Piti tehda ihan muita juttuja, mutta ottaa paahan

Kommentistasi jotenkin huokuu fatalismi... Jos juuri sinun tai minun lastani ei kiusata, jotain muuta lasta sitten kiusataan ja siina se. Ei niin ole pakko olla. Kiusaamista ei tarvitse sietaa, se, etta kiusaamista on aina ollut, ei tarkoita, etteiko meidan pitaisi tehda asialle jotain NYT.

Aina voi ja pitaakin yrittaa tehda maailmasta parempi.
Tottakai asialle pitäisi pystyä tekemään jotain, mutta ei ole vaan kukaan pystynyt!

Kiusaamista on ollut aina ja IKÄVÄ KYLLÄ tulee varmasti aina olemaan.
Kiusaamista on työpaikoilla, päiväkodissa, tällä palstalla....

Mulla vaan tässä ketjussa hämää se, että paikkakuntaa / koulua vaihdetaan että kaikki muuttuisi hyväksi. Eikö se ongelma ole siellä mistä lähdetään?
Aina tuntuu että se kiusattu siirtyy ja ongelma jää. Ei kai sen niin pitäs mennä?
Kohde siis vaihtuu siellä ongelmapesäkkeessä.
 
Tottakai asialle pitäisi pystyä tekemään jotain, mutta ei ole vaan kukaan pystynyt!

Kiusaamista on ollut aina ja IKÄVÄ KYLLÄ tulee varmasti aina olemaan.
Kiusaamista on työpaikoilla, päiväkodissa, tällä palstalla....

Mulla vaan tässä ketjussa hämää se, että paikkakuntaa / koulua vaihdetaan että kaikki muuttuisi hyväksi. Eikö se ongelma ole siellä mistä lähdetään?
Aina tuntuu että se kiusattu siirtyy ja ongelma jää. Ei kai sen niin pitäs mennä?
Kohde siis vaihtuu siellä ongelmapesäkkeessä.
Se, etta ei ole pystytty tekemaan mitaan, ei ole tekosyy olla yrittamatta.Siksihan ihmiset lahtevat pois ikavasta tilanteesta, kun yleinen asenne on juurikin tuo; ei ole ennenkaan pystytty muuttamaan asiaa, helpompi antaa periksi ja lahtea. Vai mita tarkoitit silla, etta kiusaamista tulee aina olemaan, eika ennenkaan ole sille voitu mitaan? Minun ei ole pakko sita hyvaksya. Mina voin tehda jotain omilla toimillani. Ainakin tiedan toimineeni, enka ole vain antanut asialle hiljaista hyvaksyntaani.

Ja jos joku tosissaan yrittaa puuttua asiaan, aletaan kauhistella sita, etta on valmis laittamaan lapsensa alttiiksi ikavyyksille, eiko vain olisi parempi kaikille, etta kiusattu poistuu hissunkissun takavasemmalle?
 
No ehkä... Mutta on ihan pieni paha jos oppilaat näyttää sirkuspelleiltä, jos vertaa vaikka väkivaltaisuuteen tai kiusaamiseen. Ehkä se voi jotain kertoa siitä että pyritään olemaan isompia kuin ollaan.
Jos koulussa on turvallinen olo, ei tarvitse naamaria, jonka taa piiloutua. :) Tama on minun kasitykseni. Meikki itsessaan ei ketaan satuta tai loukkaa, mutta usein sen kayttaminen alaluokilla nivoutuu muihin juttuihi, jotka voivat olla ongelmallisia.
 
Peyote
Jos koulussa on turvallinen olo, ei tarvitse naamaria, jonka taa piiloutua. :) Tama on minun kasitykseni. Meikki itsessaan ei ketaan satuta tai loukkaa, mutta usein sen kayttaminen alaluokilla nivoutuu muihin juttuihi, jotka voivat olla ongelmallisia.
Niin, voit kyllä olla oikeassa. Ehkä meidän kulttuurissa meikkaus on niin selvästi aikuisten juttu, että pienellä lapsella se kertoo jostain. Nykyäänhän tytöt jauhaa kaloreistakin vissiin kovasti ihan ekasta luokasta lähtien. :(
 
"vieras"
Astrolabe, ilmeisesti asut Joensuussa?
Pakko sanoa, että ei täällä nyt ihan tuollaista ole, tuttavapiiriin kuuluu tummaihoisia lapsia, joilla on paljon kavereita ja jotka pärjää hyvin koulussa ja harrastuksissa.
Kouluissa on täällä eroja, tiedän yhden koulun jossa ei mihinkään puututa kunnolla, mutta vastaavasti pari koulua joissa todella herkästi puututaan ja joissa on hyvä ilmapiiri. Näin varmaan jokaisella paikkakunnalla.
Täällä ei myöskään ole kaikki lapset huonosti kasvatettuja, oman lapseni luokalla on yksi kiusaaja joka saa muitaki nmukaansa, mutta muut lapset ovat ihan mukavia ja fiksuja.
Ymmärrän sun kirjoituksista että vihaat täällä asumista ja inhoat kaikkea täällä, mutta jotain rajaa kaiken ja kaikkien mustamaalauksessakin. Sulla on huonoja kokemuksia, on mullakin yhden koulun suhteen täällä, en silti yleistä että kaikki Joensuussa on huonoa.
Joensuu on kiva paikka asua ja elää,ja suht turvallinen lasten kannalta isoihin kaupunkeihin verrattuna, vaikka sä et viihtyiskään.
 
Se, etta ei ole pystytty tekemaan mitaan, ei ole tekosyy olla yrittamatta.Siksihan ihmiset lahtevat pois ikavasta tilanteesta, kun yleinen asenne on juurikin tuo; ei ole ennenkaan pystytty muuttamaan asiaa, helpompi antaa periksi ja lahtea. Vai mita tarkoitit silla, etta kiusaamista tulee aina olemaan, eika ennenkaan ole sille voitu mitaan? Minun ei ole pakko sita hyvaksya. Mina voin tehda jotain omilla toimillani. Ainakin tiedan toimineeni, enka ole vain antanut asialle hiljaista hyvaksyntaani.

Ja jos joku tosissaan yrittaa puuttua asiaan, aletaan kauhistella sita, etta on valmis laittamaan lapsensa alttiiksi ikavyyksille, eiko vain olisi parempi kaikille, etta kiusattu poistuu hissunkissun takavasemmalle?
No kerro, kuinka sinä omalla toimillasi poistat kiusaamisen kaikkialta?
Pahoittelut, jos mun realismi ei riitä maailmanparantamiseen.
 
Niin, voit kyllä olla oikeassa. Ehkä meidän kulttuurissa meikkaus on niin selvästi aikuisten juttu, että pienellä lapsella se kertoo jostain. Nykyäänhän tytöt jauhaa kaloreistakin vissiin kovasti ihan ekasta luokasta lähtien. :(
Joo, tuo on ihan hirveaa..."ma oon niiiin laski, kato, ku mulla on ihan jaatava maha, en ma voi syoda, etten liho" :headwall: Tai allistellaan, kun joku (8- tai 9-vuotias) on niin lapsellinen ja katsoo viela lastenohjelmia, eika Salattuja Elamia. Ja viimeistaan 10-12-vuotiaana pitaa puhua viina- ja seksijuttuja, muuten on aivan jalkeenjaanyt.

Ja meikkaaminen on suhteessa ymparoivaan kulttuuriin, meilla se tosiaan liitetaan enemman osaksi aikuisten maailmaa, kaikkiallahan ei nain ole, mutta vallitsevaa kulttuuria vastenhan ilmioita on tulkittava.
 
"tii-"
Siksipä kouluvalinta tehdään huolella. Masuvauvan tulevaa koulua on ehditty pohtia jo tovi.
No miten voit olla varma, että 7 vuoden päästä tilanne on sama kuin nyt? Ja vaikka koulu yleisesti olisi hyvä, voi oman lapsen luokalle sattua se "huono opettaja". Jos luokan opettajaksi tulee joku vastavalmistunut, jolla ei ole yhtään kokemusta tai sitten varsinainen opettaja jää äitiyslomalle ja hoitovapaalle, ja tilalle tulee vaihtuvia sijaisia?

Jotain voi toki suunnitella asuinpaikan valinnalla, mutta ei ihan kaikkea. Valitettavasti.
 
Peyote
No kerro, kuinka sinä omalla toimillasi poistat kiusaamisen kaikkialta?
Pahoittelut, jos mun realismi ei riitä maailmanparantamiseen.
Ei kai sitä ole kerramla pakko kaikkialta pystyttävä poistaa. Voi alotttaa siitä omasta lapsesta tai niistä joita tietää että kiusataan. Jos lapsi vaikka kertoo, että tietää sitä yhtä Kassua kiusattavan, niin äiti ja isä voi wilman kautta kertoa opelle, et siel koulussa on kuulemma Kassu, jota kiusataan. Tälleen. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Morrigan
No kerro, kuinka sinä omalla toimillasi poistat kiusaamisen kaikkialta?
Pahoittelut, jos mun realismi ei riitä maailmanparantamiseen.
Jos kukin tekee oman osansa, asiat muuttuvat. En mina pysty muuttamaan koko maailmaa, pystyn kuitenkin tekemaan omassa lahiymparistossani asioita, jotka voivat muuttaa maailmaa paikallisesti. Se on realismia. Sinulla on pessimismia. :D
 
"vieras"
Hienosti aloittajalta toimittu kun on ottanut yhteyttä rehtoriin ja todella luottanut lapsen sanomisiin, jos edes puolet kasvattajista toimisi samoin eikä aina hyssyttelisi ja vähättelisi niin ongelmia olisi takuulla vähemmän. Minua kiusattiin alaluokilta asti, kukaan ei koskaan tehnyt mitään, opettaja naureskeli ja kotona en uskaltanut puhua asiasta koska minua hävetti niin paljon ja halusin säästää tiukilla olevaa äitiäni. Vihdoin yläasteella sain vaihdettua koulua kun olin 7 ja 8 luokan kärvistellyt niin sitten 9 luokan ajaksi vaihdoin koulua jotta saisin peruskoulun päättötodistuksesta edes jonkin moisen. Uudessa koulussa minua ei kiusattu ja vuosi sujui hyvin. Kaameat muistot ovat jääneet kouluajoilta ja nyt suojelenkin kuin haukka omiani. Todella hyväksi on havaittu vanhempainyhdistys..me kokoonnumme kerran kuussa, tunnemme toisiamme, joskus lapset ovat mukana joskus pelkkä aikuisten tapaaminen. Tämä on ollut loistava väylä, sillä kun lapsetkin tietää että sun ja mun äiti ja isä tuntee toisensa ja sana kulkee niin kukaan ei uskalla kiusata toisia.
 
[QUOTE="Vieras";28035465]Ei kai se tosiaan ole niin paikkakunnasta kiinni. Itselläni on kyllä pienen paikkakunnan koulumaailmasta samansuuntaista tarinaa. On kuitenkin opettajan näkökulmasta vaikea tietää, mitä kaikkea lapset keskenään puhuvat: Ei noita opettajan kuullen lauota.

Kai se on vain jokin kehitysvaihe
, jossa lapsi on huomannut voivansa satuttaa toista (tai kai lähinnä vaikuttaa toisen käyttäytymiseen omilla teoillaan), muttei vielä ole riittävän empaattinen ymmärtääkseen mitä se saa aikaan.

Kotoa kai se kuitenkin lähtee. Se jokin peruskunnioitus toisia ihmisiä kohtaan. Selkeästi ne tuollaisia juttuja laukoneet tuntuivat tulevan perheistä, joissa oli varmasti kireä tunnelma syystä tai toisesta.[/QUOTE]

Höpö höpö mikään kehitysvaihe ole, se on täysin kuule kotoota opittu malli, ainakin rasistisuus!
Mää luulen Morrigan et tän kiusaajan omassa kodissa kaljotellaan mistäs muualta poika tollaisia puheita keksis! Ja on se kumma kun suomessa olet heti manne jos omaat mustan tukan ja olet vähän "erikoisemman" näköinen huoh|O
 
molemmista kokemus
Pienillä paikkakunnilla ei ole mitään järjellistä tehtävää ja lapset eivät tunnu saavan kunnollista kotikasvatusta. Meilläkin viidesluokkalainen on saanut aimo ryöpyn haukkuja kestää, johtuen lähinnä tämän peräkylön rasistisuudesta. Opettaja varmaan vaan hymisee ja munattomasti kykenemätön tekemään asialle mitään?
Pienillä paikkakunnilla lapsilla on usein myös tilaisuus olla lapsi pidempään. Eron huomaa jo siinä, onko kyse kaupungin keskustassa olevasta koulusta vai kaupungin maaseudulla olevasta koulusta.

Lapsilla on myös paljon mielekästä tekemistä, mutta se on erilaista kuin kaupungissa. Usein myös kasvatukseen puututaan paljon vanhoillisemmin, ja lasten liikkumista seurataan tarkemmin kuin kaupungissa.
 
Jos kukin tekee oman osansa, asiat muuttuvat. En mina pysty muuttamaan koko maailmaa, pystyn kuitenkin tekemaan omassa lahiymparistossani asioita, jotka voivat muuttaa maailmaa paikallisesti. Se on realismia. Sinulla on pessimismia. :D
No nimenomaan. sain jotenkin käsityksen, että arvostelit siitä että olen vain kiinnostunut omasta lapsestani ja meidän koulusta.
Niin olenkin, ja teen asioita siellä enkä koko maailmassa.

Joten en siis voi kuitenkaan poistaa kiusaamista muista kouluista, työpaikoilta jne.
Ei se mitään pessimismiä ole, en vaan yksinkertaisesti pysty siihen. Realisti siis. :D
 
IhanaValo
Tuo kiusaaminen on todella ikävää kyllä mut se on niin paikasta kiinni..itte oon todella pienestä paikasta kotoisin (koko ala-asteella n.50-60 oppilasta) mut ei siellä kukaan sen kummemmin toisia kiusannut, tuli tosin pieniä kahnauksia välillä mut missä ei.
 
Käsittääkseni en ole palstalla julkisesti moittinut Joensuussa muuta kuin peruskoulua ja sen puutteellisuudesta aiheutuvia lieveilmiöitä.

En ole samaa mieltä suurempien kaupunkien väitetystä vaarallisuudesta. Sen kyllä olen huomannut, että täällä maalla lapsilla ei ole juurikaan mahdollisuutta liikkua omillaan missään (koska kaikki on autokyydin päässä) ja sen vuoksi voi varmasti sanoa, että lasten liikkumisesta tiedetään enemmän.

Ja mitä itse olen täällä nähnyt, niin ainakin omaan silmään ovat osuneet nimenomaan ikäistään aikuisempaa esittävät lapset. En Helsingissä tiennyt ketään kouluun meikkaavia, hiuksiaan värjääviä alakoululaisia.

En epäile, etteikö täällä voisi asua ja viihtyä varsin hyvin. Minä vaan en. Toisaalta mitä tulee kaupungin budjettileikkauksiin lasten koulun suhteen niin suosittelen joensuulaisia vanhempia barrikadeille.
 
Käsittääkseni en ole palstalla julkisesti moittinut Joensuussa muuta kuin peruskoulua ja sen puutteellisuudesta aiheutuvia lieveilmiöitä.

En ole samaa mieltä suurempien kaupunkien väitetystä vaarallisuudesta. Sen kyllä olen huomannut, että täällä maalla lapsilla ei ole juurikaan mahdollisuutta liikkua omillaan missään (koska kaikki on autokyydin päässä) ja sen vuoksi voi varmasti sanoa, että lasten liikkumisesta tiedetään enemmän.

Ja mitä itse olen täällä nähnyt, niin ainakin omaan silmään ovat osuneet nimenomaan ikäistään aikuisempaa esittävät lapset. En Helsingissä tiennyt ketään kouluun meikkaavia, hiuksiaan värjääviä alakoululaisia.

En epäile, etteikö täällä voisi asua ja viihtyä varsin hyvin. Minä vaan en. Toisaalta mitä tulee kaupungin budjettileikkauksiin lasten koulun suhteen niin suosittelen joensuulaisia vanhempia barrikadeille.
kerro ihan omin sanoin että mikset viihdy.
 
No nimenomaan. sain jotenkin käsityksen, että arvostelit siitä että olen vain kiinnostunut omasta lapsestani ja meidän koulusta.
Niin olenkin, ja teen asioita siellä enkä koko maailmassa.

Joten en siis voi kuitenkaan poistaa kiusaamista muista kouluista, työpaikoilta jne.
Ei se mitään pessimismiä ole, en vaan yksinkertaisesti pysty siihen. Realisti siis. :D
Jotenkin ensin tuli kuva vastauksistasi, etta sinusta on turha puuttua mihinkaan, kun ei siita ole kuitenkaan mitaan hyotya. Onneksi ymmarsin vaarin. :)
 
"vieraana"
Käsittääkseni en ole palstalla julkisesti moittinut Joensuussa muuta kuin peruskoulua ja sen puutteellisuudesta aiheutuvia lieveilmiöitä.

En ole samaa mieltä suurempien kaupunkien väitetystä vaarallisuudesta. Sen kyllä olen huomannut, että täällä maalla lapsilla ei ole juurikaan mahdollisuutta liikkua omillaan missään (koska kaikki on autokyydin päässä) ja sen vuoksi voi varmasti sanoa, että lasten liikkumisesta tiedetään enemmän.

Ja mitä itse olen täällä nähnyt, niin ainakin omaan silmään ovat osuneet nimenomaan ikäistään aikuisempaa esittävät lapset. En Helsingissä tiennyt ketään kouluun meikkaavia, hiuksiaan värjääviä alakoululaisia.

En epäile, etteikö täällä voisi asua ja viihtyä varsin hyvin. Minä vaan en. Toisaalta mitä tulee kaupungin budjettileikkauksiin lasten koulun suhteen niin suosittelen joensuulaisia vanhempia barrikadeille.
Eikö ole kuitenkin aika kummallista Joensuun perusteella vetää johtopäätöksiä siitä, että pienemmillä paikkakunnilla tapahtuu näin tai että lapset siellä meikkaavat?

Itselläni on täysin päinvastaisia kokemuksia, ja useammasta pikkukaupungista. Joensuulla toki pitkä, vuosikymmenten pahoinvointihistoria, mutta yleispätevänä kuvauksena pikkukaupunkien koululaisista en kyllä voi tuota sinun näkemystäsi pitää.
 
mieee
Ja tuo astrolaben väite, että pienillä paikkakunnilla ei olisi mitään järkevää tekemistä, on aika käsittämätön.
Tekemistä on vaikka kuinka ja paljon ja kekseliäisyys vaan lisääntyy, kun kaikki ei oo valmiita virikkeitä.
No, tosin Joensuu ei ole edes mikään pikku paikkakunta vaan aika iso kaupunki...
 

Yhteistyössä