Psori-epäily

Epäilen tytölläni psoria... Mitä nyt pitäis tehdä? Lääkäriin tietysti mutta mitä muuta? Ja voiko psorin ihottumaläikät "hävitä" yhtäkkiä? Tytöllä oli aamulla tarkkarajaisia ihottumaläikkiä käsissä, kyynärpäissä ja polvissa. Jalanpohjissa oli myös mutta ne oli enemmän sellaista hilseilyä.

Ja jos psoriin liittyy niveltulehdus niin onko siinä myös pientä kuumeilua? Tytöllä on aika usein pientä kiusalämpöä.

Tää on ihan uus juttu mulle. Auttakaa jos tiedätte asiasta jotain.
 
psori
Minkä ikäinen tyttösi on? Toki psori voi puhjeta missä iässä tahansa, mutta tosi harvoin ennen murrosikää.
Psorin tyypilliset esiintymät ovat mm. juuri kyynärpäät ja polvet. Harvemmin psori ihan yhtäkkiä häviää, läiskät saa hetkellisesti pois huolellisella hoidolla ja hyvillä elintavoilla. Itselläni on läiskäpsori ei nivelpsoria, joten tuosta kuumeilusta en osaa sanoa.

Jos huolestuttaa niin ota yhteyttä suoraan ihotauteihin erikoistuneeseen lääkäriin. Itselle psori puhkesi joskus teini-iässä ja monta vuotta tyydyin terveyskeskuslääkäreiden peruskortisoni ym. voiteisiin. Multa otettiin jossain vaiheessa ihonäytekin, mutta diagnoosina ei psoria. Psori näkyy tosi harvoin testeissä, testit täytyisi osata ottaa ihon uusiutumisen tietyssä vaiheessa.

Toivotaan, että tytölläsi ei kuitenkaan ole psoria, minun elämääni se ei toistaiseksi ole häirinnyt, mutta rasittavaa rasvailua koko elämä :(
 
mie
Ihan vaan kuiva iho tai atopia saattaa tehdä sellaisia tarkkarajaisia kuivia/hilseileviä läiskiä. Ja ne hävii rasvalla ja tai pikku määrällä kortisonivoidetta. Psori yleensä pahenee ja se ihottumaläiskä menee verelle eli saattaa tihkua vertaki. Siis jos sun tytöllä nuo itsestään hävii niin vois olla ennemmin atopia taipumus. Mut lääkäriin kyllä kannattaa hakeutua jos epäilyttää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Avemaria:
Epäilen tytölläni psoria... Mitä nyt pitäis tehdä? Lääkäriin tietysti mutta mitä muuta? Ja voiko psorin ihottumaläikät "hävitä" yhtäkkiä? Tytöllä oli aamulla tarkkarajaisia ihottumaläikkiä käsissä, kyynärpäissä ja polvissa. Jalanpohjissa oli myös mutta ne oli enemmän sellaista hilseilyä.

Ja jos psoriin liittyy niveltulehdus niin onko siinä myös pientä kuumeilua? Tytöllä on aika usein pientä kiusalämpöä.

Tää on ihan uus juttu mulle. Auttakaa jos tiedätte asiasta jotain.
Meillä psori on sukuvika :/ Isällä oli pahana. Itse sain psorin oireettomaksi VHH:lla ja lisäravinteilla. Erityisesta D3 vitamiinia reilusti,sekä sinkkiä ja MHB JA OMEGA3! Voit laskea tyttösi annoksen d-vitamiinia 25µg/11 painokiloa. Psori, kuin myös atopia tulevat elimistön sisältä, eli rasvaus on vain tekohengitystä. Tietyt ruoka-aineet on vain karsittava. Eli elimistön happamuutta aiheuttavat aineet=HIILIHYDRAATIT. Koisokasvit myös, eli tomaatti ja sen sukulaiset.
 
vieras
meillä on molemmilla lapsilla läiskäistä ihottumaa, diagnosoitu aooppiseksi. nyt kuitenkin sain tietää,että isälläni on ollut psori, joten vähän alkanut mietityttämään, ettei tuo olisi sittenkin sitä. tytöllä ainakin tuo ihottuma on ihan selkeitä läikkiä,erilainen kun pojalla :/

miten psori tutkitaan?
 
Huoh... nyt vasta ehdin vastaamaan. Eli tyttö on 7 vuotias. Koulusta opettajalta on tullu viestiä että saattaa tunnilla raapia korvantaustojaan lähes häiriöksi asti. Ihottumaa tytöllä on ollu jo useamman vuoden. Ihottuma kutiaa välillä aika rajustikin. Kaksi kertaa on käyty lääkärissä asiasta. Ensimmäinen diagnoosi oli nokkosrokko, seuraava oli dermografisuus (raapaisuherkkyys). Jälkimmäiseen sai lääkkeet ja rasvat mut apua niistä ei ollu. Olen nyt itse alkanu epäillä tuota psoria kun eräs ystäväni jolla on psori mainitsi tämänkin vaihtoehdon.
 

Yhteistyössä