Pienituloiset/vähällä pärjäävät, mitä syötte, paljollako kuussa?

  • Viestiketjun aloittaja rahat laskentaan
  • Ensimmäinen viesti
"Satunnainen vierailija"
Alkuperäinen kirjoittaja nää on mun vinkit;22270771:
mulla menossa kanssa ruokalaskun pienennys.
täsä mun vinkit
-älä osta kaupasta ns. jääkaappiin mitään mikä ei varmasti mene.. oon huomannu et meil menee ruokaa paljon roskiin kun esim. pikkujuustopalasta ei jaksa enää tehdä siivuja kun uus odottaa jne.
-kun teet ruokaa niin käytä eka kaikki eilinen ruokatavara ja se mikä on menossa nopeinten vanhaksi.
-halvat merkit ja tarjoulset
-tee itse kiisseleitä, leipää ja leivo tulee paljon halvemmaksi
-koita vähentää leivän ja välipalojen syöntiä ja nauti mieluummin se 2 lämmintä ateriaa päivässä.
Laita ne 'pikkujuustopalat' pakkaseen ja käytä myöhemmin pizzoihin tai muihin ruokiin.
 
Tiutui, juu, siis kyllä nyt vähenee nuo leipä/päälliskulut tietty, kun mies jää kotiin. Ja toki tavan kotiruuallakin suostuu elämään. Meillä vaan ei osata oikein lämmintä lounasta syödä, ja päivällisruuat on yleensä semmosta, jota syödään kahtena päivänä...jämiä pakastan annoksina ja niistä lapsi syö usein lounaan. Kotioloissa miehelle riittä pari leipää päivän mittaan ja kahvia kuluu reilusti silloinkin.

Mut teillä, tiutui, ei sit syödä varmaan paljon leipää, jos päälle ei tule juustoa tai leikkelettä? Jos siis niitä harvoin ostatte. Suurin menoerä meillä on just leikkele, jos se on n 2,50 €/ pkt ja niitä menee viikossa se 4 pkt, niin johan se on 10 e per viikko, eli siinä onnistuu kyllä säästää. Ja juustoa saa 4,99 kg:n köntsiä, meidän käyttämä Kadett 5% maksaa saman verran 500g...kyllä kyllä.

Summa summarum: jogurtit litran pakkauksissa, juusto halvempaan, lihaa punalapuilla, kausivihannekset ja -hedelmät. Ja herkut ainoastaan tilipäivälle. Uskotteko, että näillä saa menot tippumaan?

Ja lisää esimerkkejä ruokalistoista jne.
Jatketaan, tässähän innostuu!
Siis kyllä meillä päivittäin syödään leipää, aamulla ja illalla ja joskus välipalaksi. Mutta ei se kahdella ihmisellä silti tee määrällisesti paljon. (Puolikas sämpylä lapselle kerralla, minulle max kokonainen.. ) Kilo juustoa riittää kuukauden, leikkettä ostan harvemmin, kun kyllä meille riittää pelkkä juustokin leivän päälle. Lisäksi voi laittaa vaikka kurkkua tms. varsinkin silloin kun se on edullista.

Minäkin olen saanut tuhlattua ruokakauppaan joskus aikoinaan jopa 400-500e/kk, mutta nyt kun enempään ei ole varaa, niin ihan hyvin pärjätään tuolla max 150e/kk.
 
kevyttuotteet pois
Minä ensinnäkin jättäisin nuo kevyttuotteet pois, maksavat enemmän. Ostakaa oikeita täysirasvaisia juustoja, kermaa, voita/ voimariinia. Kauden tuotteita suosimalla, alusta asti itse tekemällä peruskotiruokaa. Kasvisproteiinit ovat halpoja ja terveellisiä. Veikkaisin myös että noita kevyt"juustoja" yms tulee syötyä enemmän kuin täysrasvaisia missä on sitä makuakin. Tuollaiset maustetut creme fraichet sun muut ovat myös täynnä lisäaineita, osta purkki kermaa ja kaappiin hyvät mausteet. Näkkäriä kaappiin, ei sitä leipää muutenkaan tarvitse syödä palatolkulla, hyvän leivän päälle riittää myös pelkkä voi. Juurekset ovat halpoja, kauden hedelmät samoin.
 
"miaea"
Ruoan hintoihin vaikuttaa kyllä maantieteellinen sijainti, eli jos asuu pk-seudulla, pulittaa varmasti enemmän leipäpaketista kuin täällä Varsinais-Suomessa.

Meillä on 2 aikuista ja 1 lapsi, olemme kaikki kolme kulinaristeja. Meillä menee kuukaudessa max 500 EUR talousostoksiin, eli siihen sisältyy myös pesuaineet ja joitakin vaatteitakin satunnaisesti.

Käyn pääosin S-ryhmän kaupoissa (Prismassa lähinnä) ja Valintatalossa (lähellä työpaikkaa). Ostan jonkun verran punaisten lappujen tuotteita ja tarjoustuotteita, esimerkiksi kahvia en osta koskaan täyteen hintaan, vaan hyödynnän tarjoukset. Prismasta ostan paljon S-ryhmän omia tuotteita; Rainbowia ja X-traa, koska olen ne havainnut hyviksi (ja edullisiksi).
Meillä syödään lihaa, kalaa ja kanaa ihan sen mukaan mitä mieli tekee ja jauhelihan ostan yleensä lihakaupasta. Meillä ei käytetä vähittäiskaupan sika-nautaa/nauta-sikaa, koska ne lilluvat rasvassa pannussa. Jos ostan kaupasta, valitsen nautajauhalihan tai paistijauhelihan.
Ostan aina hedelmiä ja vihanneksia paljon, syömme runsaasti salaattia. Hedelmät valitsen pääosin hinnan mukaan. Teen itse kotiruokaa, emme osta eineksiä kotiin (töissä niihin joutuu turvautumaan).
Ostan pakasteita ja säilykkeitä, niitä käytän ruoanlaitossa.
 
mä oon pienituloinen mutta en koskaan osta tarjouslihoja yms tuotteita. ja meillä lapsia 4 ,koskaan ei oo tarvinnu silti tinkaa ruuasta eikä herkuistakaan :) meil menee kyl 600-1000€ joka kk pelkästän ruokiin,pesutarvikkeisiin yms..
 
Toi 650 euroa kuullosti mun korvaan jo vähältä. Toki hienoa jos siitäkin osaa tinkiä. Meillä oli kans aika kovat menot kuussa neljän hengen perheellä (1200-1300 /kk). Nyt oon saanut tiputettua sen jo noin 850 euroon / kk. Täällä on ollut oikein käyttökelpoisia vinkkejä. Kiitos!
 
Rollolainen
Ihan peruskotiruokaa, paljon latikoita ja keittoja.
Meilä ruolkitan 6 hlöä yleensä enintään 600e/kk.
aamupalalla on puuroa usein.
Me vanhemmat nyt opiskellaan kumpiin joten myös kahvia ostetaan koulun ruokalasta useinkin. viikonloppuisin ja lomolla menee 2 lämmintä ruokaa.
 
"vieras"
Kaupan täti kysyy miten saisi kauppalaskun pienenemään? Oikeasti, sinunhan luulisi tietävän, mitä mikin maksaa. ;)

No, tosissaan niin oma äiti oli myös myyjä ja lähes kaiken ruuan sieltä samasta kaupasta osti. Eihän se kaikkein halvin vaihtoehto pidemmän päälle ole. Esim. jos on tottunut ostamaan aina saman valmistajan tuotetta, sitä ostaa oli se sit tarjouksessa tai ei.

Tuosta sun listasta pistää silmään, että kahvia teillä menee ihan jumalattomasti! Ei ole hyväksi terveydellekään, joten siihen reilusti vähennystä! Montako kuppia päivässä oikein juotte? Jos ees kuppi kerraallaan vähentäisitte. Riisifrutit ja rahkat on kalliita. Eikö työpaikalla olisi jääkaappia ja mikroa, jotta lämmittää vaikka mikrosapuskaa tai edellispäivän illallista lounaaksi? Tai vaikka sit sitä jugurttia tai viiliä, ehkä hedelmää, mutta noi on tosi kalliita joka päivä syödä. Marjasoppa kannattaa tehdä itse.

Mitä varsinaiseen ruokalistaan tulee, siinä ei sinänsä mitään korjattavaa ole. Kannattaa toki sitä ruokaa laittaa teidän kaupan tarjousten mukaan. Niihän varmaan teetkin? Eli jos tänään on jauheliha tarjouksessa, niin sitten teette siitä ruokaa eikä broilerisuikaleista.
 
"vieras"
Mites miehen kokkoaustaidot? Kun hän on kotona, niin hänellä on aikaa haudutella hernekeittoa, uunipuuroja ja laatikoita sekä leipoa sämpylät ym.

Itse olen välillä tarkistanut tekemistäni ruuista raaka-aineiden hinnat eli paljonko mikin ruoka maksaa. Sitten jätän jotain pois tai vaihdan halvempaan vaihtoehtoon.

Olen yrittänyt pitää kauppalaskun noin 5 euroa / henkilö / vrk eli neljältä aikuisen kokoiselta menee max. 600 euroa kuussa kauppaan. Joskus harvoin päästään jopa 400 euroon. Summassa on siis ihan kaikki ruuasta vessapapereihin ja pesuaineisiin.
 

Yhteistyössä