Pikkuisissa kotileipomoissa tai pitopalveluissa, miten niissä voidaan tehdä ruoka tai leivonnaiset myös gluteenittomana?

  • Viestiketjun aloittaja miten voidaan
  • Ensimmäinen viesti
miten voidaan
Joskus näkee, että esim pitopalvelun sivuilla lukee,että tuotteet voidaan valmistaa myös gluteenittomana. Miten se on mahdollista? Samaa miettinyt myös ,että miten ravintolat tai lounas ruokalat voi valsmistaa gluteenitonta ruokaaa tavis ruuan kanssa?
 
"vieras"
Kyllä siihen riittää ihan vain erilliset kipot ja hyvä hygienia, ei tarvita mitään erillisiä keittiöitä. Vai miten luulette että keliaakikko lapsen kotona toimitaan?
 
miten voidaan
Selvennetäänpä sitten. Eihän gluteenitonta ruokaa/leivonnaisia voi edes samoissa tiloissa tehdä. Gluteenittoman ruuan valmistukseen tms, vaaditaan lupa ja siellä ei saa valmistaa muuta kuin sitä gluteenitonta . Kuka tosiaan uskaltaa ottaa riskin,että leipomus ei olekkaan täysin gluteeniton kun samassa pajassa valmistetaan ns. normiruokaa.
Esimerkiksi minä en voisi kaupata kotona tehtyjä leivonnaisia gluteenittomana vaikka ne olisi tehty gluteenittomista aineksista.
 
pk:n köksä
Selvennetäänpä sitten. Eihän gluteenitonta ruokaa/leivonnaisia voi edes samoissa tiloissa tehdä. Gluteenittoman ruuan valmistukseen tms, vaaditaan lupa ja siellä ei saa valmistaa muuta kuin sitä gluteenitonta . Kuka tosiaan uskaltaa ottaa riskin,että leipomus ei olekkaan täysin gluteeniton kun samassa pajassa valmistetaan ns. normiruokaa.
Esimerkiksi minä en voisi kaupata kotona tehtyjä leivonnaisia gluteenittomana vaikka ne olisi tehty gluteenittomista aineksista.
Oho,en oo ikinä kuullutkaan.
Vuosikaudet valmistin gluteiinittomat ruuat ja leivät pienessä päiväkodin keittiössä erittäin herkälle keliaatikolle... mitään ongelmaa ei ollut.
 
miten voidaan
[QUOTE="vieras";24942523]Kyllä siihen riittää ihan vain erilliset kipot ja hyvä hygienia, ei tarvita mitään erillisiä keittiöitä. Vai miten luulette että keliaakikko lapsen kotona toimitaan?[/QUOTE]

Oman lapsen tai perheenjäsenen tai tuttavan syöttäminen on aivan eriasia kuin esim pitopalvelusssa.
Mun eno on keliaakikko ja saa oireita tosi helposti tosi pienistä määristä ja hän tästä aloitti puhumaan. Hän on tällaisen keliaakikkoryhmän jäsen missä he kerta kk kokoontuu ja käy läpi eri ravintoloita. Pari heistä aina kiertää näitä ravintoloita ja tarkastelee kuinka hyvin heidän gluteeniton-merkit toimivat ja onko ne pitäviä. Jos ei niin helposti saa kiellon näiden valmistukseen ja pahimmassa tapauksessa koko pulju suljetaan määräajaksi.

Miten voi siis taata,että tuote on 100% gluteeniton jos samoissa tiloissa valmistetaan tavissapuskaa? Minun mielestä ei mitenkään.

Sisko sanoi,että hänen työkaverinsa ei voi syödä missään paikassa muuta kuin kotona itse valmistamaansa ruokaa koska jo pienikin määrä saa hänelle pitkäksi aikaa pahoja oireita.

Niin ja ei tosiaankaa ole selvintä "ulosantia" ja kirjoitusta, mut etteköhän te selvän ota mitä tässä tarkoitan ja kirjoitan jos lukutaitoa annettu yhtäänkään.
 
miten voidaan
Alkuperäinen kirjoittaja pk:n köksä;24942607:
Oho,en oo ikinä kuullutkaan.
Vuosikaudet valmistin gluteiinittomat ruuat ja leivät pienessä päiväkodin keittiössä erittäin herkälle keliaatikolle... mitään ongelmaa ei ollut.
Ei varmaankaa ole täysin gluteenitonta silloin teidän tarjoama ruoka sitten. Oireitahan kaikki ei saa ihan pienistä määristä, mutta osa saa ja silloin se ei onnistu.
Leipomoissahan on niin,että niissä missä tehdään normi vehnäleipää niin siellä ei tehdä gluteenitonta ja sama toisinpäin.
 
"vieras"
Oman lapsen tai perheenjäsenen tai tuttavan syöttäminen on aivan eriasia kuin esim pitopalvelusssa.
Mun eno on keliaakikko ja saa oireita tosi helposti tosi pienistä määristä ja hän tästä aloitti puhumaan. Hän on tällaisen keliaakikkoryhmän jäsen missä he kerta kk kokoontuu ja käy läpi eri ravintoloita. Pari heistä aina kiertää näitä ravintoloita ja tarkastelee kuinka hyvin heidän gluteeniton-merkit toimivat ja onko ne pitäviä. Jos ei niin helposti saa kiellon näiden valmistukseen ja pahimmassa tapauksessa koko pulju suljetaan määräajaksi.

Miten voi siis taata,että tuote on 100% gluteeniton jos samoissa tiloissa valmistetaan tavissapuskaa? Minun mielestä ei mitenkään.

Sisko sanoi,että hänen työkaverinsa ei voi syödä missään paikassa muuta kuin kotona itse valmistamaansa ruokaa koska jo pienikin määrä saa hänelle pitkäksi aikaa pahoja oireita.

Niin ja ei tosiaankaa ole selvintä "ulosantia" ja kirjoitusta, mut etteköhän te selvän ota mitä tässä tarkoitan ja kirjoitan jos lukutaitoa annettu yhtäänkään.
No eiköhän tervesyviranomaiset ota tuohon samaan tilaan kantaa, jos on tarve. Mutta en ymmärrä, mistä sitä altistusta tulisi, jos välineet pestään ja tasot pestään ennen erikoisruoan valmistusta. Mutta joo, en ole alan ammattilainen.

Tuosta tyylistäsi kirjoittaa, esim. muutamat pilkut lauseissa ei ole huono juttu..;)
 
pk:n köksä
Ei varmaankaa ole täysin gluteenitonta silloin teidän tarjoama ruoka sitten. Oireitahan kaikki ei saa ihan pienistä määristä, mutta osa saa ja silloin se ei onnistu.
Leipomoissahan on niin,että niissä missä tehdään normi vehnäleipää niin siellä ei tehdä gluteenitonta ja sama toisinpäin.
Ei vaan tämä henkilö on todellakin tosi herkkä ja valtavasti muitakin allergioita. Joka päivä hälle ruuat tei ja mitään ongelmaa ei ollut. Ikinä en ole mistään gluteiinittoman ruuan valmistusluvista kuullutkaan.
 
miten voidaan
[QUOTE="vieras";24942637]No eiköhän tervesyviranomaiset ota tuohon samaan tilaan kantaa, jos on tarve. Mutta en ymmärrä, mistä sitä altistusta tulisi, jos välineet pestään ja tasot pestään ennen erikoisruoan valmistusta. Mutta joo, en ole alan ammattilainen.

Tuosta tyylistäsi kirjoittaa, esim. muutamat pilkut lauseissa ei ole huono juttu..;)[/QUOTE]

Ilmassa leijuvasta jauhopölystä.
Pilkunviilausta :)
 
miten voidaan
Alkuperäinen kirjoittaja pk:n köksä;24942691:
Ei vaan tämä henkilö on todellakin tosi herkkä ja valtavasti muitakin allergioita. Joka päivä hälle ruuat tei ja mitään ongelmaa ei ollut. Ikinä en ole mistään gluteiinittoman ruuan valmistusluvista kuullutkaan.
Sellainen lupa pitää kuitenkin olla ja ei hän ole varmaan niin herkkä kuin annettu olettaa. Ei vanhemmat muuten antaisi syöttää tein omaa tekemää ruokaa. Kaikkein herkemmillä on omat eväät/ruuat mukana
 
"Inkivääri"
Minusta vain erillisissä tiloissa voidaan taata täysin gluteeniton tuote. Esimerkiksi sähkövatkaimeen menee jauhopölyä tosi helposti, jos sitä käyttää molempien ruokien valmistukseen.
 
"vieras"
Ilmassa leijuvasta jauhopölystä.
Pilkunviilausta :)
Jos ja kun ruoanlaittopaikka pidetään siistinä, tuskin siellä jauhopölyä leijuu kovin paljon. Ja ruoanlaitossa harvoin tarvitaan jauhoja samalla tavalla kuin leivonnassa. Ja eihän noita erikoisruokavalioita tarvitse samaan aikaan tehdä, kuin tavallista ruokaa.

Pilkunviilaus helpottaa lukijoita.:)
 
"ccc"
Yhdessä amerikkalaisleipomossa kertovat, että gluteenittomat leipomukset valmistetaan aina omissa astioissaan ensimmäiseksi aamulla, jonka jälkeen ne suojataan hyvin. Astiat desinfioidaan joka päivä. Sen jälkeen aletaan leipomaan muita juttuja. Ehk jotenkin näin voisi leipomokin toimia?
Jos on hyvin herkkä, eipä sitä tosiaan juuri missään uskalla syödä, maalaisjärkikin sne kertoo. Ne muut, vähemmän herkät, voivat sitten syödäkin.
 
Muakin kiinnostaisi tietää tuosta luvasta, joka tarvitaan gluuteenittoman ruoan valmistamiseen. :) Samoin siitä, missä, milloin ja mikä liike/ravintola tai siis "pulju" on saanut kiellon gluteenittoman ruoan valmistukseen ja/tai joutunut sulkemaan ovensa jonkun keliaakikkoryhmän kokoontumisien vuoksi. :) Varmasti näistä löytyy dokumenttia jostain.
 
Sellainen lupa pitää kuitenkin olla ja ei hän ole varmaan niin herkkä kuin annettu olettaa. Ei vanhemmat muuten antaisi syöttää tein omaa tekemää ruokaa. Kaikkein herkemmillä on omat eväät/ruuat mukana
Voitko antaa ihan faktatietoa siitä, mistä ja miten tällaisen luvan saa, ja kuka (virallinen taho) sen noudattamista valvoo? Tätä on sinulta nyt moneen kertaan kysytty.
 
Niih
Selvennetäänpä sitten. Eihän gluteenitonta ruokaa/leivonnaisia voi edes samoissa tiloissa tehdä. Gluteenittoman ruuan valmistukseen tms, vaaditaan lupa ja siellä ei saa valmistaa muuta kuin sitä gluteenitonta . Kuka tosiaan uskaltaa ottaa riskin,että leipomus ei olekkaan täysin gluteeniton kun samassa pajassa valmistetaan ns. normiruokaa.
Esimerkiksi minä en voisi kaupata kotona tehtyjä leivonnaisia gluteenittomana vaikka ne olisi tehty gluteenittomista aineksista.
Jos leipomossa, oli se kotileipomo TAI ihan teollinen laitos, gluteenittomat valmistetaan ensimmäisenä puhtaassa leipomossa puhtailla välineillä eli yleensä ekana aamusta. Näin tulee toimia jos myy gluteenitonta, lisäksi on muutenkin todella tarkat ohjeistukset mm. raaka-aineiden erilläänpidosta, valmistushygieniasta ja käsittelystä. Ja tätähän luonnollisesti valvoo kunnan terveystarkastaja, joka käy säännöllisesti leipomossa tarkastuskäynneillä. Lisäksi leipomolla on omavalvontasuunnitelma, jonka mukaan tuotantoa valvotaan ja dokumentoidaan, myös tämän tarkastaa terveystarkastaja. Lisäksi tietenkin sana kiirii jos myydään epäkuranttia tuotetta. Jokaisen oma päätöshän se on luottaako pieniin toimijoihin, mutta kyllä pienetkin valvonnan piirissä ovat siinä missä isotkin leipomot.
 
"vieras"
Työkaverini on keliaakikko, ja häneltä olen kuullut tästä, että tosi tarkkana pitää olla. Hän saa kamalat oireet jo pienestä määrästä altistusta. Eli saa kyllä tuta, jos esim. gluteeniton pizza on pyöritetty samat kertishanskat kädessä, kuin se tavallinenkin.
 
"hjh"
Mä olen kuullut, että joissakin paikoissa gluteenittomat tehdään aina uuninpesun jälkeen. Eli kun on koko keittiö putsattu, myös se uuni, leivotaan gluteenittomat. Sitten mainostetaan, että tuoretta gluteenitonta saa vaikka "joka maanantai". Luulis, että toi on ihan toimiva, kunhan tietty on kaikki ainekset eri kaapeissa jne.

Olen myös huomannut sellaisia paikkoja, joissa glunteenittomat leivät on ihan pokkana pistetty tavallisten viereen. Eihän se enää ole gluteenitonta sen jälkeen.
 

Yhteistyössä