Pyöräilykypärä 16-vuotiaalla?

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Kävellessäkin voi loukkaantua vakavasti, kävelijä kuolee useimmiten päävammaan, jolta kypärä usein pelastaisi. Kypärä siis päähän myös kävellessä jos oikeasti olet turvallisuudestasi huolissasi.

Kypärä päähän myös autossa, moni auto-onnettomuuden uhri menehtyy nimenomaan päävammaan, jonka kypärä voisi estää.
 
"Kifa"
Minäkin haluaisin tietää millä tavoin kypärä estää tai haittaa pyöräilyä. Itsellä kypärä aina päässä vaikka vain lähikauppaan ajaisin ja ikinä en ole kypärästä johtuvasta syystä ole joutunut pyörälenkkiä väliin jättämään enkä edes keksi mikä se sellainen olisi joten valistakaapa nyt sitten.
 
"Tuikku"
”Olen itse tehnyt valinnan olla käyttämättä kypärää. Sen tuoma lisäturva ei ole riittävän suuri siihen nähden, kuinka paljon kypärän käyttö mahdollisesti vähentäisi ja hankaloittaisi pyöräilyäni. ”

Edelleenkin ihmettelen, miten kypärän käyttö muka hankaloittaa pyöräilyä?

”Mutta tarkoituksenmukaista ei ole sekään, että isä kieltää tyttäreltään pyöräilyn kokonaan, koska lapsi ei suostu pitämään kypärää päässään.”

Lapsi käyttää kypärää, jos on pienestä asti siihen tottunut/totutettu, ja jos vanhemmatkin käyttävät. Oma lapseni ei suostu ajamaan ilman kypärää lyhyttäkään matkaa, vaan pitää kypärän käyttöä itsestäänselvyytenä, samalla lailla kuin autossa turvavyötä.

”Sokea luottamus kypärän kaikkivoipaisuuteen voi saada aikaan väärän turvallisuuden tunteen, joka johtaa varomattomaan ajotapaan.”

Varomaton ajotapa ei kyllä mitenkään johdu kypärän käytöstä. Kaahareita ja hurjastelijoita on sekä pyöräilijöissä että autoilijoissa ja syynä taitaa olla jokin ihan muu kuin kypärä tai turvavyö.

”Kypärän puolesta argumentoidaan usein tyyliin ’kyllä kypärä olisi tämänkin ihmisen pelastanut’. Niin varmasti voisi pelastaa, mutta yhtä hyvin pelastaisi sekin ettei koskaan poistu kotoa. Toisaalta kotonaankin voi liukastua suihkussa, lyödä päänsä ja kuolla siihen.”

Niin, parempi sitten olla poistumatta kotoa, kunhan ei tarvitse käyttää kypärää?
 
"vieras"
Kävellessäkin voi loukkaantua vakavasti, kävelijä kuolee useimmiten päävammaan, jolta kypärä usein pelastaisi. Kypärä siis päähän myös kävellessä jos oikeasti olet turvallisuudestasi huolissasi.

Kypärä päähän myös autossa, moni auto-onnettomuuden uhri menehtyy nimenomaan päävammaan, jonka kypärä voisi estää.
Tämä logiikka ei vaan aukene, ei useammallakaan kerralla.
 
[QUOTE="vieras";28706316]Tämä logiikka ei vaan aukene, ei useammallakaan kerralla.[/QUOTE]

Miksi? Suomessa kuolee vuosittain satoja ja loukkaantuu tuhansia ihmisiä auto-onnettomuuksissa. Aika monen olisi se kypärä pelastanut tai estänyt vakavan aivovamman. Sama kävelijöiden kohdalla, heitä kaatuu ja kuolee tai loukkaantuu myös lukuisia.

Tämän takia onkin erikoista että pyöräilykypärää käyttävät eivät suostu käyttämään kypärää myös autossa tai kävellessä. Jos he kokevat pyöräilyn niin turvattomaksi että haluavat pitää kypärää päässä niin miksi näiden ihmisten mielestä sitten autoilu tai kävely eivät vaadi samanlaisia turvatoimia?

Eikö turvallisuudesta huolissaan olevan ihmisen pitäisi tehdä kaikki mahdollinen oman turvallisuutensa parantamiseksi?
 
Kypärä päähän
Olin 16-vuotias, kun ilman pyöräilykypärää ajelin aamuliikenteessä koulua kohti. Olin taluttamassa pyörääni suojatiellä, kun mutkan takaa päälleni ajoi n. 50km/h vauhdilla auto.

Että ei se aina itsestä kiinni ole, vaikka kuinka varovasti siellä liikenteessä olisi.

Kolarin seurauksena sain epilepsian ja näköni heikkeni paljon.
 
Kävellessäkin voi loukkaantua vakavasti, kävelijä kuolee useimmiten päävammaan, jolta kypärä usein pelastaisi. Kypärä siis päähän myös kävellessä jos oikeasti olet turvallisuudestasi huolissasi.

Kypärä päähän myös autossa, moni auto-onnettomuuden uhri menehtyy nimenomaan päävammaan, jonka kypärä voisi estää.
Suuri osa auto-onnettomuuksien uhreista kuolee tukehtumalla omaan kieleensä.
 
"vieras"
Miksi? Suomessa kuolee vuosittain satoja ja loukkaantuu tuhansia ihmisiä auto-onnettomuuksissa. Aika monen olisi se kypärä pelastanut tai estänyt vakavan aivovamman. Sama kävelijöiden kohdalla, heitä kaatuu ja kuolee tai loukkaantuu myös lukuisia.

Tämän takia onkin erikoista että pyöräilykypärää käyttävät eivät suostu käyttämään kypärää myös autossa tai kävellessä. Jos he kokevat pyöräilyn niin turvattomaksi että haluavat pitää kypärää päässä niin miksi näiden ihmisten mielestä sitten autoilu tai kävely eivät vaadi samanlaisia turvatoimia?

Eikö turvallisuudesta huolissaan olevan ihmisen pitäisi tehdä kaikki mahdollinen oman turvallisuutensa parantamiseksi?
Okei, nyt ymmärrän mitä tarkoitat!
 
"vieras"
Mä oon aina käyttänyt kypärää, mutta fanaattisesti suhtaudun nykyään kun tuttu, kokenut työmatkapyöräilijä, kaatui pyörällä ja istuu sen takia nyt pyörätuolissa. Musta se pyöräkypärän "haitta" on niin pieni verrattuna siihen, mitä kypärättömyyden haitta on. Pahimmillaan kuolema tai loppuelämä pyörätuolissa.
 
"vieras"
Tuolla haitalla en kyllä pysty perustelemaan kypärättömyyttä. Ei siitä mitään haittaa ole käyttää. Mutta ymmärrän tuon logiikan nyt, mitä Tuulipuku selitti. Kai sitä tosiaan valitsee ne riskit mitä käy minimoimana ja mitä ei. Ei se silti tee siitä tyhmää käytöstä, että käyttää kypärää. Tai fiksua käytöstä olla käyttämättä.
 
"Kifa"
Kävelyn ja pyöräilyn vaarat ovat HIEMAN erilaiset johtuen erilaisesta tilannenopeudesta. Tyypillinen pyöräkolari syntyy kun suojatielle kääntyvä auto ja suoraan jatkava pyöräilijä eivät havaitse toisiaan ajoissa eikä kummallakaan tarvitse tällöin edes olla merkittävää ylinopeutta, riittää kun huomio sekunniksi kiinnittyy toisaalle. Pyöräillessä yksinkertaisesti vauhti on sen verran kovempi että riski siihen, että itse ei havaitse autoa tai auto ei havaitse sinua on ihan eri luokkaa kuin kävellessä.

Ja tietenkään kypärä ei suojaa 100% kaikilta onnettomuuksilta mutta kyllä järki-ihminen ajattelee asian niin, että jos merkittävän osan onnettomuuksista voi ehkäistä yksinkertaisella toimenpiteellä niin sitä kannattaa hyödyntää. Eihän turvavyökään ehkäise kaikkia autokolarivammoja eikä palovaroitin pelasta kaikkia tulipalolta tai pelastusliivi estä kaikkia hukkumisia muttei se tarkoita ettei niistä olisi mitään hyötyä.

Myöskään en usko väittämään että kypärä tekisi varomattomaksi, koska kyllä se omien havaintojen mukaan on nimenomaan niinpäin että ne jotka eivät kypärää käytä ajavat myös kaikkein varomattomimin koska ilmeisesti eivät cain usko että juuri heille voisi mitään sattua.
 
"vieras"
mun mielestä kaiki pitäisi ainaa käyttää pyöräilykypärä pyöräilesä
näkeehän paljon äitejä kun polkee ilman kypärä vaikka lapsella on ja viellä pahempi mun mielestä kun äidillä kypärä mutta lapsi kun polkee omalla fillarilla äidin vieressä niin roikuttaa kypäränsä ohjaustangolla
 
  • Tykkää
Reactions: Marakatti
"ookoo"
Riippuu missä pyöräilee. Kaupungissa, liikenteen seassa, ehdottomasti kypärä päähän. Maalla, pyöräilyteillä, metsäpoluilla, lenkkipoluilla, rauhallisella asuntoalueella jne., en käytä. Autoja ei näy lähimaillakaan. Ajelen ns mummopyörällä mummovauhtia.
 
"vieras"
Itse käytän kypärää ja lapsiltakin kypäränkäyttöä edellytän. En todellakaan ymmärrä, miten kypäränkäyttö hankaloittaa pyöräilyä. Minulla on kypärä aina pyörässä roikkumassa ja siihen sen myös jätän kauppareissujen ym. ajaksi. Ei koskaan ole kypärää varastettu, enkä ole kuullut, että keltään muultakaan olisi.

Siitä olen kyllä jonkun kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että parempi pyöräillä ilman kypärää kuin jättää kokonaan pyöräilemättä. Pyöräily on hyvää liikuntaa ja varmaan jopa ilman kypärää yhtä turvallista kuin autoilu.
 

Yhteistyössä