Perhanan mies... saanhan mä seinät maalattua yksinkin, onko muka kovin raskasta hommaa?

  • Viestiketjun aloittaja maalari
  • Ensimmäinen viesti
maalari
juttelin vuokranantajan kanssa, ja hän lupasi maksaa maalit jos maalataan seinät. Puhuin innoissani miehelle, niin tää sanoi että hän ei ala ainakaan maalaamaan, että mä en edes tajua kuinka raskasta se on! ja että ei meidän vuokrakämppää tartte remontoida.

AAAARH.. Saanko mä maalattua yksin? Jos toi äijä edes sen verran persettään liikauttaisi, että tavaroita nostelisi seinän vieriltä kauemmas..

JA TOINEN KYSSÄ: meillä on pieni lapsi, kuinnka myrkyllisiä ne maalit on, saako lapsi nukkua seuraavaa yötä asunnossa jossa maalattu? Voisin kyllä maalata makuuhuoneen sitten myöhemmin erikseen..
 
Ei maalaaminen mitään raskasta ole. Meidän rouva maalaisi kaksosia odottaessaan koko yläkerran yksinään. Nykyiset sisämaalit ovat vesiohenteisia eikä ne haise kovin pahalle. Minä tekisin niin että makkari sitten erikseen.
 
raksailija
Ottaisin kumminkin huomioon, ettei se maalailu ole mitään "vähän väriä seinään" varsinkin, jos tekee vuokrataloon ja haluaa takuurahat takaisin. Eli lue nyt ainakin jotain oppaita ennakkoon ja hanki hyvät välineet esim todellakin leveä tela, että tulee tasaista jälkeä. Ja muista suojata lattia ja katonraja huolella.
 
"moi"
Rempan aikaan maalasin ihan yksin viidet seinät, lisäksi n.80neliöö kattoa. Katon maalauksessa mulla oli kyllä kaveri. Ne seinät pitää varmaan pariin kertaan maalata, eli pari päivää menee maalatessa ja sit kuivumisaika. En nukuttais lasta tai nukkuis itse kuivuvassa huoneessa.

Ja onhan siinä silleen muutaki ku pelkkä maalaus. Esim. otatko listat pois vai suojaatko ne maalarinteipillä. Lattiaa pitää myös suojata ja kattoa. Mulla menis hermo jos pitäis lapsen kans maalata et se kantsii laittaa hoitoon.
 
minä,
Vesiliukoiset seinämaalit on myrkyttömiä ja melko hajuttomia. Maalitelalla kun vetelee niin ei se kauaa kestä. Kannattaa ottaa himmeää maalia, saa helpommin siistin jäljen.
 
Turkilmas
Mä olen meidän perheen maalausvastaava :D. Olen maalannut paljonkin sisäseiniä ja myös kalusteita, aitoja jne. jne. mukavaa hommaahan se on kun näkee heti kättensä jäljen :).

Ikävintä on se pohjatyö. Vanhassa kämpässä piti poistaa ensin tapetit seiniltä ja hio. Tässä uudessa talossamme piti seinät ensin tasoittaa ja sitten nysvätä pakkelin kanssa tasoittamassa koloja ja kuoppia. Ja sitten se teippaus...huoh. Mutta raskasta ei ole sekään, tylsää vaan.

Yksi käytännön vinkki: mä olen taistellut katonrajan kanssa maalaamisessa. Kokeilussa on ollut erilaiset stopparit ja ties mitä. Lopulta olen päätynyt aina samaan, hyväksi kokemaani ratkaisuun: maalarinteipillä (sillä ohuimmalla) katorajaan teippaukset. Näin yläreunaan jää valkoinen, ohut luiska, mutta ainakin omaan silmään näyttää hyvältä. Ja rajauksen saa noin tehtyä siististi.

Ja toinenkin käytännön vinkki: maaleissa on eroa. Sen huomasin tätä kotia maalatessani. Toinen maalimerkki vaati monen monta kerrosta että tuli peittävää. Toisella merkillä riitti 2 kerrosta. Hyvää maalia oli Tikkurilan Harmony (en ole ihan varma), huonoa merkkiä en valitettavasti muista.
 
"Vieras"
Ei ole vaikea homma!! Mä oon myös itekseni sitä hommaa tehny. Se on mun mielestä oikeastaan tosi kivaa! :) Mutta kannattaa tosiaan tasoittaa ja hioa (jos tarvetta) kaikki epätasaisuus, muuten ei ole kiva niitä seiniä katella... Kun jossain valossa ne kuitenkin esiin tulee. Rautakaupassa kyllä neuvovat, ainakin meillä päin.
 
minä,
juttelin vuokranantajan kanssa, ja hän lupasi maksaa maalit jos maalataan seinät. Puhuin innoissani miehelle, niin tää sanoi että hän ei ala ainakaan maalaamaan, että mä en edes tajua kuinka raskasta se on! ja että ei meidän vuokrakämppää tartte remontoida.
AAAARH.. Saanko mä maalattua yksin? Jos toi äijä edes sen verran persettään liikauttaisi, että tavaroita nostelisi seinän vieriltä kauemmas..
JA TOINEN KYSSÄ: meillä on pieni lapsi, kuinnka myrkyllisiä ne maalit on, saako lapsi nukkua seuraavaa yötä asunnossa jossa maalattu? Voisin kyllä maalata makuuhuoneen sitten myöhemmin erikseen..
Video seinän maalauksesta:)
Sisäseinien maalaus - Tikkurilan Maalilinja neuvoo - YouTube
 
Ei se ole raskasta, tylsää ja aikaavievää. Siis se pohjatyö vie suurimman osan ajasta.
Mä meillä se maalarimestari olen. mies saa kyllä auttaa mutta pärjään itsekseni jos ei häntä kiinnosta. :)

Ihme kommenttia mieheltäs ettei vuokrakämpän remontoiminen kuulu teille... ei varmaan kuulukaan, mutta jos siitä haluaa viihtyisämmän ja vuokranantaja vielä sponssaa maaleilla niin en miettis kahta sekuntiakaan että remontoisinko.
 
"Vieras"
juttelin vuokranantajan kanssa, ja hän lupasi maksaa maalit jos maalataan seinät. Puhuin innoissani miehelle, niin tää sanoi että hän ei ala ainakaan maalaamaan, että mä en edes tajua kuinka raskasta se on! ja että ei meidän vuokrakämppää tartte remontoida.

AAAARH.. Saanko mä maalattua yksin? Jos toi äijä edes sen verran persettään liikauttaisi, että tavaroita nostelisi seinän vieriltä kauemmas..
Ei raskasta, mutta kannattaa tietää ettei se maalaaminen ole sellaista että vähän sohvaa siirretään ja nostellaan maalit seinää.

huoneen tyhjentäminen, kiroilua
jalkalistat ja karmit irti, ehkä hajoovat, ehkä eivät (jos teippaa saa rumempaa ;) )
pohjatyöt, kittaus, hionta, kittaus, hionta
pölyjen imurointia
teippausta, lattian suojausta
maalausta pohjamaalilla jos pohjat huonot
värkkien pesua
pintamaalia pari kerrosta
listat paikalleen

hommaa hyvät välineet ja rakennusvalaisin
 
Maalaaminen on kivaa!
Eikä tosissaan raskasta.

Minä maalasin meidän kolmion itsekseni.
Lattialistat suojasin maalarinteipillä, samoin pistokkeet ja valokatkaisijat. Lattialle muovia roiskeiden varalle. Huonekalut keskelle huonetta. Siveltimellä listat, karmit ja katonraja ja telalla loput.
 
maalari
Kaikki on kiinni siitä, mitä materiaalia seinä on, ja miten se on aikaisemmin käsitelty.
Betoniseinä, jossa pohjalla normaali vesiliukoinen maali -> helppo homma.

Jos on jotain muuta, niin tärkeintä on selvittää mitä materiaalia ja aineita siinä on aikaisemmin käytetty.
 
"mies"
Alkuperäinen kirjoittaja haisulin äiti;26065302:
Esität että et jaksa, et osaa, pari kyyneltäkin kun tirauttaa, niin johan mies tulee apuun.. Meillä ainakin toimii.. :)
Mä käytän samaa taktiikkaa kaikkeen mikä liittyy siivoukseen ja pyykkien hoitoon. En tosin kyyneliä tirauta, mutta jos en muuta keksi, niin rikon "vahingossa" jonkun astian tai laitan punaisen t-paidan valkopyykkien joukkoon. Toimii.
 
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja haisulin äiti;26065302:
Esität että et jaksa, et osaa, pari kyyneltäkin kun tirauttaa, niin johan mies tulee apuun.. Meillä ainakin toimii.. :)
Valitettavasti ei toimi meillä, mies heti ehdottaa että ei maalata...
 
"isoäiti mölykylästä"
ei se mitään raskasta ole, kun vaan joku siirtelee esim. kirjahyllyt, ne on painavia. mun miniäkin on tehnyt itse koko rempan taloon. eli maalannut, tapetoinut, laatoittanut, hionut, lakannut yms. pieni ja hentoinen ihminen.
 
"aloittaja"
[QUOTE="mies";26065340]Mä käytän samaa taktiikkaa kaikkeen mikä liittyy siivoukseen ja pyykkien hoitoon. En tosin kyyneliä tirauta, mutta jos en muuta keksi, niin rikon "vahingossa" jonkun astian tai laitan punaisen t-paidan valkopyykkien joukkoon. Toimii.[/QUOTE]

Perkele, taidat olla ukkoni. Sano vielä ettet tykkää maalata.
 
Turkilmas
[QUOTE="mä";26065453]Kivaa hommaa paitsi jos haluaa maalata raitoja :( meinas mennä hermo teippauksissa .[/QUOTE]

Mä maalasin kahteen huoneeseen raitoja ja vieläpä neljällä värillä. Voi luoja. Silloin (2 vuotta sitten) päätin, etten enää ikinä maalaa raitoja. No, tänään olen menossa maalia hakemaan kun maalaan esikoisen huoneeseen uudenlaiset raidat :D :D
 
Turkilmas
[QUOTE="aloittaja";26065829]Turkilmas! Jos maalaan seinän valkoiseksi, katto myös valkoinen, niin kannattaako laittaa se maalarinteippiraja kattoon?[/QUOTE]

Jaa... enpä osaa sanoa :D. Ehkä laittaisin varuiksi silti, sillä valkoinenkaan ei välttämättä samaa sävyä katossa ja seinässä. Varsinkin jos katon maalaamisesta on aikaa. Näkyy siis ikävästi jos osuu maalia kattoon.

Toisaalta, jos sulla on vakaa käsi, niin koita ilman. Tai sitten testaat sitä stopparia, jota myydään rautakaupoissa. Mä en osannut sen kanssa pelata, mutta se ei suinkaan tarkoita ettetkö sinä osaisi :)
 
meillä ukko ei tollein ihan sanonu mutta tekemisen aloittaminen oli hälle liian vaikeaa niin sitten vikoilla viikoilla esikoista odotellessa alotin maalaus puuhat eräänä lauantai aamuna, hän siinä hetken katto et nyt toi nainen sekos ja ku alko supistelee niin juoksi avuks ja maalattiinki sit yhessä loppuun :D ei se mitään ydin fysiikkaa ole, mekin saatiin sillo isännöitsijän toimesta maalaus setit ja kaikki, siinä oli mukana esim sitä mössöä jolla tukitaan reijät seinistä jos on tullut (nimi hakusessa..) seinän puhdistus ainetta ja tietty itse maali ja kaikkien näiden levitykseen tarkoitettavia välineitä.
 

Yhteistyössä