Perusturva: Yksinasuva tarvitsee asumiskulut + 575 euroa/kuukausi

JONSERED Karhunkantaja
Ruoka maksaa, vaatteet maksavat, vakuutuksetkin maksavat, liikkuminen paikasta toiseen maksaa. Eläminen on kallista, pelkkä asuminen ei ole edes hengissä pysymistä.
 
400 € säästöön? Siis käyttäisit ruokaan, laskuihin, vaatteisiin, lääkkeisiin, matkakuluihin jne. vain 175€/kk? Minäkin elän todella säästeliäästi, mutta tuohon en pystyisi.

Kyllä minustakin tuo melkein 600 euroa kuulostaa isolta summalta, olen tyytyväinen jos minulla sattuu jäämään niin paljon asumiskulujen jälkeen. Ja minulla on sentään kolme lastakin.
 
"jep"
Aika isolta kuulostaa mustakin. Nykyään mulle jää työssäkäyvänä asumiskulujen (jos maksaisin niistä puolet) jälkeen käteen 500 e! Mutta siksipä en maksa niistä puolia ja onneksi mies on parempipalkkaisissa hommissa...
 
haloo
sulla ei siis oo laskuja? et syö hirveesti? et käy missään mikä vie rahaa? et osta uusia vaatteita? et matkusta julkisilla? sulla ei oo autoa johon tarvii bensaa + muut kulut?
 
Ruoka maksaa, vaatteet maksavat, vakuutuksetkin maksavat, liikkuminen paikasta toiseen maksaa. Eläminen on kallista, pelkkä asuminen ei ole edes hengissä pysymistä.
575 euroa on kuitenkin iso summa rahaa. Yksin asuvalla menee korkeintaan 200 € kuukaudessa ruokiin ja silloinkin on paljon "ylimääräistä" mukana eli halvemmallakin selviää jos vähän katsoo mitä ostaa. Mutta vaikka käyttäisikin 200 euroa ruokaan niin jää silti 375 euroa kaikkeen muuhun.
 
"vieras"
Ja jossain on perustavasti jotain ajattelussa väärin, kun tuilla eläville pitää taata sama elintaso kuin työssäkäyville. Radiosta kuulin että kierrätyskeskukset eivät enää ota vastaan kuvaputkitelkkareita, vaan pitäisi olla lcd- telkku jos aikoo kierrättää. Ei sinänsä mitään sitä vastaan, mutta itse olen keskituloinen työssäkäyvä ja ihan tyytyväinen kuvaputkitelkkariini.

Jotain hassua siinä on että "köyhille" ei kelpaa yhtään vähäisempi elintaso kuin mihin moni työsskäyvä pieni tai keskituloinen on tottunut.

Enää ei jostain syystä ole hävettävää tai noloa elää toisten kustannuksella, vaan suorastaan OIKEUS joidenkin mielestä. En minäkään ketään olisi nälkään tappamassa mutta nälän ja lcd- telkkarin väliin jäänee alueita joissa on ihan siedettävää elämää, vaikka ehkä ei kaikkia uusimpia hienouksia.
 
sulla ei siis oo laskuja? et syö hirveesti? et käy missään mikä vie rahaa? et osta uusia vaatteita? et matkusta julkisilla? sulla ei oo autoa johon tarvii bensaa + muut kulut?
Puhelinlasku on muutaman euron kuukaudessa, internet noin 15 euroa/kk. Autoa ei ole, kävelen joka paikkaan kaupungin sisällä (hyötyliikuntaa), jos käyn toisessa kaupungissa niin menen linja-autolla. Vaatteita ostan, mutta en niitäkään satasilla kuukaudessa. Käyn matkoilla, hyödynnän lentotarjouksia, mietin kohdemaan hintatasoa jne. 575 eurolla asumiskulujen jälkeen eläisin todella ruhtinaallisesti.
 
"mame"
Ruoka maksaa, vaatteet maksavat, vakuutuksetkin maksavat, liikkuminen paikasta toiseen maksaa. Eläminen on kallista, pelkkä asuminen ei ole edes hengissä pysymistä.
Maksaa maksaa, isossa yh perheessä kun ei ole ikinä näkynyt UUSIA VAATTEITA, VAKUUTUTKISTA OLE KUULTUKKAAN. Liikkumista paiksta toiseen ei todellakaan tapahdu, lapset syrjäytyy omaan pikku alueeseensa koska ei todellakaan ole varaa mihinkään leffaan eikä hamppariin.
Ikinä en ole tollasta summaa käteen saanut. En tajua mistä hatustako nuita summia revitään. Korkeintaan 300 jää laskujen jälkeen käteen jos sitäkään. Että koitappa kituutta sillä kuukausi,
 
400 € säästöön? Siis käyttäisit ruokaan, laskuihin, vaatteisiin, lääkkeisiin, matkakuluihin jne. vain 175€/kk? Minäkin elän todella säästeliäästi, mutta tuohon en pystyisi.

Kyllä minustakin tuo melkein 600 euroa kuulostaa isolta summalta, olen tyytyväinen jos minulla sattuu jäämään niin paljon asumiskulujen jälkeen. Ja minulla on sentään kolme lastakin.
Kyllä tuo onnistuisi. Vähän pitää katsoa mitä ostelee ja hyödyntää tarjoukset. 150 euroa ruokaan on kuitenkin 5 euroa/päivä.
 
JONSERED Karhunkantaja
575 euroa on kuitenkin iso summa rahaa. Yksin asuvalla menee korkeintaan 200 € kuukaudessa ruokiin ja silloinkin on paljon "ylimääräistä" mukana eli halvemmallakin selviää jos vähän katsoo mitä ostaa. Mutta vaikka käyttäisikin 200 euroa ruokaan niin jää silti 375 euroa kaikkeen muuhun.
Minulla tuosta menisi lääkkeisiin n. 150 €. Ja jos liikkuisin linja-autolla, sekin nielisi liki 20€/vrk, ei ihan joka päivä, mutta kuitenkin. Vakuutuksiin ei kuukautta kohden valtavia summia mene, mutta jossain kuussa nekin lankeavat maksettaviksi ja jostain se raha on ensin saatava kerättyä.

Kohtuullinen elämänlaatu on määrittelykysymys. :)
 
Niin ja vielä siihen, että en siis ole mitenkään erityisesti sitä vastaan, että ihmiset saa tuon rahan. Kunhan vaan ihmettelen, että miten tuollainen määrä rahaa ei riittäisi ns. peruselämiseen. Jos jollakin on kalliita lääkkeitä niin kai nekin tuossa huomioitaisiin ja saisi sossusta rahaa niihin eli tuskin kenenkään tarvitsee ilman lääkkeitä jäädä.
 
"Neith"
Minusta tuo on pikkuraha jonka saisi päivässä tai tunnissakin menemään nopeasti.
mutta tuollaisia summia kulutetaan sitten kun ne on itse tienattu.
perus elämiseen riittää vähempikin, kun todella ei uudet vaatteet, uudet kodinkoneet ym tavarat kuulu perus elämiseen, ei kuulu mitkään harrastukset, lehdet,kirjat tai muutkaan maksulliset jutut, jos ei tee työtä niin ei kuluta rahaa ja silloin tyytyy vähempään.
 
"mame"
Eihän toimeentulotuella elävällä ole mitään järkeä ottaa vakuutuksia, sama kuin polttais rahaa.
NÄINPÄ. Ja bussilla ei todellakaan kuleta. Viis kilometriä menee kävellen. Pakkanen täytetään koipipaloilla ja kaapit purkkihernekeitolla kerran kuussa. Sillä mennään, eikä vikistä vaikka suodatinpussit ja vessapaperit loppuu ja kahvi maistuu pahalta koska ei ole varaa kuin euroshopperiin.
Saunaa ei todellakaan lämmitetä kuin kerran viikossa hyvällä omallatunnolla.
Joulut ne vasta kamalia ovatkin. Ei paljoo juhlita.
 
"vieras"
Mä näen tässä ongelmana matala-palkka-alojen pienet palkat. Niitä pitäis nostaa, ennen kuin perusturvaa nostetaan, koska tällä hetkellä pienipalkkaiset pystyvät nippanappa elämään tai eivät edes pysty, vaan joutuvat hakemaan asumistukea, ja jopa toimeentulotukea palkkansa lisäksi. Työn tekeminen pitäisi aina olla kannattavaa, mutta heille jotka eivät saa töitä tai pysty tekemään niitä tulisi myös turvata toimeentulo ilman täydellistä eriarvoistumista.

Tässä vedetään aina sossupummi-kortti esiin, mutta tässä maassa on myös köyhiä eläkeläisiä, sairaseläkeläisiä, opiskelijoita, töitä tekeviä mutta silti pienituloisia, mahdollisesti perheellisiä... Jos sinulla on kaksi paitaa, eikä toisella yhtään, etkö antaisi toista paitaasi hänelle?
 
"vieras"
No on toi aika iso summa! Meillä menee kahdestaan ehkä toi summa, ruokaa n.200€, sitten auton ja prätkän kulut, sähkö, puhelinlaskut, lemmikkien kulut ym. Joskus menee enemmän, joskus vähemmän. Nyt ollaan varauduttu menojen tuplaantumiseen kun vauva tulee.

Mun entinen pomo joskus ihmetteli miten meillä menee niin vähän rahaa elämiseen. Juteltiin siinä sitten ja totes "Ai te ETTE käy joka päivä ulkona syömässä? Ai ETTE osta 500 euron kenkiä? Ai ETTE käy joka viikko elokuvissa?" ja tää pomo oli 3-kymppinen poikamies.
 
plm
Mun mielestä ei todellakaan ole iso raha. En tiedä mitä kukakin ajattelee kuuluvaksi perustoimeentuloon mutta mä en mielestäni vietä erityisen pröystäilevää elämää ja silti summa tuntuu pieneltä.
 
"pieras"
Jep jep... motivoi ihan helvetisti työssäkäyntiin! Mä käyn TÖISSÄ, mikä saattaa joillekin olla vieras käsitys ja mulle jää viime kuun (lyhyt kuukausi) palkasta asumiskustannusten jälkeen palkasta käteen 250 euroa. Täytyy varmaan jäädä työttömäksi niin pääsis paremmille liksoille... Lisäksi mun mielestä KUKAAN ei voi valittaa ettei saa töitä. Mulle tulee työpaikkavahdin kautta joka päivä 50-100 uutta työpaikkailmoitusta.
 

Yhteistyössä