Perheruokailu heikentää lasten ruokavaliota!

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Mä kyllä uskon ihan täysin, että kun meidän lapset syö päiväkodissa, ne saa ravitsemuksellisesti parempaa ruokaa kuin kotona.
Minä myös ja sillä lohduttaudun usein :D
meillä on oikeasti aivan liian vähän (ei juuri koskaan ) kasviksia ruoalla.Hedelmiä kyllä syödään mutta siinäpä se :/
 
Uskot tohon kyllä. Aika monet perheet menee sillä samalla listalla mitä se pikku piltti sattuu syömään. Mä joudun/saan tehdä monipuolista ruokaa ja sen kyllä huomaa hoitolapsista kun ihan tavallista kotiruokaa katsotaan nenänvartta pitkin.. :whistle:
Kärjistetysti, mutta asiaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tomaattikeitto:
Päiväkodissa on terveellinen ateria, meillä usein -muttei aina. Joskus taidamme syödä aika epäterveellisesti, mutta eikös sekin kuulu elämään? Tänään käytiin pojan kanssa huoltoaseman ravintolassa syömässä rekkamiehenannokset. Paksu on olo, jaksais ajaa vaikka halki Suomen.
:D Hyvin sanottu!

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Aika harva myöntää ... :whistle:
niinpä. Kaikilla syödään aina niin terveellisesti.. ja just joo.

Meillä syödään terveellisestikin, mutta myös välillä makeaa, nakkia ja pahoja rasvoja. Mellä syödään "turhia" hiilareita: aamuisin ja iltaisin puuroa ja perunaa ja leipääkin. Syödään ulkolaista kurkkua, ulkolaisia hedelmiä ja luomuakin vaan kun on varaa ostaa. Joskus lounaaksi ihan vaan munakasta. Lapsi saa välillä ylimääräisen välipalankin. Ja silti on ihan terve lapsi ja syö hyvin ,muttei ole ylipainoinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87:
Päivähoidos on usein kaikkee epäterveellist!
Vinkkaa heti, mihin tutkimukseen pohjustat väitteesi. Vielä kun ei ole omaa kokemusta lapsensa päivähoidosta....;)
Tunnen monii päivähoidos olevien lasten vanhempii ja työntekijöit.
http://www.hel.fi/wps/portal/Sosiaalivirasto/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/Sosv/fi/Palvelut+A-_/P_iv_hoito/p_paivakotien_ruokalista
Totta kai on myös terveellist syötävää, mut kyl tos listas on monenlaist epäterveellist. Ja esim. suolaa ja sokerii käytetään ihan liikaa.
Suola ja sokeri kuuluu ihan terveelliseen ja tasapainoiseen ruokavalioon. Tietyssä määrin. Pointti terveellisyydessä - ja tässä tutkimuksessa - olikin juuri se, että kotona monet (ei kaikki) saa niitä liikaa. Pk-ruoassa suhteet on tarkemmin laskettu. Makeita välipaloja pk:ssa on minustakin liikaa, mutta itse ruoka on monipuolista ja kasviksia löytyy runsaasti, siitä olen iloinen.
 
v
Varmasti tutkimuksissa on vinha perä! Itsekin tiedän paljon perheitä joissa syödään todella paljon pitsaa, mäkkärieväitä ym. noutoruokaa, paljon valmiiksi marinoituja tuotteita ja herkkuja todella usein. Myös limsat ja pillimehut ovat vakiojuotavia jo pienillä lapsilla.

Itse olen tehnyt pph:n hommia jo vuosia, nyt kotiäitinä omille pienille lapsille ja ruokalistat on edelleen käytössä. Meillä syödään esim. makkararuokaa kerran kuussa.
Lihana on naudan paistihauhelihaa tai hirven jauhelihaa, possua ja hirven lihaa noin muutenkin. Kalaa syödään paljon (pyydetään itse verkoilla ). Perunoit, pastaa ja riisiä vaihdellen eri aterioilla. Kasviksia/vihanneksia/hedelmiä tarjolla runsaasti päivittäin, myös marjoja on todella usein (kesäisin tuoreena, talvisin pakasteesta puuron sekaan/jogurttiin/viiliin tai kiisselinä, joskus jäätelön kaverina tai peräti kermavaahdon kera )

Herkkujakin syödään: jäätelöä, nameja, pullaa, pannaria, mehua, mutta eivät ole päivittäisiä syötäviä eikä niitä syödä roppakaupalla vaan kokonaisuus on tasapainossa.

Teen itse ruuat alusta loppuun, eineksiä ei meillä juurikaan tavata. Rasvaa käytän harkiten ja kasviperäisiä rasvoja suosien. Maitotuotteet ovat rasvattomia tai vähärasvaisia.

 
maalaisjärki käyttöön
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Mä kyllä uskon ihan täysin, että kun meidän lapset syö päiväkodissa, ne saa ravitsemuksellisesti parempaa ruokaa kuin kotona. En ole mikään talousihme, ja meillä käytetään paljon eineksiä, vaikka kyllä kasviksiakin syödään, etenkin välipaloina. En kuitenkaan jaksaisi alkaa laskeskelemaan mitään ravintoaineiden suhteellisia osuuksia, niinkuin päiväkotien ruokalistojen tekijät tekevät.
Terveellinen ruoka ei vaadi mitään laskeskeluja. Uskon, että itse syön terveellisemmin kotona kuin missään muualla. Syön monipuolisesti eri aineksia, paljon kasviksia ja vähän turhaa rasvaa, suolaa tai sokeria.
 
Boogyman
Alkuperäinen kirjoittaja Valon kantaja:
Uskot tohon kyllä. Aika monet perheet menee sillä samalla listalla mitä se pikku piltti sattuu syömään. Mä joudun/saan tehdä monipuolista ruokaa ja sen kyllä huomaa hoitolapsista kun ihan tavallista kotiruokaa katsotaan nenänvartta pitkin.. :whistle:
Kärjistetysti, mutta asiaa.
Mun on pakko kertoa kun mun tyttö eskarissa hermostui kun ei ikinä saanut syödä paahdettuja heinäsirkkoja....rassukka ei ollut ikinä edes syönyt suomalaista ruokaa....eli oli täteillä tekemistä.
 
häh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Aika harva myöntää ... :whistle:
niinpä. Kaikilla syödään aina niin terveellisesti.. ja just joo.

Meillä syödään terveellisestikin, mutta myös välillä makeaa, nakkia ja pahoja rasvoja. Mellä syödään "turhia" hiilareita: aamuisin ja iltaisin puuroa ja perunaa ja leipääkin. Syödään ulkolaista kurkkua, ulkolaisia hedelmiä ja luomuakin vaan kun on varaa ostaa. Joskus lounaaksi ihan vaan munakasta. Lapsi saa välillä ylimääräisen välipalankin. Ja silti on ihan terve lapsi ja syö hyvin ,muttei ole ylipainoinen.
Häh, onko puuro "turhia hiilareita"? Selittäkääs nyt joku mulle, mikä kaikki sit on turhia hiilareita? Kaikki hiilarit vai? öö...?

Mä oon luullu, että puuro just on terveellistä.
 
Boogyman
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Aika harva myöntää ... :whistle:
niinpä. Kaikilla syödään aina niin terveellisesti.. ja just joo.

Meillä syödään terveellisestikin, mutta myös välillä makeaa, nakkia ja pahoja rasvoja. Mellä syödään "turhia" hiilareita: aamuisin ja iltaisin puuroa ja perunaa ja leipääkin. Syödään ulkolaista kurkkua, ulkolaisia hedelmiä ja luomuakin vaan kun on varaa ostaa. Joskus lounaaksi ihan vaan munakasta. Lapsi saa välillä ylimääräisen välipalankin. Ja silti on ihan terve lapsi ja syö hyvin ,muttei ole ylipainoinen.
Häh, onko puuro "turhia hiilareita"? Selittäkääs nyt joku mulle, mikä kaikki sit on turhia hiilareita? Kaikki hiilarit vai? öö...?

Mä oon luullu, että puuro just on terveellistä.
Täällä tietoa
http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=483

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia00608
 
häh
Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Aika harva myöntää ... :whistle:
niinpä. Kaikilla syödään aina niin terveellisesti.. ja just joo.

Meillä syödään terveellisestikin, mutta myös välillä makeaa, nakkia ja pahoja rasvoja. Mellä syödään "turhia" hiilareita: aamuisin ja iltaisin puuroa ja perunaa ja leipääkin. Syödään ulkolaista kurkkua, ulkolaisia hedelmiä ja luomuakin vaan kun on varaa ostaa. Joskus lounaaksi ihan vaan munakasta. Lapsi saa välillä ylimääräisen välipalankin. Ja silti on ihan terve lapsi ja syö hyvin ,muttei ole ylipainoinen.
Häh, onko puuro "turhia hiilareita"? Selittäkääs nyt joku mulle, mikä kaikki sit on turhia hiilareita? Kaikki hiilarit vai? öö...?

Mä oon luullu, että puuro just on terveellistä.
Täällä tietoa

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia00608
No pikaisesti selaamalla en ainakaan nähnyt, ettei puuro olisi hyväksi. Korkean glykemiaindeksin listalle pääsi ohrajauho- ja grahamjauhopuurot, mutta ne ei varmaan ole niitä tyypillisiä aamupuuroja? Tai meillä ainakin useimmiten syödään kaurapuuroa, jossa on vielä leseitä mukana. Onko se siis "turhaa?"

(Otin toisen linkin pois, koska tää ei anna mun muuten lähettää tätä kun oon harmaa)
 
Boogyman
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Aika harva myöntää ... :whistle:
niinpä. Kaikilla syödään aina niin terveellisesti.. ja just joo.

Meillä syödään terveellisestikin, mutta myös välillä makeaa, nakkia ja pahoja rasvoja. Mellä syödään "turhia" hiilareita: aamuisin ja iltaisin puuroa ja perunaa ja leipääkin. Syödään ulkolaista kurkkua, ulkolaisia hedelmiä ja luomuakin vaan kun on varaa ostaa. Joskus lounaaksi ihan vaan munakasta. Lapsi saa välillä ylimääräisen välipalankin. Ja silti on ihan terve lapsi ja syö hyvin ,muttei ole ylipainoinen.
Häh, onko puuro "turhia hiilareita"? Selittäkääs nyt joku mulle, mikä kaikki sit on turhia hiilareita? Kaikki hiilarit vai? öö...?

Mä oon luullu, että puuro just on terveellistä.
Täällä tietoa

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia00608
No pikaisesti selaamalla en ainakaan nähnyt, ettei puuro olisi hyväksi. Korkean glykemiaindeksin listalle pääsi ohrajauho- ja grahamjauhopuurot, mutta ne ei varmaan ole niitä tyypillisiä aamupuuroja? Tai meillä ainakin useimmiten syödään kaurapuuroa, jossa on vielä leseitä mukana. Onko se siis "turhaa?"

(Otin toisen linkin pois, koska tää ei anna mun muuten lähettää tätä kun oon harmaa)
kaurapuuro on keskinopea hiilari jos nyt oikein muistan....niitäkin tarvitaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lastenhoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinvointi/2009/01/perheruokailu_heikentaa_lasten_ruokavaliota_480066.html

"Lähes kaikki suomalaislapset aloittavat ruokailutottumuksensa äidinmaidolla, jota täydennetään vähitellen kasvis- ja hedelmäsoseilla ja puuroilla. Toisesta ikävuodesta alkaen lapsi siirtyy koko perheen ruokavalioon, joka sisältää usein liikaa suolaa, sokeria ja kovaa rasvaa. "

"Päivähoidossa lapset saavat monipuolisempaa ruokaa kuin kotona. Hoitopaikoissa tarjottu ruoka sisältää kotiruokaa enemmän kasviksia, hedelmiä, maitoa ja liharuokaa."


Jännittävää. Mitä mieltä palstalla ollaan? Annatko sinä lapsillesi kotona monipuolista ja terveellistä ruokaa, kaviksia ja hedelmiä? :attn:
no mä olen ainakin todella erimieltä tuosta päivähoidon ruuan tasosta. Meidän pk:ssa ei ainakaan ole kovinkaan usein hedelmiä tai kasviksia. Ei piimää (monet lapset joisivat sitä, mutta ei maitoa) ja lihatkin on mitä on. Että silleen.
Kyllä meillä kotona on monipuolisempaa ruokaa, ihan normaalia kotiruokaa+salaattia/kasviksia. Joka päivä syödään myös hedelmiä.
Samaa mieltä!Kun kuopus oli eskarissa,oli harvase päivä jotain makeeta mössöä välipalaksi.Varmaan siksi kun keittäjä oli itse yhtä pyöree kuin levee...
 
vieras
Omaan lapsuuteen verrattuna lapset syövät nykyään heikkoa ravintoa. Kouluissa ja päiväkodeissa paljon einesmössöä ja sekin mautonta ja rasvatonta (lapset tarvitsevat rasvaa) ja sitä on liian vähän.
Kotona syödään liikaa makeaa. Lapset tottuneet herkkuihin. Vanhemmista ottavat esimerkin. Meillä ei lapsuudessa äiti syönyt koskaan karkkia, toisin kuin me nyt.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Omaan lapsuuteen verrattuna lapset syövät nykyään heikkoa ravintoa. Kouluissa ja päiväkodeissa paljon einesmössöä ja sekin mautonta ja rasvatonta (lapset tarvitsevat rasvaa) ja sitä on liian vähän.
Kotona syödään liikaa makeaa. Lapset tottuneet herkkuihin. Vanhemmista ottavat esimerkin. Meillä ei lapsuudessa äiti syönyt koskaan karkkia, toisin kuin me nyt.
ja kotona en usko monenkaan ehtivän tehdä joka ateriaa alusta loppuun saakka. jo pöytien kattaminen ja siivoaminen aterioiden jlkeen vie aikaa. lisäksi lapset kaipaavat yhteistä tekemistä, siivoukset, ulkoilut jne. Työtä on sikana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Omaan lapsuuteen verrattuna lapset syövät nykyään heikkoa ravintoa. Kouluissa ja päiväkodeissa paljon einesmössöä ja sekin mautonta ja rasvatonta (lapset tarvitsevat rasvaa) ja sitä on liian vähän.
Kotona syödään liikaa makeaa. Lapset tottuneet herkkuihin. Vanhemmista ottavat esimerkin. Meillä ei lapsuudessa äiti syönyt koskaan karkkia, toisin kuin me nyt.
ja kotona en usko monenkaan ehtivän tehdä joka ateriaa alusta loppuun saakka. jo pöytien kattaminen ja siivoaminen aterioiden jlkeen vie aikaa. lisäksi lapset kaipaavat yhteistä tekemistä, siivoukset, ulkoilut jne. Työtä on sikana.
Mut työtä oli ennen sikana enemmän kuin nyt.Äiti kävi 3-vuorotyössä,hoiti puulämmityksen,kantoi puut ja vedet,hoiti elukat ja silti teki ruokaa.Mut kyl äiti usein itki uupumustaan :/ Ja isukki Venäjällä... :headwall:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Levoton tuhkimo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Omaan lapsuuteen verrattuna lapset syövät nykyään heikkoa ravintoa. Kouluissa ja päiväkodeissa paljon einesmössöä ja sekin mautonta ja rasvatonta (lapset tarvitsevat rasvaa) ja sitä on liian vähän.
Kotona syödään liikaa makeaa. Lapset tottuneet herkkuihin. Vanhemmista ottavat esimerkin. Meillä ei lapsuudessa äiti syönyt koskaan karkkia, toisin kuin me nyt.
ja kotona en usko monenkaan ehtivän tehdä joka ateriaa alusta loppuun saakka. jo pöytien kattaminen ja siivoaminen aterioiden jlkeen vie aikaa. lisäksi lapset kaipaavat yhteistä tekemistä, siivoukset, ulkoilut jne. Työtä on sikana.
Mut työtä oli ennen sikana enemmän kuin nyt.Äiti kävi 3-vuorotyössä,hoiti puulämmityksen,kantoi puut ja vedet,hoiti elukat ja silti teki ruokaa.Mut kyl äiti usein itki uupumustaan :/ Ja isukki Venäjällä... :headwall:
Just, mutta lapsia hoidettiin "vähän" eri tavalla kuin nyt. kerran lapsuudessa sain laatuaikaa (kaksin äidin kanssa ilman sisaruksia) äidin kanssa, toisin kuin nyt tulee lasten kasnsa oltua lähes päivittäin.
Ennen muinoin lapset tekivät töitä, nyt heitä kuljetetaan harrastuksiin ja muutenkin hankitaan virikkeitä jopa liikaa.
 
vieras
Omassa lapsuudessa äidit saivat rauhassa keskittyä kotitöihin, ei kukaan puhunut virikkeistä tai perhekerhoista, tai leikkipuistoista. Äidit tekivät ruokaa ja lapset menivät puistoihin kun sinne omilla jaloilla pääsivät.
Näin meilläpäin ainkain, pieni kylä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Omassa lapsuudessa äidit saivat rauhassa keskittyä kotitöihin, ei kukaan puhunut virikkeistä tai perhekerhoista, tai leikkipuistoista. Äidit tekivät ruokaa ja lapset menivät puistoihin kun sinne omilla jaloilla pääsivät.
Näin meilläpäin ainkain, pieni kylä.
uimaan menin, kun sinne yksin kavereiden kanssa pääsin. Nykyään viedään vauvoja uimaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Omassa lapsuudessa äidit saivat rauhassa keskittyä kotitöihin, ei kukaan puhunut virikkeistä tai perhekerhoista, tai leikkipuistoista. Äidit tekivät ruokaa ja lapset menivät puistoihin kun sinne omilla jaloilla pääsivät.
Näin meilläpäin ainkain, pieni kylä.
uimaan menin, kun sinne yksin kavereiden kanssa pääsin. Nykyään viedään vauvoja uimaan.
Että ei oikein voi verrata entisajan lastenhoitoa ja tämän päivän lastenhoitoa.
 

Yhteistyössä