Pottailusta taas...

Elikkäs poika 2,5v, käyttää vielä vaippoja, mutta on osannut joinakin päivinä (viikko pari sitten) tehdä hienosti pissat pottaan ja usein ulkona myös kesällä. Nyt on kuitenkin vaihe, että sanoo vain ei, en tule kun pitäisi potalle mennä. Mikään palkitsemiskeino ei auta, lelut ja kirjat ei kiinnosta. Vaippaa ei myöskään saisi vaihtaa, laittaa siis hanttiin joka asiassa. Harmittaa vaan, kun jo välillä onnistui ja kehuttiin ja nyt ei millään halua.

Ottaisitteko vaipat kokonaan pois päivisin tämän ikäiseltä? Itseäni epäilyttää, että painostanko silloin liikaa pottailuun? Nimittäin paluuta siitä ei mielestäni ole, jos vaikka viikon pidän ilman vaippa ja sotkut siivoan. Eli odottelisiko vielä, että kiinnostus herää uudelleen asiaan, ja sitten vasta vaipat pois?
 
MEILLÄ KANSSA JUST TÄTÄ SAMAA 2,5VUOTIAALLA TYTÖLLÄ. MEILLÄ HIENOSTI JO KAKKAA PÖNTÖLLE, MUTTA PISSAA EI SITTEN EI MILLÄÄN, KAIKKI ON KOETETTU, MIELUITEN PANTTAA PISSAA JA SITTEN LURAUTTAA LATTIALLE, SANOO PISSAAMISEN JÄLKEEN ETTÄ ÄITI APUA PISSA. MUTTA IHAN KUIN EI EES HUOMAISI ETTÄ PISSA TULEE KU SE TULEE, HUOMAA VASTA ILMOTTAA SILLOIN KU SE ON JO LATTIALLA. NEUVOJA KIITOS :)
 
meillä myös..pojalla 2,5v, sama juttu, paitsi että toistepäin, kakkimisesta ei tule puhettakaan että pottaan tekis! kesällä oikein juoksi aina potalle että pissa tulee, samoin myös kehuttiin ym ja nyt ei sitten niin ei millään - tai tosi harvakseltaan, kerran yllätti ja teki rinkulan päällä kakat pönttöön!! mutta eipä sen jälkeen oo ollu puhettakaan että siihen sais! taitaa siis olla joku ikäjuttu tää homma.. mä en ainakaan voi luopua tuosta vaipottelusta vielä kun yövaippa pitää olla ja sit tietää aamusin et mikä huuto tulee jos sen yövaipan ottaa pois jos on ainut vaippa.. mikähän niissä vaipoissa on oikein niin mielenkiintosta... :whistle: mielellään kyllä vois sen vaipan jättää pois jos tietäis et ei tulis aina hirmu väittelyä vaippojen kans..
 
meillä poika olisi hermostunut tyystin jos olisin potalle kotona pakottanut. oppi kuivaksi parissa viikossa ollessaan 2v 8kk ja silloin vain yht äkkiä totesi että potalle hätä. kävi kyllä satunnaisesti myös hoidossa potalla. kieltäytyi sielläkin aika usein. pph ei pakottanut.

eli aika nopeeta oppii kun aika on kypsä. olen itsekkin ollut aikanani lähes 3v ennen kuin opin eli en voi olettaa että lapsenikaan oppisi aikaisin. lisäksi pojilla oppiminen saattaa kestää kauemminkkin. yö vaipoista päästiin vasta 3v 8kk iässä
 
Katsoppas jospa pikkuinen haluaisi suoraan pöntölle!
Meidän pikku, nyt 2v7kk, otti itse vaipan pois 4kk sitten, kiipesi alustan avulla pöntölle (ilman sitä "adapteria"), ja on sen jälkeen käynyt siellä vallan. Tänä aikana on vahinkoja tullut tasan 2. Yöllä laitetaan vielä vaippa, vaikka se on kyllä alkanut jo olemaan kuiva neljänä viidestä yöstä.
 
Meillä typy oppi vasta 3vuotiaana potalle. 2 vuotiaasta lähtien yritin potattaa, mutta aina vaan sanoi ettei mene, 2½ vuotiaana edelleen kieltäytyi menemästä potalle... Mä en pakottanut milläänlailla vaan annoin asian olla. Kun tyttö täytti kolme otin vaipan pois ja kerroin että sinä olet jo iso tyttö ja nyt käydään potalla!! Olisko kolmet pissat tullut lattialle ja vajaa viikko kun tyttö hoksasi pottalun helppouden. Alussa minä käytin parin tunnin välein potalla ja muistuttelin asiasta vähän väliä.
Mä olen sitä mieltä että liian aikaisin ei kannata tätä potta hössötystä aloittaa ainakaan jos lapsi ei itse sitä halua. Jos haluaa aikasemmin ja kaikki menee hyvin niin mikäs siinä sitten.
Mut meillä ainakin tyttö jykästi kieltäyti ja jos potalle vietiin niin alkoi jopa itkeä. Senkään takia en halunnut kiirehtiä enkä pakottaa. Meillä jäi myös yövaipat pois samantien, pari viikkoa kuivaksi opettelusta.

Meillä kakkonen on nyt kaks vuotta ja kakat tekee sujuvasti pottaan kun sinne vaan vie. Itse ei älyä mennä eikä myöskään pissiä tee pottaan. Vaippoja en ole edes koettanut ottaa pois, annan ajan kulua ja katson sitten... Hyvin menee nytkin verrattuna esikkoon, se kun teki ekat pissit ja kakat pottaan 3-vuotiaana! Kakkonen aloitti tekee kakat pottaan 1-vuotiaana!
Joten kaikki on erilaisia eikä mun mielestä vaippoja tarvii "hävetä" kun ehkä neljä vuotiaana :LOL: :LOL: :LOL:
 

Yhteistyössä