Peseekö kaikki aina kädet kaupasta yms tulon jälkeen?

  • Viestiketjun aloittaja reetta
  • Ensimmäinen viesti
Käsiä ei kannata ylenmäärin desinfioida, eli normaalissa elämässä ei tarvita käsidesinfiointiaineita. Käsien peseminen ulkoa tultaessa lienee kuitenkin hyvä tapa vaikka flunssia tai mahatauteja ei helposti saisikaan :D Tästä asiasta oli muistaakseni tämän päivän Hesarissa juttua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja reetta:
Mä en oo koskaan pessy, jos käsissä ei oo likaa ja kaverini oli ihan puulla päähän lyöty, kun kuuli tämän !
no niin oon kyllä mäkin. Tajuatko kuinka paljon pöpöjä tuolla touhulla kotiis kannat?
voi olla, mut ainakin ollaan oltu paljon terveempiä kuin monet jatkuvasti käsiään desinfioivat :)
Liika desinfointi onkin huono juttu.
Mutta se on ihan eri asia, kun pestä kätensä saippualla!
 
Khimaira
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja reetta:
Mä en oo koskaan pessy, jos käsissä ei oo likaa ja kaverini oli ihan puulla päähän lyöty, kun kuuli tämän !
no niin oon kyllä mäkin. Tajuatko kuinka paljon pöpöjä tuolla touhulla kotiis kannat?
voi olla, mut ainakin ollaan oltu paljon terveempiä kuin monet jatkuvasti käsiään desinfioivat :)
Käsien pesu ei ole desinfiointia ;) On ihan tervettä järkeä pestä kädet - kaikki lika ja varsinkaan virukset ja bakteerit eivät näy paljaalla silmällä :xmas:
 
Vaikkei niitä bakteereja pelkäiskään niin kovasti niin tunteehan sen että kädet ei oo puhtaat kun on ollu ulkona/kaupassa.

Millon teillä (ap) sitten pestään käsiä? Ennen ruokailua? ennen ruuanlaittoa? vessassa käynnin jälkeen?
 
yäk!
meillä lapset jopa joskus joutuu muistuttaan kavereita peseen kätensä jos ovat olleet pihalla leikkimässä. Inhottaa kun jotkut ei oo opettaneet lapsia peseen käsiä. On jo kuitenkin kouluikäisiä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Banskun:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja reetta:
Mä en oo koskaan pessy, jos käsissä ei oo likaa ja kaverini oli ihan puulla päähän lyöty, kun kuuli tämän !
no niin oon kyllä mäkin. Tajuatko kuinka paljon pöpöjä tuolla touhulla kotiis kannat?

Olen hygienia ja puhdituspalvelualan ihmisiä,joten vähänkö haluaisin tehdä sun käsistä mikrobiviljelyn...siis ton kauppareissun jälkeen...ei taitaisi alusta riittää...

joo pistetäämpä lisää näitä ihania juttuja miks kandee pestä kädet..juurikin nista ostoskärryistä jne..tilanne vaihat eurolla mieheltä kaupan edessä kärrit..pahaa aavistamatta niitä työntelet.ja et varsin ole tullu miettineeks missä ukon kädet on olleet ...niin ukkopa kävikin isolla asialla vessassa ja pikkuisen vain suttukäsillä kärrejä työnteli...

jep ja samat pöpöt kiertänyt hiivatin kärreistä toisen käsiin ja niistä lapsen naamaan halitellessa yyyyäääk!
Mjoo

Juuri nämä ihmiset ovat pahimpia jotka ilman ymmärrystä kuvittelevat että bakteria/mikrobi määrä käsissä tai edes ruuassa on jotenkin suhteessa "likaisuuteen" tai sairauteen.

Juuri nämä ihmiset ovat niitä jotka ajattelevat että tunnin pöydällä seissyt juusto on mennyt "pilalle" tai että bakteeri määrä on noussu _pilviin_ ja se olisi jotenkin vaarallista.

Kasvata lapsi steriilissä olosuhteissa laboratoriossa ja heitä se sen jälkeen oikeaan maailmaan, katsotaan mitenkä pitkään sinnittelee. ?

Jännä että mitenkä ihmiset ovat aiemminkin selvinneet mutta nyt tämä asia on karmea kauhistus, hmm... pitäisi kasvaneen informaation mukana ilmeisesti lisätä ihmisille koulutusta jotta pystyisivät asettamaan nämä asiat oikeaan kontekstiin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Cinnamon Lee:
Vaikkei niitä bakteereja pelkäiskään niin kovasti niin tunteehan sen että kädet ei oo puhtaat kun on ollu ulkona/kaupassa.

Millon teillä (ap) sitten pestään käsiä? Ennen ruokailua? ennen ruuanlaittoa? vessassa käynnin jälkeen?
Pestään ennen ruuanlaittoa, jos on käsitelty pesuaineita yms, kakkapyllynpesun jälkeen, vessassakäynnin jälkeen.. ja tietenki aina kun on näkyvää likaa..
 
Taas.
Mitä ihmeen väliä sillä on- aina ja joka kerta toinen puoli todistelee että vaikka melotaan paskaa kaksin käsin niin ollaan terveitä. Loput on sitä mieltä että just sen takia ollaankin niin terveitä kun pestään kädet.

(Ja kaikki kuitenkin rutisee kun ollaan kipeinä taas :( :/ )

Miksi tästä asiasta pitää aina tehdä joku taisto? Pesköön ne jotka pesee ja jättäköön osa pesemättä. ARgh.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
sit tulee kaiken maailman tauteja sikainfluenssaa... kun ei huolehdita hygieniasta!
ei sitä sikainfluenssa pelkällä käsienpesulla voi ehkäistä.. Kyllähän sä esim kaupassa kosket kännykkääs bakteerisilla käsillä ja sit vaikka kotiintultuasi peset kädet niin tuskin sitä puhelintas peset? Siihenhän jäi ne pöpöt elämään..
 
aave
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Tottakai pesen AINA, se on itsestäänselvyys.
Vaihdan AINA myös vaatteet, ei huvita istua omalle sohvalle housuilla joilla oon istunut ratikan penkissä ja ties kuka pissahoususpurgu siinä on istunut ennen mua.
mä oon joskus miettinyt tota vaatteiden vaihtoa kans. Sillä se on totta ne penkit jos mitkä on likaisia ja sit meet istuun omalle sohvalle niin se paska on siinä ja kun istut siinä vaikka illalla yöpuvussa ja meet sit nukkuun ne siitähän ne pöpt tulee sun sänkyys. YÄK!!! Pelkkä ajatuskin kuvottaa!
No toi nyt on jo vähän ylihysteriointia. Ja ei ne pöpöt missää housunpersauksissa leviä vaan kuolee :D

Mutta kädet meillä pestään aina kun kotiin tullaan.

 

Yhteistyössä