Pienikokoinen sikiö -rvko27


(laitan tämän nyt tännekin -on myös tuolla mitäs nyt)

Itselläni keskiraskauden ultrassa vkolla 27 ultrattiin sikiön olevan n.200g keskivertoa pienempi..

Haluaisinkin nyt tietää mikä teillä on tilanne ollut nuilla viikoilla..
Asia painaa mieltä todella paljon vaikka kasvukontrolliin ollaan menossa muutaman viikon päästä ..
 
Meillä sikiö oli ultrassa rv 30 1,1 kg ja vielä rv 36 2,0-2,1 kg. Sitten kaveri otti pyrähdyksen ja veti 900g 2,5 viikossa ja nyt on jo yli kolmekiloinen. Eli saattavat kasvaa todella yksilöllisesti ja vasta lopussa ottaa kiriä. Vakuutusyhtiön mukaan sikiö tosin oli liian alhaisilla käyrillä rv 36, niin ei saatu vakuutusta (vaikka nyt onkin tosi hyvän kokoinen).
 
täällä ollaan myös painokontrolleissa.
27+5 970g
30+2 1260g
31+1 1360g

alakäyrillä mennään ja viimosin paino oli hitusen jo alakäyrän alapuolella.
tiedän huolestumisen. mutta yritän ajatella et pääasia ku kasvaa. ja jospa nämä pienet ottavat kasvussa kiinni sitten reippaammin jossain vaiheessa.
meillä on kromosomit tutkittu. rakenneultrat tehty. istukan virtaukset on normaalit ja lapsiveden määrä. eli tuota miksi kasvaa niin pienenä ei voi tietää aina.
 
Tuntuu että noihin painokontrolleihinkaan joutumiselle ei ole mitään valtakunnallista ohjeistusta, vaan että jokainen sairaala tekee omat ratkaisunsa... meillä tämä kolmonen oli rv 26+2 917g ja lääkäri kertoi sen vastaavan juuri viikkoja eli "standardivauva"... :D
 
Meillä vauvelin painoa on kehuttu "hienoksi" eli käsittäisin sen menevän ns.käyrillä.
4D-ultrassa rv 25+3 painoarvio oli 900g ja normaalissa ultrassa äippäpolilla rv 29+3 arvio oli jo 1,5kg. Vau- kirjan mukaan tänään, 33.viikon alkaessa, paino olisi n. 1,8kg, mutta eiköhän se meillä on isompi, jos kerran 3 viikkoa sitten oli jo tuon puolitoista kiloa!

Vauvan kokoon vaikuttaa äidin koko: saanko kysyä minkäkokoinen sinä onni06 olet? Itse kun olen 180cm, mutta kuitenkin normaalipainoinen niin eiköhän sekin vauvan kokoon jotenkin vaikuta, että äippä on tällainen hujoppi! ;) Onneksi olet nyt kuitenkin kontorillissa niin mahdolliset ongelmat varmasti selviävät. Tsemppiä sinulle :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Carmen:
Vauvan kokoon vaikuttaa äidin koko: saanko kysyä minkäkokoinen sinä onni06 olet? Itse kun olen 180cm, mutta kuitenkin normaalipainoinen niin eiköhän sekin vauvan kokoon jotenkin vaikuta, että äippä on tällainen hujoppi! ;) Onneksi olet nyt kuitenkin kontorillissa niin mahdolliset ongelmat varmasti selviävät. Tsemppiä sinulle :hug:
Juu niin olenhan minä pienikokoinen itsekin..

Mutta kun tuo esikoinenkin oli pieni, myös syntyessään, ja kun tämä vauva on vieläkin pienempi niin tuntuu niin hurjalta että miten voi olla mahdollista edes.
Ja mietityttää tietysti että jos jokin onkin vialla.. en vaan malttaisi odottaa sitä kontrollia!

Ei ole täällä palstalla vastaan tullut noin pienikokoista vauvaa näillä viikoilla..
Huolettaa.

 
Meillä mennään hitusen keskikäyrän yläpuolella, 30+ 1460 g, 34+ 2100g. Esikoisella 22+6 750g, 33+ 2100g, syntyi sitten 3350g. Nyt tosin on aika pikkiriikkinen tyttönen, eli ollaan juostu sitten kasvukontrollissa syntymän jälkeen. Mutta onhan nuo arviot olleet tosiaan aika paljon isommat... jospa kuitenkin vauvasi vain olisi pienikokoinen ihan luonnostaan, ja ottaisi sitten kasvussa kiinni?
 
Pidetään tosiaan peukkuja. Olisiko sulla mahdollista/haluja käydä vaikka yksityisellä näyttämässä vauvaa ultrassa, jos tuo kasvukontrolli tuntuu kovin kaukaiselta? Vauvan muutkin mitat ovat sitten varmaan vastaavasti pieniä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Merle:
Pidetään tosiaan peukkuja. Olisiko sulla mahdollista/haluja käydä vaikka yksityisellä näyttämässä vauvaa ultrassa, jos tuo kasvukontrolli tuntuu kovin kaukaiselta? Vauvan muutkin mitat ovat sitten varmaan vastaavasti pieniä?
Yksityiseen ei ole tällä hetkellä varaa, vaikkakin sinne ultraan kovasti haluaisin jo..

Ei mulle lääkäri sillon keskiraskauden ultrassa sanonut muita mittoja vain kun että on pienikokoinen. Painoakaan ei olisi varmaan kertonut ellen minä olisi sitten sitä kysynyt erikseen.. Eikä näyttänyt ruudultakaan vauvaa, vaan kun lopussa vähän kasvon profiilia..

Tässä nyt alkaa miettimään kaikenlaista mahdollista..
Mutta onneksi vauva viihtyy masussa -potkii ja viihtyy vielä perätilassa..
 
soita ja pyydä aikaistamaan aikaa jos tuntuu pitkälle odottaa.
meillä tänään painokontrolli ja pelottaa myös miten toinen on kasvanut.
toisaalta tuntuu tyhmälle joka viikko juosta siellä ku matkaaki on nii paljo meiltä sairaalaan, kun on tuota kohdunsisäsuun aukeamista tapahtunut jo mulla. niin toi matka on jo rasite tosissaan. en haluaisi yhtään enää mennä.
iteki alan uskomaan että jotkut on vain pieniä tosiaan. ettei aina tarvi vikaa löytyä.
mut soitapa ja kerro huolestumisesi sinne niin ymmärtävät varmaan ja aikaistavat kontrollia jo sen takiakin, niin ei tarvitse pähkäillä tuota vaan näkee mihin suuntaan kasvu menee.
jaksamisia :hug:
 
tänään kontrollissa : 28+4 ja 1300g kuulemma normaalissa mitoissa :)

painoarvioinneista pystyykö neuvolassa/lääkärissä sanomaan paino arviointia? vai pitääkö se aina katsoa ultrassa? :) tietämätön :saint: :whistle:
 
Meillä myöskin hoksattiin rv.30 että vauva on pieni silloin painoi jotain 1100g sitä seurattiin koko loppuraskaus ja kaikki muuten oli oikeastaan hyvin, eli istukan virtaukset ja sikiön sydänkäyrä, mutta koko jätätti.. Viimeinen painoarvio oli viikoilla 38+2 ja se oli 2085g ja nimen omaan vyötärönympärys jätätti.. silloin halusivat sitten käynnistää varmuuden vuoksi synnytyksen ja kaikki oli hyvin, meille syntyi ihan täydellinen pikku-ukko :heart: paino hänellä oli 2065g ja 44cm pitkä. Koostaan huolimatta oli todella hyvä kuntoinen, apgar pisteet 9-9-9

Kaikki on varmastikkin hyvin ja haluavat vain varmistaa että sikiö kasvaa ainakin sillä omalla käyrällään..ei kaikkien tarvitse "tehdä" isoja vauvoja :hug:
 

Yhteistyössä