Puuro-ongelma

Minua vaivaa kamalasti kun poika inhoaa yli kaiken puuroa. Yksi vuotiaaksi asti söi sitä ihan hyvin, sitten tule stoppi ja ajattelin tarjota velliä vaihtelun vuoksi. Nyt poika on 1v 7kk. ja vieläkin olemme vellilinjalla. Oli sitten mitä puuroa tahansa, maistetaan lusikallinen jos ei sitäkään ja kökitään ulos ja ollaan raivona.
Onko tää vellin antaminen ihan ok näinkin isolle lapselle? Entä onko tälle asialle mitään ratkasua että rupeisi syömään? Entä voiko antaa olla ilman ruokaa jos ei maita puuro?
 
Syötte tietenkin muita ruokia ihan normaalisti?

Meillä eri tilanne siinä mielessä, että ei ole ollut vellejä koskaan menuulla. Aloitettiin suoraan soseet ja sitten puuro. Kun 1-vuotias alkoi jatkuvasti sylkemään puuroa pois päätettiin, että antaa olla. Saattaisi ehkä syödäkkin jos vanhemmatkin söisivät. Kun meillä molemmilla on yökkäys-yök suhde puuroon niin päätettiin, ettei pakoteta lastakaan puurolle. Helpompaa vain kun kaikki syövät samaa ruokaa.

Meillä aamu- ja iltapalaksi tarjotaan vaikkapa ruisleipää margariinilla tai itse leivottua suolatonta leipää. Kyytipojaksi hedelmiä, smoothieta tai jugurttia. Jos joku kerta sylkästään leipä ulos niin sitten ruokailu päättyy siihen ja ruokaa saa seuraavalla ruoka-ajalla. Eli kyse ei ole siitä, että kohta syödään jäätelöä aamupalaksi "kun se ei halua syödä normaalia ruokaa".

Joten mun kysymys on kai, että miksi pitää syödä puuroa?
Tsemppiä :wave: Tiedän miten ihania ruokarähinät voivat olla |O
 
Samoilla linjoilla kuin Amodini eli jos lapsi saa muuten leipää ym. (täysjyvä)viljatuotteita, niin ei se puuro mitenkään välttämätöntä lapselle ole. Tärkeintähän siinä on, että saa ne vastaavat kuidut ja ravintoaineet jostain muualta.
 
Juuri näin kun täällä on jo kommentoitukin eli ei puuro mitenkään pakollinen ole. Ja ehdottomasti kannatan sitä, että koko perheellä mahdollisuus syödä samaa ruokaa. Näin ainakin meillä. Meillä tosin syö koko perhe puuroa aamuisin, myös tyttö 2 v 6 kk kauhoo lautasellisen mehukeitolla kyyditettynä, siinä vielä ruisleipä lisänä, mutta yhtä hyvin voisi olla leipää, jugurttia, mysliä, muroja, weetabixiä tms. Tärkeintä tosiaan, että kokonaisuutena päivän ateriat muodostuvat terveellisesti :)

Niin, ja tokihan se aamupala voi olla velliäkin jos se lapselle maistuu ja pitää kylläisenä. Samalla tavalla on viljatuote kuin puurokin!
 
Meillä myös poika 1 v ja 7 kk. Hän söi puuroa hyvällä halulla yksivuotiaaksi ja sitten tuli totaalinen stoppi puurolle. Yritin keksiä kaikenlaista tilalle, koska vellejäkään ei ole suostunut koskaan syömään. Ei ole nirso, mutta syönti on meille aina ollut taistelukenttä ja tahtojen koetinkivi. Poika syö aamu- ja iltapalalla leipää/karjalanpiirakkaa. Sitten keksin kokeilla weetabixiä (kauraversiota) maidon ja mehukeiton kanssa ja se uppoaa. On hauskaa katsella kun weetabix liukenee nesteeseen. Toinen suosikki on pitkään puuron asemesta ollut jogurtti ja ihan tavallinen raaka kaurahiutale sekaan sekä marjoja sekaan silloin tälllöin. Vaihtelevasti menee myös esim ruismarjapuuro, vispipuuro ja tattaripuuro. Meillä ainakin poika kyllästyy samoihin makuihin tosi nopeasti, siksi vaihtelen usein. Suosikki yli muiden on kuitenkin just jogurtti ja kaurahiutaleet keittämättä.
 
Meilläkin Weetabix uppoo hyvin (meillä sitä kutsutaan kylmäksi puuroksi) :D Välillä alkaa sekin tökkiä ja sitten meneekin taas tavallinen puuro.
Välillä vaihdellaan ja tarjotaankin jogurttia, leipää, hedelmiä, kiisseliä tai hedelmäsoseita.
Mannapuuroa söisi aina, jos mie vain jaksaisin keitellä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja meme72:
Toinen suosikki on pitkään puuron asemesta ollut jogurtti ja ihan tavallinen raaka kaurahiutale sekaan
Joillakin kuulemma raa'at kaurahiutaleet turvottaa, mutta kannattaa muistaa myös kaura- ym- leseet, joita voi käyttää ihan sellaisenaan jukurtin joukossa. Ja tietysti kaikki myslit.
 
Keiju07
Ihan sama homma, puuro alkanut tökkiä ja pahasti (1v 6 kk). Meillä velli ei ole koskaan ollut ruokavaliossa. Keitetyn puuron sijaan olen onnistunut tarjoamaan tuorepuuroa: tehosekoittimessa sekaisin hiutaleita, marjoja, kypsä banaani ja jotain maitoa (meillä käytän tavan tai kauramaitoa). Hiutaleet menevät sileäksi ja banaani antaa sopivasti makeutta -> ei edes tunnu puurolta suussa. Usein menee muroja tai sitten leipää. Itse tykkäisin syödä puuroja, mutta nyt mennään näin, kun ei tuo neiti vaan halua.
 
Moroshka
Meillä jos puuro ei jonakin päivänä mee alas, soseutan sen esim. marjojen tai baanin ja maidon kanssa, eli teen itse siitä vellin. Ja juo joko tuttipullosta (vellipullo) tai mukista. Outoo että menee sellaisena alas jos ei puurona mee. Toinen on että en halua että tulisi puuro-inho, niin viikonloppuisin aamulla syödään murot. Ja joinakin satunnaisina aamuina itse tehty koktaili mysleistä, maidosta, hedelmistä kaikki tehosekoittimeen vaan.
 
meillä ei oo pitkään aikaan syöty puuroo aamuisin ja iltaisin. poika 2v 8kk. hyvin ollaan pärjätty joghurtilla, kiisseleillä, leivällä, visparilla (puolukka, mansikka), rahka (mustikka, mansikka) yms. ei ruvennut tuputtamaan väkisin, ku ei syö, ni ei syö... ja näköjään hyvin kasvaa. velliä poika ei paljoa suostunu vauvana syömään. tuttipullo jäänyt pois alle 1.5vee.
 
Meillä 1,5 v. pojalla on aika ajoin puuroinhotuskausi, mutta tiukasti olen pitänyt kiinni siitä että edes muutama lusikallinen menee alas. Meillä toimi suostuttelu ja muilla herkuilla palkitseminen puuron syönnin jälkeen. Nyt sujuu ihan hyvin kun aamulla annan vaihdellen eri hiutalepuuroja maitoon tehtynä ja illalla kelpaa aina vain valmispuurot. Pelkkään veteen tehty puuro ei kyllä mene millään alas parin lusikallisen jälkeen.
 

Yhteistyössä