Perhepäivähoito vai päiväkoti?

  • Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Vastaan ilman minkäänlaista kokemusta. Oma lapseni on kotihoidossa 3-vuotiaaksi, mutta olen silti miettinyt näitä asioita.

Itse ajattelen, että päiväkodin plussia on samanikäiset lapset ryhmässä ja valvonta, eli jos jotain "hämärää" tapahtuisi niin henkilökuntaa on enemmän ja ikävät asiat tulisi ilmi (tai sitten ei).

Perhepäivähoidossa
 
sama vieras
[QUOTE="vieras";26566308]Vastaan ilman minkäänlaista kokemusta. Oma lapseni on kotihoidossa 3-vuotiaaksi, mutta olen silti miettinyt näitä asioita.

Itse ajattelen, että päiväkodin plussia on samanikäiset lapset ryhmässä ja valvonta, eli jos jotain "hämärää" tapahtuisi niin henkilökuntaa on enemmän ja ikävät asiat tulisi ilmi (tai sitten ei).

Perhepäivähoidossa[/QUOTE]

Lähti ennen aikojaan.

Perhepäivähoidossa taas lapsi voi olla ainoa pieni, joka on sekä hyvä että huono asia. Pph:lla on ehkä enemmän aikaa pitää pientä sylissä, mut toisaalta ei välttämättä ole samanikäisiä kavereita (onko ne tärkeitäkään). Pph on sitten kodinomaisempi eikä laitosmainen kuten päiväkoti.

Tässä vähän pohdintaa. Vaikea asia. Toivottavasti jollain on kokemusta ja saat vastauksia eikä pelkkää pohdintaa. Ja tietty molemmissa hoitajilla ja henkilökemioilla on iso merkitys.
 
halipupu harmaana
Riippuu kyllä ihan lapsesta ja lapsen tarkemmasta iästä. Alle 3v. voi olla 9kuinen tai 2,5v. joka on ihan eri asia. Myös hoitajia on erilaisia ja päiväkotiryhmiä on erilaisia, joten riippuu myös ihan tuurista millaiselle hoitajalle pääsee/joutuu ja sama on myös pk: ryhmissä. Täällä Hesassa on nyt alle 3v: ryhmiä isonnettu niin, että ryhmässä voi olla 4 hoitajaa ja 16-18 lasta ja seinät meinaa tulla vastaan.

Jos lapsi on alle 2v. ja arka, hakisin pph:lle, mutta jos lapsi on yli 2v. vilkas ja meneväinen eikä pienestä hetkahda, niin laittaisin päiväkotiin, niin saa enemmän sosiaalisia suhteita eikä tartte sitten myöhemmin vaihtaa hoitopaikkaa.
 
"Äiti"
Vilkkaat ja vauhdikkaat pienet päiväkotiin.
Hiljaiset , rauhalliset, sylissä olijat pph huomaan.

Päiväkodissa pienikin joutuu selviytyyn yksin monesta asiasta.
Syliä ei saa.
 
Molemmissa puolensa ja puolensa. Itse sitä ei suuremmin tarttenut miettiä kun tarve oli ympärivuorokautiseen hoitoon. Mutta vaikka olisi valinnut niin ehkä olisin päiväkodin valinnut. Jos perhepäivähoitaja ei ole mieluunen niin asialle ei oikeen mitään sit mahda, mutta itte ainaskin päiväkodissa jos ei ole mieluista hoitajaa niin ei se nii suuresti haittaa kun ajatuksia voi sit joku toinen päivä vaihtaa jonku toisen hoitajan kanssa.

Meillä neiti meni päiväkotiin 9kk vanhana ja välil saattoi olla siel vuorokauden työvuosoista riippumatta ja ihan ihminen siit on tullut :D
 
espu
meillä lapsi aloittamassa syksyllä päiväkodin 1v7kk iässä, ensin oli tarkoitus mennä pph:lle ja paikkakin oli jo varattuna, siellä olisi ollut 3-4lasta meidän lapsen lisäksi iältään 2-4v, mut työaika hoitajalla loppuikin aiemmin mitä meillä olisi ollut hoidolle tarvetta joten lapsi pääsee läheiseen päiväkotiin alle 3vuotiaiden ryhmään ja olen tyytyväinen. just tuota mietin kanssa kun kuulin että pph paikka olis meille että mitä jos siellä sattuukin jotain ja ei oo muita aikuisia kuin 1 vaan.
 
"Heli"
Jos pph:lla on monta pientä hoidossa, niin ei siinä riitä kädet ja syli kaikille. Hoitajan pitää tehdä itse myös ruoka, joten aika 'heitteillä' lapset ovat. Usein pph:t vielä kävelevät puistoihin, mikä ei ole välttämättä kovin turvallista. Varahoito on ongelmallista pph:lla. Hoitajalla on lomia, sairaslomia ja vapaita tämän tästä. Silloin lapsi on kiikutettava outoon paikkaan varahoitoon, mikä on pienelle järkytys.

Meille sattui pph:ksi ihminen, joka vaikutti oikein mukavalta, mutta ulkopuolisten tekmien ilmiantojen takia hänet siirrettiin toisiin tehtäviin. Ihan hirvittää ajatellalkin, mitä pikkuiseni on joutunut siellä kokemaan, kun ei raukka vielä osannut silloin puhuakaan.

Päiväkoti on parempi, koska hoitopaikka pysyy aina samana. On myös useampi valvova silmä. Meidän päiväkodissa ainakin sai syliä. Varmasti jopa enemmän kuin monessa pph-paikassa.

Itse seurasin parin vuoden ajan hoitovapaalla ollessani perhepäivähoitajien toimintaa leikkipuistossa. Lasten itku jätettiin tylysti huomiotta, pudonneita kenkiä ei menty korjaamaan heti, vaan lapsi sai olla jalka paljaana talvipakkasella, itkevää lasta pidettiin rattaissa ja pph:n kommentti olil, että aina se kuitenkin känisee, kun yksi ehdotti, että ottaisi lapsen syliin. Tädit vain juoruilivat keskenään, eikä lasten touhuja valvottu. Yhtä poikaa kiusattiin niin, että hän sai lopulta avohaavan päähänsä, kun toisen hoitajan lapsi työnsi hänet aitaa päin.

Näiden kokemusten jälkeen en enää ikinä vie lapsiani perhepäivähoitoon, enkä suosittele sitä kenellekään muullekaan, ellei tunne hoitajaa satavarmasti ja ole saanut hänestä suosituksia. Tosin suosituksiinkaan ei voi luottaa. Tiedän kaksi 'hirviömäistä' hoitajaa, joita pari äitiä on kehunut. Ehkäpä näillä hoitajilla on synkannut tiettyjen lasten kanssa ja he ovat olleet erityisasemassa.
 
"mona"
Kyllä syliä saa pkssakin. 2vuotiaana aloitti meidän poika pk:ssa ja oon ollu tosi tyytyväinen,mutta täytyy myöntää etten oikeastaan alle 2vuotiasta mielellän päiväkotinn laittaisi.
 
kdlkzölvj
Uskoisin että pk on parempi paikka. Toki jos joku tosi hyvä pph jonka tietää, voi olla parempi. :)
Lapsestakin varmasti riippuu, meille sopi päiväkoti ehdottomasti paremmin. :)
 
"MiMeira"
Ryhmis jos on. Sinne meilläkin mennään. Ja sit päiväkoti seuraavana vaihtoehtona, jotenkin en halua perhepäivähoitakalle, pitäis tietää että ois todella hyvä tyyppi ja että synkkais.
 
"Molleri"
Jos lapsi on vuoden voisin harkita pph:ta ja käydä vaikka tutustumassa. Jos taas kohta 3v täyttävä, veisin päiväkotiin.

Mulla tuo vanhempi tyttö oli aikanaan päiväkodissa eikä mitään ongelmia ollut. Hoitaja oli mukava ja monista asioista pystyi sopimaan ihan eri tavalla kuin päiväkodissa :) Tämän toisen taas vein päiväkotiin kun täytti 3v ja kaikki on sujunut hyvin.
 
åååå
Onhan nää kivoja keskusteluita teoriasssa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kunta/kaupunki päättää hoitopaikan toiveista huolimatta. Neiti joutui yli 50 lapsen päiväkotiin ja toiveet oli muuta. Lopuksi voi olla ihan hyvä, sillä erittäin touhukas, rohkea ja ottaa kontaktia toisiin lapsiin mm. halailemalla ja antamalla leluja, vaikka ikää 1v 3kk. Hoitoon elokuussa 3 pvä viikossa.
 
"vierastus"
Hyvät pph:t on nykyään kiven alla. Jos on oma varahoitaja perhepiirissä pph:n vapaita ja sairaslomia varten niin voisi ehkä harkita JOS tietäisin hyvän pph:n.

Lapseni on ollut ryhmiksessä ennen päiväkotia ja huonoja aamuja aiheutti yksi hoitaja jonka kanssa poika ei olisi millään halunnut jostain syystä jäädä mutta onneksi siellä oli päivän aikana myös kaksi muuta hoitajaa. En edes voi kuvitella minkälaista hoitoonmeno olisi olllut jos tämä yksi hoitaja olisi lapsen pph eikä vaihtoehtoja olisi ollut.

Myös aktiviteetteja on päiväkodissa runsaasti, enkä usko ette pph:lla on yksinään mahdollisuus siihen samassa määrin. Seikkailuratoja salissa, syys-, talvi- ja kevätretkiä, isoja ikkunamaalauksia, maitotölkkilinnan rakennusta jne jne.
 
huomiohuokailija
Mä itse henk.koht. kallistuin päiväkodin puoleen. Ammattitaitoista henkilökuntaa ja useampi aikuinen paikalla. Mun ylisosiaalinen lapsi kaipaa ikäseuraa. :D

Monissa kunnissa alle 3-vuotiaat laitetaan automaattisesti perhepäivähoitoon. Mä oon tyytyväinen että täällä vanhemmat saa itse valita. :)
 
Mie voisin ajatella, että jos pitäskin nykyduunista sapattivuoden ja harjottais tota pph:n hommaa sen ajan (mulla on pph:n ammattitutkinto). Neljä sellasta pientä palleroa kotosalla, eiköhän siinä sais tarpeeksi vaihtaa vaippaa viran puolesta ja muistuis mieleen mitä sekin taas on?

Eikö ois kiva aamulla tuoda teitin taaperot min luo hoitoon? Mie en niinkään kurahousuista jaksais nipottaa, mutta myö huovutettais, leivottais ja niistettäis neniä.
 

Yhteistyössä