Poika kaatui eilen pyörällä, nukkui koko eilisen ja tänään sitten oksentelee...

  • Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti
"huolissaan"
Eilen aamulla lähti kavereiden kanssa pyöräilemään, kypärä oli mukana mutta kun kaverit ei käyttäneet, niin poika oli sit vaan laittanut reppuun sen... :( No, joku oli sit esimerkillisesti näyttänyt miten ajetaan takarenkaalla ja poika ottanut mallia (ehkä tehnyt jo aiemminkin mutta ei kaatunut onnekkaasti) ja oli sit vetänyt nurin... Pää sattunut (tietysti) asfalttiin. Kaverinsa soitti mulle ja pyysin tulemaan hakemaan. Soitin ensiapuunkin mutta eivät nähneet tarpeelliseksi tulla käymään siellä. Kotona poika oksensi ja meni nukkumaan. Herättelin koko päivän ja viime yön, aluksi oli ihan sekaisin ja sitten yöllä alkoi jo vastailemaan järkeviä ja kertomaan tapahtuneesta. Nyt aamulla kun heräsi, niin söi aamupalan mutta pian se tuli ulos ja sen jälkeen onkin oksentanut useamman kerran jo. Jaksaa olla hereillä mutta on väsyneempi ja kipeän oloinen. Ensiapu ei vieläkään näe tarpeelliseksi mennä lääkärin luona käymään... On kuulemma niin kiire, etteivät mielellään ota sinne, jos on tapahtunut jo eilen. Mitä tässä pitäisi tehdä?
 
Blue
Aivan selkeä aivotärähdyshän se on. Soittaisin ja pyytäisin ainakin lääkärille puhelinaikaa tälle päivälle vielä, tai sitten uhkaisin ryykätä päivystykseen. Kipulääkitys ainakin on saatava kohdilleen ja neurologinen tarkistuskin ehkä.
 
minä,
Pyöräilykypärä voi toimiessaan olla halpa henkivakuutus, mutta onnettomuuksilta se ei suojaa. Eikä kypärä aina pelasta edes silloin, kun rysähtää: niskavammat ovat todellisuudessa todennäköisempiä kypärää käyttävillä kuin kypärättömillä.

Laki pyöräilykypärän käytöstä astui Suomessa voimaan vuoden 2003 alussa. Se on luonteeltaan suositus, eikä kypärätöntä polkijaa muisteta sakoilla. Kypäräpakoksi tituleerattu laki on vapaaehtoisesta luonteestaan huolimatta herättänyt paljon keskustelua reilun kymmenvuotisen olemassaolonsa aikana.

Osa vannoo kypärien käytön nimeen, osa suhtautuu asiaan olkiaan kohautellen ja osa vastustaa kypäriä viimeiseen asti. Yksi asiasta meteliä pitävistä on kanadalainen blogisti Howie Chong, joka kirjoituksessaan Why It Makes Sense to Bike Without a Helmet on nostanut esiin monia syitä, joiden takia kypärän käyttöä kannattaa, jos ei lopettaa, niin ainakin harkita.
 
brum
Mun tyttö kaatui 12-vuotiaana pyörällä ja löi päänsä asfalttiin. Hänellä oli kypärä päässä, mutta sai aivotärähdyksen. Kypärä kuulemma suojasi vakavammalta vammalta. Oireet olivat tällaisia: ensin tajunnan menetys, sitten väsymystä, oksentelua ja päänsärkyä. Ambulanssi vei hänet onnettomuuspaikalta ensin terveyskeskukseen, ja sieltä lähetettiin sairaalaan, mutta ei sielläkään päätä kuvattu. Tarkkailussa hän oli yön yli ja viikon pois koulusta. Koko tuon viikon ajan tyttö oli todella väsynyt.
 
"friday"
Mene ihmeessä päivystykseen. Itse olen ollut juuri tuollaisista vahingoista junnuna useamman kerran sairaalassa ja aina on pää kuvattu.

Hämmästyttää kummastuttaa ettei se enää nykyisin onnistu vaikka tuskin on vaikeampaa kuin 80-90 luvulla oli.
 
Lyi
Eiks tuo nyt ole ihan selkeä aivotärähdys ja aika vakavan kuuloinen sellainen. Ootko tehny täysin selväksi asian soittaessasi etkä jättänyt mitään kertomatta tai vähätellyt oiretta? Oudolta kuulostaa että eivät ottaisi sisään, täälläpäin pääsee suunnilleen aina kun soittaa, pienestä mahakivusta tai kuumeilustakin jo.
 
ap.
Soitin tosiaan eilen, kerroin tarkalleen sen mitä kaveri osasi pojasta ja tapahtumasta sanoa. Sanoin, että näyttää pahalta, kun on niin väsynyt, oksensi ja nukkuu. Hoitaja oli puhelimessa, sanoi että seurata tilannetta eikä tarvii tuoda "pelkän aivotärähdyksen" takia. Lääkäriltä vielä kysyi ohjeita ja lääkäri oli sanonut samat ohjeet hoitajalle.

Olen lukenut aivotärähdyksestä ja siksipä olisinkin halunnut viedä ensiapuun. Sanoin vielä hoitajalle, että kyllä me tullaan, niin hoitaja sanoi vähän töykeästi, että tulkaa mutta ette saa hoitoa sellaiseen vaivaan, jota voi seurata kotona ja kuulemma lääkäri oli ollut samaa mieltä.

Yksityiseen pääntutkimukseen meillä ei kyllä ole varaa, aika harvalla kai on... se kun maksaa tuhansia euroja.

Onhan niillä terveydenhuollon ammattilaisilla oltava jonkinlainen vastuu tästä, enkä usko, että kukaan lääkäri (tai hoitajakaan) haluaisi vastuulleen 10-vuotiaan pojan henkeä. Kaipa ne siis tietää, ettei tarvitse tulla.

Kipulääkettä olen antanut eilen ja tänään, vaikka poika sanoikin tänään, että ei halua kun ei ole kipua missään.

On tosiaan niin kiire tuolla ensiavussa, että eivät mielellään ota "ketään" sinne. Aina kun soittaa niin sanovat, että ei tarvitse tulla, soita aika omalääkärille seuraavana päivänä. No, yritin sitäkin tänään mutta eipä ole näin perjantaina omalääkäri paikalla. En ymmärrä miksi.

Parempihan tuo tänään sinänsä on, kun hereillä jaksaa olla ja selvä muutenkin on... mutta tosi väsynyt ja oksentelee tosiaan. Kaipa se kuuluu asiaan pahemman aivotärähdyksen jälkeen. Niin se lääkärikin oli tosiaan sanonut, että aivotärähdys voi oirehtia viikonkin tapahtuman jälkeen.

Netistä olen lukenut, että jos on uneliaisuutta ja oksentelua niin pitäisi mennä lääkäriin. No näitähän on ollut mutta minkäs teet, jos lääkäri ei ota vastaan. Valitus kai se on tehtävä mutta mitä sekään auttaa... :(
 
Onhan tapaturmavakuutus? se auttaa nyt tässä tilanteessa, ja ihan välittömästi lääkäriin, joka tekee pään kuvaukset ja tutkii neurologisen statuksen , ns. vasteet. Katso pupillit valolla ja jos ne reagoivat hitaasti tai keskenään eri tahtiin, soita ambulanssi.
 
ap.
Onhan tapaturmavakuutus? se auttaa nyt tässä tilanteessa, ja ihan välittömästi lääkäriin, joka tekee pään kuvaukset ja tutkii neurologisen statuksen , ns. vasteet. Katso pupillit valolla ja jos ne reagoivat hitaasti tai keskenään eri tahtiin, soita ambulanssi.
No sehän tässä ikävä juttu onkin, kun ei ole sitä tapaturmavakuutusta. :( Mutta kylläpä maanantaina marssin vakuutusyhtiöön ja otan sen kaikille lapsille ja itsellekin. Noista pupilleista en oikein osaa sanoa mitään, en ymmärrä.
 
hilllla
Kyllä olisin mennyt väkisin sinne päivystykseen, vaikka sitten aulaan istumaan. Siinä olis sitten saanut oksentaa penkit täyteen ja jos tila menee vielä pahemmaksi niin apu on ihan lähellä.

Tekisin toiminnasta valituksen.
 
hullua
Tiedoksi vaan että kun ensiapuun soittaa niin aina on vakiovastaus, seuralle! Melkein sama mikä vaiva on kyseessä. Menisin kyllä enkä kyselisi. Tarkistettavahan tuo on.
 
vierasa
Selvästihän pojalla on aivotärähdys. Aivotärähdystä todellakin voi tarkkailla itse kotona ja riippuen aivotärähdyksen vakavuudesta oireet voi kestää viikosta yli vuoteen. Mutta pitäisihän lääkärin tarkistaa ettei kyseessä ole mikään vakavampi kuin aivotärähdys. Sen tarkistuksen jälkeen voi sitten tarkkailla kotona kun selviää, että ei ole muuta kuin aivotärähdys.
 

Yhteistyössä