pieni maha, pieni sf-mitta

Kyselen hassuja jos jollain olis vaikka kokemusta aiheesta...
Kolmatta odottelen, aiemmat olleet poikia, tästä veikattu tyttöä.
Rv siis nyt 37+2, viime viikolla olin ylim. ultrassa pienen mahan takia, sf-mitta vain 25. Poikien odotusaikana sf-mitta ollut reilusti enemmän.
Kohtu on kyllä taaksepäin kallellaan, mutta onko silti syytä huoleen kun maha on niin pieni? Oma painokin noussut vain kilon raskauden aikana.
Miten muilla joilla on ollut pieni maha, onko vauva ollut pieni? Rv 36+5 painoarvio oli 2,7kg. Molemmat pojat ovat painaneet 3400g
voisiko lapsen sukupuoli oikeasti vaikuttaa mahan kokoon niin paljon?
 
Heippa! Mulla oli myös tosi pieni sf-mitta, suurimmillaan tais olla 29 (rv 41 + jotain...:D).
Ramppasin sitten vauvan kasvukontrolleissa viimeisen muutaman viikon kun vauva oli koko ajan kuulemma liian pieni viikkoihin nähden ja ihmeteltiin aina että kuin voi olla noin pieni vatsa näin viimesillään...mutta itse tiesin että kaikki on hyvin. Mulla oli kans taaksepäin kallistunut kohtu ja olen tosi pitkä, joten vauva mahtui oleilee piilossa :)
viikolla 41+4 syntyi 3100 g terve pikkupoika :heart: älä huolehdi pienestä vatsasta!
 
Moikka,
mulla molemmissa raskauksissa ollut aika pieni maha ja todettu myös loppuvaiheessa kasvunhidastumaa. Eli vauvat olleet aika pieniä, mutta pieni maha ei kuitenkaan automaattisesti sitä tarkoita. Mullakin pitkä selkä ja leveä lantio, joten uskon ettei isompikaan vauva olisi vatsan kokoa kovin paljon kasvattanut...kyllähän ultrassa kaikki virtausasiat nähdään ja pääasia että ne ovat kunnossa.
 
Totta, mullakin oli muuten istukka kalkkeutunut jo aika aikaisessa vaiheessa. Mutta vauva voi kuitenkin ihan hyvin syntyessään eikä tullut mitään komplikaatioita, synnytys eteni omaa tahtiaan :) mutta on se hyvä, jos neuvolasta pitävät vaikka säännöllisiä kontroolikäyntejä loppuvaiheessa. Mä en ainakaan kokenut niitä yhtään turhiksi, vaikka en huolissani ollutkaan. Tuli hyvä olo siitä, että jos jokin onkin pielessä, niin musta pidetään ainakin tosi hyvä huoli!
 
Mulla lähti sfmitta taittamaan alaspäin käyrällä rv 30 alkaen ja jouduin myös käymään vauvan kasvukontrollissa viimeiset pari viikkoa. Jotain ongelmaa oli muttei koskaan saatu selville mitä, napanuora oli tosin solmussa mutta ei se virtauksiin ultran mukaan vaikuttanut. Poika syntyi 38+3 ja kokoa oli 2130g ja 44cm. On yhä pieni ikäisiinsä verrattuna mutta terve. Myös istukka oli pieni, viimeinen kokoarvio oli 2 päivää ennen syntymää ja silloin sanottiin että on kasvanut ja painoarvio oli 2500g. Edeltävä pa oli 2100g kymmenen päivää aiemmin.
 
Mulla mysö molemmilla pojilla ollut todella pieni maha. Esikolla tais sf-mitta olla korkeimillaan 30cm ja paino oli synnyttämään menessä tasan sama, kun raskauden ekassa neuvolassa (kärsin koko raskauden pahoinvoinnista ja etovasta olosta) poka syntyi rv 41+3 ja painoi 3010, eli oli pojaksi aika pieni kokoinen (ei kuitenkaan liian pieni). Kuopuksella raskaus meni suunnilleen saman kaavan mukaan, vaikka phoinvointi loppui jo rv 15. Painoa ei taaskaan tullut kun pari hassua kiloa ja sf-mitta pysyi pienenä (olisikohan korkeimillaan ollut 31cm). Neuvolassa sijainen päivitteli aisaa, että "voi voi, kun tulee pieni vauva ja voivoi, kun tuo esikoinenkin on noin pieneksi jäänyt vaikka noilla viikoilla syntyi etc,etc," lopuksi vielä tokaisi käyrää katsoessaan , että " no ehkä tästä juuri ja juuri saattaa se 3500g tulla, mutta ei missään nimessä sen isompaa". noo.... poika syntyi rv 41+5 ja painoi syntyessään 3920g, että se siitä pienenestä vauvasta :stick:
 
aby
Mulla on myös ollut pieni vatsa ja pienet mitat. Tarkkoja mittoja en enää muista, mutta esikoisesta meni loppuraskaudessa alakäyrän alapuolella ja kuopuksesta koko ajan hieman alakäyrän yläpuolella.

Pieniä vauvoja povattiin molemmista. Esikoinen oli syntyessään 3450g ja kuopus 4150g. Kuopus meinasi jäädä jumiin synnytyskanavaan, kun oli lantion kokoon nähden liian suuri! Kalvot puhkaistiin synnytystä vauhdittamaan ja vettä oli vain pari tippaa jäljellä. Koko vatsa olikin pelkkää vauvaa ja vatsa litteä heti synnytyksen jälkeen. :)
 

Yhteistyössä