Raskaus ja hepatoosi.

Onko kellään ollut arvot koholla? maksa/sappi.
Miten on toimittu? ja edetty asian tiimoilta?

Itselleni eilen otettu verikokeet ja lääkäri yritti soittaa ja en kerenny vastaa ja kun soitin perään niin oli jo kerennyt lähteä |O Hoitaja sanoi kuitenkin , että arvot olivat vähän koholla ja lääkäri palaa asiaan maanantaina.

Nyt en pysty silti olla miettimättä asiaa... Miten tästä eteenpäin? Viikkoja on kuitenkin jo 37+2

Miten teillä muilla on toimittu?

Koitin googlaa ja löysinkin useemman keskustelun, melkein kaikki on lääkitty jos aikasemmilla viikoilla alkanut. Kun taas moni näillä viikoilla on käynnistetty suoraan.
 
"äityli"
Mulla oli osastokaverina 3 vuotta sitten tuollainen tilanne... Aikansa olivat seuranneet kotoa, mutta kun ne arvot lähti nousuun otettiin sairaalaan seurantaan... Sulla jo sen verran noita viikkoja, että varmaankin käynnistävät. Hänellä oli muutama viikko vielä aikaa, mutta kotiin eivät laskeneet ku vauvojen kanssa. Toinen oli samanlainen, jolla ei lääkitys auttanut, niin leikkauksella aikas varhaisilla viikoilla jo vauva leikattiin. Lepäile nyt viikonloppu jos vaan mahdollista maantaina saat varmasti vastauksen.
 
"Mailis"
Mulla nousi tuplaraskaudessa n vkolla 34 (muistaakseni) ja ensin seurailtiin ja kun kutina yltyi sain lääkkeet. Ktg:ssä jouduin käymään usein, peruskontrollikäyntejä oli kerran viikossa ja "väli päivinä" sitten ktg ja labrat.
Käynnistettiin vkolla 38+0.
Kannattaa soitella polille jos kutinaa tulee, sen kanssa ei pysty nukkumaankaan.. ;)
 
Kiitos vastauksista. Tosiaan menin sen takia kokeisiin kun toissailtana raavin nilkkani verille. Eilen illalla myös vatsaa kutisi. Antihistamiinin voin ottaa kutinaan niin saan nukuttua.
Luulen myös , että käynnistykseen tämä taitaa ensi viikolla mennä. Tuskinpa mulle nyt enää mitään lääkitystä annetaan kun jokatapuksessa käynnistämään varmasti joudutaan kun vauva ei saa kasvaa isommaksi kuin esikoinen.
 
Samaista vaivaa olen potenut kaikissa kolmessa raskaudessa. Sietämätön kutina jalkapohjissa ja käsissä. Kaikki raskaudet päätyneet käynnistykseen... Kahdessa viimeisimmässä arvoja alettiin seurata jo hyvissä ajoin. Myös lääkitykset kahdessa viimeisessä raskaudessa aloitettiin kyseiseen vaivaan. Arvot pysyivätkin lääkityksellä hyvinä. Kaksi viimeisintä raskautta on käynnistetty viikolla 38, vaikka arvot olleet ok. Tarkassa seurannassa olen ollut (verikokeita ja kontrollikäyntejä tiheämmin). Vauvan liikkeitä seurailin päivittäin... Ja omien tuntemuksien mukaan sain sairaalassa käydä otattamassa sydänkäyrää... Viimeisimmässä raskaudessa vauvan liikkeet olivat niin vähäisiä, että senkin vuoksi käynnistykseen.
 
kaverilla todettiin 38 viikolla ja leikattiin laskettuna.
normaalisti se synnytys käynnistetään/leikataan just noilla sun viikoilla. outoa onkin miksei tuota sitten tehnty niin. kohtukuoleman riski suurenee hepatoosissa,oli kiva sitten elää pelko persiissä. oli osastollakin jonkinaikaa.
 
Kiitos vastauksista. Keskiviikkona tosiaan täyttyy se rv38 ja taidanpa siis varautua jo henkisesti siihen että käynnistys on edessä. Itseäkin pelottaa tuo kohtukuolema ajatus kamalasti :(
Viime yönä raavin vuorostaan ranteita!!!
 
"äippä-78"
Kirjoitan tätä, koska minun hepatoosini ei todellakaan ole mikään oppikirja tapaus ja tämän vuoksi joudun taistelemaan siittä niin tk:n, neuvolan kuin sairaalankin kanssa.
Tämä on siis jo kolmas raskauteni ja kaikissa näissä on tämä epätavallinen hepatoosi minua nyt siis vaivannut. Tänään minulla on alkanut viikot 20 ja jo silti minun maksa-arvoni ovat kohonneet, kutinaa on ollut jo monta viikkoa mutta sappiarvoni edelleen ovat normaaleissa rajoissa.
Sappiarvoni ovat olleet hyvissä lukemissa myös molemmissa aikaisemmissa raskauksissa ja maksa-arvot siis ainoastaan kohonneet. Silti lääkärit ovat myöntäneet tämän "vian" hepatoosiksi vasta synnytyksien jälkeen. Niin tulee ilmeisesti käymään myös tässä raskaudessa.
Tämä on todella rasittavaa, koska asian jatkuva stressaaminen ja siittä "tappeleminen" näiden "ammattilaisten" kanssa ei varmasti tee hyvää myöskään vauvalle.
Eli jokainen tietää varmasti itsestään ja olostaan sen milloin kaikki ei ole hyvin. Silloin kannattaa kuunnella itseään ja vaatia että asiat tutkitaan ja hoidetaan oikealla tavalla.
Minulla molemmat aiemmat on sektioitu ennen laskettua-aikaa, ilmeisesti varuulta, koska hepatoosissa synnytys on toivottavaa ennen rv 38. Joten tiedän jo sen, että tämäkään raskaus ei tule todennäköisesti jatkumaan pidemmälle kuin aikaisemmatkaan.
Toivottavasti tästä kirjoituksesta on apua toisille, joilla tauti ei etene oppikirjan mukaan.
Olkaa vaan kovana ja vaatikaa että teitä tutkitaan ja hoidetaan kuten pitää.
Ei ne lääkäritkään mitään jumalia ole. :)
 
Neuvoisin sua soittamaan uudelleen sinne ja pyytämään, että joku muu lääkäri katsoo ne arvot vielä ennen viikonloppua!

Itselläni oli kovat kutinat yms. mutta eivät laittaneet mua verikokeisiin, kun kuulemma nahka nyt vain muuten kiristää yms. potaskaa. Lopulta neuvolatäti laittoi lähetteen, kun sanoin, että se vaan nyt pitää laittaa ja sillä siisti. Sappi ja maksa arvot olivat tosi korkealla. Lääkäri soitti heti seuraavana päivänä verikokeista ja piti lähteä välittömästi sairaalaan. Katsottiin vauvan yleisvointi (kuulemma pitää katsoa, että kaikki on hyvin, sillä kohtukuoleman riski on valtava!). Kun kaikki oli ok, niin laitettiin kotio ja seuraavana päivänä uudelleen verikokeisiin. Kun kävin verikokeissa niin olikohan samana iltana vai heti seuraavana päivän aamulla tuli soitti, että välittömästi käynnistykseen seuraavana aamuna ja niinpä sitä sitten vauva käynnistettiin 36 viikolla! En muista tarkalleen arvoja, mutta alat oli joku reipas 500 ja sappi oli muistaakseni jotain reipas 50.

Soita ihmeessä uudelleen ja vaadi, että lääkärit katsovat arvot (paljon ne arvot sitten olivat sulla?)
 
"äippä-78"
Mun arvot on vielä alhaiset, vain 52. Sappiarvot ovat normaalit, ne ei mulla koskaan nousekkaan. Omaan tk:hon sain ajan lääkärille sekä neuvolaan tälle päivälle.
Verikokeissa mä käyn juuri tuon taustani takia 2 viikon välein, mutta muuta kontrollia ei ole eikä kuulemma vielä tarvita. Ensimmäisessä raskaudessa alat olivat ennen leikkausta vaivaiset pari sataa ja toisessa sitten melkein 500. Eli tiedän, että vaikka arvot vielä matalat, ne varmasti vielä nousevat.
Ärsyttää vaan aivan suunnattomasti tuo asenne mihin törmään jo nyt kolmatta kertaa. Koska kaikki ei mene kuin oppikirjoissa, asia ei voi olla niin kuin se on.
Mutta tämän päivän jälkeen jälleen hieman viisaampi. Jos ne sitten ottas enemmän tosissaan äitipolillakin kun sinne lähete tulee tk lääkärin kautta. ;)
 
"Äippä-78"
[QUOTE="äippä-78";24687569]Mun arvot on vielä alhaiset, vain 52. Sappiarvot ovat normaalit, ne ei mulla koskaan nousekkaan. Omaan tk:hon sain ajan lääkärille sekä neuvolaan tälle päivälle.
Verikokeissa mä käyn juuri tuon taustani takia 2 viikon välein, mutta muuta kontrollia ei ole eikä kuulemma vielä tarvita. Ensimmäisessä raskaudessa alat olivat ennen leikkausta vaivaiset pari sataa ja toisessa sitten melkein 500. Eli tiedän, että vaikka arvot vielä matalat, ne varmasti vielä nousevat.
Ärsyttää vaan aivan suunnattomasti tuo asenne mihin törmään jo nyt kolmatta kertaa. Koska kaikki ei mene kuin oppikirjoissa, asia ei voi olla niin kuin se on.
Mutta tämän päivän jälkeen jälleen hieman viisaampi. Jos ne sitten ottas enemmän tosissaan äitipolillakin kun sinne lähete tulee tk lääkärin kautta. ;)[/QUOTE]

Kyllä ne arvot sitten suhteellisen nopeasti nousevat, kun lähtevät nousuun. Eilen mitatut maksa-arvot ovat melkein 160. Kahdessa viikossa ovat arvot siis tuplaantuneet. Sappiarvot edelleenkään eivät nouse, mutta niiden en odotakkaan nousevan. Eivät ole nousseet aiemmissakaan raskauksissa.
Nyt onneksi noiden arvojen nousun, minun pitäisi päästä kontrolleihin äitipolille. Jännittää vain hieman, mitenkä korkealle ne lopulta nousevat. Viikkoja minulla kun on vasta 24+5.
 
"Ihmettelijä"
Itselle tuli aika suurena yllätyksenä, että kohtukuoleman riski seuraa läpi raskauden näissä hepatoositapauksissa. Eli ei ole mitään tiettyä viikkoa milloin riski tulee, se on olemassa koko ajan kun hepatoosi puhkeaa. Myös se tuli yllätyksenä, ettei ole mitään ns. turvallista rajaa olemassa arvoihin ja milloin mennään liian korkealle. Tämäkin kuulemma aivan tapauskohtaista.
 

Yhteistyössä