Purentakiskon käyttäjät, kysymyksiä teille

Siis kyse yöllä käytettävästä "hammassuojasta" tai "puruluusta/-lelusta", jota hammaslääkäri suosittaa narskuttajalle...

Kuinka monta kertaa käytit kiskoa viilattavana, ennen kuin se tuntui sopivalta suuhusi?

Tuntuvatko leukasi "eriparisilta" tai väsyneiltä aamulla, kun kisko on ollut yön suussasi?

Oletko ylipäätään tyytyväinen kiskoon?

Täällä yksi kärsimätön tai paremminkin puoli vuotta kiskosta kärsinyt.
 
"omppu"
Sinun kiskossasi on kyllä jotakin vikaa, jos se tuntuu vieläkin pahalta. Silloin kun olen saanut uuden kiskon tai vanhaa on hiottu, on tuntunut ehkä 2-4 päivää tosi pahalta ja sitten on helpottanut. Onko sinun kiskosi tehnyt purentaan erikoistunut hammaslääkäri? Oletko käyttänyt kiskoa suurin piirtein joka yö? Jos sen kanssa pitää pidempää taukoa (viikon tai kaksi), totuttelu alkaa alusta ainakin minulla.
 
Kiskoa soviteltiin ekalla kerralla ja sitä porattiin takaa matalammaksi. Sen koommin ei ole tarvinnut tehdä mitään. Kiskon kanssa aamulla ekoina aamuina tuntui oudolta, nyt lähinnä siltä että leuka on rentoutunut. Päätä ei enää särje jatkuvasti, osasyynä se että jätin myös purukumin syömisen pois.
 
Mulle uusi purentakisko aiheutti jotain 2 vko-1 kk kipua yläleuassa ja poskipäissä. Mä oon käyttänyt vuodesta 1998 asti joten monta kiskoa on kerennyt teettää, kun leuat liikkuu, hampaat liikkuu niin se viilaus ja tuunaus ei kauhean montaa vuotta auta.

Mutta kyllä nyt puolessa vuodessa pitäis olla jo "oman tuntuinen". Ei saisi enää aiheuttaa kipua.
Ootko sillon kun sitä on "tehty", ne paperit liikuteltu hampaissa, purtu leuat yhteen jne niin ollut ihan "rehellinen"? Että oot pitänyt just niin hampaita kun oikeasti pidät?

Mutta harmi juttu jos aamulla ei suu tunnu kivalta ja jos on kipuja. Käy uusiksi lääkärissä jotta saisit kiskosta suuhusi sopivan.
 
Mutta kyllä nyt puolessa vuodessa pitäis olla jo "oman tuntuinen". Ei saisi enää aiheuttaa kipua.
Ootko sillon kun sitä on "tehty", ne paperit liikuteltu hampaissa, purtu leuat yhteen jne niin ollut ihan "rehellinen"? Että oot pitänyt just niin hampaita kun oikeasti pidät?

Mutta harmi juttu jos aamulla ei suu tunnu kivalta ja jos on kipuja. Käy uusiksi lääkärissä jotta saisit kiskosta suuhusi sopivan.
:O Siis miksi ihmeessä tietoisesti vääristelisin?

Kiskoa on nyt viilattu seitsemän kertaa. Purentani on niin epätasapainoinen, että "normaalitilanteessa" purressani hampaat yhteen vain oikean puolen poskihampaat osuvat toisiinsa. (Siksi oikean puolen poskihampaita särki, ja tähän kiskoon päädyttiin.) Mutta yö kisko suussa johtaa siihen, että seuraavana päivänä purressani leuat vastakkain, yhteen osuu vain vasemman puolen alanelonen ja yläviitonen + lisäksi jotkin etuhampaista. Lisäksi ruoan pureskelu sattuu noihin kyseisiin hampaisiin.

Hivenen kiukuttaa tämä tilanne...

Joku kysyi hammaslääkärini pätevyyttä. En löytänyt sitä, vaikka googlasin; siis hän on kyllä hammaslääketieteen tohtori, mutta tarkemmin ei löytynyt.
 
kiskoton
Onko muilla kiskojen käyttäjillä sellaista ongelmaa, että kisko löytyy aamulla sängystä tai lattialta? Mulle on teetetty kaksikin kiskoa, mutta käyttämättä ovat jääneet ton takia, pelkään, että menevät yöllä kurkkuu, kun eivätpysy paikoillaan. Tai sitten otan sen unissani pois
 
Soiku
Hiottiinko sun hampaita ennen kiskon tekoa ollenkaan?

Mulla nimittäin hiottiin purenta ihan toisenlaiseksi, kun olin narskuttelun myötä saanut purentani ihan vinoon. Mulla kisko(t) on alkaneet parissa viikossa tuntua omalta.

Mäkin kyllä sanoisin, että jossain on jotain vikaa, jos puolen vuodenkaan jälkeen kisko ei hyvältä tunnu. Paitsi jos sulla on kovasti paikattu tai poistettu hampaita tänä aikana.
 
Onko muilla kiskojen käyttäjillä sellaista ongelmaa, että kisko löytyy aamulla sängystä tai lattialta? Mulle on teetetty kaksikin kiskoa, mutta käyttämättä ovat jääneet ton takia, pelkään, että menevät yöllä kurkkuu, kun eivätpysy paikoillaan. Tai sitten otan sen unissani pois
No oma kiskoni on niin sopivan napakka, että pysyy paikallaan, ei irtoa itsestään eikä edes sormiotteella, ellei tiedä oikeaa kohtaa, mistä tarrata kiinni. Siksi en pelkää tukehtuvani siihen.

Ja unissani en tee mitään - liittyy siihen, että aika vähän nukun...
 
Hiottiinko sun hampaita ennen kiskon tekoa ollenkaan?

Mulla nimittäin hiottiin purenta ihan toisenlaiseksi, kun olin narskuttelun myötä saanut purentani ihan vinoon. Mulla kisko(t) on alkaneet parissa viikossa tuntua omalta.

Mäkin kyllä sanoisin, että jossain on jotain vikaa, jos puolen vuodenkaan jälkeen kisko ei hyvältä tunnu. Paitsi jos sulla on kovasti paikattu tai poistettu hampaita tänä aikana.
Taas ällistelen... Siis ei hiottu hampaitani. Hampaita ei myöskään ole muutoin hoidettu kuluneen kiskonkäytön aikana.

Lihasrelaksanttilääkkeen olen saanut käyttööni yöksi (muusta syystä), mutta sen hammaslääkäri tietää ja sekin on nyt jo kolme kuukautta ollut.
 
Siis oikeasti vaan tarkoitin sitä että siinä tilanteessa kun lääkäri heiluttaa leukoja niin osaatko olla rentona, että se näkee miten ne sun leuat liikkuu. Mulla meinaa ainakin tekee tiukkaa pitää itseni rentona....
Enkä todellakaan epäillyt että et olisi rehellinen... toki ihmiset jotka tässä tilanteessa ovat, hakevat apua omaan tarpeeseen... en siis mitenkään tarkoittanut pahana sitä asiaa kun kirjoitin.

Nyt kun tuntuu että sulla on tosi paha tilanne siinä suussa, ei tuota kyllä pystyisi kauan "kärsimään" niin ootteko jo ajatellut jotain muuta muotoa tilanteen korjaamiseksi. En kyllä tiedä mitä, mutta jotain rautoja, niskavetoa jolla saadaan leuat toiseen asentoon, hampaat siten eri kohtaan. Tai sitten hammasimplantteja jotta hampaat saataisiin kohtaamaan toisensa.

Nää on ny vaan heittoja mitä tulee mieleen. En tiedä yhtään mitä sun tilanteelle on tehtävissä.
Mulla meni siihen, että purentakiskon apu ei ollut enää hyvä ja mietin jo hampaiden poistamista ja implanttien laittamista. Mutta nämä lääkärit vakuuttivat, että jos on omat juuret vielä hyvät niin ei kannata heittää omia menee. Joten nyt mun hampaita siirretään raudoilla. En tiedä vielä onko se hyvä vai ei... tässäkin tapauksessa koko loppuelämä on jotain narua suussa...
 
  • Tykkää
Reactions: Unicorn
Onko muilla kiskojen käyttäjillä sellaista ongelmaa, että kisko löytyy aamulla sängystä tai lattialta? Mulle on teetetty kaksikin kiskoa, mutta käyttämättä ovat jääneet ton takia, pelkään, että menevät yöllä kurkkuu, kun eivätpysy paikoillaan. Tai sitten otan sen unissani pois
Mulle lääkäri sanoi, että suurin todennäköisyys on sille että itse ottaa pois, kun se kiristää ja satuttaa... ja aina uuden saatuani tai vanhan viilaamisen jälkeen muutaman viikon ajan mä aina heivasin sen yöllä menee. Mutta kun se "löystyi" ja hampaat tottui siihen, niin kisko pysyi suussa.
 
Sunflower:

Juu, en varmasti osaa olla täysin rentona, kun hammaslääkäri heiluttaa leukojani. Olen neljäkymmentä vuotta purrut hampaitani yhteen yötä päivää. Tauko tulee urheillessa, kun hengästyn. :D

Mun alkuperäinen ongelmani on tuon puremisen aiheuttaman leuka/hammassäryn lisäksi yliliikkuva leukanivel (yliliikkuvat kaikki nivelet), josta hammaslääkäri maalasi uhkakuvia seinille. Siksi siis pelkkä hampaiden suojeleminen ei ole tämän kiskon ainoa tehtävä.

Haluaisin saada kiskon kuntoon. Se on siis sillä tavoin hyvä, ettei se vaivaa nukkuessa eli on hyvä suussani, mutta pois otettuna tilanne on kauhea, ja palautuu "normaaliksi" vasta, kun nukun yhden yön ilman kiskoa.
 
Mä luulen, että tuota särkyä ei taida saada pois niin kauan kun käytät kiskoa... siis siinähän se pistää sun lihakset yöllä työskentelee eri tavalla kuin päivällä, pitää ne "stressitilassa" ja särky tulee sit aamulla kun lihakset taas "tipahtaa normaalitilaan".... tää on tietty mun arvaus.

Onko se lääkäri jo ehdotellut että pidät sitä yötä päivää pari päivää... mun piti pariin otteeseen käyttää n viikko yhtä jaksoisesti jotta lihakset tottui siihen että se tila on "normaalitila". Tuskaa se oli, ja käytännössä mahdotonta. Mutta yritin kyllä...
eihän sen kanssa voi puhuakaan sössöttämättä.. :)

Mutta on kyllä ikävä tilanne. Mitä kauhukuvia se lääkäri sulle kertoilee? Leikkauksia?
 
Kauhukuvat: leukanivel kuluu jatkuvassa käytössä, ja kun on liian yliliikkuva, leuka loksahtaa sijoiltaan. Tädilleni on itse asiassa käynyt niin kaksikin kertaa (jäi haukotellessa "monttu auki"), joten pakko uskoa...

Lonkkanivelen tai vaikka polven voi korvata tekonivelellä, mutta leukaniveltä ei ainakaan toistaiseksi voi. :x

Mietin joskus alkuaikoina tuota päiväkäyttöä. Mutta kuten kirjoitit, kyllä olisi hankalaa...
 
Mulla kyllä hiottiin hampaita ennen kiskon tekoa. Mulle myös ehdotettiin sellaisia muovijuttuja jotka laitetaan hampaisiin ettei pysty puremaan öisin, en oikein kyllä tiedä mitä se tarkoittaa kun päädyin ottamaan kiskon.
 
Kauhukuvat: leukanivel kuluu jatkuvassa käytössä, ja kun on liian yliliikkuva, leuka loksahtaa sijoiltaan. Tädilleni on itse asiassa käynyt niin kaksikin kertaa (jäi haukotellessa "monttu auki"), joten pakko uskoa...

Lonkkanivelen tai vaikka polven voi korvata tekonivelellä, mutta leukaniveltä ei ainakaan toistaiseksi voi. :x

Mietin joskus alkuaikoina tuota päiväkäyttöä. Mutta kuten kirjoitit, kyllä olisi hankalaa...
Oi voi, ei kuulosta yhtään mukavalta, kauhukuva on kyllä oikea sana. Ja ikävää että kulkee suvussa.
Toivottavasti jaksat päivän kivut ja saat niihin särkylääkettä joka helpottaa.. paras tietty olis että saisit olla ilmna kipuja.
 
"Omppu"
Kauhukuvat: leukanivel kuluu jatkuvassa käytössä, ja kun on liian yliliikkuva, leuka loksahtaa sijoiltaan. Tädilleni on itse asiassa käynyt niin kaksikin kertaa (jäi haukotellessa "monttu auki"), joten pakko uskoa...

Lonkkanivelen tai vaikka polven voi korvata tekonivelellä, mutta leukaniveltä ei ainakaan toistaiseksi voi. :x

Mietin joskus alkuaikoina tuota päiväkäyttöä. Mutta kuten kirjoitit, kyllä olisi hankalaa...
Minulla on myös yliliikkuvat leukanivelet ja kuluneet välilevyt leuassa (toinen on pysyvästi väärässä asennossa). Olen käynyt purentafysiologiaan erikoistuneen erikoishammaslääkärin luona hoidossa ja yhden kierroksen myös hammasklinikalla professorin luona. Ei minulle maalailtu mitään kauhukuvia, sanottiin ettei niveltä kannata alkaa leikkaamaan ellei tilanne mene ihan mahdottomaksi. Leikattu leukanivel ei kuulemma ole yhtä vahva kuin leikkaamaton. Sanottiin myös, että jos hyvin käy, leukanivelet jollain lailla jäykistyvät ajan kuluessa, eivätkä enää klonksu niin paljon. Minulla on käynyt monta kertaa niin, että suu on jäänyt isosti haukatessa auki, mutta olen saanut sen joka kerta itse paikoilleen kun olen tavallaan suuta millin kerrallaan liikuttaen etsinyt sen reitin mitä sen pitää kulkea (minun suuni tekee semmoisen kierteisen sivuliikkeen aina suuta avatessa). Pahinta on mielestäni ollut silloin, kun en ole huomannut että leuka on jumiutunut ja olen sulkenut suun väkisin. Silloin rutisee leukanivelissä ja tuntuu tosi inhalta kun siellä sisällä selvästi joku pomppaa sillä lailla kuin ei kuuluisi. Leukaan tulee myös parin viikon särky sen jälkeen.

Minulla on ollut näitä ongelmia pian 20 vuotta eikä tilanne ole oikeastaan pahentunut. Haluaisin vain rohkaista, että vaikka tällainen on ikävä vaiva, niin sen kanssa voi silti pärjätä ihan kohtuullisesti.
 
Ok; kiitos ompulle tekstistä. Eipä se juuri kauheasti kyllä lohduttanut... Kun pieniä ja ikäviä vaivoja alkaa olla lukuisia, niiden kanssa kohtuullisesti pärjääminen alkaa jo käydä työstä.
 

Yhteistyössä