Pohjois-Karjalan odottajat

Yhtenä kappaleena joudun vielä toivottelemaan hyvää naistenpäivää Pohjois-Karjalan mammoille! Kovasti odottelen että jotain jo tapahtuisi mutta taitaa tyyppi viihtyä liian hyvin masun lämmössä... Ja taitaa tykätä aiheuttaa mammalle tuskaista ja tukalaa oloa!

Sanni-Maria ja pikkunen 38+1
 
poika tuli :heart: hän saapui maailmaan 4.3 klo. 1.37 ja mitat oli 4440g ja 53cm,pipo 37,4cm.

ja siitä synnytyksestä; maanantaina mentiin sinne ä-polille kontrolliin.lääkäri siinä mittaili taas ja tuli siihen tulokseen,että parempi käynnistellä heti,oli sen iso pää vauvalla.
onneks olin ottanu kaikki tavarat varuilta mukaan,siitä sitten lähettiin vuodeosastolle.
11 aikaan mulle annettiin ½ sytotec ja pikku supistelut alkoivat,sain vielä myöhemmin toisen puolikkaan ja kun ei sen kummempia tapahtunut,niin sain nukkua yön aika rauhassa.
välillä kyllä heräilin ihan kunnon tuntemuksiin,mutta ne tuli kuitenkin vielä tunninkin välein.
aamulla sain jo kokonaisen sytotecin ja olokin muuttui jo astetta tukalammaksi,supistuskäyrä huiteli jo 80 puolella.onneks olin aika rentona ja keskityin vaan siihen särkyyn.kätilön kanssa sovittiin,että otan vielä yhen kokonaisen ja sit katotaan mikä tilanne kohdunsuulla.tähän asti ei ollut kun kaula vähän lyhentynyt.
toisen lääkkeen jälkeen alko sitten jo tapahtua kunnolla.17 aikaan supistukset vaan tihenivät ja alkoi todella tuntua selässä.kärvistelin vaan tuolissa ja kätilö soitti saliin siinä vähän ennen 19,että oltais tulossa.pakko oli päästä ammeeseen,onneksi se oli vapaana!siellä meni n.1,5 tuntia ja aika kipeetä teki jo,meinasin jos jotain lääkettä sais.kätilö teki tutkimuksen ja sano että epiduraalin vois saada.lääkäri oli toista mieltä,kun kaulaa oli vielä jäljellä,mutta olin 4 cm auki.tässä välissä vaihtu kätilö ja hän antoi mulle petidiinin,että saisin vähän levätä.mies lähti kanssa nukkumaan isienhuoneeseen.
kuuntelin radiota silmät kiinni ja seikkailin mielessäni jossain ihan muualla.hyvin vei ajatukset pois kivusta vähäksi aikaa.sitten alko taas tuntua pahalta.makasin vaan hiljaa paikoillaan ja keskityin hengittämiseen.kunnes oli pakko käydä vessassa.nousin ylös ja kävelin vessaan.
huomasin,että verta ja limaa tulee ihan kunnolla.jotenkin sain itteni ylös ja menin soittamaan kelloa.kätilö tuli ja katto tilanteen,olin melkein 8 cm auki!kehu kovasti miten olin jaksanut kärvistellä siinä:D lääkäri tuli paikalle ja puhkaisi kalvot,sen jälkeen laitettiin kohdunkaulapuudute,että saisin vähän levätä ennen ponnistusta.mies tuli kanssa takasin saliin.puudute vei pahimman kivun,mutta melkein heti laiton jälkeen alkoi ponnistuttaa.yritin hengitellä nopeasti siinä ja kätilö kattoi taas tilanteen,ei antanut lupaa,koska piti laittaa telineet ja hakea lääkäri ja episiotomia leikata.kuitenkin sanoi että voin vähäsen ähistää.no meinashan poika syntyä jo silloin,otti kunnon harppauksen eteenpäin:D kätilö valmisteli paikat pikavauhtia ja kutsui lääkärin.mies lähti juomaan mehua ja meinas myöhästyä syntymähetkestä.nimittäin ponnistus vaihe kesti 7 minuuttia ja jos ei ois tarvinnut sitä epparia leikata,ois tullu vieläkin nopeammin.varmaan 4 tiukkaa ponnistusta a poika oikein lensi maailmaan=)kaikki kivut unohtuivat heti ja ihmettelin edessäni näkyviä pieniä kiveksiä :LOL: olin aika varma että toinen tyttö tulee,ja olinkin aika järkyttynyt,kun ei ollutkaan samanlainen kun esikko:Dmutta rakastuin poikaan heti ensi silmäyksellä :heart:

kätilö siinä paikkaili epparia ja poika oli rinnan päällä,rauhoittui heti kun siihen laskettiin.
siirtyi siitä tissille ja ensiruokailu kesti melkein tunnin verran.kätilö patisteli sitten suihkuun,mutta kun nousin ylös,alkoi pyörryttää niin,että pääsinkin pyörätuolissa osastolle.
siellä sitten meni 2 päivää ja nyt ihanaa olla kotona.esikoinen rakastui vauvaan heti ja itelläkin jo ihan ok olo,mitä nyt välillä haavaa vihloo ja hemppa oli pudonnut 135:stä 98:siin.eli aika kalpea olo ja heikottaa.

lähenkin tästä nyt tissihommiin,palailen taas kertomaan kuulumisia ja lukemaan teidän vauvanodotuksista=)
 
laaraP Paljon onnea pikku prinssistä! Ja onnea myös koko perheelle, hienoa että esikoinen ei vielä ainakaan ole näyttänyt mustasukkaisia tunteita pientä kohtaan.

Kiva oli kuulla synnytyskertomuksesi, näin ensikertalaisena odottajana niitä oikein ahnehdin, että saisi tietoa mitä siinä sitten voikaan tapahtua. Kaikki synnytyksethän ovat tietysti erilaisia, joten siinäkin mielessä on kiva lueskella niitä mahdollisimman paljon, että saisi laajempaa kuvaa tapahtumasta. Omaa synnytystäni innolla odottelen, mutta siihen saa mennä vielä neljä kuukautta.

Tulehan vastaisuudessakin laaraP meitä moikkaamaan ja kertomaan, miten vauva-arki alkaa sujumaan. Nythän teidän arkenne onkin erilaisempaa, kun mukana hyörii myös esikoinen, joka varmasti tulee vaatimaan oman huomionsa ajasta.
 
ONNEA kovasti uuden ihanan vauvan syntymän johdosta laaraP!! Komppaan kiraa, synnytyskertomuksia on kiva lukea, tosin kyynelehtimättä on vaikea olla... Meillähän taitaa muuten Kiran kanssa olla kesäsynnytykset edessä, en nyt näe tästä Kira sun LA:ta.

Itse todennäköisesti odottelen poikavauvaa, kävin Siilaisella ultrassa ja vaikkei vauva "ulokkeitaan" kunnolla esitellytkään niin lääkäri veikkasi poikaa. =) Muten (kin) kaikki ok, tosin vauva on melko iso, 435 g vajaa viikko sitten. Tai no iso ja iso, mut margariinipakettiin verrattavissa :)
 
Hurjan paljon onnea Laaralle ja koko perheelle! Kiva kuulla että kaikki on mennyt hyvin.

Tuota ammetta olen itsekin miettinyt että olisi kiva päästä kokeilemaan jos vaan vapaana on ja kaikki muut kriteerit antaa periksi sen käytön.

Kohta pääsee taas neuvolaan, kivaa!

Sanni-Maria ja pikkunen 38+3
 
Lämpimät onnittelut laaraP:lle ja koko perheelle :flower:
Kieltämättä hyvän kokoisen "jässikän" olet ponnistanut maailmaan :snotty:

Sanni-Marialle jaksamista loppumetreille,minun molemmat myös olleet viihtyvää sorttia masussa poika syntyi rv 40+5 ja tyttö 41+0

Tänään käytin tyttöä neuvolassa ja kun siellä odottavia äitejä niin tunne vaan vahvistui vielä kolmannen lapsen suhteen,tämä viikko on ovistestejä tehty ja jospa sitä hommiinkin pääsisi lähipäivinä :p
 
heips vaan kaikille odottajille! täällä myös yksi jns odottaja.. rv 4+6 menossa vasta ja ensimmäinen neuvola 1.4 lehmossa. mielellään otan vastaan tietoa ekasta neovolasta ym eka lapsi tulossa ja TODELLA toivottu!! ei hyvä merkki varmaan kun täs vaiheessa jo hermoilee :LOL: olen myös miettinyt tuota varhaisultraa?? onko muilla kokemuksia? :D
 
Suuret onnittelut laaraP. :heart:

Nyt sitten jännäillään Sanni-Marian suurta hetkeä =) . Tuosta ammeesta pitää kyllä vielä kirjoittaa, miulla siitä ei tuntunut hirveesti apuu olevan. Jotenkin oli vaikee ottaa ne supistukset siellä vedessä vastaan kun ei saanu hyvää asentoa. Mutta toivottavasti muille on enemmän. :)

Sarppa1987: tervetuloa mukaan ja onnittelut raskautumisesta! Mie kävin nyt varhaisultrassa Itellä, Suinuulla kävin kuopuksen aikaan. Ihan jees paikkoja kumpikin ja kyllähän se vähän helpotti jännitystä kun sai tietää, että sykkiikö siellä pieni sydän oikeessa paikassa. :heart:

( . ) Paino-arviossa käytiin eilen ja tällä hetkellä vauvalla painoa n. 2,7kg. Pitäisi sopia alakautta tulemaan, koko tulee olemaan samaa luokkaa kuopuksen kanssa. Vauva on laskeutunut ja kiinnittynyt, kohdunsuu auki 2-3cm ja kaulaa jäljellä 2cm. Nyt hyvillä mielin odottelee synnytystä, ja se kassikin pitäisi pakata loppuun. No nyt on sentään kameroista jo akut latautumassa niin saa nekin nakata sitten kassiin. :p
 
sarppa1987 Onnittelut raskautumisesta ja tervetuloa joukkoon. =) Kyllä meistä varmasti jokainen hermoilee jo ensihetkestä alkaen, varsinkin esikoistaan odottaville kaikki on niin uutta. Ja kuten kerroit, että raskaus on teillä todella toivottu niin totta kai sitä toivoo, että kaikki menee hyvin loppuun asti. Ymmärrän täysin tunteesi, itse olen jo puolivälissä raskautta enkä ole ollut päivääkään hermoilematta jotain asiaa. Täytyisi vaan pikku hiljaa oppia myös nauttimaan tästä raskausajasta.

saaruska76 Meillä on tosiaan lähekkäin LA:t, itselläni 13.7. Myö käytiin rakenneultrassa sairaalassa äitiyspolilla. Sukupuolta ei ehdottomasti haluttu tietää, joten ilmoitin jo ultrauksen alussa siitä kätilölle.

Mukavaa, kun täällä on riittänyt keskustelua. Itselläni kun ei ainakaan lähipiirissä ole samaan aikaan odottajia (tai ei olla kovinkaan paljon tekemisissä niitten kanssa jotka odottaa) niin hyvä kun täällä voi vaihtaa kuulumisia ja kysellä mieltä askarruttavista asioista. Onkos teillä muilla kaveripiirissä vauvabuumi käynnissä? Me ollaan tosiaan kaveripiirimme ainoa pariskunta, jolle on tulossa lapsi. Toivottavasti kaverisuhteet säilyy jatkossakin ettei pudota ei-lapsellisten piireistä pois. Saattaa kyllä vauvan synnyttyä alussa ainakin meidän elämämme keskittyä aika lailla kotioloihin.
 
Moro kaikille =)

sarppa1987 tervetuloa mukaan ! ja onnea odotukseen :flower:

laaraP Suuren suuret onnittelut poikavauvan johdosta! Ihana oli lukea synnytyskertomusta ja kyllä aika tunteet pinnassa itsekin tuota luin =) Edellisestä synnytyksestä kuitenkin vasta se 11 kk aikaa niin vielä on hyvin muistissa =) Kyllä sitä innolla kesää odottaa että pääsee tämän kolmannen mussukan näkemaan :heart:
Ihanaa vauvantuoksuista arkea teille toivottelen ja tulehan kertomaan kuulumisia!

Vauvabuumista kira kyseli, minun kaveripiirissäni on todellakin kunnon buumi meneillään yks kaveri sai tammikuussa tytön ja kaksi kaveria vielä odottelee vauvaansa. Tosi mukava että vauvoja syntyy näin lähekkäin!

Omaan oloon ei sen kummempia, tässä ollaan miehen kanssa makkariremppaa tehty ja ompa tainnu tulla vähän liikaa rehkittyä. Viime yönä oli niin kaamean kipeä supistus että huh! Mullahan oli aiemmin sellanen paha vatsakramppi jota sitten tutkittiin jne. Mutta ei sen kummempaa syytä siihen löytynyt. Tuo öinen supistus oli aika lailla samanlainen, enemmän tosin supistuksen omainen, mutta katsellaan nyt tilannetta! Liitoskivut vaivaa, muuten aika normaali olo. Sokerirasitukseen pitäisi parin vkon päästä mennä kun eka raskaudessa mulla oli tuo raskausajan diabetes, toivottavasti arvot ois kunnossa =)

Eipä kummempia tällä kertaa, hyviä vointeja itse kullekin toivotellen!
katta2 ja mörö rv 24+0
 
huoh.. aijemmin ilmoitin että varhaisultra on ens ti ja viikkoja vasta 5 sillon.. nyt soitin suinuulle oli pakko perua se ja siirtää myöhemmäksi. jos kuitenkaan mitään näy tässä vaiheessa niin turhaa huolta jos näykään kun ruskuais pussi :( ahistaa tää olo kun pitää hermoilla... jo ennen raskautta hermoilin et tulenko ollenkaan raskaaksi ja sit huoli oli kuitenki turhaa kun menny kun pari viikkoa ja oli jo raskaana.. eli ekasta yrittämisestä. :p aivan höpelö! ihmekkään jos isäntä kohta hermostuu myös :'(

no mut huomenna taas töihin parin päivä saikun jälkeen!! palataan astialle!
 
Eilen oli neuvola ja ihanaa oli kuulla taas pikkuisen sydämen lyönnit. Kyllä siitä aina jää niin hyvä mieli. Painoa oli kertynyt 2 kiloa, mikä on nyt tullut yhteensä koko raskausaikana eli ihan tyytyväinen olen. Viikkoja on kuitenkin 22+3. Sf-mittä oli 18 cm eli ihan hyvä sekin. Ainoastaan hemoglobiini oli laskenut niin paljon, että sain määräyksen alkaa ottamaan rautatabletteja. Saa nähdä miten miun herkkä mahani niitä kestää.

katta2 Toivottavasti niitä supistuksia ei nyt ala olemaan kovin usein, ei varmaan vielä hyvästä tässä vaiheessa. Ja toivotaan myös, että sokeriarvot ovat kunnossa.
=)
 
No moikka!

En oo nyt kerenny vähään aikaan täällä käymään sorryy, päivittelen nyt noi kaikki uudet tapahtumatkin sinne listaan. Me hullut nimit. ostettiin asunto jota nyt hätäpäissämme remontoidaan tätä, onneks kohta alkaa olla valmista ja pidetään sormet ja varpaat ristissä että vauva malttas pysyä mahassa vielä muutaman viikon ainakin! Tosi mukavaa kaiken lisäksi vielä asua samalla täällä kaaoksessa, meillä ei tällähetkellä ole ees keittiötä! Onneks anoppila on kuitenkin lähellä :) Vauvallekkaan oo mitään vielä valmiiks saanu laitettuu.

laaraPeelle paljon paljon paljon onnea poikavauvan syntymän johdosta. Kiitos myös kun kerroit tarinasi :)

Sanni-Maria: tsemppiä tulevaan koitokseen!! Miekin oon haaveillu siitä ammeesta et ois kiva päästä koikeileemaan, vesi on mulla ainakin auttanu pahoissa menkkakivuissa.

kira ei meilläkään kaveripiirissä suoranaista buumia ole havaittavissa, juuri kuulin yhdestä kaverista joka on vasta alussa, me taidetaankin olla ainoita sit jota lähipiiristä odottaa, on onneksi sitten myös näitä joilla on jo lapsia että pääsee niistäkin sitten juttelemaan, kun "lapsettomat" saattaa äkkiä kyllästyä koko vouhotukseen :) Mullakin kyllä sellanen fiilis että kotihiiriä meistä tulee (taidetaan olla jo) kunhan vauva syntyy.

Chessa: joo, täällä sinnitellään :wave: ei voi sanoa kyllä että hyvää kuuluu mutta eteenpäin päivä kerrallaan :) Kiva kun joku on kaipaillut. Meillä kans ensviikolla se painoarvioa/synnytystapa-arvio. Hui kun on iso mötkylä sulla masussa, vaikka niinhän sen pitääkin jo olla mut silti!!

sarppa tervetuloa!! onse parempi oottaa joo muutama viikko vielä sitä varhaisultraa, ettei sit tuu väärinkäsityksiä. ONNEA!

Saaruskalle onnea poikalupauksesta! täällä vieläkin jännätään kumpi tulossa, se sit selviää synnytyksessä :) Poikaa veikkaan kuitenkin mä myös meille...saas nähä sit. Millä viikoilla sulla toi painoarvio siis otettiin. Meillä oli viikolla 21+ jotain arvio 370g se oli muistaakseni alakäyrällä.. täällä on kohtalotoveri tuon painonnousun kanssa, nousi alkuun ihan kamalasti mut nyt on tullu tasaseen sit loppuaika.

kattakin ruvennut remontoimaan, ei kivaa, me haukattiin kyllä tähän väliin liian iso palanen kun koko kämppä pistettiin uusiks, mut jospa tästä selvittäs. Tsempityksiä sinne teille! Ja toivotaan että ne supparit ei sit ennakoi mitään, mullakin oli joskus noilla viikoilla tosi kipeitäkin supistuksia mut ei ne mitään tehny onneks. Nyt herään keskim. joka toinen yö kipeeseen/kipeisiin suppareihin.

Säde83 tervetuloa joukkoon ja onnea raskaustaipaleelle :)

pp73 harmi kun nyt kävi noin, onnea sinullekkin uuteen yritykseen.

Uusiomami: mitä sää meinaat lehmänmaitoallergialla? ihan tavallista laktoosi-intoleranssia? minullakin on se :(

Nyt toivotan joka iikalle paljon voimia ja jaksamista! Erityisesti Sanni-Marialle joka tulee todennäköisesti tarvitsemaan niitä nyt lähiaikoina eniten :hug:
Minä raihanen palaan keikkumaan tuonne katonrajaan listoja naulaamaan. Pientä iltapuhdetta :D

Uuna ja mötkylä 36+2
 
Niin, säde ja sarppa, laskin laskurilla noi teidän LA:t viikkojen perusteella niin hihkaskaa jos on jotain väärin. Ja Jos haluatte antaa muitakin tietoja. Meil on tuol oma ikä, miehen ikä, paikkakunta, monesko lapsi ja toisten iät, la jne....
 
Huomenta.

Sarppa: nyt miusta ei kyllä taida apuu olla, en muista yhtään sitä summaa. Mutta alle satasen se kuitenki oli. Jossain miulla mahtaa olla se kuitti vielä tallessa kera ultrakuvan et jos löydän niin infoon tarkemmin. Tosiaan kannattaa vähän aikaa koettaa odottaa niin jos sitten jo sen sykkeenkin näkis. :heart:

Vauvabuumista; sisko odottaa kanssa vauvaa syntyväksi, kesäkuulla. Kiva vaihtaa ajatuksia raskauteen ja sitten vauva-aikaan liittyen. Myö taidetaan kyllä olla niin vanhoja jo ( :D ) niin melkein meidän kaikilla ystävillä ja tutuilla on jo lapsia.

katta: toivottavasti sokeriarvot on ok. Ja jaksamisia rempan kanssa.

Uunalle kanssa jaksamiset, ootte te vielä ison projektin aloittaneet mutta ihanahan se on sitten asustaa kun on saanut kodin ihan mieleisekseen. Varovasti siellä katonrajassa keikkuessa ettet tipahda. :snotty:

Aamupalalle, kamala nälkä (niinkuin nykyisin aina...) :p

Chessan pieni 36+5 (kohta ollaan täysiaikaisia :heart: ).
 
Täällä taas sattunut ja tapahtunut vaikka mitä...

Itselläni siis perätilaa ei päästy kokeilemaan kääntää, kun niin vähälapsivesinen on miun maha. Joten kävin lantion magnettikuvauksissa ja meinattiin nyt kokeilla synnyttää perätilassa, vaikka esikoinen onkin. Lääkäri ja kätilö vain sitä mieltä, että lantion ja vauvan koko hyvässä suhteessa toisiinsä, joten pitänee antaa mennä ja yrittää... Katsotaan miten meidän käy. Ja muutenkin tuntui paikat olevan pikku hiljaa valmiina, eli voi lähtö tulla milloin vain...

Vauvabuumia ei oo meidän tuttavapiirissä, tai siis aika paljon kavereita sinkkuina edelleen. Me ollaan melkeinpä ensimmäisiä, vaikka kolmekymmentä jo kolkutteleekin aikas lähellä. Jos muut ottaisi nyt sitten mallia...

Remontointivoimia! Se on ihan mukavaa puuhaa, muttei ehkä enää noilla viikoilla :)

Kaikille hyvää vointia oman masuasukin kanssa! Käyn ilmoittelemassa viimeistään sitten, kun ollaan saatu jotakin aikaiseksi :)

Lakta + Murkula 37+6
 
Uuden yrityksen siemenet pistetty itämään,nyt jäämme odottaan joko tämä kerta vaikka lähtisi orastamaan.. :p eikös se maaliskuu muutenkin ole istutuksien aika :kieh:

Jos tässä välissä on tullut uusia synnyttäneitä onnea heille :flower: ja loppusuoralla oleville jaksamista.
 
Chessa Sanotaanko näin, että heidän mielestään tuo olisi se ykkösvaihtoehto, kun lantion mitat suhteessa vauvaan on hyvät. Mutta sanoivat kyllä, että sektion saa jos haluaa. Huomenna menen taas käymään ä-polilla, mittaillaan vauvaa jälleen ja nyt voidaan tuosta synnytyksestä vielä jutella tarkemmin. Kun on tuo pikkuinen nyt pysynyt sisällä kuitenkin vielä :)
 
Sanni-Marian tämänhetkistä tilaa täälläkin pohditaan. Jokohan vauva on maailmassa?

Lakta Voimia vielä viimeisiin hetkiin, h-hetki lähestyy. Harmi, että vauva ei kääntynyt "oikeisiin asemiin", mutta onneksi kuitenkin saat itse valita sektion ja alatiesynnytyksen välillä. Hyvin kaikki menee, tulehan sitten kertoilemaan kuulumisia. :)

Uuna Mukavaa, että ehdit remonttihommilta päivittämään tuota meidän listaa. Saanko udella, että mistäpäin ostitte asunnon ja minkä kokoisen? Ymmärrän kyllä täysin remontti-intonne, kyllähän sitä haluaa kaiken olevan kunnossa sitten kun vauva syntyy. Toivotaan nyt, että pikkuinen jaksaa vielä vähän aikaa masussa odottaa, että saatte laitettua kodin kuntoon tulokkaalle. =)

pp73 Onnea uuteen yritykseen, tulehan sitten kertomaan tulos. Täällä jännitetään mukana ja pidetään kyllä peukut pystyssä, että tällä kertaa tärppäisi.
 

Yhteistyössä