Polkupyörään turvaistuin vai perävaunu?

  • Viestiketjun aloittaja Pyöräilemään
  • Ensimmäinen viesti
Hei. Minkä ikäinen lapsesi on? Istuimessa lapsen täytyy osata istua tukevasti, perävaunuihin saa ihan pienimmätkin lisävarustein. Olennainen erohan näissä kahdessa on hinta, ero on vähintään kymmenkertainen.

Istuimen plussaa on helppokäyttöisyys ja se, että pyörällä voi mennä ahtaistakin paikoista. Vaunussa taas lapsi on tarvittaessa suojassa säältä, tosin kesäkuumilla tuuletuksen pitää toimia hyvin. Meillä on sekä kaksi istuinta, että kahden lapsen vaunu (n.700?), jota itse kieltämättä suosin, sen saa myös työntökärryksi, mikä on todella näppärää: ensin ajetaan pyörällä kauppaan tai kaupunkiin ja siellä nopean (<1min) muunnon jälkeen työnnellään kärryjä matkalla yleensä nukahtaneen kuopuksen unen jatkuessa. Isompi voi koko matkan vaikka lueskella kuvakirjoja. Vaunumme on sikäli luxus-malli, että siinä on myös jousitus mukavoittamassa matkustamista (Chariot Cougar2).<br><br>
 
Pyöräilemään
Meidän vauva on vasta vajaa 3kk. Mietiskelin, että josko vauva ei pääse ensi kesänä vielä pyöräilemään vai ostetaanko peräkärry. Ehkäpä pitäs kokeilla peräkärryä ennen ostamista, ovat sen verran tyyriitä.
 
Meillä on perävaunu ja olen tykännyt. Huonommallakin ilmalla lapsen mukava olla kyydissä. Pienenpänä neitokainen usein torkahti kyytiin ja kyllä mun mielestä perävaunussa on mukavampi torkkua kuin istuimessa.

Tuollaisesta vuoden - kahden iästä eteenpäin mun mielestä perävaunu on ihan mainio. Sitä pienemmillä vähän epäilyttää kun ei niin hyvin pysy kärryillä mitä lapsi siellä duunailee.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.03.2007 klo 13:57 Capri kirjoitti:
Tuollaisesta vuoden - kahden iästä eteenpäin mun mielestä perävaunu on ihan mainio. Sitä pienemmillä vähän epäilyttää kun ei niin hyvin pysy kärryillä mitä lapsi siellä duunailee.
Ei kai se siellä mitään duunaile, jos on kiinni vöissä kuten pitää? Kypäräkin tietysti pitäis olla, mutta vauvoille ei sellaisia löydy. Joten hyvin kiinni ainakin!
 
No ainakaan meidän vaunuun ei vois aivan "vauvaa" istumaan laittaa. Se kun ei ole samanlainen napakka kuin pyöränistuin. Kuinkahan tämän nyt selittäisi. Ja jos nyt oikein muistan (viime kesänä viimeksi kärryn kanssa ollut tekemisissä) niin vyöt alkaa sen verran ylhäältä, että en menisi vannomaan saako niitä tarpeeksi napakoiksi aivan pienelle. Ettei vain pääse vöistä pois. Lähinnä sitä mietin tolla duunailulla... Saikohan tästä nyt mitään tolkkua. :D

 
Ei ole itsellä kokemusta, mutta katsokaa www.mypram.com, JoggsterIII juoksukärry, sen saa 12" renkaalla juoksukärryksi, lisäsovitteella. Itse päädyin ko kärryyn, mutta otin isommat renkaat eli 16" - se ei siis käy pyöräkärryksi. Hintahan on suht kallis mutta niin taitaa olla pyöräkärrytkin ja siis tässä tulee täysveriset kärryt. Ehkä kätevä mies tekee tuon kiinnitysjutun pyörään itsekin ?
 
peris
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.04.2007 klo 12:41 vieras kirjoitti:
Ei ole itsellä kokemusta, mutta katsokaa www.mypram.com, JoggsterIII juoksukärry
Onko tuollanen kärry Suomessa ihan laillinen? Tietääkö joku fiksu? Joskushan sellaisia umpinaisiakaan ei saanut käyttää. Kummallisia nimittäin nämä kotimaiset säädökset toisinaan... Hyvältä vaikuttaa muuten kyllä!
 
ulkoilija
Itsekin olen pohtinut sopivan kuljetustavan valintaa. Suomalainen maahantuoja (www.minimaraton.fi) myy kuljetusvaunuja, jotka saa helposti muokattua juoksuvaunuiksi.. sellaiset tahtoisin. Poika on vielä vähän pieni, 5kk, mutta ehkä ensi kesänä.
 
Kun perehdyin näiden juoksukärryjen valintaan, niin Mininmaraton oli rakenteeltaan aika aataminaikuinen, mm säädettävä kädensijan korkeus puuttui ym, ja hinta on kuitenkin tosi kallis. Tilasinkin sitten TFK Joggsterit Saksasta, niissä oli mm makuuasento, säädettävä aisan korkeus, turvakaari edessä. Itse harrastan maastopyöräilyä, että sinne ei oikeastaan lasta uskalla ottaa perään vaikka olisi mikä viritys, niinpä päädyin käyttämään vanhaa mummopyörääni ja tavallista lastenistuinta sitten kun aika on ja lapsi osaa istua (vauva nyt 3 kk)

Mieheni oli Biltemassa nähnyt pyöräkärryt n 170 euroa. Kauhisteli vaan että on karut laitteet sisältä, suora puupenkki suurinpiirtein. No isommalle lapselle voi olla ok, ja hinta on kyllä suht kohtuullinen että katsastakaapa niitä.
 
Meillä lapset 2v 2 kk ja 3 v 8 kk. Polkupyörässä istuimet molempien pyörissä. Perheenä päästään siis kulkemaan fillarilla. Poika ei jaksa vielä omalla pyörällä pitkää matkaa polkea (ja hidastahan se on vielä ) ja on kooltaan niin iso (110-120 cm vaatteissa nyt...) ettei tahdo enää kohta mahtua tuodon fillarin istuimeen, joten hiukan hankalaa on tuo kulkeminen, mutta perävaunukin liennee jo turha ostos tässä vaiheessa. No aika auttaa tässäkin asiassa =)
 

Yhteistyössä