Perintöasiaa.. Olisiko oikeudenmukaista?

Jos teillä itsellänne on tai olisi sisaruksia ja vanhemmillanne olisi iso omakotitalo, jossa te kaikki olette varttuneet, niin olisiko teistä oikeudenmukaista, että vanhemmat muuttavat johonkin pieneen asuntoon vanhuudenpäiviään viettämään ja antavat asunnon jollekin lapsista kokonaan vähän kuin ennakkoperintönä tai lahjana?

Lähipiirissä kahdella kaverilla tämä tilanne, että vanhemmat ovat antaneet talon yhdelle lapsistaan, en tiedä onko perintöä vai lahja vai mikä virallisesti, mutta niin epäoikeudemukaiselta kuullostaa kun sisaruksille eivät ole maksaneet mitään eli eivät ole ostaneet ketään ulos. Muut sisarukset maksavat sitten kalliita vuokria tai lainoja perheineen ja yksi lapsista saa asua perheineen ilmaiseksi (jotain veroa varmaan joutuu kuitenkin maksamaan) ja käyttää rahat sitten vaikka matkusteluun.

Mitään varakkaita perheitä eivät siis ole eli muille sisaruksille ei ole tulossa mitään omaisuuksia myöhemmin perintönä. Molemmat kaverini ovat vähän hankalassa tilanteessa eli heidän elämänsä ja taloutensa on retuperällä eli vanhemmat ovat jotenkin säälineet tätä tiettyä lasta ja antaneet sitten talon.. Näin mä oon ymmärtänyt.
 
mie
Älä murehdi/kadehdi toisten ihmisten asioita, varsinkaan kun et tiedä miten asiat ovat tarkasti.

Virallisestihan toi menee niin, että merkittävä omaisuuden lahjoitus voidaan katsoa ennakkoperinnöksi. Et tiedä, miten ovat asiat sumplineet, yksi lapsihan on saattanut vaikka ostaa vanhemmiltaan talon ja ne rahat ovat vanhempien käytössä ja ovat ostaneet niillä rahoilla uuden asunnon yms. Tai ehkäpä se yksi lapsi vaan asuu talossa vaikka vanhemmat vielä omistavat sen.
Jos kyse on lahjasta, siitä maksetaan lahjaverot. Lisäksi tälläinen lahja voidaan lopullisessa perinnönjaossa tulkita ennakkoperinnöksi, jolloin muut rintaperilliset saavat kuolinpesästä vastaavaan summan kuin aiemmin talon saanut sai.

 
Just sitä myös mietin kun ovat vaan saaneet talonsa ilman mitään. Eivät ole siitä kellekään siis mitään maksaneet. Iloitsevat vaan uusista taloistaan ja suunnittelevat kaikkea kun nyt ei tarvii vuokria maksaa.

Voisiko olla niin, että ovat tietämättömiä asioista ja sitten kun vanhemmat kuolevat niin tulee kauheat maksut sisaruksille ja verot päälle...? Jokatapauksessa typerää jos talo vanhempien nimissä ja perhe vain asuu siinä ilmaiseksi.

Ja en ole kenellekään kateellinen, tunnen vain myös noiden kavereideni sisarukset ja niiden puolesta ihmetyttää kun ei mun vanhemmat vois ikinä noin tehdä.
 
mie
Jos omistusoikeus on siirtynyt, mutta raha ei ole vaihtanut omistajaa, on kyseessä lahja, jota verottaja kyllä verottaa.
Jos lapset vaan asuvat talossa, niin se on heidän oma asiansa, oli se sitten mielestäsi typerää tai ei...
Sisarusten pitäisi riitauttaa asia perinnönjaossa, jos haluavat jotakin...
 
frhyg
Alkuperäinen kirjoittaja Olivia83:
Jos teillä itsellänne on tai olisi sisaruksia ja vanhemmillanne olisi iso omakotitalo, jossa te kaikki olette varttuneet, niin olisiko teistä oikeudenmukaista, että vanhemmat muuttavat johonkin pieneen asuntoon vanhuudenpäiviään viettämään ja antavat asunnon jollekin lapsista kokonaan vähän kuin ennakkoperintönä tai lahjana?

Lähipiirissä kahdella kaverilla tämä tilanne, että vanhemmat ovat antaneet talon yhdelle lapsistaan, en tiedä onko perintöä vai lahja vai mikä virallisesti, mutta niin epäoikeudemukaiselta kuullostaa kun sisaruksille eivät ole maksaneet mitään eli eivät ole ostaneet ketään ulos. Muut sisarukset maksavat sitten kalliita vuokria tai lainoja perheineen ja yksi lapsista saa asua perheineen ilmaiseksi (jotain veroa varmaan joutuu kuitenkin maksamaan) ja käyttää rahat sitten vaikka matkusteluun.

Mitään varakkaita perheitä eivät siis ole eli muille sisaruksille ei ole tulossa mitään omaisuuksia myöhemmin perintönä. Molemmat kaverini ovat vähän hankalassa tilanteessa eli heidän elämänsä ja taloutensa on retuperällä eli vanhemmat ovat jotenkin säälineet tätä tiettyä lasta ja antaneet sitten talon.. Näin mä oon ymmärtänyt.
Mies sai oman osansa ennakkona ja loput maksettiin appivanhemmille. Katotaan miehen osuus sitten aikanaan ennakkoperintönä.
 
No meillä ainakin meni niin että minä ja mieheni ostettiin vanhemmiltani asunto. Itselläni on 2 veljeä. Asunnon arvo on n. 170 000-180 000 euroa, ja me maksoimme vanhemmilleni tästä 120 000e... käytännössä saimme "lahjana" tuon 50-60 000 e. Mutta veljeni saavat sitten jotain muuta... vanhempani haluavat että tuo merkataan jonnekkin ylös, että olen saanut jo tuon verran. Ja musta se on hyvä, jos vaan on mahdollista. Tämä järjestely sopi kaikille, eikä veljeni olisi tehnyt tällä asunnolla mitään. Varsinaisesti tuo ei ollut kyllä enakkoperintöä (koska tietääkseni ei missään vielä ole mainintaa), mutta kuiteskin olen oman osuuteni saanut :D
 

Yhteistyössä