pph vs. ryhmis

Nyt kaipaan kokemuksia ja kommentteja. Meidän reilulle vuosikkaalle olisi syksyllä tarjolla perhepäivähoitaja. Kyseessä on vähän vanhempi rouvashenkilö jolla ei omia lapsia enää. Puhelimen tämä täti laittaa aina kiinni kun viimeinen lapsi lähtee, joten en ole saanut häneen edes yhteyttä kun ei ole päiväaikaan vastannut puhelimeen...

Vaihtoehtona on parikin ryhmistä joissa molemmissa 2 hoitotätiä jotka vähän nuorempia. Ryhmikset ainakin mainostavat itseään dynaamisina ja että käyvät ja touhuavat vaikka mitä. Ja ovat soitelleet vielä peräänkin sen jälkeen kun alunperin kyseltiin.

Pph olisi kunnan ja ryhmis yksityinen. Kumpaa suosittelisitte?? Onko omia kokemuksia?
 
vieras
Meillä vasta yli 2v alettiin viihtymään ryhmiksessä, oli se varahoitona. Siihen saakka ei tykännyt ja tuli tapaturmia yms. kun liikaa lapsia ja ei ehditä yhden perässä juoksemaan, esim. oli pudonnut vessassa pöntön päältä, mitä 1v tekee yksin vessassa?
 
ryhmiksen puolesta
Meillä molemmat pojat ovat aloittaneet ryhmiksessä (isossa: 3-4 joitajaa) ja hyvin on mennyt. Itse olen pitänyt eniten siitä, että hoitopaikka on ja pysyy. Sitä ei hoitajan sairastuminen vaihda. Ja aina on joku tuttu hoitaja paikalla, paikka on tuttu ja kaverit on tuttuja vaikka hoitaja kuinka paljon sairastelisi. -Samoin loma-aikoina.
Meillä ainakin tekevät paljon retkiä ja touhuavat, luulen (EN TIEDÄ) että useamman hoitajan voimin tulee helpommin lähdettyä kun on hoitajallakin sitä apua (vaikka olis yhtä monta lasta/ aikuinen kun pph:lla).
Tässä kunnassa ainakin askartelutarvikkeet ym. tulevat ryhmiksiin kunnan kautta ja niitä on. Pph:t joutuu kustantamaan suurelta osin nämä itse ja riippuu sitten hoitajasta mitä kaikkea tulee tehtyä.
Olen liputtanut ryhmiksen puolesta kohta 5 vuotta!
 
möö
Minusta ryhmis on ollut parempi vaihtoehto. Meillä eka lapsi oli vuoden pph:lla ja tämä pph oli todella ammattilainen. Pph:n ryhmä on kuitenkin pieni ja usein on monta vaippaikäistä. Toinen ongelma on hoitajan sairaslomat, kun varahoitopaikkana oli meillä päiväkoti. Kakkosen kanssa menivät ryhmikseen ja esikoinen oli siellä eskariin asti. Isommassa ryhmässä oli samanikäisiä ja varahoitoa ei olla kolmen vuoden aikana tarvittu koskaan.
 
huonoja kokemuksia pph:sta
Mieluummin ryhmis kuin pph. Siellä on sentäs kaksi aikuista ainakin, usein myös harjoittelijoita.
Aina parempi useampi hoitaja kuin yksin lasten kanssa, kukaan ei ole katsomassa mitä touhuaa, vai touhuaako mitään ja yleensäkin miten.
 
vieras2
Oudolta kuullostaa tuollainen tavoittamattomissa oleva pph.

Meillä on ollut lapsella todella mukava pph, jonka omat lapset ovat jo aikuisia. Lapsi on ollut hänellä hoidossa 4 vuotta ja lähtee syksyllä eskariin. Tällä pph:lla hoito oli ensiluokkaista ja parempaa kuin ryhmiksessä.

 
pph
Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Oudolta kuullostaa tuollainen tavoittamattomissa oleva pph.

Meillä on ollut lapsella todella mukava pph, jonka omat lapset ovat jo aikuisia. Lapsi on ollut hänellä hoidossa 4 vuotta ja lähtee syksyllä eskariin. Tällä pph:lla hoito oli ensiluokkaista ja parempaa kuin ryhmiksessä.
Juu, meillä pph:illakin on se oma elämä =) Siksi ei työpuheluihin vastata enää ilta-aikaan. Tosin poissaolot yms. voi ilmoittaa vaikka tekstiviestinä. Ehkä paremmin tavoitat hoitajan päiväaikaan ja vaikka lasten nukkuma-aikaan hänellä saattaa olla rauhallinen hetki keskustella =)

 
pph
Alkuperäinen kirjoittaja iiris-77:
Nyt kaipaan kokemuksia ja kommentteja. Meidän reilulle vuosikkaalle olisi syksyllä tarjolla perhepäivähoitaja. Kyseessä on vähän vanhempi rouvashenkilö jolla ei omia lapsia enää. Puhelimen tämä täti laittaa aina kiinni kun viimeinen lapsi lähtee, joten en ole saanut häneen edes yhteyttä kun ei ole päiväaikaan vastannut puhelimeen...

Vaihtoehtona on parikin ryhmistä joissa molemmissa 2 hoitotätiä jotka vähän nuorempia. Ryhmikset ainakin mainostavat itseään dynaamisina ja että käyvät ja touhuavat vaikka mitä. Ja ovat soitelleet vielä peräänkin sen jälkeen kun alunperin kyseltiin.

Pph olisi kunnan ja ryhmis yksityinen. Kumpaa suosittelisitte?? Onko omia kokemuksia?

Meidän kunnassa lähes pakotetaan pistämään työpuhelimet kiinni työajan ulkopuolella. eli sulkemaan, kun viimeinen lapsi lähtee. Itse en kyllä niin tee mutta ajatuksena se, että hoitajalla on oma rauha myös. Jotkut vanhemmat muuten häiriköisivät kaipailemalla hoitoon jääneitä tavaroita tms.On hän kuitenkin sen verta kauan töissä päivästä, että pitäisi kiinni saada. jätä tekstiviesti ja pyydä soittamaan :)?
 
Kiitos kommenteista. Itsekin olen vähän taipumassa ryhmikseen mutta joka tapauksessa pph on kuitenkin kunnallinen joten eikös se ole vähän turvallisempi. Toisaalta kuitenkin jos varahoito on päiväkodissa niin eihän tämmöstä reilun vuoden ikästä sinne noinvaan voi viedä et on otettava palkatonta kuitenkin hoitajan sairastuesa.

Miten se ryhmiksissä toimii se "varahoito" jos omahoitaja on kipeänä? Näissä molemmissa joista olen kiinnostunut niin on 2 hoitajaa.

Ja ihme on tosiaan, ei vastannut. Ja tänään kun sain kiinni niin hänellä oli vain 2 lasta viime viikollakin...yritin itse soittaa usean kerran PÄIVÄLLÄ ja mieheni myös. Tosi ihme tyyppi jos laittaa puhelimen neljältä kiinni...lähinnä et jos olis jotain hoitoon liittyvää asiaa niin ei saa mitenkään häntä kiinni päivällä eikä illalla....

Mut siis ryhmis olis ykstyinen ja pph kunnallinen, edelleenkö suosittelisitte ryhmistä???

Menen nyt keskiviikkona tutustuun pph:hon ja sit ryhmikseen varmaan sen jälkeen.

Onko ne ryhmikset aina jonkun kotona vai jossain ulkopuolisissa tiloissa? Mun mies sanoi että tää toinen olis jossain kerrostalon alakerrassa...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Oudolta kuullostaa tuollainen tavoittamattomissa oleva pph.

Meillä on ollut lapsella todella mukava pph, jonka omat lapset ovat jo aikuisia. Lapsi on ollut hänellä hoidossa 4 vuotta ja lähtee syksyllä eskariin. Tällä pph:lla hoito oli ensiluokkaista ja parempaa kuin ryhmiksessä.
Juu, meillä pph:illakin on se oma elämä =) Siksi ei työpuheluihin vastata enää ilta-aikaan. Tosin poissaolot yms. voi ilmoittaa vaikka tekstiviestinä. Ehkä paremmin tavoitat hoitajan päiväaikaan ja vaikka lasten nukkuma-aikaan hänellä saattaa olla rauhallinen hetki keskustella =)
Ap, ei ole saanut pph:ta kiinni mihinkään aikaan ei päivällä eikä illalla.
Mistä muuten tiedät vastaamatta puhelimen soidessa, että kyseessä on työpuhelu?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Alkuperäinen kirjoittaja iiris-77:
Nyt kaipaan kokemuksia ja kommentteja. Meidän reilulle vuosikkaalle olisi syksyllä tarjolla perhepäivähoitaja. Kyseessä on vähän vanhempi rouvashenkilö jolla ei omia lapsia enää. Puhelimen tämä täti laittaa aina kiinni kun viimeinen lapsi lähtee, joten en ole saanut häneen edes yhteyttä kun ei ole päiväaikaan vastannut puhelimeen...

Vaihtoehtona on parikin ryhmistä joissa molemmissa 2 hoitotätiä jotka vähän nuorempia. Ryhmikset ainakin mainostavat itseään dynaamisina ja että käyvät ja touhuavat vaikka mitä. Ja ovat soitelleet vielä peräänkin sen jälkeen kun alunperin kyseltiin.

Pph olisi kunnan ja ryhmis yksityinen. Kumpaa suosittelisitte?? Onko omia kokemuksia?

Meidän kunnassa lähes pakotetaan pistämään työpuhelimet kiinni työajan ulkopuolella. eli sulkemaan, kun viimeinen lapsi lähtee. Itse en kyllä niin tee mutta ajatuksena se, että hoitajalla on oma rauha myös. Jotkut vanhemmat muuten häiriköisivät kaipailemalla hoitoon jääneitä tavaroita tms.On hän kuitenkin sen verta kauan töissä päivästä, että pitäisi kiinni saada. jätä tekstiviesti ja pyydä soittamaan :)?
Meillä pph oli vahingossa laittanut lapsen astmalääkkeen toisen lapsen laukkuun, onneksi vastasi illalla niin saimme tietää missä lääke on.
 
minä olen ryhmiksessä töissä ja olen kans vähän sillä kannalla että yli 2v on paras aika aloittaa ryhmiksessä ...vauvat jää siellä väkisinkin vähän niinkun "jalkoihin" ja pienet ei osaa vielä yhteisleikkiä eikä kaipaa kavereita ja ryhmätoimintaa ja askartelua vaan vakaata päivärytmiä ja aikuisen aikaa tätä toki ei saa hyvin pph.llakaan jos on täysi ryhmä ja pieniä monta mutta.....
 
siis
Mulla ainakin on erikseen työpuhelin (ihan itse kustannettu), jonka numero on tiedossa vain hoitolasten vanhemmilla, muilla alueemme perhepäivähoitajilla ja mun pomolla. Jos siihen tulee puhelu, niin tiedän varmasti, että on työpuhelu. Laitan puhelimen hoitolasten lähdettyä äänettömäksi. Viestejä siihen saa laittaa, esim. että lapsi on kipeä eikä tule huomenna hoitoon, mutta en siis vastaa puheluihin.
 
iltatähtien äippä: kiitos kommentista. Onko siinä sitten järkeä että poju olisi ekan vuoden tällä pph:lla ja sitten lähtisi ryhmikseen? Siis tarkoitan että onko se liian traumaattista pienen jo noin nopeasti vaihtaa toiseen paikkaan? Tähtäisin tietty siihen että olis kouluun asti sit siinä ryhmiksessä mut siinäkin voi ongelmatilanteessa joutua päiväkotiin eli se olis jo kolmas hoitopaikka. Mitä pph:t tykkää jos vuoden jälkeen otan lapsen ja laitan toiseen paikkaan? Eihän se mikään epäsuosionosoitus olisi mutta...

Itse olen ollut monessa paikassa pienenä sen muistan, en tiedä onko siinä mitään outoa ollut???

Toisaalta haluan että pojan kanssa samassa hoitopaikassa olisi myös vähän isompia. Meidän poju on hirveä menemään ja touhuamaan ja mitä ollaan oltu kerhoissa yms. niin selvästi se seuraa isompia ja ottaa kontaktia niihin ja on siis nyt vasta 11 kk. Luulen että siis siitä olis hyötyä että olis vähän vanhempia lapsia siinä hoitopaikassa..
 
Niin ja hei, mihin asioihin kandee kiinnittää huomiota kun meen siellä pph:n luona käymään?? Haluan tietenkin parasta lapselleni, mutta pelkään etten huomaa jotain asiaa ja sitten sen takia pienelle voiskin tapahtua jotain...

Mitä kannattais kysellä?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja siis:
Mulla ainakin on erikseen työpuhelin (ihan itse kustannettu), jonka numero on tiedossa vain hoitolasten vanhemmilla, muilla alueemme perhepäivähoitajilla ja mun pomolla. Jos siihen tulee puhelu, niin tiedän varmasti, että on työpuhelu. Laitan puhelimen hoitolasten lähdettyä äänettömäksi. Viestejä siihen saa laittaa, esim. että lapsi on kipeä eikä tule huomenna hoitoon, mutta en siis vastaa puheluihin.
Meidän pph:lla on sekä lankapuhelin että kännykkä. Näistä olen hänet tavoittanut sen muutaman kerran kun olen joutunut soittamaan työajan ulkupuolella.
 

Yhteistyössä