Raskaana olevien influenssarokotukset

otan jos tarjotaan. laskettuun aikaan tosin enää n.5 viikkoa, mutta jos neuvolassa sen vielä saan niin otan. otin edellisessäkin . jos sen odotusaikana ottaa, se suojaa myös vauvan puoli-vuotiaaksi saakka influenssalta. koen niin, et vaikkei normisti flunssa helposti tartukkaan, voi tuo megalomaaninen pöpö iskeä sit juurikin muhun, mut jos se iskee vauvaan, on se sit kurja sekin....
 
En aio ottaa, kun en ole koskaan ennemminkään sitä ottanut ja selvinnyt ihan hyvin. Flunssalta ei voi välttyä muutenkaan. Asiaan ei itselläni vaikuta tuo narkolepsia-pelote, en vain koe tarpeelliseksi koko rokotetta. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Sintu74
Itse en aio ottaa.
Tahtoisin jonkinmoista lähdetietoa fourth giftin mainitsemasta "vauvan influenssasuojasta", koska mulle neuvolatäti sanoi, että rokote SAATTAA parantaa lapsen vastustuskykyä jos rokote annetaan raskauden lopulla. Neuvolatätikin suhtautui tähän vähän epäilevästi, joten... En näe mitään tarvetta miksi minun pitäisi perusterveenä nuorena ottaa kyseistä rokotetta, vaikka raskaus hieman vastustuskykyä heikentääkin.
 
  • Tykkää
Reactions: MrsR ja Sintu74
Tuossakaan ktl:n tiedotteessa ei puhuta, mihin tutkimuksiin tämä "merkittävä suoja" perustuu eli se lähde puuttuu. Toki ymmärrän, että jos odottava äidilla on jokin sairaus (niinkuin tuossa mainitut diabetes, astma yms) niin silloin voi suoja olla paikallaan, kyllähän sen sanoo maalaisjärkikin.

Mutta joo, ei ole tarkoitus takertua :)
 
Olin ensin sitä mieltä että ilman muuta otan, mutta sitten kun tuli taas tämä narkolepsiahässäkkä, niin tulin toisiin ajatuksiin. Mutta ilmeisesti saatavilla on myös toisen niminen rokote, jossa tätä narkolepsiayhteyttä ei olisi havaittu, pitää siis vielä harkita. Ei kyllä influenssan saaminenkaan nyt raskausaikana kuulosta kovin houkuttelevalta...
 
Mie en osaa vielä sanoa, otanko tuon influenssarokotteen. Tänään tuli neuvolassa puhetta siitä, mutta en tiedä siltikään mitä teen, vaikka tuon rokotteen jota annetaan täällä, pitäisi olla turvallinen. Pitää jutella vielä miehen kanssa ja onhan tässä pari viikkoa seuraavaan neuvolaan, jossa sen voin ottaa, jos haluan.
 
Minä olen kolmen aiemman raskauden aikana ottanut rokotukset ja aioin ottaa myös nyt neljättä odottaessani. En niinkään ajattele vaarallisena itse influenssaa vaan sen mahdollisia jälkitauteja, joiden hoitoon tarvitaan antibiootteja ym tujumpaa tavaraa(keuhkoputkentulehdus, keuhkokuume, aivokalvontulehdus jne..).Ei varmasti raskaana ollessa hyvä vaihtoehto.

Meillä yksi lapsista on infektioastmaatikko, joten myös siitä syystä otamme rokotuksen koko perheelle. Jos riski taudin tuloon perheeseen pienenisi.
 
Otan. Perustelut:

"Rokottamalla odottavat äidit ja lähipiiri suojataan myös syntymätöntä lasta. Äidin rokottaminen estää jopa puolet pienten vauvojen influenssatartunnoista. Ne ovat vakavia ja vaativat toisinaan sairaalahoitoa.
Raskaus aiheuttaa immuunipuolustuksessa muutoksia, jotka lisäävät riskiä sairastua vakavaan influenssaan.
Odottaville influenssa voi olla myös vakavampi tauti kuin muille.
Raskauden loppuvaiheessa tervekin äiti joutuu influenssan takia sairaalaan lähes yhtä usein kuin pitkäaikaissairauksia potevat.
Influenssa sairastavien raskaana olevien komplikaatioiden riski on suurentunut. Komplikaatioita ovat ennenaikainen synnytys ja keuhkokuume. Komplikaatioiden riski lisääntyy raskauden edetessä, erityisesti raskauden loppuvaiheessa sairastettu influenssa lisää riskiä vaikeaoireisen viruskeuhkokuumeen osalta." (Lähteet THL ja HUS)
 
Itse saisin työni puolesta mutta olen erittäin ehkä linjalla. Perheestä saa osa ja osa ei niin en tiiä miten kannattais ottaa. Mutta katsotaan. Työn puolesta niiden kanssa aika paljon tekemisissä, et joo!
 

Yhteistyössä