Pienituloiset/vähällä pärjäävät, mitä syötte, paljollako kuussa?

  • Viestiketjun aloittaja rahat laskentaan
  • Ensimmäinen viesti
rahat laskentaan
Mies joutuu pakkolomalle töistä, ite oon matalapalkka-alalla ja ruokaan on mennyt ihan tuhottomasti rahaa tähän saakka. N 650 €/kk, tähän sisältyy myös pesuaineet ja jonkin verran vaatteita. Perheeseemme kuuluu 2 aikuista, 2-vuotias tyttö ja 2 kissaa, sekä kerran kuussa miehen muualla opiskeleva 18-vee poika. Ostamme cittarista kaiken päivittäistavaran (saan hlökunta-alen, joten muualla ei kannata kyllä käydä), joskus käymme lähikaupassa tankkaamassa maitovarastoa. Kissanhiekat ostan Mustista ja Mirristä, tulee halvemmaksi.

Meillä on mennyt paljon leikkelettä ja leipää sekä juustoa plus vihanneksia, kun mies elää työpäivät eväsleipien varassa. Kun samaa työtä on tehnyt toistakymmentä vuotta, kaipaa eväisiin vaihtelua, eli perusleikkeleen lisäksi on usein graavilohta (kylläkin itsesuolattua ja leikattua, eli tarjouslohesta n 9 €/kg), savulohta jne. Minäkin otan töihin leipäeväät. Lisäksi miehellä on usein eväänä riisifruttia tai rahkaa. Kahvia menee paketillinen n kolmessa päivässä. Juguja ja viiliksiä on lapselle, niitä syön itse myös. Jääkaapissa on aina myös kaupan marjasoppaa, beceliä, maitoa kuluu reilu litra päivässä, poikapuolen vieraillessa toinen mokoma.

Ruokamme ovat seuraavanlaisia (muistelen, mitä on syöty viime aikoina...)
-makaronilaatikkoa
-nakkikastiketta ja muusia
-jauhelihakeittoa
-lohikeittoa
-broilerikastiketta ja riisiä (kastike= creme bonjour cuisine + broilerinsuikale)
-makaronia ja possunsuikaletta
-pyttipannua
-itsetehtyä pizzaa
-karjalapaistia ja muusia
-pinaattikeittoa
-paistettuja kalapuikkoja ja ranskalaisia
-kotitekoisia lihapullia ja perunoita
-purkkihernaria jne
Aamupalalla on usein puuroa, arkisin kylläkin lapsi syö aamupalan päiväkodissa ja me töissä, mutta minä syön silloinkin puuroa. Mies sitä leipäänsä.

Eli ihan tavallista kotiruokaa. Toki lisänä on usein tuoreita vihanneksia tai pakastevihanneksia höyrytettynä. Hedelmiä syömme päivittäin. Noutoruokaa 1-2 kertaa kuussa, eli heseä tai jotain.

Millä konstin ruokamenot pienemmiksi? Mitä te tyyliin "50 e per viikko ruokaan", syötte? Onko niin, että ruokiin käytetyt ainekset ratkaisee, esim meillä ei käytetä nauta-sikajauhelihaa, vaan nautaa tai paistia...ja juusto on kevytversiota, jogurtit ostetaan irtopurkkeina, leipälevite on kevytbeceliä, eikä halvinta euroshopperia...?

Kertokaapa, ja antakaa ihan esimerkkejä myös tuotemerkeistä mitä käytätte!
 
"Lissu"
4 h perhe ja ruokaan menee ehkä n. 400 € kuussa. Halpisruokaa on ainakin keitot, kiusaukset, laatikot. Kaali on nyt vielä halpaa, joten tällä hetkellä syödään paljon kaaliruokia ja -salaatteja. Hernekeiton teen itse, halvempaa ja parempaa kuin purkkihernari.
 
"Lissu"
Ai niin... lihaa ostan paljon miinuslapuilla, siis viimeisenä käyttöpäivänä ja pakastan. Jugurtin teen nykyisin itse. Aika paljon seurataan kilohintoja ja niiden mukaan ostetaan.
 
rahat laskentaan
[QUOTE="Lissu";22270290]4 h perhe ja ruokaan menee ehkä n. 400 € kuussa. Halpisruokaa on ainakin keitot, kiusaukset, laatikot. Kaali on nyt vielä halpaa, joten tällä hetkellä syödään paljon kaaliruokia ja -salaatteja. Hernekeiton teen itse, halvempaa ja parempaa kuin purkkihernari.[/QUOTE]

Entäs muut syömiset? Leivät, leikkeleet, vihannekset, välipalat?
 
"vieras"
[QUOTE="Lissu";22270306]Ai niin... lihaa ostan paljon miinuslapuilla, siis viimeisenä käyttöpäivänä ja pakastan. Jugurtin teen nykyisin itse. Aika paljon seurataan kilohintoja ja niiden mukaan ostetaan.[/QUOTE]

Mä kans seuraan nimenomaa kilohintoja ja niiden mukaan ostan. Kauppaan menee meillä 3 henkilön ostoksiin n.400/kk, yleensä vähemmän.
 
Meillä ei oo joka päivä tarjolla irtopurkkijugurttia ja viiliksiä, vaan ihan litran pönikkäjugurttia, noilla melkein 1e kappaleelta herkutellaan silloin tällöin. Levitteenä on flooraa, lapsen toiveesta, ennen oli voimariini. Ostan tarjouksesta lihaa paljon, ja aina halvinta esim. sika-nautaa. Mä en näe jauhelihassa sellaisia laatueroja. Töissä jos kävisin, ottaisin ruokaa evääksi, en leipää. Juusto ostetaan aina 1kg kerralla, ja tarjouksesta.
Leivät haetaan leipomon tehtaanmyymälästä, ja pakkaseen.
Kerta viikossa käydään kaupassa, ja maidot yms haetaan lidlistä keskellä viikkoa, siellä esim laktoositon maito maksaa 0,89e kun valintatalossa 2e.
 
Ostetaan mitä halutaan. Mahdollisimman paljon luomua, lisäaineetonta, laadukasta. Päivittäin lihaa, kasviksia, kananmunia, täysrasvaisia maitotuotteita... Suht karppia ruokaa normaalisti. Ruuassa ei säästellä. Muutama satanen kai sinne kauppaan (300-400?) menee kuukaudessa, sisältää sit satunnaisia pesuaineita, vessapaperia yms, herkkujakin. 2 aikuista + 2 kissaa.
 
Viimeksi muokattu:
...
No jogurtit on paljon halvempia s-ryhmän kaupoissa. Cittarissa kun valion jogurtti maksaa jotain 0.45e niin esim prismasta saa ingmanin jogurtin hintaan 0.27e. Tässä tulee säästöä. Ja eikäs toi creme bonjour oli aika kallista. Jos vaihdat sen alle euron maksavaan ruokakermaan niin siinäkin jo säästää.Ja nyt kun miehelläsi on pakkoloma, niin voi lopettaa sen graavilohen ostelun ja laittaa leivän päälle joka leikkelettä, näitäkin on tosi halpoja, tai juustoa mutta ei kumpaakin.
 
"Lissu"
Entäs muut syömiset? Leivät, leikkeleet, vihannekset, välipalat?
Ai, nääkin unohtui... leivon nykyisin leipää aika paljon itse, sämpylät on helppoja. Leikkeleitä ostetaan kyllä, niissä on tosi suuret erot kilohinnoissa, meillä on yleensä jonkinlaista kinkkua. Vihaneksia ostetaan paljon, siitä on suostu tinkimään, mutta kausituotteita kannattaa suosia... nyt ostetaan paljon kaalia, parsakaalia ja kukkakaalia. Kotimainen kurkkua ja tomaattikin vielä kohtuuhintaisia, porkkanaa menee paljon läpi vuoden. Välipaloja meillä ei juurikaan syödä, koska lapsille ei sitten seuraava ruoka maistu kunnolla. Mutta jos syödään, niin useimmiten (itsetehtyä) jugurttia, sämpylää, vihannesta/hedelmää tms. pientä.
 
ghhhh
Vaaleaa leipää ja sämpylöitä leivon itse silloin tällöin, kaupasta ostamme vain ruisleipää ja niissäkin on valtavia hintaeroja. Eli kannattaa seurata ylipäätään kaikissa tuotteissa kilohintoja, ei purkkihintoja. Syömme näkkileipää myös paljon, se säilyy hyvin ja on edullista. Lisäksi meillä on paljon marjoja pakkasessa, itse poimittuja tai torilta ostettuja. Niistä tehdään n. joka toinen päivä marjapuuroja tai kiisseleitä. Ne vähentävät jogurtin menekkiä kovasti. Meillä ei juuri jogurtteja tai purkkirahka välipaloja ostella. Lapsille vanukasta teen itse, eli kaakaokiisseliä... maistuu myös minulle :) Silloin kun on tiukempaa, meillä on vähemmän hedelmiä, mutta silti aina yhtä lajia päivittäin tarjolla. Niissäkin on hyvin edullisia kausituotteita tarjolla. Kasviksia ja vihanneksia on joka päivä, niistä ei tingitä, vaikka toki säästöä saa kun ostaa kauden tuotteita. Minun vanhemmiltani saamme perunat, joten niitä ei tarvitse ostaa.
 
rahat laskentaan
Eilen ostin cittarista Valion juguja hintaan 1 €/4 prk...ja Inkun jugut 29 senttiä/kpl. Lisäksi ingmanin jogut on 150 g ja valio 200g...ja sit se hlökunta-ale, niin ei kannata mun ässään lähteä ;).

Mut joo, litran pänikät ois yks vaihtoehto. Ja juuston voi vaihtaa kilohinnaltaan halvempaan, ja ruokakermakin on halvempaa kuin CB cuisine. Totta, mut tuota CB-kastiketta syödään ehkä kerran kuussa, joten ei se vielä tiputa 200 e pienemmäksi kuluja :D.

Mä huomaan kyllä jauhelihasta sen sian, haiseekin ihan kauhealta, kun paistaa :D. Syön kyllä possua suikaleena ja pihvinä, mut en jauhelihassa...

Mut lisää vastauksia, otan kyllä neuvoja mielelläni vastaan!
 
Meillä yksi aikuinen ja yksi koululainen + 2 marsua ja 2 kissaa, ruokakauppaan menee n.150e/kk, siinä on kissojen märkäruoka, marsujen purut, pesuaineet, wc-paperit tms. mukana. (Kissan kuivaruoka, marsujen kuivaruoka/heinä ja kissojen hiekka ostetaan eläinkaupasta ) Minä syön töissä omia eväitä=eilistä ruokaa.

Mä ostan AINOASTAAN punaisen lapun lihoja, halvimpia vihanneksi/kasviksia/hedelmiä kilohinnan mukaan, leivon itse lähes kaiken leivän (ruispaloja ostan joskus.. ), jos ostan jugurttia se on litran purkissa ja halvinta mahdollista. En osta "ylimääräistä", eli herkkuja limuja tms.. Ainoastaan karkkipäivänä lapsi saa 2e karkkia. Juustoa halvimman kilohinnan mukaan, samaten leikkeleitä, mutta niitä harvemmin ostetaan. Halppis merkit on käytössä, eli lähinnä Rainbow kun käytetään S-ryhmää. En osta eineksiä kuin aniharvoin.

Nyt kun miehesi jää kotiin, voisiko hän syödä leipien siasta normaalia kotiruokaa?
Ja sinun kannattaa varmaan jättää pois riisifrutit tms.. Niihin menee yllättävän paljon rahaa! Mielummin leivän lisäksi evääksi vaikka kauden kasviksia/vihanneksi tai hedelmiä.
 
Viimeksi muokattu:
O74
No jogurtit on paljon halvempia s-ryhmän kaupoissa. Cittarissa kun valion jogurtti maksaa jotain 0.45e niin esim prismasta saa ingmanin jogurtin hintaan 0.27e. Tässä tulee säästöä. Ja eikäs toi creme bonjour oli aika kallista. Jos vaihdat sen alle euron maksavaan ruokakermaan niin siinäkin jo säästää.Ja nyt kun miehelläsi on pakkoloma, niin voi lopettaa sen graavilohen ostelun ja laittaa leivän päälle joka leikkelettä, näitäkin on tosi halpoja, tai juustoa mutta ei kumpaakin.
Täytyy muistaa että myös meneminen kauppaan maksaa joten kannattaa hieman miettiä mistä asti lähtee ruokia hakemaan...
 
rahat laskentaan
Tiutui, juu, siis kyllä nyt vähenee nuo leipä/päälliskulut tietty, kun mies jää kotiin. Ja toki tavan kotiruuallakin suostuu elämään. Meillä vaan ei osata oikein lämmintä lounasta syödä, ja päivällisruuat on yleensä semmosta, jota syödään kahtena päivänä...jämiä pakastan annoksina ja niistä lapsi syö usein lounaan. Kotioloissa miehelle riittä pari leipää päivän mittaan ja kahvia kuluu reilusti silloinkin.

Mut teillä, tiutui, ei sit syödä varmaan paljon leipää, jos päälle ei tule juustoa tai leikkelettä? Jos siis niitä harvoin ostatte. Suurin menoerä meillä on just leikkele, jos se on n 2,50 €/ pkt ja niitä menee viikossa se 4 pkt, niin johan se on 10 e per viikko, eli siinä onnistuu kyllä säästää. Ja juustoa saa 4,99 kg:n köntsiä, meidän käyttämä Kadett 5% maksaa saman verran 500g...kyllä kyllä.

Summa summarum: jogurtit litran pakkauksissa, juusto halvempaan, lihaa punalapuilla, kausivihannekset ja -hedelmät. Ja herkut ainoastaan tilipäivälle. Uskotteko, että näillä saa menot tippumaan?

Ja lisää esimerkkejä ruokalistoista jne.
Jatketaan, tässähän innostuu!
 
niinpä niin
Mä aina ihmettelen tälläsissä ketjuissa kun kuitenkaan aloittajalle ei kelpaa mikään imtä muut ehdottaa. Aina on selitys kaikkeen. Esim jogurtit, jos ostat paljon ruokaa kerralla ja saat henkilökuntaalen, niin se on ehkä pari senttiä per jogurtti purkki ja valion jogurtit ei ole aina tarjouksessa cittarissa... Ja mistä me voidaan tietää kuinka usein te syötte kanakastiketta joten kun siihen ehdotettiin halvempia vaihtoehtoja niin heti tyrmättiin. Sika ei kelpaa, pakko olla nautaa... yms

Aloittaja ei ole valmis luopumaan tai tinkimään mistään, joten tää aloitus on täysin turha.
 
rahat laskentaan
Niinpä niin? No eihän ole, perustelin vaan, miks ja kuinka usein näin on tehty...? Ja just edellisessä vastauksessa kerroin jo saaneeni useita vinkkejä...?

Mä oon cittarissa töissä, ei mun kannata lähteä työpäivän päätteeksi ajamaan toiselle puolelle kaupunkia Prismaan...;).

Toivottavasti muut tajuaa, että mä kyllä koko ajan laitan vinkkinne korvan taakse, mut tää on KESKUSTELU, joten kommentoin ja kerron, miksi joku on tehty tietyllä lailla jne. '

Niinpä niin, sun päänaukomises on turhaa ;). En näe mitään syytä, miksi sun pitää närkästyä?
 
[QUOTE="vieras";22270689]Aika vähän pitää syödä, jos 300-400 euroa kuussa riittää luomuiluun ja karppailuun... Ei meillä riitä.[/QUOTE]

Se on arvio, jota en ole tarkastanut joten saattaa ylitääki tuon mutta ei kyllä paljoa. Kaikki ei ole luomua, siitä syystä ettei saa kaikkea luomuna. Esim lihaa ei saa kaupasta luomuna ku vaan naudan jauhelihaa. Yksinkertaisesti syödään (laiska kokki..).
 
nää on mun vinkit
mulla menossa kanssa ruokalaskun pienennys.
täsä mun vinkit
-älä osta kaupasta ns. jääkaappiin mitään mikä ei varmasti mene.. oon huomannu et meil menee ruokaa paljon roskiin kun esim. pikkujuustopalasta ei jaksa enää tehdä siivuja kun uus odottaa jne.
-kun teet ruokaa niin käytä eka kaikki eilinen ruokatavara ja se mikä on menossa nopeinten vanhaksi.
-halvat merkit ja tarjoulset
-tee itse kiisseleitä, leipää ja leivo tulee paljon halvemmaksi
-koita vähentää leivän ja välipalojen syöntiä ja nauti mieluummin se 2 lämmintä ateriaa päivässä.
 
"vieras"
Meillä kaksi aikuista ja kaksi lasta. Ruokaan menee maksimissaan 300€ kuussa, itse paistain leivät. Valitettavasti aina loppukuusta joudumme syömään aika yksipuolisesti mutta hyvin on pärjätty
 
?
Tuohon kauppalaskuun vaikuttaa kyllä paljon myös se että onko lapset ja toinen vanhemmista niiden kanssa kotona vai käykö molemmat vanhemmat töissä ja lapset syö päivähoidossa
 

Yhteistyössä