Perhepäivähoitajalla eri-ikäiset lapset

a
Mun lapsi aloittaa myös hoidon 1 vuotiaana, muut lapset on isompia. Mulla taas hyvä mieli siitä, että muut osaa leikkiä jo keskenään, kun mun pieni saa huomiota aikuiselta. :)
 
a
Mun lapsi aloittaa myös hoidon 1 vuotiaana, muut lapset on isompia. Mulla taas hyvä mieli siitä, että muut osaa leikkiä jo keskenään, kun mun pieni saa huomiota aikuiselta. :)
 
No ei se varmaan ihan heti osaa leikkiä mutta äkkiähän aika kuluu. Nyt pieni on tosi aktiivinen muiden lasten suhteen tekee tuttavuutta koko ajan. Ehkä senkin takia et on pienestä asti ollut liikkeellä mun kanssa...?

Tuntuu vaan kurjalta jos toiset vaan aina lähtee karkuun varsinkin kun hän tajuaa sen kun pikkasen kasvaa isommaksi.

Äidin ahdistus tässä varmaan suurin, mielellään saisi pieni olla mun sylissä eikä hoitajan sylissä:(
 
sylivimma
Alkuperäinen kirjoittaja voih:
Tuon ikäinen saa pph:n syliä paljon. Se on lapselle tärkeämpää kuin leikkikaveri.
Perus kommentti taas...Toiset lapset tarttee syliä, toiset tahtoo leikkiä. Mikä ihme tää sylivimma juttu on, esiintyy aina kun ollaan laittamassa "vähän nuorempaa" hoitoon. Kun kaikki lapset ei ole sylissä olijoita.

Mulla kaks lasta, esikko tykkäs olla sylissä kunnes lähti liikeelle. Sen jälkeen syliin tuli vaan kun väsytti tai oli pipi jossain. Aina on sylissä saannut olla kun on tahtonut, väkisin en kuitenkaan ota syliin rimpuilevaa lasta. Pienempi kakkonen "hylkäs" sylin jo konttausvaiheessa. Lähti mieluummin isoveljen perään.
 
...
meillä kohta 1 vuoden ikäinen ja hoidossa kavereina on 2,4 ja 5 vuotiaat. Yhdessä touhuavat koko konkkaronkka. Tosin ovat jo pienestä asti olleet tuttuja kun ovat serkuksia, mutta siellä menee pienin täysiä muiden mukana!
 
juris
Meillä lapset pienellä ikäerolla ja kyllä tuo pienempi osas jo isomman kanssa leikkiä ennen 1 vuotta. Kai se on se esimerkki jonka perässä mennään.

Nopeasti varmasti pääsee leikkiin mukaan, ja tarvittaessa hoitajan huomaan. Luulen vaan että ne toiset lapset ja leikit alkaa kiinnostaa enemmän kuin hoitajan huoma...
 
meillä
tyttö oli 1v4kk kun aloitti pph:ssa. Muut lapset olivat 3-, 4- ja 5-vuotiaita. 5-vuotias oli tyttö ja toiset poikia. 5-vuotias otti tyttömme "suojiinsa" ja alusta asti oli hyvin porukassa mukana. Nyt sitten meidän tyttö on 3 ja toiset hoitokaverit ovat 2- ja 1-vuotiaita. Näinpäin ajateltuna haen siirtoa ryhmikseen jossa enemmän samanikäistä porukkaa kun tyttömme nyt on.
 
vieras
Käykö hoitaja puistoissa, kerhoissa ym. aktiivisesti? Niissähän monesti näkee pienempiä äitiensä tai hoitajiensa kanssa, niin on enempi omanikäistä seuraakin sitten isompana. Hyvä vaan, ettei hoitajalla ole useampaa pientä yhtä aikaa hoidossa, niin jaksaa ja ehtii paremmin pitää sylissä, auttaa ruokailussa ja vaippojen vaihdossa ym. kun isommat on jo omatoimisempia. Ainakin mun oma 1,5-vuotias leikkii aina isompien mukana, isoveli ja hänen kaverinsa ovat 3-4-vuotiaita ja hyvin tuo pikkuinenkin mukana menee.
 
epeli
kyllä meillä 1.5 vuoden ikäerolla yhdessä temmeltävät,isompi leikkii pienempien kanssa puistossakin,iisompi siis 2v7kk ja pienempi 1v3kk.näin ollut jo muutaman kuukauden.'
pienempi leikkisi isompienkin lapsien kanssa, mutta kaikki eivät tahdo leikkiä sotkemaan, toiset taas rakastaa telmiä "vauvan" kanssa.Eli riippuu paljon muista hoitolapsista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sylivimma:
Alkuperäinen kirjoittaja voih:
Tuon ikäinen saa pph:n syliä paljon. Se on lapselle tärkeämpää kuin leikkikaveri.
Perus kommentti taas...Toiset lapset tarttee syliä, toiset tahtoo leikkiä. Mikä ihme tää sylivimma juttu on, esiintyy aina kun ollaan laittamassa "vähän nuorempaa" hoitoon. Kun kaikki lapset ei ole sylissä olijoita.

Mulla kaks lasta, esikko tykkäs olla sylissä kunnes lähti liikeelle. Sen jälkeen syliin tuli vaan kun väsytti tai oli pipi jossain. Aina on sylissä saannut olla kun on tahtonut, väkisin en kuitenkaan ota syliin rimpuilevaa lasta. Pienempi kakkonen "hylkäs" sylin jo konttausvaiheessa. Lähti mieluummin isoveljen perään.
Nimenomaan! Ei meilläkään ole lasta saatu syliin enää sen jälkeen kun ryömimään ja konttaamaan lähti...
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja iiris-77:
Poju on menossa pph:lle 1 vuoden ja 1 kk ikäisenä. Kaksi muuta lasta ovat 2v ja 4 kk sekä 3 v.

Jääköhän meidän pieni ihan yksikseen ja leikkivätkö nuo isommat vaan keskenään?
Eiköhän aika monella ole kotonakin ihan sama tilanne, eli lapset eri-ikäisiä. Ja ainakin meillä tuon ikäinen on justiinsa inoissaan isompien kanssa ja saeurailee mielellään niiden leikkejä jne.
 
..
Minulla hoidossa viime syksynä tämän ikäiset lapset: 5v, 4v, 3v ja 1v 8kk. Pienin tosiaan saanut lähes suuren osan huomiosta ja on nauttinut siitä. Nyt 2,5v ja ei vieläkään kaipaa toisista leikkiseuraa. Ennemmin pyörii jaloissani. Tulevan syksyn tilanne: 5v,4v,2,5v ja 2v. Hyvin se menee! :) Onnea hoidon aloitukseen. T. PPH
 
voivee
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sylivimma:
Alkuperäinen kirjoittaja voih:
Tuon ikäinen saa pph:n syliä paljon. Se on lapselle tärkeämpää kuin leikkikaveri.
Perus kommentti taas...Toiset lapset tarttee syliä, toiset tahtoo leikkiä. Mikä ihme tää sylivimma juttu on, esiintyy aina kun ollaan laittamassa "vähän nuorempaa" hoitoon. Kun kaikki lapset ei ole sylissä olijoita.

Mulla kaks lasta, esikko tykkäs olla sylissä kunnes lähti liikeelle. Sen jälkeen syliin tuli vaan kun väsytti tai oli pipi jossain. Aina on sylissä saannut olla kun on tahtonut, väkisin en kuitenkaan ota syliin rimpuilevaa lasta. Pienempi kakkonen "hylkäs" sylin jo konttausvaiheessa. Lähti mieluummin isoveljen perään.
Nimenomaan! Ei meilläkään ole lasta saatu syliin enää sen jälkeen kun ryömimään ja konttaamaan lähti...
Joo ja te luulette, että pph pitää lasta väkisin sylissä, jos lapsi ei halua? Ihanko nää teidän 1-vuotiaat itse käyvät potalla, vaihtavat vaipat, pukevat, syövät, käyvät nukkumaan omia aikojaan ym? Minä ainakin hoidan ja leikitänkin lapsia sylissä.
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Minulla hoidossa viime syksynä tämän ikäiset lapset: 5v, 4v, 3v ja 1v 8kk. Pienin tosiaan saanut lähes suuren osan huomiosta ja on nauttinut siitä. Nyt 2,5v ja ei vieläkään kaipaa toisista leikkiseuraa. Ennemmin pyörii jaloissani. Tulevan syksyn tilanne: 5v,4v,2,5v ja 2v. Hyvin se menee! :) Onnea hoidon aloitukseen. T. PPH
niin ja tosiaan tuo pienin pyörinyt mukana mutta isommat eivät syksyllä vielä halunneet leikkejään sotkemaan mutta aina on löytynyt muuta tekemistä. Nyt isompana ottavat jo mielellään mukaan. Puistoissa ym. ei koskaan ole toisten pienten kanssa edes viihtynyt. Korkeintaan ns. rinnakkaisleikkiä mitä se tuon ikäisillä yleensäkin on. mutta tosiaan 1v ei tarvitse kavereita vielä :)
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja Luulisin:
PPH:lla ei saa olla 4 alle 3v. lasta!!!
saa olla. päiväkodissakin suhdeluku on neljä alle 3v per aikuinen. Hassua toki, kun pph pitää kaikki tehdä itse. ruoka ym. ja liikkuminenkin vaikeaa noin monen pienen kanssa mutta näin vaan usein on :(
 
jaa
Alkuperäinen kirjoittaja Luulisin:
PPH:lla ei saa olla 4 alle 3v. lasta!!!
Mulla oli tähän kevääseen asti neljä alle 3-vuotiasta. Vanhin täytti hiljattain 3 vuotta, muut ovat 2,5-v., 2- ja 1v 8kk. Ryhmä oli sama viime syksynä, mutta lapset lähes vuoden nuorempia kuin nyt. Minusta tämä ryhmä on aina ollut oikein mukava ja melko helppohoitoinenkin.
 
Hyvähän se vaan on että noi muut on vähän isompia, niin hoitajalla riittää huomiota sun pikkuiselle. Jos kaikki olisi 1-2v, niin siinä olisi niin kädet täynnä työtä, että parempi vaan noin! Isot tykkää viihdyttää pieniä, ja ottavat sitten leikkeihin kyllä mukaan.
 

Yhteistyössä