, iltatoime, iltapala ja nukkumaan. Mies heräilee isomman kanssa yöllä ja minä pienemmän kanssa. Ihan tavallista elämää siis :)

Myimme pois matkarattaat kun turvakaukaloa ei enää tarvittu (olivat yhteensopivat) ja ostimme tilalle tuplamatkarattaat. Myös yhdistelmät myytiin ja tilalle ostettiin tuplarattaat. Kuomurattaat jätettiin, sillä välillä meistä toinen on liikkeellä vain yhden lapsen kanssa.

Koska meillä on näiden pienten lisäksi isompikin lapsi, piti vähän turvaistuinten kanssa fiksata ja vaihtaa niitä uusiin, sillä muutoin emme olisi saaneet 3 istuinta mahtumaan autoon.
 
äks
1v10kk ikäeroa lapsilla. Hankittiin tuplarattaat, jotka olikin aivan ehdottomat, kun liikun kaikki matkat ilman autoa. Esikoinen oli vaipoissa eikä puhunut juurikaan, mutta puolessa vuodessa otti huimia harppauksia kehityksessä.
Esikoinen ei nukkunut täysiä öitä, se kyllä kävi rankaksi. Vuosi myöhemmin kumpikin nukkuu unet.

En kokenut erityisen raskaaksi itse lastenhoitoa, vaan 3 vuoden rupeamaa pelkästään kotona ilman tukiverkkoja.
 
Meidän lapsilla ikäeroa vähän päälle vuosi. Pikkuisen syntyessä esikoinen ei vielä kävellyt, oli vaipoissa, eikä edes syönyt vielä itse. Aamut olivat alkuun kiireisimpiä. Itsekin olisin ne selvittänyt, mutta onneksi anoppi pystyi joinakin aamuina olemaan apuna esikoista viihdyttämässä.

Hankimme tuplarattaat ja tuplamatkarattaat. Olihan pienempi jo useamman kuukauden, ennen kuin esikoinen vasta alkoi ottaa askelia. Ei se elämä silloin tuntunut hankalalta. Jaksoin hyvin ja kaikki rullasi. Jälkeen päin ajateltuna se ensimmäinen vuosi kahden pienen kanssa oli kyllä melko kaoottista.
 
meilnäin
Meillä on kolme lasta, joiden välissä 2 vuotta. Vanhempi on ollut aina vaipoissa seuraavan synnyttyä, syönnyt suurin piirtein itse ja pukenut. Nukuttu sivuvaunussa ja perhepedissä, kun meillä kaikki huonoja nukkujia. Kaksvuotta on mielestäni hyvä ikäero..ei mustasukkaisuutta meillä ainakaan ja myöhemmin samat leikit. Touhua toki piisaa, mutta sitähän se lasten kanssa aina on. Samalla rutiinilla hoituu. ei ehdi tottua "helpompaan".
 
meillä
ikäeroa 2v2kk. Esikoinen söi itse, oli kokonaan kuiva ja nukkui yönsä hyvin ja osasi selittää asiat vähän liikaakin:D Tuplat ostettiin ja olivat kovassa käytössä noin ekan puoli vuotta, en olis pärjännyt ilman. Arki oli lopulta aika helppoa. Vauva seurasi paljon esikoisen touhuja ja meidän esikoinen oli aika rauhallinen ja monessa asiassa aika lailla järki päässä, joten kamalasti ei tarvinnut varoa, että olis satuttanut vauvaa. Ainoa mikä väsytti oli se, että pojat nukkuivat todella harvoin päikkäreitä yhtäaikaa, eli vauvaa ei alkuun saanut esikoisen päikkäreillä nukkumaan ja siirtyi jo varhain kaksiin päiväuniin, joten nukkui ennen ja jälkeen esikoisen. Huonon yön jälkeen tahtoi väsyttää.
 
Meillä kakkosen ja kolmosen ikäero 1,5v. Kakkonen oli meidän lapsista se "hitain", jos nyt niin voi sanoa eli oppi kaikista myöhimmin kuivaksi, kävelemään ym ym. Poika kyllä käveli hienosti, kun kolmonen syntyi, mutta ostimme Carenan sisarusrattaat, jotka olivatkin kovassa käytössä (teimme pitkiä kävelylenkkejä). Pojalla oli tuolloin vielä vaippa (päivä- ja yövaippa) ja söi tuttiakin =) Poika nukkui päikkärit ja yöt todella hyvin. Arki oli helppoa :)
 
"Mihla"
Meillä on lapsilla ikäeroa 1v10kk. Ja kaikki on mennyt todella hyvin, lapset ovat nyt 2 ja 4 ja leikkivät ihanasti keskenään.

Meillä molemmat lapset ovat alusta asti nukkuneet todella hyvin, joten se varmasti on auttanut jaksamaan. Varsinkin kun esikoinen lopetti päiväunet kuin seinään, kun kuopus syntyi. Meille ei ostettu tuplia, koska olin jo esikoisen kanssa kävellyt paljon ja aika pitkiäkin matkoja koiran kanssa. Ostettiin yhdistelmävaunuihin sisaruslauta, joka oli hyvä ratkaisu.

Kesäksi sitten ostettiin tuplamatkarattaat, niin päästiin paremmin reissaamaan, tekemään retkiä ja käymään kaupungilla.

Meillä oli lisäksi kuopuksen syntymän aikaan raksa kesken ja kaksi koiraa kotona, mutta kummasti se arki rullasi, kun laittoi rullaamaan. Ja raksakin saatiin kunnialla hoidettua loppuun.
 
"vieras"
Ikäeroa 1v10kk. Esikoinen puhui, kaveli, käytti vaippoja ja heräili öisin. Yöt oli alkuun rankkoja, koska piti herätä useita kertoja. Kuopus on aina nukkunut paremmin kuin vanhempi. Esikoisen uhma alkoi vauvan syntymästä ja se on ollut rankin aika lasten kanssa ikinä. Meillä on sentään takana vaikeita sairauksiakin, mutta vauvan syntymän jälkeinen uhma oli kyllä pahinta. Sitä kesti reippaasti yli puoli vuotta ja pienen helpotuksen jälkeen uhma paheni taas kuopuksen alettua puhua. Lapset leikkivät paljon yhdessä (nyt 4v ja 6v) ja ovat toisillee tärkeitä.
 
"vieras"
Meillä ikäeroa 2 v ja pari päivää. Käveli, juoksi ja puhui täysin, oli vaipoissa, nukkui yöt, väliin mönki vanhempien väliin yöllä. Hankittiin lauta vaunuihin, välillä isompi pääsi kyytiin ja pienempi reppuun, toimi hyvin kesänlapsilla.

Leikkivät paljon yhdessä ja väliin tappelevat. Mutta on paljon enemmän toisistaan seuraa kuin paljon isommalla ikäerolla olevalla lapsella.
 
ddsvsd
Mun esikoinen oli 2vuotta 2viikkoa kun syntyi toinen lapsi. Toinen oli 2v2kk kun tuli kolmas, ja kolmas oli 2v7kk kun syntyi neljäs.
Kaksostenrattaat hommasin jo kahdelle ensimmäiselle, ja niiden kanssa pelailin niin kauan kun ratasikäisiä oli, mutta mulla oli myös tavalliset vaunut (ja rattaatkin), joissa oli seisomalauta ja sisaristuin. Ja rintareppu, tietenkin. Liikkuessa vauva vaunuissa/rattaissa, isompi seisomalaudalla tai sisaristuimessa, mutta kun isommalle tuli uni, siirsin hänet rattaisiin nukkumaan ja otin vauvan rintareppuun. Yksinhuoltajana piti pystyä kulkemaan lasten kanssa, eikä kaksostenrattaat oikein soveltuneet liikkumiseen julkisissa, siksi piti kehitellä kaikenlaisia systeemejä, kekseliäisyyttä peliin vaan.
Hyvin sitä jaksaa, kun priorisoi, ja pitää huolta siitä, että lapsilla pysyy suunnilleen sama päivärytmi päivästä toiseen, eli kaikki (tai molemmat, kun lapsia oli kaksi) menevät nukkumaan suunnilleen samaan aikaan, ja ottaa ennemmin levon kannalta nuo lapsen päikkäriajat (jos nukkuvat samaan aikaan), ja jättää siivoukset väliin jos on väsynyt. Levänneenä jaksaa paremmin ja maitoakin tulee mukavammin vauvalle.
 
meil 1v 3kk ikäero. Tosin kuopus tuli kotiin vasta kun esikoinen oli 1v 4kk. Mutta esikoinen puhui aika paljon, vaipat oli, söi itse, nukku viel yhet päikkärit. Me ollaan oltu molemmat vanhemmat kotona ja meidän piti ostaa tuplarattaat mut ne rahat meni sairaalakuluihin ni ei sit ollu varaa. saatiin toiset rattaat mun tädiltä ja kaksilla ollaan liikuttu ja liikutaan edelleen. esikoinen on nyt 2v 7kk ja kuopus ihan just 1v 4kk.
Molemmat heräili öisin ja heräilee edelleen. esikoinen on ollu aika mustasukkainen mut niin on kuopuskin. välillä tapellaan ja välillä halataan, enemmän kyl sitä tappelua. Sinänsä oli tietty helppoo et kuopus nukkui alkuun aika paljon ja sitä kesti niin kauan kun oli keskonen. että oli aika paljon aikaa esikoiselle.
Joissain asioissa on rankkaa et on pieni ikäero mut toisissa sit ei. Ihan hyvä näin.
 
Meillä poikien välillä on 1v 2 vko ja nuorimman pojan ja tytön välillä 1v 1kk.

Pojat on oppinu asiat aikalailla samaan tahtiin, samaan aikaan jättivät vaipat ja apupyörät pois. Tyttö oppi hyvin aikaisin puhumaan kun pojat jutteli vieressä. Joskusmulle on ihan viralliselta taholta sanottu et ihan kuin mulla olis kolmoset :)

Rankkaa oli mut siitä selvittiin. Nyt jokaisella on omat jutut, kaverit ja harrastukset. Ja silti ovat todella läheisiä keskenään ja jos joku kolmesta on poissa niin kaksi muuta ikävöi ja odottaa kuumeisesti yhtä palaamaan. Esim. kun nuorin poika oli sairaalassa kolme kuukautta niin kaksi muuta ei kyennyt oikein mihinkään kun yksi puuttui. Kun poika kotiutui niin paluu normaaliin arkeen tapahtui parissa päivässä :)
 
Kiitos vastauksista! Suurin osa taitaa olla onnellisesti päättyneitä tarinoita mikä kyllä vahvistaa mun uskoa siihen että pärjätään oikeen hyvin :) Esikoinen meillä oli tosi itkuinen vauvana ja huono nukkuja vieläkin niin sen takia vähän hirvettää välillä, että miten sitä jaksaa, mutta kyllähän sitä aina jotenkin selviää.
 
Meillä nyt 1kk, 2,5v ja 4,5v lapset. Pikkusisarusten syntyessä isommat ovat olleet vaipatta ja nukkuneet yönsä, pukeneet paljolti itse jne eli varsin helppohoitoisia. Tuplarattaille ei ole ollut tarvetta, nyt olen tehnyt pitemmillä kävelyreissuilla niin, että vauva on kantoliinassa ja keskimmäistä työnnän rattaissa. Hän kyllä jaksaisi kävellä, mutta se on sitten eri asia haluaako vai tuleeko itkupotkuraivarit..... Ja isommilla pieni ikäero on tosi hyvä juttu kun on yhteiset leikit ja intressit.

Jaksamisessa ei ole mitään probleemaa, vuorokaudessa on vaan liian vähän tunteja, kun vauvan imetys vie niin ison osan ajasta mutta jo nyt 1kk ikäisenä hän jaksaa öllistellä välillä lattiallakin ja treenailla liikehdintää ja sillä aikaa ripustaa itse kätevästi vaikka pyykit. Kantoliina on myös ihan must, jota ilman en pärjäisi.
 
Meillä on ikäeroa 11kk. Esikoinen oli kokonaan vaipoissa, ei kävellyt (alkoi kontatakkin vasta 10kk iässä) eikä syönyt itse ja jotain yksittäisiä sanoja tuli, ei montaa. Aamut tosiaan oli vaikeimpia ja olihan kahdessa vauvassa hommaa, mutta kaikki sujui kuitenkin hyvin, selviäähän monet kaksosistakin ja nyt on pojilla ikää 1v10kk ja 2v9kk ja leikkivät yhdessä koko ajan ja ovat täysin erottamattomia, toki tappelevatkin, mutta se kai kuuluu asiaan :) Tuplat hankittiin, ne oli välttämättömät kun esikoinen lähti kävelemään vasta 1v5kk ja edelleen ovat rattaissa kun käydään koiran kanssa. Matkarattaita ostettiin kahdet yhdenhengen koska meistä kätevämpi niillä liikkua kun ollaan yhdessä liikenteessä, jos olen yksin niin otan tuplat mukaan, ne menee kuitenkin tosi kätevästi meijän auton takakonttiin. Yhdistelmät jätettiin niin kuopus nukkui niissä päiväunia ja jos joskus jompi kumpi kävi vain toisen lapsen kanssa lenkillä.

Sen verran rankkaa meillä ainakin oli että kolmas saa vielä odottaa, toki siihen vaikuttaa sekin että molemmat ovat syntyneet sektiolla niin haluan pitää taukoa ennen seuraavaa ja samalla viimeistä :)
 
JONSERED Karhunkantaja
Noin kahden vuoden välein nuo ovat, siis neljä epeliä. Ja käveli, puhui ja oli vaipoitta aina edellinen seuraavan syntyessä. Öitä eivät osaa vieläkään nukkua... Ja vanhin on jo liki 15 v.
 

Yhteistyössä