**Plussataan yhdessä ennen joulua <3**

Onnea Annubella! Kyllähän se plussalta näyttää! :)

Annubella: Minäkin voin valaista sulle tuosta kemiallisesta. Eli kutakuinkin niin, että munasolu on saattanut hedelmöittyä ja matkata kohtuun, mutta ei ole kiinnittynyt. Ehkä hieman hipaissut kohdunseinämää tai kiinnittynyt hetkeksi ja sitten irronnut-->mikä johtaa siihen, että pieni määrä raskaushormoonia voi alkaa erittyä--->saattaa näkyä herkällä raskaustestillä haaleana haamuna. Menkat sitten alkavat kuitenkin. Olen aika varma että mulla oli tossa joku kierto kemiallinen. Testasin tosi aikasin, näytti super haaleeta viivaa ja sitte menkat kuitenkin alkoi 4 päivää etuajassa.
 
Nyt täytyy vaan pysyä ihan rauhallisena...helpommin sanottu ku tehty..ei vaan nyt kestäis hirveesti pettymyksiä. Täytyy testailla huomenna viel uudestaan ja kokeilla sit vaikka sitä digiä.

puuuh puuuuuh plussatuuulia...
 
Annubella Kyllä just nimenomaan ne apteekin testit on luotettavia, lääkäritkin niitä suosittelee. Ja kyllähän siellä selvä viiva näkyi ;)

Nyt on lääkärissä käyty. Tehty gynekologinen tutkimus ja laitettu lähete kilpirauhas ym. verikokeet, poissulkeakseen ne vaihtoehdot. On aikasemminkin tänä vuonna otettu nuo kyseisest kokeet kylläkin työterveystarkastuksessa :) Ei ainakaan silloin niissä ollut mitään hämminkiä. Mutta lääkäri halusi vielä varmistaa. Kaikki näytti muuten hyvältä. Jos kokeissa ei mitään ihmeellistä, niin sitten vaan odottelua. Lääkäri sanoi, että paras lääke on olla vaan ajattelematta koko asiaa, niin eiköhän ne menkat sieltä sitten omia aikojaan tule. Keskimäärin pillereiden lopettaneilla saattaa mennä se 3-6 kk ennenkuin kierto tasaantuu. Mulla kuitenkin ennen pillereitä ollut suht normi kierto.
Ja se oli uutta tietoa, että raskaaksi on mahdollista tulla, vaikka kuukautisia ei olisi tullut vielä. Että eikun yrittämään ja koittaa ajatella kaikkea muuta :) Onneksi mulla tällä hetkellä päivät puukattu täyteen, kun töissä + matkat yhteensä n. 11 tuntia päivässä. Lopun ajan sitten kotihommat, mitä ehtii ja melkeinpä sitten suoraan nukkumaan. Niin ei pitäis ainaka kauheesti ehtii miettii :D
Toivotaan plussia kaikille !!! Ja palaan taas asiaan viimeistään jos jotain muutoksia tapahtuu :)
 
Onnea Annubella!! =)

pikkumyy1: Hyvä kun saat selvyyttä asioihin :) ja hienoa jos voit olla ajattelematta raskautumista yms. Itsellä päässä pyörii ne asiat koko ajan, ja se varmasti vaikuttaa raskautumiseen jos siitä stressaa koko ajan :( Pitäisi varmaan olla kalenteri täynnä menoja ettei ehtisi miettimään.

Mulla on itsellä jo kp32. Eilen tein taas r-testin joka näytti selvää negaa. Voiko se olla mahdollista että olisin raskaana, mutta se ei vieläkään näkyisi testissä? Mulla on rinnat olleet jo viikon kosketusarat, mikä ei ole normaalia mulle. Toivon nyt, että jos ne menkat tulee, niin tulisi sitten pian, että pääsisi uuteen kiertoon.. Mutta menkkamaista oloa ei ole kyllä ollut. R-testit mulla onneksi loppui, joten niitä ei ole kaappissa odottamassa :D Täytyy varmaan ensi viikon lopulla taas testailla, jos ei ole menkkoja kuulunut.

Plussatuulia! =)
 
Onnea Annubella!

Kun yritettiin esikoista niin mulla pyöri vauva- ja raskausasiat koko ajan päässä. Kaupassakin kaikki oli joko raskaana tai sit niillä oli pieni vauva. Nyt toista yrittäessä osaa ottaa vähän rennommin. Esikoisen kanssa on ihana olla ja antaa aikaa vain ja ainoastaan sille. Toisaalta on hyvä olla näinkin, vaikka kyllä me vauvakin tahdotaan.

Nyt kp 27/29-38 :)
 
Ellamae
-Mansikka joko on menkat alkaneet? Itsellä tänään kp 32 mutta menkkoja ei kuulu. Pari repäisykivun tapaista tuntunut mutta mielikuvitus vaan taitaa tehdä tepposet:D Vko:nloppuna kuitenkin tuli negat.
Toki itsekin jahkailee, että "jos sittenkin...":headwall:
 
Heissan! Täälläkin yksi joka odottelee kuumeisesti plussaa vielä ennen joulua. Kp 20/24-28 menossa, mutta testannut olen jo kaksi negaa, malttamaton kuin olen. Oireita kuitenkin on, tai sitten pääkoppa tekee tepposiaan.. Alla on yksi raskaus, enkä muista että ihan näin aikaisin olisin tuntenut mitään oireita sillon esikoista odottaessa. Mut nähtäväks jää, ovatko oireet vaan kuvitelmaa. Tänään testasin negan, pitäs malttaa odottaa vaikka loppuviikkoon ja sitten kokeilla Clearbluen herkemmällä vaikka uudestaan... Kuluis jo päivät! :)
 
heissan!
mukava lukea täällä teidän muiden kokemuksia!Täällä on kanssa yksi joka kovasti toivoisi vauvaa :) Täällä jännitetään että ollaanko pieniin päin vai ei :eek: menkat nyt päivän myöhässä kp 29/28 ,ovulaationkin bongasin tässä kierrossa ja n.3-5 päivän päästä mulla tuli veriviiruista valkovuotoa sekä semmoista rusehtavaa vuotoa n.1tl housuun :/ "oireina" ollut väsymys, nippailut alamasussa sekä kuukautistyyppiset säryt mahassa (aina ennen kk mulla mahaa,jalkoja ja alaselkää särkee mut nyt ei oo ku mahaa) ja tietty toi et täti ei oo viel tullu kylää... keskiviikkona meinasin tehdä testin jos ei täti tuu sitä ennen
olisi kiva kuulla tiedän mielipiteitä asiasta et onko "oireita" vai sitten ihan oikeita oireita
Plussa tuulia kaikille! :)
 
Mä olen Misupai uusi kuumeilija täällä, mutta myös pk ympäryskunnasta... Toiveissa on toinen pienokainen, esikoinen jo 5-vuotias... Itellä on ollu tässä kanssa stressiä ja kaikenlaista ja väistämättä sitä miettii, että mitkähän kaikki asiat vaikuttavat kiinnittymiseen. Itse en kuitenkaan usko, että yskä vaikuttaisi mitenkään, onhan naiset tulleet raskaaksi aikoinaan hyvinkin raskaita peltotöitä tehdessä jne. Luin juuri foolihaposta jotain tietoa, että sitä kannattaisi ottaa lisänä, jos muuten ruokavalio ei niin monipuolinen.. Taidanpa itse hakea foolihappolisää apteekista, tai sitten vain koittaa syödä mahd. paljon hedelmiä, vihanneksia, täysjyväviljoja jne.. En tarkemmin tiedä, mistä ruoka-aineisa sitä saa eniten..
 
Ellamae: Ei ole menkkoja kuulunut, eikä yhtään semmoista oloakaan.. Rinnat on tosiaan jo yli viikon olleet arat ja nyt myös pari päivää turvoksissa. Nyt ajattelin että testaan uudestaan loppuviikosta jos ei ole menkkoja kuulunut. Mä olen myös ajatellut negojen jälkeen, että jospa kuitenkin olisin raskaana.. :headwall: Ainahan sitä toivoa saa :D Toivotaan ettei menkkoja tulisi ja saisimme molemmat plussata! :) Ja myös kaikki muut! :)

Mä näen joka puolella vauvoja ja vauvamasuja, mihin en ennen ole kiinnittänyt huomiota.. On ne vaan niin ihania :) Onko täällä muuten muita jotka on vasta lopettaneet e-pillerit? Mulla vielä kierto sekaisin lopettamisen jälkeen, joten sitäkään en tiedä milloin menkat ovat myöhässä..
 
Huh, onpas monella jännät paikat, kun tätiä ei näy, mutta negaa vain tulee. Jospa se hyvä antaa vain odotuttaa itseään, toivotaan niin! Se on niin piinaavaa, kun koko ajan kuvittelee, että entä jos. Jospa tämä kuu olisi onnen kuukausi!

Kirjoitan vain pikaisesti, olin baletissa ja tässä samalla yritän syödä iltapalaa ja katsoa Rakkauden Anatomiaa miehen kans... Oli neiti mukana tunnilla, kun mies teki pitkän päivän ja meillä on esitys ihan pian.

MillaNella, ehkäpä ollaan samasta kunnasta ;) Meidän kunta alkaa N:llä ja loppuu I:hin ;))

Omanapani ei kovemmin pullota, ei turvota. Rinnat kipeytyivät joku päivä sitten ja pisu haisee. Väsyttää ja nipistelee masua. Mutta ei oikeastaan mitään oireita. Auton keinahtelut tuntuu omituisilta, samalta kuin viimeksi ennen raskaustestiä lentokoneessa kesäkuussa 2007. Finnejä puskee joka paikkaan, kulmakarvoihinkin, eikä mulla niitä kovin usein ole. Joskus nousee ennen menkkoja, mutta vain harvoin.

Mulla on vain yksi testi, jonka annan odottaa loppuviikkoon tai viikonloppuun, yksi pettymys saa riittää sitten.
 
Nonni...kai se on nyt sitten vaan uskottava. Neljäs testi toden sanoo :) Viivat vahvistu ja tänä aamuna tehty digi näytti raskaana 2-3. Nyt sit vaan oottelemaan varhaisultraa et josko selviäis tuo laskettu edes sinne päin kun itsellä ei ole mitään hajua..(ja et siellä varmasti on elämää)Eli mut saa siirtää plussanneisiin! Nyt vaan täytyy toivoo, että tämä saataisiin elävänä kotiin ja pysyvästi!

Teille kaikille toivottelen hirmuisasti plussatuulia puuuh puuuh!! Mulla autto kun pistettiin keittiö uusiks ni ei kerenny kyllä miettimään raskautumista...ja joka toinen päivä näköjään riittää tai välillä jopa harvemmin peittojen heilutusta!

Voimia kaikille!:wave:
 
Syystuulet saapuivat ja toivottavasti puhaltavat runsaasti plussia pinoomme <3



kuumeilijat

Tiistai 29.11.2011

nimimerkki -------- ikä -------- kp --------- yk ----- toiveissa


_tiny_ -------------- 24 --------- 52/25-28 ----- 12 ----- 2.

äiskä-73 ------------ 38 ----------43/27-33 ------8 ------ 4.

Henspu-------------- 24 --------- 39/34 --------- 2 -------- 2.
piuke1 -------------- 30 --------- 35/26-28 ------- 3 -------- 1.
Rakkauspakkaus83 - 28 --------- 35/34-38 ------- 3 -------- 2.
-Mansikka- ---------20----------- 34/?? --------- 1 ---------- 1.
Ellamae ------------- 33 ----------33/34-38 -------- 2 ------6.
Neitonen_86 -------- 25 --------- 32/30-32 ------ 1 ------ 3.
tiut ----------------- ?? ----------- 30/28 ---------- ? ------- ?

Joelle--------------- 22 -----------29/29-38 ------ 2 ------ 2.
Uusivauva82 ------- 29 ---------- 28/31-33 -----3 ------ 2.
lenkkari ------------ 27 ---------- 27/32-33 ----- 4 -------1.
Misupai --------------30-----------26/28 ---------5/6 --- 2.
Santtu81 ----------- 30 ----------26/30 --------- 1 -------4.
Ansku83 ----------- 28 ---------- 22/21-68 ---- 11 ------ 1.
Mamman muru ------ 31 ---------22/30-48 ----- 8 ------- 2.
Milanella ------------ ?? ---------- 21/24-28 ------ ? ------ 2.
Ronja76-------------35-----------20/25-27 -------11------1.

Sunflower11 ------- 23 -----------18/24-35 ----- 12 ----- 3.
iippa88 ------------- 23 ---------- 18/28 ---------- 5 ------ 1.
Eris ----------------- 25 --------- 17/28-32 ------ 4 ----- 1.
HK3 ---------------- 27 -----------14/28 ----------- 2 ----- 4.
Whisky peat -------- 35 --------- 14/30-35 ----- 4 ------ 3.
Marica30 ------------ 30 --------- 13/20-33 ------ 6 ------- 4.
Jackie_d ------------ 26-----------13/30 ---------- 4 ---------1.
Lily_ ---------------- 19 ----------12/23-31 --------- 9 ---------1.




pikkumyy1 ----------23 -------- 90/?? --------- 1 -------- 1.
merinorsu ---------- 23 --------- xx/xx --------- 9 --------?



Kadonneet :(

Kaisakaisanen------- 23 ----------??/29-31 ---- ? -------?
Sutulii -------------- 31 ---------- ??/28 -------- ? ------ 4.
Santsu_82 ---------- ?? --------- ??/?? --------- ? ------ 2.
kanttinen ------------ ?? -------- ??/?? -------- ? ---------4.
Mihu ---------------- ?? --------- ??/27 --------- ? -------- 2.
Tyttö91 ------------- 20 -------- ??/37 -------- ? -------1.








haamuilijat


:heart::heart::heart:



Tauolla

pikkuviikinki, Miinä, hipsu86

taustailijat
tirtsa, katie 85, moonbride, tsintsin, matte07, satuh83, nasu81, Nöhveli, neitipippuri,inskun



:heart::heart::heart:




ennen joulua plussanneet 2011:

Marraskuu :heart:
PusPus ........... yk5
Neljäs? ........... yk5
funny87 ......... yk3
Kati82 ............ yk7
puskajussi ...... yk4
Annubella ....... yk2
Pipsapippuri ... yk6

Lokakuu: :heart:
Kyyneltenhymy yk5
charleene ......... yk2
Tirlittan87 ........ yk3
Barbamama35 . yk14
-Daniella ........... yk5
Keskeneränen .. yk4

Syyskuu: :heart:
Lepikonheta



ennen syksyä plussanneet 2011:

Elokuu:
Chamon
shootingstar*

heinäkuu:
Lilli88 5.7.
Vattunen 5.7.
Loretta 5.7.
Sipsunen 10.7.
Nippe78 15.7.
Maisa77 30.7.
Josefia 31.7.

Kesäkuu:
Ninnan
-olivia-


ennen kesää plussanneet:
Maaliskuu 2011: Katjuliini 28.3
huhtikuu 2011: Marsujasiskit 4.4., anpellina 19.4., sokruli 22.4.
Toukokuu2011: Platina 23.5.

:heart::heart::heart:

Listaa saa päivittää kuka vaan ehtii

linkit edellisiin pinoihin:
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen...nen-kesaa-3-a/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2027868-plussataan-yhdessa-ennen-joulua-3-a/keskustelu/lapsen...-a/sivu27.html

:heart::heart::heart:

Lyhenteet:

*yk/yv=yrityskerta/-kierto/yritysvuosi
*kp=kiertopäivä
*dpo=päivät ovulaation jälkeen (piinapäivät)
*tjot=tulee jos on tullakseen
*rktt=raskaana kunnes toisin todistetaan

vauvaonnea kaikille!!!
 
Viimeksi muokattu:
Punaiset päivitykset, hih. No joo, en oo testannut vielä, kuten sanoin, testaan vasta myöhemmin. En jaksa pettyä montaa kertaa ja yrittää kerätä itseäni aamulla ennen töihin menoa. Olo on hyvin rauhallinen, tissit ihan hullun kipeät ja palelee aallottain. Masu on mitä on. Ja väsyttää niin vietävästi vaikka olen nukkunut loistavasti. Välillä sellaisia kuvotusaaltoja, mutta niitä joskus ennen tätiäkin. Katsellaan ;) Mulle voisi laittaa siihen kp 26/28, kun yleensä on sen 28-29.
 
Täällä ovis+. Eilen ei juuri mitään, ja tänään Davidin vanhentuneessa puikossa ja wondfon tuoreessa testissä vahva viiva. Eilen talleteltiin omiksi iloiksi, voi olla että tänään ei irtoa sitten... Mutta en oo niin huolissani, aiemmissa kierroissa ollaan puuhattu just ovis+ -päivinä ja ilman tulosta. Nyt tyypit ovat siellä ikään kuin ennakkona :)

dpo0.
 
Neitonen, pitikin kirjoitella että ei mullakaan mitään oireita ollut.. Lisäksi sinä näytit tehneen testin keskellä yötä - tees aamulla uus kun hormoniarvot on korkeimmillaan niin viiva vaan vahvstuu :) Onnea sinullekin joululahjasta!
Nyt jälkeenpäin ajattelen että ihan viimeisinä päivinä tuli outoja makuja suuhun, esimerkiksi kasvissosekeitto ja patonki maistui ihan sillille ja se yökötti, joku muukin ruoka maistui ihan ihmeelliselle.. Lisäksi mun mies haisi pariin otteeseen ihan tupakalle ja tivasin onks hän alkanut polttaa :LOL: Väsymys on ollut parina iltana ihan totaalinen mutta olen tehnyt töitäkin, väsyminen ei vaan ole kuulunut aiemmin kuvioon.

Jos vinkkiä raskautumiseen kokemuksen kautta, niin:

- ovistestit ja huolellinen tikutus (tarpeeksi pitkälle jos ovista ei näy)
- positiivinen elämänasenne. Kun keskittyy ajattelemaan kaikkia hyviä asioita huonojen sijaan, kroppa yksinkertaisesti toimiii hormonitasolla paremmin. Mitä hyötyä murheiden ja ikävyyksien märehtimisestä on, parempi ajatella niitä asioita joista pitää. Esimerkkinä tästä; jos aamulla joku ottaa päähän ihan huolella, mietiskelet sitä asiaa niin tuntuu että koko päivä menee ihan päin reisiä kun töissäkään aika ei meinaa kulua. Taas jos asenne on iloinen, päivä sujuu sutjakkaan ja hyvin. Tämä selittyy ihan fysiologisesti siis ja siksi monet ovat raskautuneet sen jälkeen kun lopettavat vatvomisen. Pelkkien raskausoireiden ja raskauden vatvomisen lisäksi olisi hyvä kääntää muukin ajattelu positiiviseksi. Meidän tunteet kun pulppuaa hormoneista, jotka ovat siis hermovälittäjäaineita ja joko edistävät tai hidastavat asioiden, kuten raskautumisen tapahtumista =)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Ronja76
Onnea paljon kaikille plussanneille :heart::heart::heart: Iloinen teidän puolesta!!

Pipsapippuri olen kanssasi täysin samaa mieltä tuosta elämänasenne-asiasta. Kaikki kirjoittamasi asiat pitävät paikkaansa - positiivinen elämänasenne auttaa aivan varmasti raskautumaan sekä tekee elämästä muutenkin paljon mukavampaa.

Itse jatkan jännäilyä viikon loppupuolelle saakka, jolloin tädin pitäisi alkaa. Tänään tekasin ison tilauksen erinmoisista testeistä (cb ovis- ja raskaus). Aikaisemmin noita juurikaan harrastanut, mutta clomien kanssa päätin aloittaa tuon oviksen bongailun.
 

Yhteistyössä