Puutarhaihmiset! Vinkkejä omenapuiden yms. istutukseen?

Kaipailisin vähän asiantuntevia neuvoja...

Pihaan laitellaan istutuksia uusiksi. Toistaiseksi on istutettu mustaherukkaa, punaherukkaa, viherherukkaa, karviaista ja vadelmaa. Laitetaan vielä valkoherukkaa myöhemmin.

Kuinka monta pensasta vadelmaa kannattaisi laittaa, nyt on kolme, mutta tarkoitus on laittaa lisää? Kaikkiaan kymmenen?

Kokonaan istuttamatta on omena-, luumu- ja kirsikkapuut. Niihin kaipailisinkin sitten vinkkejä... mitä lajikkeita kannattaisi hankkia? Ajattelin kahta omenapuuta, toinen kesälajiketta ja toinen syyslajiketta. Onko ne perheomenapuut hyviä? Entä luumut ja kirsikat (yksi kumpaakin), mitä pitäisi ottaa huomioon?

Ja mä olen ihan noviisi sitten näissä puutarhajutuissa. :D
 
Nalkuttava Talonmies
Puissa ota huomioon kasvuvyöhykkeet. Lajikekkeet luonnollisesti oman maun mukaan. Siitä on toki hyötyä, että on eri aikaan kypsyviä, että käyttö menee pidemmälle ajalle. Ja tietty pienellä pihalla kannattaa harkita noita matalia lajikkeita. Makuasioista ei kannata kiistellä, muuta Kanelit on vaan hyviä. Mä en kyllä edes tiedä mitä lajikkeita meillä kaikkiaan on, yksi valkea kuulas ja tota yhtä epäilen kaneliksi (on ainakin lähellä).

Luumuissa on itsepölyttyviä ja ristiinpölyttyviä eli se kannattaa huomioida (eli ristiinpölyttyvää tms tarttee pari yksilöä ellei teidän naapurit oo täynnä luumuja).

Kolmesta vadelmasta ei saa isoa satoa, toki ne leviää, mutta vasta vuosien päästä. Tila ja tarve sanelee puskien määrän. Kuinkahan monta metriä meillä on, alle 10m. Ei siitä hirveästi jää pakkaseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Puissa ota huomioon kasvuvyöhykkeet. Lajikekkeet luonnollisesti oman maun mukaan. Siitä on toki hyötyä, että on eri aikaan kypsyviä, että käyttö menee pidemmälle ajalle. Ja tietty pienellä pihalla kannattaa harkita noita matalia lajikkeita. Makuasioista ei kannata kiistellä, muuta Kanelit on vaan hyviä. Mä en kyllä edes tiedä mitä lajikkeita meillä kaikkiaan on, yksi valkea kuulas ja tota yhtä epäilen kaneliksi (on ainakin lähellä).

Luumuissa on itsepölyttyviä ja ristiinpölyttyviä eli se kannattaa huomioida (eli ristiinpölyttyvää tms tarttee pari yksilöä ellei teidän naapurit oo täynnä luumuja).

Kolmesta vadelmasta ei saa isoa satoa, toki ne leviää, mutta vasta vuosien päästä. Tila ja tarve sanelee puskien määrän. Kuinkahan monta metriä meillä on, alle 10m. Ei siitä hirveästi jää pakkaseen.
Kiitos! Piha on iso, joten se ei rajoita. Saako omenapuut leikkaamalla pysymään suht matalina, siis sellaisina että sato on helpompi korjata? Kasvuvyöhykkeistä mä en tiedä mitään, mutta Etelä-Suomessa asutaan joten kai tänne kaikki lajikkeet käy? Valkea kuulas on hyvää ja Huvitus, kaneliomenat myös. :p Vaikea on valita!

Ehkä laitankin sitten kaksi luumupuuta... en ole varma onko naapureissa niitä. Vadelmia siis reilusti lisää, ne on kaikkien lemppareita. :p Ehkä se kymmenen puskaa olisi hyvä aloitusmäärä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
http://www.omenapuu.com/index_tiedostot/page0019.htm

Mulla on omput riistäytyneet käsistä. Tai siis riistäynyt jo edellisillä...
Kohta riistäytyy täälläkin :D Taidan sittenkin laittaa noita kääpiöpuita, useampaa lajiketta, ja enemmän kuin kaksi! :p Vaikuttaa niin näppäriltä!
 
Nalkuttava Talonmies
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
http://www.omenapuu.com/index_tiedostot/page0019.htm

Mulla on omput riistäytyneet käsistä. Tai siis riistäynyt jo edellisillä...
Kohta riistäytyy täälläkin :D Taidan sittenkin laittaa noita kääpiöpuita, useampaa lajiketta, ja enemmän kuin kaksi! :p Vaikuttaa niin näppäriltä!
Ellet säilö ahkerasti, niin ei kannata montaa laittaa. Vaikka pari perheomenaa, että saa paljon lajeja.

Meillä on yhä 7 ja jösses niistä tulee omenaa. Kavereille, työpaikalle, kompostiin. Korvista tunkee syksyllä ja nurmikkoa ei pysty leikkaamaan ennenkuin on tehnyt vähintään 30 minsaa omenasavottaa.., Mä istutin kirsikkaa juuri niin, että kohta kaatuu yksi omenapuu, kunhan noi lähtee kunnolla kasvuun. Ja yhden ajattelin korvata päärynällä :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
http://www.omenapuu.com/index_tiedostot/page0019.htm

Mulla on omput riistäytyneet käsistä. Tai siis riistäynyt jo edellisillä...
Kohta riistäytyy täälläkin :D Taidan sittenkin laittaa noita kääpiöpuita, useampaa lajiketta, ja enemmän kuin kaksi! :p Vaikuttaa niin näppäriltä!
Ellet säilö ahkerasti, niin ei kannata montaa laittaa. Vaikka pari perheomenaa, että saa paljon lajeja.

Meillä on yhä 7 ja jösses niistä tulee omenaa. Kavereille, työpaikalle, kompostiin. Korvista tunkee syksyllä ja nurmikkoa ei pysty leikkaamaan ennenkuin on tehnyt vähintään 30 minsaa omenasavottaa.., Mä istutin kirsikkaa juuri niin, että kohta kaatuu yksi omenapuu, kunhan noi lähtee kunnolla kasvuun. Ja yhden ajattelin korvata päärynällä :D
Ai hittolainen, päärynää! :p

Ehkä mun on viisainta aloittaa vaan parista puusta. Tai ehkä kolmesta. :D Niin saisi vähän säilöttyäkin. Jos ihan säilömisiä varten laittaisin vaikka yhden syyspuun.

Perhepuut kuulostaisi kyllä hyvältä ratkaisulta, jos niitä saa vielä kääpiöversioina.
 

Yhteistyössä