raskauden jälkeinen liikunta

Ihan pienillä kävelylenkeillä alottelin n.3vko:n päästä synnytyksestä,
siis tosiaankin vaan nautin ulkoilmasta hiljakseen kävellen.
Sitte n.1,5kk päästä aloin pikkuhiljaa tekemään jumppaliikkeitä kotosalla.
Nyt on kulunut synnytyksestä reilu 2kk ja kyllä ympärysmitta on pienentynyt samaan kuin ennen raskaaksi tuloa.Tämä siis kolmas lapsi :heart: Ei mulla mitään kiirettä ole ollut päästä samoihin mittoihin,kunhan itteni iloksi treenailen :xmas:
 
Minä kävin kävellä reippaammin jo alle viikko synnytyksestä (linja-auto asemalta sairaalaan, varmaa 1-1,5km)
Mutta viikko synnytyksestä tyttö pääs kotii ja sitte oltiinki viikko sisällä ja sitten alettiin käymään taas lenkeillä mutta rauhallisemmin mitä tuo asemalta sairaalaan...
 
kävely on mustakin ollut se paras liikuntamuoto aluksi. lähdin heti liikkeelle ja yritän kotonakin kävellä mahdollisimman paljon. kaikki kyykistelyt esim. kotitöitä tehdessä ovat myös hyvää liikuntaa. lisäksi keskivartalon lihaksia ja lantionpohjan lihaksia olen harjoittanut heti synnytyksen jälkeisestä päivästä. ihan kevyesti tietysti aluksi, lähinnä pitäen hyvää ryhtiä eri asennoissa. nyt vauva on 11 päivää vanha ja kävelen päivittäin pari kertaa kilomiterin matkan kun vien ja haen keskimmäistä eskarista. munkin mielestä varsinkin aluksi kannattaa pitää mielessä ennemminkin se omasta hyvästä olosta huolehtiminen kuin ne entiset mitat. lainasin kuitenkin kirjastosta kirjan nimeltä entisiin mittoihin 10 viikossa ja mielestäni siellä on ihan hyviä ohjeita/valmiita ohjelmia, joissa on otettu huomioon kokonaisvaltainen kehosta ja mielestä huolehtiminen - ei pelkästään fyysistä treeniä.
 
Kävelylenkit olen aloitellut pikkuhiljaa noin 1-2 viikkoa molemmista synnytyksistä. 1 kk synnytyksestä olen aloittanut Pilateksen ja Bodybalancen. Nämä ovat hyviä minusta koska niissä keskitytään paljon ryhtiin ja syviin vatsalihaksiin. Noin 2,5 kk synnytyksestä olen uskaltautunut Bodypumpiin, mikä minusta tekee hyvää selän ja hartioiden voimille/jumitukselle.
 
3 vkkoa synnytyksestä menin balance tunnille (taji,joogan nja pilateksen sekoitus) ja siitä seuraavalla vkolla (elikkä 4vkonpäästä synnytyksestä) body pumppiin..olin käynyt pump tunneilla vielä kaksi vkkoa ennen synnytystä ja viikkoa ennen balance tunnilla. Kaikkihan riippuu peruskunnosta, omasta jaksamisesta ja synnytksestä (repeekö paikat,sektio yms..)..omankunnon ja tunnon mukaan.. =)
 

Yhteistyössä