Pienten maitoallergikkojen äidit, epätoivoisella olisi pari kysymystä!

  • Viestiketjun aloittaja tuuhuu
  • Ensimmäinen viesti
tuuhuu
Meillä kymmenkuisella lapsella on ollut jos jonkinmoista oiretta koko ikänsä ja kuukausi sitten verikokeissa huomattiin maidon olevan allergiatesteissä koholla. Maitoa ei ole missään muodossa vielä saanut, on ollut ihan pelkällä rinnalla. Itse käytän aika runsaasti maitotuotteita. Maitoallergiaa ei missään vaiheessa epäilty, epäiltiin ihan muita juttuja.

Olin sitten maidottomalla kaksi viikkoa ja mitään erityistä muutosta ei tapahtunut. Pojalla on satunnaisesti ihottumaa ja on kova yökukkuja, vatsa on kova ja hengitys hieman rohisee. Maidottoman kaksi viikkoisen aikana ei tapahtunut mitään huomattavaa muutosta, rohinan ollaan epäilty johtuvan vaan ahtaista hengitysteistä ja ihottuma atooppisesta ihosta. No, kahden viikon jälkeen aloitin taas maidon ja pojan maha meni sekaisin. Ripulia kesti pari päivää, sitten olo tasottui. Nyt olen huomannut pojan poskien olevan aika karheat ja punoittavat. Tissittelyn jälkeen posket ja leuka punoittavat aika kirkkaana. Tätä ei ole ollut aikaisemmin.

Lääkärille meillä ei ole enää aikoja. Lastenpolilla oltiin sitä mieltä, että koska ei maidottoman aikana ollut mitään ihmeparantumista vaan oireet jatkuivat, niin kyse ei ole maitoallergiasta. Kehotti minua vaan jatkamaan imettämistä ja antamaan sitä lehmänmaitoa sitten joskus tulevaisuudessa varovasti.

Voiko poskien punoitus ollakkin maidosta johtuvaa? Voiko maitoallergia pahentua yhtäkkiä maidottoman jälkeen? Millaisia oireita teidän lapsilla on ollut maitoallergiassa? Millasista oireista teillä on siirrytty korvikkeelle ja jätetty imetys pois? Eikö se menisi nyt sen paljon puhutun siedättämisen piikkiin, jos oireita on vähän ja imetystä kuitenkin jatketaan? En itse voi maitoa ruokavaliostani pois jättää, siitä tulisi omien allergioiden takia sitten liian suppea. Mitäs lapselle sitten alan juottamaan, eikö yli vuoden ikäiselle voisi antaa riisimaitoa, kaura ei lapselle sovi? Lehmänmaitoa en uskalla lapselle antaa ainakaan vielä. Kaipaisin myös tietoa maidon korvaamisesta ruokavaliossa, tissistä maitoa ei enää niin kovasti tule, poika syö 5 ateriaa päivässä ja ottaa tissiä lähinnä silloin tällöin huvikseen, ei ruokailumielessä. Milloin teillä on mennyt allergia pois? Kannattaisiko mennä yksityiselle puolelle pricktesteihin, olisikohan siitä jotain hyötyä? Auttaakaa viisaammat minua, lääkäristä ei paljon apua ollut!
 
neljän äiti
No mulle sanoi aikoinaan läastenlääkäri, että käytännössä aina maitoallerginen lapsi on allergien tai yliherkkä myös naudanlihalle ja usein myös kananmunalle. Niitä et varmaan jättänyt pois dieettisi aikana? Ja voihan ola että vauvalla on muitakin allergioita. Ne ei TODELLAKAAN näy niissä verikokeissa kuin harvoissa tapauksissa.
 
oeskuu
Just tuollaisia oireita oli. Olet sä varma että olet saanu kaikki maitotuotteet jätettyä pois siksi aikaa kun kokeilitte? Maitoa on kuitenkin melko monessa tuotteessa ja maidon elimistöstä poistuminenkin vaatii vähän sitä aikaa. Soitteleppa uutta aikaa lääkärille, lapsi täytyy altistaa ja sä lopetat imettäsin ja lapsi siirtyy juomaan apteekin korvikemaitoja.
 
4:n allergisen äiti.
Kyllä lapsella on ihan selvä maitoallergia. Miten olit itse maidottomalla? Otitko tilalle soija, kaura yms. valmisteita. Todennäköisesti lapsi on allerginen muillekin ruoka-aineille jotka eivät näy testeissä.

Sinun kannattaisi olla pariviikkoa todella niukalla dietillä esim. vain 5-10 ruoka-ainetta, yksi liha, levite, joku vilja, peruna tai bataatti tai riisi. ( lapselle sama dietti) Silloin pitäisi jo näkyä selvempää parantumista jos et onnistu ottamaan diettiisi jotain tosi pahaa pahista.

Todennäköisesti rohina johtuu refluksista, lueppa alkuun vaikka refluksi.fi. Se voi johtua allergioista ja siihen auttaa myös ruokavalio sekä lääkitys.

Poskien punotus/kuivuminen on selvä merkki siitä että ruokavalio ei ole kunnossa.
 
..
talven tullen atooppinen iho pahenee yleensä aina ja varsinkin kasvojen iho on tuolla viimassa kovilla, joten en ihan joka punoituksesta ja karheudesta jaksaisi perustaa. mikset usklla kokeilla maitoa? mitä pelkäät että tapahtuu? jotain maitoa tuon ikäinen tarvii proteiinin, rasvan ja kalsiumin tarpeen tyydyttämiseksi.
10kk ikäisellehän pitäisi aloitella niitä hapanmaitotuotteita ja myös ruoassa oleva, kypsennetty maito on sallittua. laita tippa jugurttia ensin iholle ja kato tuleeko siitä mitään, jos ei tuu niin anna maistaa vähän
 
"..."
Suolisto-oireinen maitoallergia!

Mä kans tappelin lapseni allergiasta 9kk. Vasta 9kk iässä sain lastenlääkärin kirjoittamaan reseptin apteekin maitoon (3 eri maitoa) kokeiltavaksi, ja lopuksi kävi niin, että lapselta poistettiin ruokavaliosta kaikki. 9kk ikäinen söi ensimmäisen kuukauden vain sitä maitoa mikä lopuksi sopi, sitte ruoka-aine/kk aloitettiin uudestaan. 12kk iässä sai syödä 3 ruoka-ainetta + apteekin maitoa ja nyt 1½-vuotiaana n. 20 ruoka-ainetta + apteekin maito. Vammaistukea saa kelalta
 
..
tulipa mieleen että mitä ruoka vauvasi syö? olethan huomioinut että kaupan 8kk soseiss suurimmass osssa on maitoa, nekin tietty knnttais jättää pois jos itsekin jättää maitotuotteet pois,
 
allergiaa
Maitoallergialtahan tuo kuulostaa. Usein oireet tulee rajumpana kun ruoka-aine on ollut tauolla. Jätä pois maito ja naudanliha ja varaudu, että muitakin allergioita voi olla. Suosittelen lämpimästi hakeutumaan yksityiselle lasten allergologille, kunnallisella puolella tulet lyömään vaan päätäsi seinään.
 
tuuhuu
Kiitos vastauksista!
Olin kaksi viikkoa todella tiukalla dieetillä, söin vain muutamaa ruoka-ainetta, jotka pojalle sopivat ihan varmasti (peruna, riisi ym.). Maitoa en takuulla saanut tänä aikana ollenkaan missään muodossa. Lihaa en syö itse muutenkaan ja kananmunalle olen allerginen. Soija ja kaura eivät minullekkaan sovi, joten niitä en syönyt. Poika on naudanlihaa syönyt viisikuisesta asti, sen uskoisin kyllä sopivan, ellei sille yhtäkkiä ole nyt herkistynyt. Poika oli periaatteessa ihan samanlainen kuin aikaisemminkin maidottoman aikana, ei parempi eikä huonompi.

Ihmettelen tuota poskien punoistusta eniten. Voisiko se olla vaan sitä atopiaa sitten, sääthän ovat kylmenneet viime aikoina ja patterit ovat päällä, itsellänikin kuivuu iho. Vai onko elimistö maidottoman jälkeen jotenkin herkempi ja nyt alkaa oireilla sitten enemmän.

Lääkäristä maitotuotteita pitäisi alkaa kokeilemaan vasta jossain vaiheessa myöhemmin. Sanoi, että ei se ole niin kamalaa, vaikka sitä ilman onkin hetken, tissistä saa maitoa kuitenkin jonkin verran. Refluksia lapsella on epäilty, oli pienempänä aika kova pulauttelija, mutta homma helpottui kun alkoi syödä enemmän kiinteitä. Poika heräille yöllä, mutta ei kuitenkaan itke. Maha on kova, mutta ei sellainen tuskaisen kova.
 
"vieras"
En tiedä miten muilla, mutta meidän maitoallergikko ei ainakaan oireillut kovalla vatsalla, vaan nimenomaan löysällä. (Suolisto-oireinen allergia)

Ja varmallekkin ruoka-aineelle voi tulla allergiseksi.
 
tuuhuu
Mä tuota vatsaa just ajattelin, että eikös allergiasta yleensä ole maha sekaisin, ei kovana. Ja toisaalta, onko se niin kauhean vahingollista, jos se maha on välillä kova, kun ei lapsi siitä varsinaisesti tunnu kärsivän. Okei, on selvästi vähän epämiellyttävä kakata, mutta muuten on ihan ok.

Lähinnä mua ihmetyttää se, että onko noi oireet niin pahoja, että korvikkeelle kannattaisi mennä. Lapsi ei ole kovasti itkuinen, on reipas, hienosti kehittynyt, pituutta on tullut paljon viime aikoina, paino on normikäyrällä, nyt viimeaikoina vähän laskusuuntainen, mutta onkin oppinut liikkumaan ja menee ympäriinsä kuin elohopea koko päivän. Posket punoittavat ja ovat karheat, mutta iho on muuten ihan siisti. Okei, se maha on kova, mutta voihan se olla jotain muutakin. Rohisee välillä, mutta maidoton ei tuonut siihen mitään apua.
 
"vieras"
Meillä lapsi puklaili, kitisi ja ei nukkunut kuin pätkissä vauvana. 8 kk ikäisenä suun ympärille tuli punaista ihottumaa ja hengitys alkoi rohisemaan. Oireet hävisivät vasta parin kuukauden päästä maitotuotteiden lopettamisesta. Kokonaan allergia katosi tasan 2-vuotiaana. Sitä ennen pienikin murunen maitotuotetta aiheutti öisin hirveät kiljumiset.
 
4:n allergisen äiti.
Mä tuota vatsaa just ajattelin, että eikös allergiasta yleensä ole maha sekaisin, ei kovana. Ja toisaalta, onko se niin kauhean vahingollista, jos se maha on välillä kova, kun ei lapsi siitä varsinaisesti tunnu kärsivän. Okei, on selvästi vähän epämiellyttävä kakata, mutta muuten on ihan ok.

Lähinnä mua ihmetyttää se, että onko noi oireet niin pahoja, että korvikkeelle kannattaisi mennä. Lapsi ei ole kovasti itkuinen, on reipas, hienosti kehittynyt, pituutta on tullut paljon viime aikoina, paino on normikäyrällä, nyt viimeaikoina vähän laskusuuntainen, mutta onkin oppinut liikkumaan ja menee ympäriinsä kuin elohopea koko päivän. Posket punoittavat ja ovat karheat, mutta iho on muuten ihan siisti. Okei, se maha on kova, mutta voihan se olla jotain muutakin. Rohisee välillä, mutta maidoton ei tuonut siihen mitään apua.
Osa ruuista aiheuttaa ummetusta, osa polttavia kakkoja, osa ripulia. Suolioireet voivat olla niin moninaisia että sen takia jäävät usein hoitamatta. Ummetus voi aiheuttaa ongelmia erityisesti siinä vaiheessa kun potalle pitäisi mennä. Meillä li yhden lapsen kanssa vaikeuksia, kun pottailuharjoitteluiden aikana meni vatsakovalle ja sattui, sitten pelkäsi monta kuukautta pottaa. Ja voin itse kertoa että ummetus ei ole mikään helppovaiva. Yleensä ummetukseen on syynä maito tai maitoproteiinit (naudanliha), mutta alleriaoireina ummetusta voi aiheuttaa mikä vaan. Losec Mups, refluksilääke, aiheutti meillä myös ummetusta. Vanhempana on sitten peräpukamat yms. kaikki vaivat edessä. Ummetus ei ole mukavaa eikä mielestäni vähäinen oire, sen olen itse kokenut.

Silmiini pisti myös se että lapsesi on päivisin kuin elohopea. Meillä yksi lapsista regoi refluksiin juuri tuolla "elohopeamaisuudella", sitä lujempaa meni mitä kipeämpi oli. Sitten, kun viimein saatiin ruokavalio kuntoon, lapsi rauhoittui. Olen nähnyt sitä myös muilla allergisilla.

Kipuja ja pahaa oloa ei tarvitse välttämättä itkeä. Meillä lapset on aina ollut niin aurinkoisia päivisin, että on ollu tosi vaikea selittää lääkärille että se on tosissaan kipeä. Kivut näkyy lähinnä nukahtamisessa ja nukkumisessa, levottomuutena, kiukun puuskina ja lyhytpinnaisuutena.

Meillä on lapset kasvanu normaalikäyrillä, paitsi yksi jolla ei allergioita saatu millään hoitoon. Hänellä paino oli reilusti plussakäyrillä, söi rintaa kipuihinsa kun muuta apua ei ollut.

Pahimmassa tapauksessa rohina, refluksi, tuo mukanaan korvatulehdukset ja astmalääkityksen. Mahahapot ärsyttävät ylösnoustessaan limakalvoja siitä sitten nuo korvatulehdukset ja astmat. Ja jos ylösnouseva tavara on kovin hapanta (mahahapon pH on 2, mutta ei aina nouse ylös noin happamana) se ärsyttää muutenkin kurkkua ja äänihuulia. Ääni aina käheenä. Tietty voi tulla haavaumia ja sellaisia mutta niistä en ole lapsilla kuullut. Ja jos närästyksestä olet kärsinyt se voi olla helvetillistä.

Posket, maha ja rohina kertovat kaikki allergiasta. Ja mielestäni ovat niin pahoja oireita että kannatta hoitaa. Mutta korvike ei läheskään aina tuo pelastusta. Meillä neljästä lapsesta yhdelle on sopinut korvike, muuten on jouduttu menemään imetysdietillä tai vedellä ja vitamiineilla.

Yleensä lapsi siedättyy jonkin verran ruoka-aineille kun niitä käytetään. Kuten teillä on todennäköisesti käynyt maidon kanssa rintamaidon kautta. Sitten kun ruoka-aine jätetään pitemmäksi aikaa pois ja aloitetaan uudestaan oireet näkyvät selvempinä. Eli lapsesi on todennäköisesti siedättynyt maidolle, naudanlihalle, perunalle jonkin verran ja oireiksi on jäänyt ummetukset ja muut vähemmän näkyvät. Jos nyt jätät ne pois niin ja parin viikon päästä koitat uudelleen näet mitä oireita niistä tulee.

Tuntuu että olet jo päättänyt olla hoitamatta lasta. Onhan se kovin työlästä ruveta diettiä muokkaamaan ja etsimään sopivia ruokia ja hyvää lääkäriä. Mutta kyllä se vaan helpottaa pitemmän päälle lapsen oloa. Ensin voisit pyytää vaikka refluksilääkityksen ja Zyrtec-tipat muutamaksi kuukaudeksi käyttöön. Jo pelkästään ne voisivat auttaa. Lääkkeetkin pitää aina aloittaa vähitellen, yksi kerrallaan ja pikku hiljaa annostusta nostaen. Nekin voivat aiheuttaa oireita.
 
allergikon äiti
Valitettavasti jos lapsellasi on maitoallergia, oma ns. siedätyshoito ei missään tapauksessa ole suositeltavaa. Mulle kävi niin, että epäilin lapsella maitoallergiaa, mutta lääkärit eivät oikein ottaneet tosissaan. En kuitenkaan antanut maitotuotteita lapselle ja kysyin lääkärieltä useasti jätänkö maitotuotteet itsekin pois. Heidän mielestään se ei ollut tarpeen. Tytön iho oireili milloin missäkin, vatsa oli jatkuvasti vähän löysällä, joskus sitten enemmänkin. Kun lopulta jätin itse maidon pois, se kyllä auttoi. Mutta hitaasti. Vei myös aikansa oppia missä kaikessa on maitoproteiinia. Esim. margariineissa, leikkeleissä ja usein jopa ranskalaisissa perunoissa on maitoproteiinia. Se, että lapsesi sai ripulia alkaessasi uudestaan syömään maitotuotteita, tarkoittaa sitä, että sinunkin on kyllä oltava niitä ilman. Se, että hän ei kokonaan parantunut ollessasi syömättä voi tarkoitta sitä, että hänellä on muitakin allergioita. Meidän tapauksessamme tyttö ei voi myöskään sietää gluteenia. Kun sekin jäi kuvioista tytön iho ja loputkin oireet lopulta paranivat.

Muista, että allergia usein pahenee jos se jätetään hoitamatta ja lasta altistetaan aineelle jatkuvasti -pienissäkin määrin. Tämän opin tästä kokemuksesta. Mun tytön maitoallergia on nyt hyvin vakavaa ja pienikin maitoproteiinimäärä saa aikaan oireet, pahimmillaan huulien ja suun turpoamista (josta siis seuraa tukehdusvaara). Kaikenlainen siedätys on tehtävä lääkärin luvalla ja seurannassa.

Aloita jättämällä pois yhden aineen kerrallaan kokeilumielessä. Pidä myös maito pois ruokavaliosta sen aikaa, myös itseltäsi. On tärkeää, että ruokavalio on täysin puhdas maidosta. Esim. samalla voivaitsellä, jolla on otettu voita tai tavallista margariinia, ei voi koskea lapsen ruokaan. Ulkona syöminen on lähes mahdotonta, sillä et voi tietää miten puhtaita maidottomaksikaan mainitut ruoat ovat. Kokeile olla vuorotellen viikkoja ilman kananmunaa, gluteenia, soijaa (sitäkin on ympätty mitä ihmeellisempiin tuotteisiin), jne. Ja ehdottomasti käy lisäksi allergiatesteissä. Ihan pienten allergiatestit eivät ole aina täysin luotettavia, mutta suuntaa-antavia. Ne auttavat omissa kokeiluissa.
 
allergikon äiti
Vielä yksi juttu. Samankin aineen allergia voi jatkuvasti aiheuttaa vaihtelevia oireita. Joskus allergisen oireen saa heti syötyää allergisoivaa ainetta, joskus vasta tuntien päästä. Oireet voivat vaihdella aivan laidasta laitaan ja aiheuttaja voi silti olla sama.
 
allergikon äiti
Ja vielä yksi lisäys. :)

Kaikki tavalliset korvikkeet sisältävät maitoproteiinia. Sun on kysyttävä asiantuntijalta apua siitä, mitä korviketta maitoallergiselle lapselle voi antaa.
 
maidosta
Alle kaksivuotiaalle ei tarvise antaa lehmänmaitoa. Moni joka tietää asioista enemmän, ei ole aloittanut lehmänmaitoa lapsellaan ennen kuin kaksivuotiaana. Näin siis koska lehmänmaito sopii erityisen huonosti ihmisen ruoansulatukselle. Lehmänmaidoista helpoin sulattaa on luomumaito, sillä sitä ei ole homogenoitu (homgenointi rikkoo maidon luonnollisen rakenteen ja tekee siitä vielä vaikeamman ihmisen vatsalle). Vuohenmaito on yksi hyvä korvaava. Tosin kun on lehmänmaitoallergia, silloin ei saa antaa muidenkaan eläinten maitoa, sillä riski allergiselle reaktiolle on liian suuri.
 
Nooh
Itse olen hiukan vanhemman maito- ja kanamuna-allergisen lapsen äiti. Lapsi täyttää kohta 4 vuotta eikä kumpikaan allergia ole juurikaan lieventynyt (hengitys-, maha- ja iho-oireita). Lapsi allergisoitui aikoinaan äidinmaidon kautta. Ensimmäiset iho-oireet ilmaantuivat 2,5 kk:n iässä ja neuvolasta ohjattiin allergialääkärille. En itse ollut tajunnut että äidinmaidonkin kautta voi allergisoitua. Aloitin maidottoman ja kananmunattoman dieetin lapsen ollessa 3,5 kk, kun verikokeissa näkyi selkeä reaktio maitoon ja kananmunaan. Kesti muistaakseni n. 4-5 viikkoa ennen kuin tulokset alkoivat näkyä lapsen voinnissa ja sain dieetin niin tiukaksi, ettei mitään maidon johdannaistuotteita eksynyt ruokavaliooni. Siksi suosittelen että kokeilisit maidotonta (ja myös kananmunatonta) dieettiä vähän kauemmin kuin 2 viikkoa.

Maitoa saa hyvin korvattua erilaisilla soija-, kaura- ja riisituotteilla. Ja kalsiumia otin myös purkista, kun oma lääkärini hoksasi siitä sanoa. Allergialääkärit keskittyvät yleensä lapsen hoitamiseen, enkä pyynnöstä huolimatta päässyt julkisella puolella ravitsemusterapeutille. Itse olisin ainakin kaivannut enemmän ohjausta dieetin toteuttamiseen. Oletko sinä saanut riittävästi ohjausta ravitsemusasioissa? Tiukka imetysdieetti on rankka äidille - itselläni pitkä imetys aiheutti mm. hampaiden kunnon heikentymisen (paljon reikiä, mitä ei ollut koskaan aikaisemmin ollut).

Siedätystä ei meillä voinut ajatellakaan. Päinvastoin, itse harmittelin ja syyttelin itseäni etten aikoinaan reagoinut nopeasti ensimmäisiin iho-oireisiin vaan tarvittiin asioista perillä oleva neuvolan täti ohjaamaan meidät allergialääkärille. Lapsi olisi joutunut muutaman viikon vähemmän kärsimään kutisevasta ihosta, mahaoireista ja huonosti nukutuista öistä, jos äitinä olisin ollut paremmin tilanteen tasalla. Vaikka en asiantuntija olekaan, en näe järkeä että siedätetään noin pientä lasta ruoka-aineallergiassa. Varsinkin kun kyse on yhdestä keskeisestä ruoka-aineesta.
 
ei selitellä
Soijat ja maissit pois ihan ensisijassa. Maissiahan on D-vitaminoiduissa maitotuotteissa maissiöljynä.
Tässä päikkärilukemista.
http://www.telemail.fi/liisa.kuusipalo/Geenimuunneltu%20romaani.pdf
 
"vieras"
Mielenkiinnolla luin näitä kirjoituksia, sillä epäilen vahvasti, että meidän kohta 11kk poika on myös maitoallerginen. Kaikki alkoi kun poika oli n. 4kk ikäinen. Molempiin poskiin ilmestyi punaista kuivaa ihottumaa, joka tuntui vain pahenevan. Silloin mentiin vielä täysimetyksellä. Kävimme yksityisellä lastenlääkärillä ja pojasta otettiin verikoe, jotta saataisiin selville onko kyseessä maito tai kananmuna-allergia. Meillä ei siis ollut suolisto-oireita tms. ainoastaan nuo iho-ongelmat poskissa. Testin tulos oli se, että lääkäri totesi, että arvot ovat matalat. Olin itse myös maidottomalla ja munattomalla dieetillä pari viikkoa, mutta sillä ei ollut vaikutusta suuntaan tai toiseen. Saimme reseptin Sibicort voiteeseen, jota sai aina laittaa viikon kuureina. Sillä voiteella oireet aina hävisivät. Tätä kesti parisen kuukautta ja kiinteät ruuatkin aloiteltiin. Niissä en huomannut, että olisi tullut oireita. Ja parin kuukauden kuluttua oireiden alkamisesta ne yhtäkkiä hävisivät. Eli posket paranivat. Minä käytin siis edelleen maito- ja munatuotteita ihan normaaliin tapaan. En keksi tälle mitään muuta selitystä kuin sen, että poika ilmeisesti pikku hiljaa sitten siedättyi maitotuotteille. Imetystä en missään vaiheessa miettinytkään lopettavani, vaikka lääkäri minulle reseptin apteekin korvikkeelle kirjoittikin.

Nyt poika on kohta 11 kk ja maitoallergiaepäilyt ovat taas ilmaantuneet. Eli 10kk iässä kokeilin varovasti antaa viiliä muutamia teelusikallisia ja posket menivät taas huonoon kuntoon ja sen lisäksi tuli nyt myös suolisto-oireita eli vatsa meni löysälle ja yöt rauhattomiksi kun poika valitteli kipeää mahaansa. Meillä on nyt taas varattuna aina lääkärille, jotta tietäisin mitä tehdään kun olisin jo imetystäkin pikku hiljaa lopettelemassa, mutta en tiedä mitä maitoa alkaisin pojalle antamaan.

Olen tosi varovasti aina aloitellut muutenkin pojalle uusien ruoka-aineiden antamista kun joskus posket saattavat mennä ihottumalle, joka sitten kuitenkin päivän mittaan häviää. Joskus tuntuu, että se aiheutuu rintamaidosta kun selvästi tulee imetyksen jälkeen. Joskus sitten taas kun poika on syönyt muuta ruokaa. Toivoisin, että nyt jotenkin voitaisiin tutkia, että mille hän mahdollisesti oikein on allerginen. Tämän lisäksi pojan paino menee -20 käyrällä onneksi kuitenkin tasaisesti ja painoa tulee lisää vaikkakin vähän. Neuvolasta saimme ohjeeksi antaa rypsiöljyä ruuan lisänä, mutta jouduin sen annon lopettamaan kun pojan maha meni siitä ihan löysälle.
 

Yhteistyössä