Raiskaukset kasvussa, vika naisissa

  • Viestiketjun aloittaja "Silja"
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja älli mäk biili;29771754:
Voitte tuputtaa niitä vinkkejänne maailman tappiin asti, mutta faktahan on se, että tuosta hlöstöpäällikön möläytyksestä on Tallink sanoutunut irti ja syystäkin.

Näkökulma: Kaikkien aikojen aivopieru | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi
Laitetaas tähän kans.:)

"Näkökulma:
Kaikkien aikojen aivopieru

Torstai 10.4.2014 klo 13.02

Tallink Siljan henkilöstöjohtaja sanoi, mitä ajatteli, mutta ei ajatellut, mitä sanoi, kirjoittaa Marko-Oskari Lehtonen.
Tallink Siljan henkilöstöjohtaja sanoi, mitä ajatteli, mutta ei ajatellut, mitä sanoi, kirjoittaa Marko-Oskari Lehtonen.
Tallink Siljan henkilöstöjohtaja sanoi, mitä ajatteli, mutta ei ajatellut, mitä sanoi, kirjoittaa Marko-Oskari Lehtonen. (JENNI GÄSTGIVAR)
LUE MYÖS

Laivaraiskaukset kasvussa - Tallink Silja: "Naisten ajateltava juomistaan"

Tallink Silja: Henkilöstöjohtajan kommentti naisten juomisesta asiaton

Ruotsalaisen Kalla fakta -sarjan (Kylmä fakta) tiistaisessa jaksossa esitettiin kirjaimellisesti kylmiä faktoja suomalaisten suosimista Ruotsin-risteilyistä.

Ohjelman mukaan ilmoitettujen raiskausten määrä on lisääntynyt rajusti (tuplaantunut) Itämeren risteilylaivoilla viimeisten kolmen vuoden aikana. Ohjelman mukaan ongelma koskee erityisesti Turusta Tukholmaan liikennöivän Galaxyn ja Tukholmasta Maarianhaminaan liikennöivän Cinderellan kaltaisia "bilelaivoja".

Tallink Siljan henkilöstöjohtaja Vahur Ausmees kommentoi asiaa ruotsalaisohjelmalle sanomalla, että "naisten tulisi miettiä, kuinka paljon alkoholia he laivalla juovat, sillä naiset tietävät, mihin se voi johtaa". Ausmeesin kommentti nostatti myrskyn, mikä ei ole ihme, sillä se hakee kaikessa typeryydessään vertaistaan.

- Se ei ollut missään nimessä hyväksyttävää. En missään nimessä tunnista sitä, mitä hän sanoi naisista ja juomisesta, Ruotsin Tallinkin toimitusjohtaja Kadri Land kommentoi ruotsalaiselle Dagens Nyheterille ja ilmoitti samassa yhteydessä, että laivayhtiössä on käynnistetty sisäinen tutkinta Ausmeesin sanomisista.

Asian selvittely on vähintä, mitä Tallink voi tässä tilanteessa tehdä.

Sisäinen tutkinta kuulostaa kuitenkin hivenen hassulta, varsinkin, kun yhtiön edustajan kommentit ovat olleet jo hyvän aikaa julkisuudessa.

Ellei Land sitten tarkoittanut sisäisellä tutkinnalla Ausmeesin henkilökohtaisempaa "sisäistä itsetutkiskelua".

lll

Yhdessä asiassa megalomaanisen aivopierun päästänyt Ausmees on oikeassa. Vastuu alkoholin nauttimisesta on ihmisellä itsellään.

Harvassa ovat ne tapaukset, joissa ihmisen kurkusta on kaadettu kostuketta väkipakolla.

Mutta se, että rikoksen uhriksi joutuminen olisi jollakin tavalla luettavissa uhrin syyksi, on argumenttina samaa tasoa kuin surullisenkuuluisa "minihamekortti".

- Tämä argumentti on ollut jo 30 vuotta ihan passé, raiskausrikoksiin erikoistunut rikosoikeuden professori Terttu Utriainen Lapin yliopistosta sanoo.

Utriaisen mukaan "minihamekorttia" heiluteltiin vielä muutama vuosikymmen sitten ahkerasti muun muassa Yhdysvalloissa, jossa raiskauksista syytettyjen puolustus yritti vedota rikoksen uhrin provokatiiviseen käyttäytymiseen tai pukeutumiseen. Ajat ovat sittemmin muuttuneet - niin Yhdysvalloissa kuin meilläkin.

- Ei tällaista ole esiintynyt enää viime vuosikymmeninä, mutta edelleen on sellaisia ihmisiä, jotka ajattelevat tällä tavalla, Utriainen sanoo.

Utriaisen mukaan jokaisella ihmisellä on vastuu omasta alkoholinkäytöstään, mutta perusvastuu yhteiskunnan turvallisuudesta on yhteiskunnalla.

Sinulla, minulla ja naapurin Matilla. Ihan samalla tavalla kuin kaikilla niillä, jotka lähtevät Itämeren bilelaivoille "tanssimaan aamuun asti".

- Eihän humalaisiakaan saa raiskata, Utriainen muistuttaa.

lll

Niin.

Jos Ausmees todellakin tarkoitti, mitä sanoi ? - enkä näe mitään syytä epäillä suuren laivayhtiön henkilöstöjohtajan julkisuudessa esittämiä mielipiteitä ? - ?, niin millaisen viestin se lähettää yhtiön tärkeimmän sidosryhmän, asiakkaiden, suuntaan? Entä toiseksi tärkeimmälle sidosryhmälle, henkilöstölle?

Tätä käytäneen perusteellisesti läpi edellä mainitussa "sisäisessä tutkinnassa"."
 
Mä toivoisin yleltä jotakin dokkaria asian tiimoilta.
Aloitan ruikutuksen huomenissa. Eihän se ota jos ei annakaan.:)
No näin on! Ja jotain jonkun asian eteen haluais kansalaistoimintatasolla tehdä :) Hirmu, hirmu monet tekee nykypäivänä vapaaehtoistyötäkin mutta itse en ole missään mukana paitsi veripalvelussa käyn luovuttaa verta säännöllisesti :s Pitäiskö päättää että jos ei kesä ole liian kiireinen niin osallistuu johonkin vapaaehtois - tai hyväntekeväisyyshommaan :heart: Mulla se ei ole kuitenkaan niin päätinpä nyt, että meitsi ottaa selvää ja osallistuu ihansama mihin hommaan jossa autetaan ja viedään hyvää eteenpäin!
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
No näin on! Ja jotain jonkun asian eteen haluais kansalaistoimintatasolla tehdä :) Hirmu, hirmu monet tekee nykypäivänä vapaaehtoistyötäkin mutta itse en ole missään mukana paitsi veripalvelussa käyn luovuttaa verta säännöllisesti :s Pitäiskö päättää että jos ei kesä ole liian kiireinen niin osallistuu johonkin vapaaehtois - tai hyväntekeväisyyshommaan :heart: Mulla se ei ole kuitenkaan niin päätinpä nyt, että meitsi ottaa selvää ja osallistuu ihansama mihin hommaan jossa autetaan ja viedään hyvää eteenpäin!
Kuullostaa suunnitelmalta.:):heart::flower:
 
Kuullostaa suunnitelmalta.:):heart::flower:
hih kysy huomenna niin en muista koko juttua :DNo ei vaineskaan, tää on ollut mielessä jo pitempään, koska tuntuu et ainakin meidän kaupungissa KAIKKI harrastaa jotain vapaaehtoistyötä :O Spr:llä, nuorisotaloilla, tyttöjen talolla yms. ja ei nyt muista sitä yhtä järjestöä, mutta kumminkin se kuulosti tosi mielenkiintoiselta auttamistavalta, vaikka onkin aika sitova..
Yöt kaikille kiihkeille palstalaisille! <3 Onneksi me parannetaan asioita!
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Elämme jänniä aikoja!

Palstamammat voivat ottaa kunnian itselleen kun asioita alkaa tapahtua.:D:attn:

Osataan me muutakin kun vilautella haarakiilaa tai imettimiä.:attn:
 
Uusi keskustelija
Toi on aivan turhaa alkaa jossittelemaan, et aina raiskaaja ei ymmärrä tekoaan. Mitä ihmettä? Miksi tuollainen tähän ketjuun pitää edes tuoda esiin?

Sitten jankutus terveestä ja oikeustoimikelpoisesta! Luuleeko joku, että mielenterveyspotilaan oikeustoimikelpoisuus viedään heti diagnoosin yhteydessä. Ei hyvää päivää.

Tässä hyvää keskustelua, mutta ihme saivartelua myös.
 
  • Tykkää
Reactions: virtsanpylväs
Itsesuojeluvaisto tallella
Raiskaus on rikos, mutta onko se rikollisen idiotisimia vetää lärvit ja sitten herätä vaikka mistä ja ihmetellä, että missä ollaan ja mitä on tapahtunut???
Itsesuojeluvaisto on ihmisen sisäänrakennettu ominaisuus, joka näyttää jotenkin olevan vajavainen nykyajan naisilla-ainakin laivareissuilla........
 
Blue
Toi on aivan turhaa alkaa jossittelemaan, et aina raiskaaja ei ymmärrä tekoaan. Mitä ihmettä? Miksi tuollainen tähän ketjuun pitää edes tuoda esiin?

Sitten jankutus terveestä ja oikeustoimikelpoisesta! Luuleeko joku, että mielenterveyspotilaan oikeustoimikelpoisuus viedään heti diagnoosin yhteydessä. Ei hyvää päivää.

Tässä hyvää keskustelua, mutta ihme saivartelua myös.
Siitä keskusteltiin tässä ketjussa tuolla josain välissä. Sitten pari keskustelijaa jäi siihen jumiin eivätkä päässeet siitä eteenpäin. Ja kyllä, mielestäni sitä ei ollut enää oleellista jankata. Tosin yritinhän minäkin niitä vielä selittää että jatkoinhan minäkin osaltani sitä vielä..
 
[QUOTE="vieras.";29771710]Sekopää on se, joka väittää että raiskaus voi olla normaali yhdyntä. Ja sen väitteen esittäjä en ollut minä.

Kyllä sä ihan oikeasti näköjään olet yksinkertainen, etkä esitä yhtään.[/QUOTE]

Juuri näin. Ja huom, se ei ole myöskään väkivaltaa jos bluelta kysytään.
 
Toi Blue on kyllä niin paska.

En edes jaksa lähteä vääntämään sille rautalankaa kun moni on sen jo tehnyt eikä se silti tunnu tajuavan. Se lässyttää toisille että...äh...ei jaksa.
Juu, en tiä onko se paska mutta tyhmä tuntuu tässä asiassa olevan.
Kohta kuullaan taas noin 200. kerran että raiskaaja ei tiedä raiskanneensa, että se on sille vain yhdyntä.. voi pientä raiskaajaparkaa.
 
Pessimisti
Miten voi raiskata tajuamatta menneensä rajan yli? Jotenkin mä ymmärrän ton selityksen ylinopeudessa, että enpä katsonut mittaria ja ohhoh oliko siinä taajamakyltti. Mutta jos se nopeusrajoituskyltti kirkuu sun sylissä, että "EI, ÄLÄ! ÄLÄ AJA YLINOPEUTTA!", niin jotenkin siitäkin argumentista tulee äkkiä invalidi.
 
  • Tykkää
Reactions: virtsanpylväs
  • Tykkää
Reactions: virtsanpylväs
Miten voi raiskata tajuamatta menneensä rajan yli? Jotenkin mä ymmärrän ton selityksen ylinopeudessa, että enpä katsonut mittaria ja ohhoh oliko siinä taajamakyltti. Mutta jos se nopeusrajoituskyltti kirkuu sun sylissä, että "EI, ÄLÄ! ÄLÄ AJA YLINOPEUTTA!", niin jotenkin siitäkin argumentista tulee äkkiä invalidi.
Mitäs jos se kyltti ei inahakkaan.:O
 
Blue
Miten voi raiskata tajuamatta menneensä rajan yli? Jotenkin mä ymmärrän ton selityksen ylinopeudessa, että enpä katsonut mittaria ja ohhoh oliko siinä taajamakyltti. Mutta jos se nopeusrajoituskyltti kirkuu sun sylissä, että "EI, ÄLÄ! ÄLÄ AJA YLINOPEUTTA!", niin jotenkin siitäkin argumentista tulee äkkiä invalidi.
Ei siihen tarvita kuin kännissä oleva pariskunta ja nainen sammuu ja mies ei sitä känniltään heti tajua ja työntää vielä muutaman kerran. Ja noin, raiskaus on tapahtunut. Tai parisuhteessa mies yllättää vaimon (joka on ollut nihkeä antamaan jo pitemmän aikaa) ja herättää seksillä. Raiskaus tapahtunut.

Se on se idea tässä että vaikka se nainen ei aina huudakaan ja melskaa niin silti se raiskaus voi tapahtua! Ei se että minä säälisin sitä raiskaajaa.
 
Blue
Miten voi raiskata tajuamatta menneensä rajan yli? Jotenkin mä ymmärrän ton selityksen ylinopeudessa, että enpä katsonut mittaria ja ohhoh oliko siinä taajamakyltti. Mutta jos se nopeusrajoituskyltti kirkuu sun sylissä, että "EI, ÄLÄ! ÄLÄ AJA YLINOPEUTTA!", niin jotenkin siitäkin argumentista tulee äkkiä invalidi.
Tässä miehen kommentissa mun mielestä selkeästi huomataan että ei olekaan miehille vissiin ihan selvää se että mikä tulkitaan raiskaukseksi. Tätä mä olen hakenut koko ajan, en mitään ymmärrystä tai muuta raiskaajia kohtaan.
 
"mies1"
Pari pointtia vielä: musta vastuu alkaa yksilöstä itsestään yleisellä tasolla, vasta toissijaisesti ympäristön toimista. Eli en kannata mahdollisimman suurta yksilön vapautta ja mahdollisimman tiuhaa laki-, kontrolli- ja turvaverkostoa hänen ympärillään tätä vapautta suojelemaan. Oon kai vähän oikeistolainen tässä... :) Tai sanotaan ainakin klassinen liberaali enemmän kuin neoliberaali.

Toiseksi, ymmärrän tuon Bluen kommentin raiskaajan tiedostamattomasta raiskaamisesta osittain sitä taustaa vasten, että avioliitossa ei edes juridisesti voinut raiskata Suomessa ennen vuotta 1994. Eli asiaa ei ollut pohdittu likimainkaan niin paljon kuin nykyään. On toki vaikea sanoa, oliko tai onko olemassa yhä miehiä, jotka ottavat naisen väkivalloin eivätkä itse sitä tiedä. Muistuu mieleeni esim. se ketju, jossa naiselle oli ok että mies on tällainen. Tätä voi yhä tapahtua, vaikka väärin se minustakin on.
 
Uusi keskustelija
Mun mielestä on vaarallista alkaa puhua tuollaista edes vitsillä "mitä jos uhri ei inahdakaan" tai että oma mies työntää pari kertaa ja siitä tehdä johtopäätös, että aina ei ymmärrä raiskaavansa.

Jos teidät olis raiskannu joku, joka eka huumais teidät (olisitte hiljaa) tai joku psykoosipotilas, joka ei oikeasti tajuais, niin miltä tuntuis lukea tällaista shittiä!!!

Tämä on hyvä keskustelu, mutta tuollainen paska suoraan sanoen on aivan turhaa tähän keskusteluun.
 
  • Tykkää
Reactions: virtsanpylväs
Pessimisti
Ei siihen tarvita kuin kännissä oleva pariskunta ja nainen sammuu ja mies ei sitä känniltään heti tajua ja työntää vielä muutaman kerran. Ja noin, raiskaus on tapahtunut. Tai parisuhteessa mies yllättää vaimon (joka on ollut nihkeä antamaan jo pitemmän aikaa) ja herättää seksillä. Raiskaus tapahtunut.

Se on se idea tässä että vaikka se nainen ei aina huudakaan ja melskaa niin silti se raiskaus voi tapahtua! Ei se että minä säälisin sitä raiskaajaa.
Ok. Olen samaa mieltä, että molemmissa tapauksissa kyse on raiskauksesta.
 
Blue
Mun mielestä on vaarallista alkaa puhua tuollaista edes vitsillä "mitä jos uhri ei inahdakaan" tai että oma mies työntää pari kertaa ja siitä tehdä johtopäätös, että aina ei ymmärrä raiskaavansa.

Jos teidät olis raiskannu joku, joka eka huumais teidät (olisitte hiljaa) tai joku psykoosipotilas, joka ei oikeasti tajuais, niin miltä tuntuis lukea tällaista shittiä!!!

Tämä on hyvä keskustelu, mutta tuollainen paska suoraan sanoen on aivan turhaa tähän keskusteluun.
Siis eikö esim. parisuhderaiskauksista voi puhua? Miksi ei? Eikä se ole naistenkin valistamista, ei kaikki naisetkaan sitä tiedä että omakaan mies ei saa työntyä yllättäen ilman lupaa. Ja vitsillä tässä ei todella puhuttu vaan ihan tosissaan.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja virtsanpylväs;29772208:
Lopeta sitten jankuttamasta niistä raiskaajan tunteista kerta toisensa jälkeen.
Sinä niistä puhut, kertaakaan en ole raskaajan tunteita maininnut, sinä sen sijaan monesti väittänyt minun niistä puhuvan. Joten vaikka tahtoisinkin niin eipä taida olla mun tehtävä sitä lopettaa, pallo siitä siirtyy sinulle. Lopeta sinä niistä jankkaaminen.
 

Yhteistyössä