"Raksalesket" pino II. Myös uudet mukaan!

Täällä painitaan edelleen rakennusluvan kanssa, tuntuu että pilkunviilaamista on tuo homma. Toive olisi, että ihan tässä parin päivän sisällä lupa heltiäisi ja sitten päästäis aloittaa louhinnat. Vielä ei olla keltään tarjousta pyydetty, olisiko kellään suositella hyvää (ja tietenkin halpaa =) ) louhintafirmaa Päijät-Hämeen suunnalla?!?

Ja pankkiin ollaan perjantaina menossa laina allekirjoittamaan, 180 000 otetaan ja toivotaan, että riittäisi hyvin pitkälle =)
 
hei vaan kaikille! Niin uusille kuin vanhoillekin "leskille". Hauska kuulla teistä jotka alottelette samaa kierrosta täällä kuin itsellä oli tilanne vuosi sitten. Niin se vuosi vaan vierähti raksatessa nopeasti muistan perustusten tekovaiheenkin kuin eilisen päivän ;)

Meillä alkaa olla kosteiden tilojen laatoitukset aika valmiit. Saumaukset puuttuu pesuhuoneesta ja saunasta ja khh:n laatat vielä. Mies teki keittiön välitilan itse, siitä tuli tosi hieno. Laatoittaja tekee parasta aikaa noita muita ja täytyy sanoa että pesuhuoneestamme tulee upea B) vaikka itse sanonkin ja makuasioista ei voi kiistellä... Tää on niin siistiä kun joka päivä valmistuu jokin pinta. JEE!!! Tänään tapetoitiin makuuhuoneen tehosteseinä ja huomenna sitten makuuhuoneeseen loput kattopaneelit. Sitten enää laminaatit ja listat ja se on valmis. Ensi viikolla tuleepi putkimiehet asentamaan vesikalusteita ja sitten vedet virtaamaan. Voin kertoa että silloin poksahtaa kyllä isompi pullo skumppaa, sitä on niin paljon odotettu! Toivon ja rukoilen että vesi- ja viemäriasioissa ei tule ongelmia, että saadaan kuun loppuun mennessä vessa, suihku ja keittiö toimimaan. me nimittäin muutetaan silloin, hope so!! Tokihan hommaa riittää vielä ennenkuin muuttolupa on taskussa. Jokunen pistorasia, valokatkaisin ja valaisin pitäisi myös asentaa...

Ollaan koko perhe lomalla ja itsekin päässyt kiitettävästi maalailemaan ym. Ja mies "asuu" työmaalla, ihan eri vauhdilla valmistuu kun on koko päivä aikaa. Että suosittelen muillekin rakentajille loma-aikojen hyödyntämistä. Toki myös tarvitsee joskus sitten huilata ettei tapahdu totaalista uupumista. Mutta nyt toivottelen ihanaa rakennuskesää kaikille, joudumme jo kohta netti-pimentoon ennenkuin saamme jonkinlaista yhteyttä viritettyä uuteen kotiimme heinäkuun puolella.
 
Hellou! Kesä tulee, hommat vähenee vaan ei vielä kuitenkaan lopu :D ! Meillä on muuten kaikki laatoitukset valmiit; vain pesuhuoneen ja saunan seinistä puuttuu saumaukset ja silikonit ja kodinhoitohuoneesta puuttuu pikkuisen viimeistelyä. Ja myös minä olen e-r-i-t-t-ä-i-n tyytyväinen laattavalintoihin!!! Aivan uskomattoman ihanalta näyttää =) . Eteiskuisti on enää lattialistoja vaille valmis, kaapit ja istumatasot on asennettu sinne. Vain pesuhuone ja sauna vailla kattopaneleita. Kodinhoitohuoneeseen ja vessoihin pitäis kalusteet ruveta heitteleen paikoilleen. Kyllä tässä vielä hommaa riittää kun mehän ei taas vastaavasti aiota muuttaa yhtään ennenkuin kaikki listat ja nippelit on paikoillaan sisällä! Kaiken täytyy olla täysin valmista sisältä. Pihojakin on laitettu eli nurmi on kylvetty ja istutuksia laitettu. Pihakivetykset jäänevät syksyyn. Kaikki verhokankaat olen ostanut ja verhot suunnitellut ja ne on nyt sitten äipällä työnalla. Tekstiilejä, mattoja ja sänkyjä ostettu, joten aikas fine on sekin puoli. Jäädään tossa heinäkuun alkupuolella lomalle, joten sitten on tarkoitus urakoida raksahommia niin, että haave ja toive olis, että heinäkuun lopussa päästäis muuttamaan! Saa nähdä keretäänkö. Mutta kyllä se tuo loma varmaan jouduttaa, sikälimikäli mies pystyy yhtäaikaa pitämään... Huh, lähellä mutta kuitenkin niin kaukana :D
 
Meillä puuhasteltu yläkertaa nyt tämän kevään ja kohta homma alkaa olla viittä vaille valmis...Mies tehnyt lähinnä yksin työnsä ohessa sitä ja olenpa minäkin päässyt välillä apunaiseksi maalaamaan ja laminaattia laittamaan, mitä nyt on lasten- ja kodinhoidolta ehtinyt :) Täytyy kyllä hattua omalle ukkokullalle nostaa, kun hän on tehnyt portaatkin itse! Siinä säästää pitkän sentin, sillä koivuportaat olisivat maksaneet vähintään 4000 euroa puusepällä teetettynä. Nyt saadaan koivuiset ja valkolakatut umpiportaat (L-malli) miehen suunnittelemana ja itse tekemänä n.1200 eurolla. Puuosat on teetetty määrämittaan eräällä paikallisella puusepällä, jolta saadaan puut n. 1000 euroon ja lisäksi muut vermeet (valkolakka, ruuvit ym.). Mies on nyt tehnyt portaita n. 40 tuntia (lisäksi alkusuunnittelu, piirrustukset) ja valmiina on reisilankut askelmineen. Vielä puuttuvat kaiteet ja käsittely vähintään kahteen kertaan.

Yläkerrassa on 2 makuuhuonetta ja aula, vaatehuone ja pieni kylpyhuone (yht. 58m2), johon tulee pieni amme. Makuuhuoneet, aula ja vaatehuone on lattialistoja vaille valmiit, sähkötyöt on puolivälissä (sähkömies tulee sitten kun on ostettu parit lamput makuuhuoneisiin). Kylpyhuone on kokonaan tekemättä eli siihen menee vielä sitten viikon verran vähintään, mutta sitä ennen taidetaan kuitenkin ottaa jo yläkerta käyttöön. Sen verran kova hinku on päästä sisustamaan lastenhuoneet ja muutenkin saamaan tätä alakertaa vähän inhimillisempään kuntoon. Nyt tuntuu, että asutaan kuin varastossa, kun tavaraa pursuaa joka paikasta. Tässä talossa on siis asuttu jo kolme vuotta ja nyt tuli yläkerran aika, ollaan ihan hyvin mahduttu näinkin aikaisemmin (alakerrassa n.120m2). Täytyy sanoa, että ihan poikki ole jo tästäkin urakasta ja vielä olisi autotalli/varastokin tehtävä. Onneksi on sentään vuosi aikaa vielä, kunnes rakennuslupa menee umpeen ja lopputarkastus tehtävä...Siinä kyllä säästää ihan hirveästi, jos vain itse pystyy/osaa tehdä. Kysyin huvikseni kylpyhuonetarjousta yhdeltä tyypiltä. Arvatkaa paljon pyysi 4,5m2:n kylppärin laatoituksesta ja vesieristysten tekemisestä. 5000 euroa!!! Musta se on ihan sairas hinta, ei ikinä maksettaisi noin paljoa. Mitä mieltä olette hinnasta??? Mitä olette itse maksaneet vastaavasta. Meillä siis ihan peruslaatta tulee seinään ja lattiaan lasimosaiikki. No, saahan sitä pyytää mitä haluaa, mutta hullu se on kuka maksaa....

Tsemppiä kaikille raksaajille!!


 
Sarean: Jos vähänkään ymmärsin millainen talo teille on tulossa, niin olisin budjettiin veikannut vähintään 100 tuhatta teille lisää.

Me ollaan nyt asuttu kuukauden päivät uudessa kodissa. Talo on sisältä nyt ihan kokonaan valmis. Ulkoa puuttuvat rännit ja turvatikkaat ym., mutta nekin saadaan pian. Autotalli-varasto on vielä ihan oma projektinsa saada valmiiksi, aloitettu sekin siis jo on ja piha sitten joskus, aikaisintaan vuoden päästä, jos silloinkaan vielä kaikkea tehdään. Eikä olisi heti varaakaan kaikkeen eikä jaksuja.
 
Olen Polka kanssa samaa mieltä, että yllättävän halvalla Sarean aikoo talonsa saada:/
Vai onko tiellä ennestään säästöjä ja tuo summa vain puolet lainasta? Teettekö paljon/kaiken itse? 180 000e riittää yksikerroksiseen pieneen taloon. Rinnetalo on puoleksi kiveä, joten maksaa ennemmän kuin kaksikerroksinen tasamaatalo, tasoitetyö ovat pakolliset ja usein pihatyöt ovat kalliimmat, maanajoa, louhintaa jne.

Me rakensimme vuosi sitten rinnetalon, kaksikerroksinen, päällä talopaketti ja alaosa harkoista, huoneistoala n. 200m2, kokonaisala 250m2, autotalli meillä on erillinen. Talossa melko laadukkaat, osa keskihintaiset, materiaalit ja paljon ulkopuolista työtä, pelkästään talo tuli maksaan jonkin verran yli 300 000e, hinnassa on mukana perustukset ja osa maatöistä. Kyllä meillä ainakin jouduttiin hakemaan lisää lainaa, budjetti paukkui, paljon yllätyksiä tuli kokemattomille rakentajille, nyt olisi viisaampi.
 
Polka ja Meirami: 200 000? on meidän budjetti. Ulkopuolista apua ei tarvita kuin louhintaan ja LVI- ja sähkösuunnitteluun ja sähkö- ja LVI saadaan tuttujen kautta. Mies tekee kaiken itse, toimii pääsuunnittelijana ja -valvojana (on siis ammatiltaan sekä rakennesuunnittelija että kirvesmies ja lisäksi työskennellyt mestarina) ja saadaan ammattitaitoista talkooapua aika paljon.
Työn iloa kaikille raksaajille!
 
"Sarean: Kysyin huvikseni kylpyhuonetarjousta yhdeltä tyypiltä. Arvatkaa paljon pyysi 4,5m2:n kylppärin laatoituksesta ja vesieristysten tekemisestä. 5000 euroa!!! Musta se on ihan sairas hinta, ei ikinä maksettaisi noin paljoa. Mitä mieltä olette hinnasta??? Mitä olette itse maksaneet vastaavasta. Meillä siis ihan peruslaatta tulee seinään ja lattiaan lasimosaiikki. No, saahan sitä pyytää mitä haluaa, mutta hullu se on kuka maksaa...."



Ei voi olla totta!!? 5000euroa 4,5neliön kylppäristä laatoitus?! Ompas hatusta repäisty hinta! Meillä tulee kaikki (eteiskuistin lattia; 2xwc =lattia ja seinät; khh lattiat ja välitila; pesuhuone; sauna, jossa myös seinää laatoitettavana, keittiön välitilat) laatoitukset (sis. vesieristykset) maksamaan n.3000euroa. Neliöitä tuli kaikenkaikkiaan muistaakseni jotain 80. Joten aivan käsittämätön hinta!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sarean:
Polka ja Meirami: 200 000? on meidän budjetti. Ulkopuolista apua ei tarvita kuin louhintaan ja LVI- ja sähkösuunnitteluun ja sähkö- ja LVI saadaan tuttujen kautta. Mies tekee kaiken itse, toimii pääsuunnittelijana ja -valvojana (on siis ammatiltaan sekä rakennesuunnittelija että kirvesmies ja lisäksi työskennellyt mestarina) ja saadaan ammattitaitoista talkooapua aika paljon.
Työn iloa kaikille raksaajille!
Ahaa, no teidän tapausta ei voi sitten verratakaan tavallisimpiin rakentajiin, jotka eivät ole ammattilaisia ja joilla ei ole ystäväpiirin suhteita kalliisiin lvi- tai sähköammattilaisiin saatika louhijoihin. Mutta hyvä teille! Tärkeää silti, että varsinkin rakentamista suunnittelevat tietävät näistä taustoista, että tosiaankaan 180 000 ei riitä kuin talon puolikkaaseen nykypäivänä, yleensä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja polka:
Alkuperäinen kirjoittaja Sarean:
Polka ja Meirami: 200 000? on meidän budjetti. Ulkopuolista apua ei tarvita kuin louhintaan ja LVI- ja sähkösuunnitteluun ja sähkö- ja LVI saadaan tuttujen kautta. Mies tekee kaiken itse, toimii pääsuunnittelijana ja -valvojana (on siis ammatiltaan sekä rakennesuunnittelija että kirvesmies ja lisäksi työskennellyt mestarina) ja saadaan ammattitaitoista talkooapua aika paljon.
Työn iloa kaikille raksaajille!
Ahaa, no teidän tapausta ei voi sitten verratakaan tavallisimpiin rakentajiin, jotka eivät ole ammattilaisia ja joilla ei ole ystäväpiirin suhteita kalliisiin lvi- tai sähköammattilaisiin saatika louhijoihin. Mutta hyvä teille! Tärkeää silti, että varsinkin rakentamista suunnittelevat tietävät näistä taustoista, että tosiaankaan 180 000 ei riitä kuin talon puolikkaaseen nykypäivänä, yleensä.
Pikkasen olen itsekkin skeptinen budjetin suhteen. Mulla saattaa olla joskus tapana "hieman" innostua ja sehän aina tietää rahan menoa :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja polka:
Alkuperäinen kirjoittaja Sarean:
Polka ja Meirami: 200 000? on meidän budjetti. Ulkopuolista apua ei tarvita kuin louhintaan ja LVI- ja sähkösuunnitteluun ja sähkö- ja LVI saadaan tuttujen kautta. Mies tekee kaiken itse, toimii pääsuunnittelijana ja -valvojana (on siis ammatiltaan sekä rakennesuunnittelija että kirvesmies ja lisäksi työskennellyt mestarina) ja saadaan ammattitaitoista talkooapua aika paljon.
Työn iloa kaikille raksaajille!
Ahaa, no teidän tapausta ei voi sitten verratakaan tavallisimpiin rakentajiin, jotka eivät ole ammattilaisia ja joilla ei ole ystäväpiirin suhteita kalliisiin lvi- tai sähköammattilaisiin saatika louhijoihin. Mutta hyvä teille! Tärkeää silti, että varsinkin rakentamista suunnittelevat tietävät näistä taustoista, että tosiaankaan 180 000 ei riitä kuin talon puolikkaaseen nykypäivänä, yleensä.
Joo, ei ole Sarean tapaus normaali rakennustapaus. Harvalla on noin paljon suhteita ja ammattitaitoa tai varsinkaan aikaa rakentaa itse, josta myös rahallista menetystä on, koska yleensä ihmisten täytyy myös käydä työssä. Jos itse koko ajan rakentaa täytyy ottaa palkatonta vapaata tai muuten venyy kyllä rakentaminen tosi pitkälle. Jos on mahdollista tehdä paljon itse siinä toki säästää pitkän pennin, mutta kyllä aikakin on rahaa.

En ole aivan varma, mutta minun tietääkseni rakentaja ei voi toimia omana valvojanaan. Myös talkootyön käyttöön on rajoituksia, rakentaja ei saa teettää kaikkea talkootyönä.

Rakennuskustannuksista puhuttaessa on tärkeää kertoa miten rakentaminen tapahtuu, teitämättömälle todellakin saattaa tulla todella vääristynyt kuva, jos kertoo rakentavansa suuren rinnetalon 180 000e, jolla todellakin nykyään normirakentaja saa sen talonpuolikkaan ;)
 
Meillä mies toimi päärakentajana, pääsuunnittelijana ja vastaavana mestarina (RI). Ajoittain kaupungin rakennusvalvontaviranomaiset kävivät tekemässä katselmuksensa. Myös työnjohtajat tekivät omat tarkastuksensa. (kaupungin vuokratontti)

Tässä pätkä eräältä rakennusvalvontasivustolta

Viranomaiskatselmukset pientalotyömaalla rajoittuvat aloituskokoukseen, hormi- ja tulisijakatselmukseen, rakennekatselmukseen, osittaiseen lopputarkastukseen (käyttöönottokatselmus) ja loppukatselmukseen. Kaikki muut katselmukset rakennustekniseltä osin suorittaa vastaava työnjohtaja ja LV-töiden osalta kiinteistön vesi- ja viemärilaiteiden työnjohtaja sekä IV- töiden osalta IV-työnjohtaja.

 
Alkuperäinen kirjoittaja crema:
Meillä mies toimi päärakentajana, pääsuunnittelijana ja vastaavana mestarina (RI). Ajoittain kaupungin rakennusvalvontaviranomaiset kävivät tekemässä katselmuksensa. Myös työnjohtajat tekivät omat tarkastuksensa. (kaupungin vuokratontti)

Tässä pätkä eräältä rakennusvalvontasivustolta

Viranomaiskatselmukset pientalotyömaalla rajoittuvat aloituskokoukseen, hormi- ja tulisijakatselmukseen, rakennekatselmukseen, osittaiseen lopputarkastukseen (käyttöönottokatselmus) ja loppukatselmukseen. Kaikki muut katselmukset rakennustekniseltä osin suorittaa vastaava työnjohtaja ja LV-töiden osalta kiinteistön vesi- ja viemärilaiteiden työnjohtaja sekä IV- töiden osalta IV-työnjohtaja.
Juuri näin meillekkin sanottiin. Eli kaupungilta pitää tilata nuo ylläolevat jutut ja sieltä tulee rakennusviraston väkeä tekemään tarkastuksen. Mutta kyllä itse voi toimia vastaavana työnjohtajana, jos on aikaisemmin toiminut vastaavissa tehtävissä tai on näyttää esim. koulutodistuksilla kelpoisuus.

Ja tarkennukseksi vielä, että lainaa haettiin 180 000?, mutta budjetti on 200 000?.

Rakennuslupa saatiin perjantaina, ja toivon mukaan aloituskokous olisi heti ensi viikolla ennen kuin kesälomakausi alkaa kunnolla...
 
Aloituskokous on heti juhannuksen jälkeen maanantaina, nyt ollaan jo sen verran saatu aikaiseksi, että pintamaa on kuorittu louhinnan tieltä. Hyvä fiilis, kun vihdoinkin alkaa jotain konkreettista tapahtumaan =)
 
Moikka taas! Mies on viimein alkanut taas jaksaa jatkaa hommia, vaikka ei tässä vesisateessa mitään saa oikein tehtyäkään, säät ei ole ainakaan vielä kovasti ulkohommia täälläpäin suosineet. Mutta pääsisäänkäynnin rappuja ollaan nyt tehty kumminkin. Vähän mietin, että miten kauan tässä mahtaa mennä, että saadaan silleen valmiiksi, että voi sanoa olevan valmis. :whistle:

:wave:
 
Moro vaan kaikki! Tässä kun pikkuhiljaa alkaa mielessä siintelemään The Muutto, ajattelin kysäistä teiltä vinkkejä loppusiivoukseen. Eli miten olette siivonneet raksan kodiksi ja millä aineilla ja välineillä? Onko totta, että ikkunat pitää pestä kahdesti jne.? Kertokaas =)
 
Meillä kävi aikoinaan kolme vuotta sitten niin, että vanhempani tilasivat meille hienon "loppusiivouksen" uuteen kotiimme. Pari siivoojatätiä puunasi joka kolon ja pinnan talossamme, mutta silti mun piti vielä itsekin siivota toiseenkin kertaan, ennen kuin haluttiin tavarat kantaa sisälle. Rakennuspölyä siis yleensä valitettavasti riittää, se on niin hienojakoista, että vaikka kuinka hyvin yhden kerran siivoaa se ei riitä. Pöly laskeutuu taas seuraavana päivänä pinnoille. Noh, kyllä se pikku hiljaa hävisi, eikä varsinaisesti meidän asumista häirinnyt. Aineista en osaa sanoa, ihan perusaineita itse olen käyttänyt eli parketille/laminaatille omat aineet ja sitten jotain yleispuhdistusaineita. Monitoimi"moppi" on ainakin itsestäni kätevä (esim. Sini), kun siihen saa kätevästi kiepsastua siivousrätin päälle ja niin voi katot ja seinätkin käydä läpi. Meillä urakka myös edessä yläkerrassa nyt.





 
Rakennuspölyä laskeutuu vielä pitkän aikaa muuton jälkeen, mutta kunnolla tehty rakennussiivos kannattaa.

Noissa siivousfirmoissa on eroa ja kannattaa todella tarkistaa, että siivoojat ovat rakennussiivoojia eli heillä on tarvittavat välineet, tehokkaat imurit jne.

Meillä rakennussiivojaat siivosivat talon vajaassa parissa päivässä. Pesivät ikkunat jne, heiltä käytti se tosi näppärästi. Meidän ei kyllä tarvinnut siiovta, kun taloon muutimme. Pyyhkivät seinät, esim. pesuhuoneen kaakelit on älytön homma pyyhkiä, kaikki keittiön laatikostot tuli käydä läpi, irrottaa ja pestä myös sieltä runkojen sisältä, siellä on paljon rakennuspölyä.

Itse en olis kyllä jaksanut pienen vauvan ja uhmiksen kanssa alkaa siivoamaan, muutossa oli ihan tarpeeksi hommaa. Eikä sellaisia kunnon välineitäkään ja aineita olis ollut. Tavallisella imurilla ei saa rakennuspölyä imuroida.

Jos kuitenkin aiot alkaa itse siivoamaan hanki kunnon rakennusimuri, mikrokuituliinoja. Kaikki pinnat, seinät ym. täytyy ensi pyyhkiä mielellään kertakäyttöisillä mikrokuituliinoilla pariin kertaan ja sitten kostealla. Useampaan kertaan saa kyllä pyyhkiä. Tämän ohjeen anotio siivoja. Meidän 200m2 talossa olis varmaan mennyt mun siivoamisella toista viikkoa. Eri asia, jos aikaa olisi ollut, mutta mielelläni jätin siivoamisen ammattilaisille.

Suosittelen kyllä palkkaamaan kunnon rakennussiivoojan, heidän jäljiltään ei pölyä juuri jää.
 
Jos siivoatte itse, niin aikaa siinä menee tosi paljon, että tulee kunnolla puhdasta, kuten jo on mainittukin muissa vastauksissa. Me siivottiin itse ja pelkästään ikkunoiden pesussa meni n. 2 päivää. Timpurillamme oli hyvä rakennusimuri, jota saimme käyttää pitkin rakennusaikaa. Tavallisella imurilla (joka meni sitten poistoon) teimme vasta ihan viimeistelyn, kun käytännössä oli jo puhdasta. Ja tosiaan hirveä homma oli pyyhkiä mikroliinoilla kaikki lattiasta kattoon ja seiniin. Eli sanoisin, että kaikkineen itse siivoten menee viikko, tosin eri asia jos saatte vaikka sukulaisia auttamaan. Palkattujen siivoojien hinnoista ja työn laadusta ei ole kokemusta, mutta varmasti löytyy hyviä ja huonoja. Muut rakentaneet osaavat varmaan suositella jotain firmaa teidän paikkakunnalla.
 
Heips vaan raksan keskeltä =)
Nyt on meidänkin raksatyömaa alkanut sitten kunnolla. Louhintaa piti tehdä enemmän kuin ajateltiin, mutta ei voi minkään.
Ensimmäinen oikea homma työmaalla oli naulojen nyppiminen laudoista, vanereista ja kakkosnelosista. Appiukko oli saanut joltain raksatyömaalta noita ISON kasan ja pari ekaa päivää niitä putsasimme. Meinasi jo alkumetreillä rakentamisinto loppua kesken, niin puuduttavaa hommaa se oli =) Appiukko sanoi, että noin 3000? säästettiin noissa puutavaroissa, kun ei kaupasta niitä menty ostamaan. Kas kummaa, heti tuli uutta puhtia naulojen nyppimiseen :)
 
Moi kaikille! Olipa kiva kun löysin samassa tilanteessa olevien palstan ihan sattumalta joten ilmoittaudun välittömästi mukaan :D

Olen kahden tytön äiti 1,5 v ja 3,5 v, asustamme ja olemme alkaneet rakentaa etelä-pirkanmaalle tai en edes tiedä liekö se jo jotain kanta-hämettä.... Siis rakennamme eri paikakkunnalle kuin missä asumme nyt ja raja taitaa kulkea tuossa jossain lähistöllä. Nyt keväällä aloitettu rakentamaan perinteisen ja modernin puutalon välimuotoa määrämittaisesta tavarasta. Yksi rakennusprojekti on 5v takaa, miestä puri joku rakennuskärpänen ja itkun kans jouduin edellisestä kodista luopumaan. Noh, on se jo helpottanut kun on päässyt uutta suunnittelemaan, ihmisethän ne tärkeintä.

Nyt ollaan siinä vaiheessa, et katto on päällä ja tuulensuojalevyt seinis, ikkunat paikoillaan ja villatkin jo seinissä. Nyt isäntä laittelee kelien mukaan joko ulkoverhouspaneeleja tai sisällä hörynsulkumuovia ja pian takantaustaseinäkin pitäisi muurata. Tarkoitus on, että mies rakentaa kaiken vapaa-ajan ja minä on sitten lasten ja koiran kanssa. Nämä muutama kk menny kohtuullisesti, mut epäilen et syksyn loskassa voi olla kotona odottamassa jokusen kerran kiukkuinen eukko :LOL:

Kiva tietää ettei ole yksin ja tuntojaan tänne kirjoittaa!

Sisustussuunnittelijaa olen käyttänyt osittain pintojen suunnittelussa, koska valinnanvaraa on niin miljoonasti ja mulla ei ole mahkuja kiertää kaikkia liikkeitä moneen kertaa miettiessäni mitä haluan (päätöksen teko ei mulle helppoa). Ja perustellut miehellekin siihen sijoitettua rahaa minun säästyneenä aikana ja vaivana (vaik ei mies sitä oikein tunnu käsittävä, et mitä ihmeellistä nyt yksien laattojen yms valinnassa on....)

No joo, muuttamaan päästään joskus ens vuonna ehkä tähän aikaan kun haluisin lasten aloittavat -10 syksyllä sit uudella paikkakunnalla hoidossa.

Hyvää kesää kaikille!

Onko kukaan vielä käynyt asuntomessuilla????
 
Me ollaan tiistaina tod.näköisesti menossa messuille...

En muista mitä viimeks tänne kirjoittanut, mut siis meillä on alkamassa syksyllä Designtalo projekti, messuillakin esillä oleva Hailuoto 153 pohja ja Kaustisen perinteinen ulkoverhous tulossa, tuo Hailuotohan on oikeasti sellai ällö moderni ulkonäöltään, meihin iskee enempi perinteinen ulkonäkö ikkunaristikoineen. Muutto ois joskus maaliskuun lopussa. Ei oo aikaa ja osaamista alkaa itse tekee, tuleehan tuo toki kalliimmaksi, mutta sopi kuitenkin meidän raksabudjettiin.
 
Saako kysyä anskuuuu teidän budjettia? Ihan vain kiinnostaa paljonko tänä päivänä maksavat nuo avaimet käteen-talot? Meidän yläkerta alkaisi olemaan vihdoin valmis! Koti on siis ollut valmiina jo muutaman vuoden, mutta mies teki nyt yläkerran. Kivaa =)
 
moikka , alamme loppuvudesta rakentamaan kaavaalueelle pk seudulle. 152neliö kerros 172neliö. loivaan rinteeseen porrastuksella yksitasoisen talo. budjettina aiomme päästä 1000e/neliö. aiomme ottaa paketin (omapohja) sateelta suojaan ja perustukset ja sisältä itse.

perheeseen kuulu lisäksi mies ja 2 ja 4v lapset.
 
Pitäisköhän minunkin =)

Ollaan pikkuhiljaa aloiteltu omakotitalon rakentamista. Mies tälläkin hetkellä kaivamassa siellä koneella. On nyt lomalla joten päivät on siellä 6-22 tontilla.
Meillä on 3v poika myös.

Tähän mennessä ollaan raivattu tontti, tehty sinne tie, nyt mies kaivaa siellä noita jotain vesijohto ja ilmeisesti maalämpöputkia. Pohjat tekee myös itse.
Talopaketti tulee syyskuussa ja se asennetaan itse kirvesmiehen kanssa. Sisähommia tehdään sit talvella.

Pankissa ollaan jo käyty ja laina on allekirjoituksia vaille valmis. Lainhuudot ja kiinnitykset on hoidettu itse. Ens viikolla mennään tekemään keittiösuunnitelmaa.
Onhan tässä hommaa. Hermoon on jo ottanut näin alussa tuo miehen jatkuva tontilla olo mutta siihen on vaan tottuminen :saint: :D
 

Yhteistyössä