Meilläkin oli erittäin samantyyppinen tilanne aikoinaan eli 5 vuotta sitten.
Koulussa ei ollut resursseja, motivaatiot alkoi loppua ja tuskastuminen lisääntyi.
Mutta, eipä annettu periksi, hammasta purren kaivettiin kaikenlaiset muiden kokemukset yhteen ja tehtiin niistä oma harjoitusohjelma jolla päätettiin harjoittelemalla selättää ärrä vika, onnistuttiin.
Pojalleni sanottiin 7 vuotiaana neuvolassa/lastenlääkärillä että ei tule koskaan luultavasti
oppimaan ärrää joten sitä ei kannattaisi kuulemma turhaan välttämättä harjoitellakaan, tuskastuu
vaan ja ongelmat pahenee turhaan sanoivat ja että kuulemma pienet viat ovat vaan osa persoonallisuutta
ja rikkaus yhteiskunnassa, näin sanoi lääkäri hyvin selkeästi. Sanoi että oppii sen aikanaan jos oppii.
Luovuttamisen sijaan sitkeänä otin kuitenkin kyseiset kommentit enemmänkin haasteena vastaan meille ja
niin harjoittelimme pojan kanssa ahkerasti seuraavan kesäloman säännöllisesti jotta kateissa ollut ärrän pärinä löytyisi.
Aloitimme leuan ylös-alas hissijumpalla kieli oikeassa paikassa, lisäksi DE-DE-DE DI-DI-DI harjoituksia mahdollisimman nopeaan
tahtiin sekä ampparisurinalla zzOTTA, ROTTA, zzAPU, RAPU tyyppisiä harjoitteita.
Erityisen tärkeää: kyseisille harjoitteille varattava lapsen kanssa oma rauhallinen aika, tila ja yksityisyys, harjoitteiden
aikana ei mitään häiriötekijöitä, ei sisaruksia, yms, mielellään kokonaan eri huoneessa, optimi kun ketään muita ei edes kotona.
Laadin sen pohjalta koko kesäloman ajaksi haastavan mutta kivan ohjelman pojalle joka sisälsi seuraavat kolme vaihetta per jokainen kerta:
1) aluksi leuan ylös-alas hissijumppaa kieli oikeassa paikassa x 10
2) seuraavaksi DI-DI-DI-DI-DI-DI-DI-DI-DI-DI X 10 eli 10 kpl 10 DI-DIN jaksoa mahdollisimman nopeasti, tein alussa pojan kanssa samaan
aikaan malliksi ja koska harrastaa jääkiekkoa niin sain väännettyä asian niin että osaan "luistella" DI-DI-DI nopeammin kuin poika
jolloin pojan tahdin sai kiihtymään nopeammaksi ihan huomaamatta, koska halusi tietenkin olla nopeampi "luistelija" kuin minä.
3) lopuksi 20 erilaista sanaa joista jokaisesta sanottiin ensin ampparisurinalla Zz alkuinen versio, sitten D alkuinen versio ja lopuksi
sana oikeassa muodossaan, esim.Zzotta, DROTTA sitten ROTTA, seuraavaksi Zzapu, DRAPU sitten RAPU jne,
mukaan paljon lapsen mielestä mahdollisimman hassuja sanoja, DRIPULI, DRÄKÄ yms näyttävät aina tepsivän, tällä tavoin saatiin hymykin huulille,
kirjoitin kaikki sanat paperille josta poika ne yksitellen sanoi, ideana oli että kielen oikea paikka alkaisia hahmottua
Kaikki edellä mainitut kirjoitin selkeästi A4 paperille jossa edettiin tehtävästä toiseen, eli poika seurasi tehtävät paperista ja minä
opettajana näytin aina kulloisenkin sanottavan sanan.
Edellä mainittuihin meni 5 minuuttia per päivä yhteensä.
Motivaattorin keksin siten että tongin esille pojan kaikkein hartaimman toiveen jos vain ikinä saisi toivoa, se oli pojan tapauksessa uusi
Nokian musiikkikännykkä, joten motivaattoriksi asetettiin siten 50 harjoituskertaa jonka jälkeen mennään ostamaan musiikkikännykkä.
Tein leimataulun johon jokaisesta harjoituskerrasta sai leiman, 5.leimasta sai hymynaaman vielä lisäksi, selvästikin oli tärkeää että
poika sai seurata edistymistä että missä mennään harjoituskertojen määrässä.
Kun harjoituskertoja oli 15 takana, lisättiin 1) vaiheen määräksi 20 ja 2) vaiheen määräksi 20, 3) vaiheen osalta lisäsin paperiin sanoja siten että 20 sanan sijaan sanoja 35 kappaletta.
Kun 35 harjoituskertaa oli takana, tulla tupsahti ärrän pärinä täysin yllättäen pojan ajellessa pyörää, sitä hymyä naamalla ei ihan heti unohda!
Ihan satunnaisesti oli välähdellyt jo aiemminkin mutta 35 harjoituskerran jälkeen pärinä jäi muistiin pojalle niin että pystyi sen pyydettäessä toistamaan koska vaan.
Sanojen ääntäminen alkoi olla muotoa kiRRRjain, RRRuusu eli selvästi ylikorostettu.
Seuraavaksi otettiin harjoituksiin mukaan vaihe jossa piti sanoa kertaalleen per harjoitus RA-RA-RA, RE-RE-RE, RI-RI-RI, RO-RO-RO, RU-RU-RU, RY-RY-RY, RÄ-RÄ-RÄ, RÖ-RÖ-RÖ.
Lisäksi tässä vaiheessa lisättiin 3) kohdan määräksi jo 50-100 eli todella paljon erilaisia sanoja ja RRR alkoi hioutua jo RR muotoon eli korostus väheni,
lisäksi nyt sai jo hypätä Z ja D vaiheet yli kokonaan mikäli halusi suoraan sanoa varsinaisen sanan, tätä vaihetta jatkettiin kunnes 50 leimaa oli täynnä.
Lopuksi päätettiin vielä ottaa loppukiri ja hankkia 10 lisäleimaa pelkällä 3) vaiheen harjoituksella jossa oli nyt 100 sanaa,
poika oli niin innoissaan kun jo pärisi että teki ihan mielellään.
Kesäloma on siitä todella hyvä ajankohta harjoituksille ettei lapsen tarvitse miettiä mitä mahdollisesti muut lapset sanoisivat voimakkaasta pärinästä yms asiaan liittyvästä.
Tarpeeksi hyvän motivaatiotekijän löytäminen ja sopiva pilke silmäkulmassa sekä todella runsas asioiden toisto kerrasta toiseen näyttäisi olevan olennaisia tekijöitä.
Älkää siis antako periksi, ärrän oppiminen on mahdollista vanhemmallakin iällä kun vaan tarpeeksi ja oikein harjoittelee. Tsemppiä!
Itse saimme ärrän pärisemään 24.1.2014 mukaisilla ohjeilla
vaikka piti olla täysin toivoton ja mahdoton tapaus.