Raskaus ja migreeni

Miten teillä on migreenilääkkeiden kanssa raskausaikana? Mulla on käytössä Imigran ja kohtauksia tulee n. 1 krt/kk. En ole käynyt nyt neurologilla raskautta suunniteltaessa. Tuo on ollut lääke mikä auttaa jo vuosia ja sen takia ei tarvi lääkäriin mennä.
 
Noita triptaaneja ei suositella käytettäväksi raskausaikana eikä imettäessä.

Itse oon kanssa käyttänyt Imigrania, ja alkuraskaudestakin taisin yhden ottaa kun en viellä tiennyt odottavani. Raskausaikana Panadolia voi käyttää ohjeen mukaan. Monillahan migreeni rauhoittaa raskauden ajaksi. Sitten nesteen nauttiminen auttaa, mua ohjeisti äitiyspolilla kokenut kätilö, että jos migreenikohtaus äityy pahaksi on hyvä ajatus lähteä päivystykseen jossa antavat nestettä suoneen. Auttaa kummasti.

Loppuraskaudesta neuvolalääkäri määräsi Panacodia, joka auttoi mulla. Alkuraskaudesta sitten vaan tuli kärsittyä; raskauspahoinvoinnista en kärsinyt kertaakaan mutta migreenin takia tuli muutamakin päivä oksenneltua :(

Mukavaa ja migreenitöntä odotusta!
 
Ainakin silloin alussa ei auttanut mikää muu kuin Maxalt. Ja sitten Imigran. Millään miedommilla lääkkeillä ei ole mitään apua. Vuosia sitten neurologi kanssa sanoi, että raskauden jälkeen helpottaa. En vielä tietääkseni ole raskaana, mutta yritystä on. En uskalla niitä nyt varmaan käyttää varmuuden vuoksi. Täytyisi varmaan varata neurologi-aika, koska kohtauksen tullessa olen ihan toimintakyvytön ilman täsmälääkettä. Kauhistuttaa Piia Korisevan halvaatuminen migreenikohtauksesta.
 
Kuulostaa ihan tutulta, meikäläisellekään eivät oikein muut kuin täsmät auta. Varmasti hyvä idea käydä neurologin kanssa juttusilla. Ei mullakaan särkylääkkeet tehoa, mutta mitään muuta ei annettu lupa syödä ja jotenkin siitä selvisin kun oli pakko. Keskitin silloin ajatukset vauvaan. Toivottavasti kuuluisit niihin joilta kohtaukset raskauden ajaksi katoavat kun ei niitä kohtauksia kenellekään soisi.

Joo, se Korisevan juttu oli hurja. Monet (myös lääkärit) ovat väheksyneet mulle migreenikohtauksia ja ajattelin josko tuo olisi saanut edes jonkun tajuamaan miten vaikeasta sairaudesta on kyse pahassa migreenissä.

Tuuthan kertomaan sitten mitä se neurologi sulle sanoi? Uutta vauvaa kun toivoisin, mutta kieltämättä nuo migreenit pelottaa.
 
Mullakin puutuu oikea käsi ja oikea jalka. Jalka jää joskus puuduksiin vielä kohtauksen jälkeenkin. Mutta ei toimintakyky vielä ole onneksi niistä mennyt. Juu kerron sitten. Kun saan aikaiseksi varata sen ajan. Neurologi jolla vuosia kävin on lopettanut vastaanoton. Nyt pitäisi keksiä jostain joku uusi (ja kiva) neurologi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sompio:
Mullakin puutuu oikea käsi ja oikea jalka. Jalka jää joskus puuduksiin vielä kohtauksen jälkeenkin. Mutta ei toimintakyky vielä ole onneksi niistä mennyt. Juu kerron sitten. Kun saan aikaiseksi varata sen ajan. Neurologi jolla vuosia kävin on lopettanut vastaanoton. Nyt pitäisi keksiä jostain joku uusi (ja kiva) neurologi.
olisin sinulta kysellyt tuosta puutumisesta? onko sinulla diagnosoitu hemipleginen migreeni?
mulla itselläni on ja neurologi ei suostunut mitään lääkkeitä määräämään kun ne voivat kuulemma pahentaa tuota hemiplegistä migreeniä.
Burana 600 olen migreenini kärsinyt jo vuosia, harmittaa kun en saa lääkitystä tähän. minulla tosin pahimmat oireet tulee enne päänsärkyä, näkökenttä puolittuu ja välkkyy, sitten puutuu sormet,käsi,naama,kaula,jalka aina toispuoleisesti.
raskausaikana migreeni helpotti en saanut kuin yhden kohtauksen alkuraskaudessa, sitten lapsen syntymän jälkeen sain nauttia melkein 4kk ilman migreeniä kunnes se taas iski, ja on ollut säännöllisenä elämässä muutaman kuukauden välein, välillä parikin kertaa kuukaudessa, ja kohtauksien voimakkuuskin vaihtelee, toisinaan mukana on myös oksentelua.
hiukan itseäkin pelästytti tuo korisevan kohtalo, onko asia oiekasti niin että ne joilla migreeni on niin saavat muita helpommin aivohalvauksia? jos joku tietäisi niin olisin kiitollinen.
 
Tutkimusta aiheesta on tehty ja migreeni lisää riskiä aivohalvaukseen ja aivoveritulppaan. En muista tarkkoja prosentteja, mutta jos lisäksi on korkea verenpaine ja käyttää e-pillereitä, riski nousee. Korkein riski on klassista migreeniä sairastavilla, eli jos saa noita auraoireita.
 
Kyllä Lumettoman tieto pitää paikkaansa. Aikamoinen riskiryhmä tässä ollaan :(. Luin siitä juuri lähiaikoina jotain tutkimustietoa, mutta en nyt onnistunut enään sitä lehteä löytämään.
En ole kuullutkaan tuollaisesta hemipleginestä migreenistä. Neurologille kyllä olen tuosta puutumisesta puhunut. Mutta minulla ei ole auraoireita ollut ikinä. Ja ainakin mitä pikaisesti googletin, niin se kai kuuluu oleellisesti. Ja muita ei suvussamme tietääkseni kärsi migreenistä.
Minulla on ääni-, valo- ja hajuherkkyyttä ja oksennan lähestulkoon aina. Pahimpaan aikaan täsmälääke oli joko peräpuikkona tai reiteen pistettävänä. Ja myös pahoinvointilääke. Tabletti ei pysynyt sisällä niin kauaa, että olisi ehtinyt vaikuttaa.
 
Nyt sain vihdoinkin käytyä neurologilla. Olen myös tänä aina plussannut, ja 6. raskausviikko on menossa. Yhtään migreenikohtausta ei raskaana ollessa ole tullut ja päänsärkyä muutenkin ollut tosi vähän.

Imigran on kuulemma ainut täsmälääke, jota voi turvallisesti käyttää raskauden aikana. Kirjoitti minulle myös panadolia vahvemmasta reseptin, että voin kokeilla meneekö särky sillä ohi.

Toivottavasti kuulun niihin onnekkaisiin, joilla raskaus vähentää migreeniä :heart:
 
Sompio, onnea plussauksesta :flower:

Suurimmalla osallahan migreeni hellittää raskausaikana ja näyttäisi siltä että kuulut heihin.

Oli myös kiva lukea neurologin kommentit lääkitykseen.

Onnellista odotusta sinne!
 
Kiitos lumeton :heart:

Silti aion mahdollisimman vähän syödä Imigrania, vaikka turvallista olisikin. Sitä on kuitenkin niin hermoheikko kaiken kielletyn kanssa :D Toivotaan, että sitä ei tarvittaisi ollenkaan :heart:
 
Täällä on ollut clotamiini käytössä ennen raskautta... ja on auttanut... nyt pulassa kun kyseistä lääkettä ei saa käyttää...
imigrania turha edes ajatella, kun tekee entistä pahemman olon... ollut joskus kokeilussa...
nyt yritetään lievittää kipua säännöllisellä elämänrytmillä terveellisellä ruualla ja riittävällä ulkoilulla ja levolla... viimetipassa sitten panadolia, joka ei kyllä valitettavasti mitään auta... katsotaan mitä lääkärit keksii sitten kun migreeni on ollut paripäivää pahana päällä... :(
 
HanTa Mulla kanssa Imigran pari viime kertaa teki tosi huonon olon. Tosin auttoi myös migreeniin. Neurologi määräsi lisäksi pahoinvointilääkkeet. Eli jos paha kohtaus tulee, niin otan Imigranin ja pahoinvointilääkkeen. Toivotaan, että ei tarvitsisi montaa raskauden aikana käyttää.
 
Mulla on migreeniin estolääkitys jota käytin myös raskauden ajan, kun en saa ollenkaan käyttää noita täsmälääkkeitä. Onneksi nykyisin ja raskausaikana on tosi harvoin migreeniä ja niihin lääkityksenä Miranax(naproksenia ja tehoaa nopeammin kuin burana) ja Panacod. Panacodia saa käyttää raskausaikanakin.

jos tästä tiedosta vaikka olisi jollekin apua =)
 
Täällä yksi "migreeni-äiti". Minulla oli niin päin että raskausaikana migreeni katosi kuin tuhka tuuleen samoin koivuallergia. Ei tarvinnut popsia yhtään lääkettä niihin. Normaalisti minulla on vahiontään kerran kuussa migreeni ja tuolloin olen täysin toimintakelvoton. :x

 
Ensimmäistä odottaessani minulla tuli viimeisen kuukauden aikana migreenikohtaus 1-2 kertaa viikossa (normaalisti jopa kaksikin vuotta väliä), verenpaine kohosi vaarallisesti ja neste kertyi. Panadolilla sain kohtauket hallintaan (ihme kyllä). Toisen lapsen kohdalla söin magnesiumia loppuajan -ei tullut suonenvetoja, turvotusta, verenpaineennousua, eikä migreeniä (vasta 2 kk synnytyksen jälkeen). Yritän edelleen pärjätä Panadolilla, jos sattuu tulemaan...
 
Minäkin tuota magnesiumia kokeilin, mun kohdalla vaan ei auttanut :( Panadol auttoi, ihme kyllä, täälläkin.

Paitsi sen jälkeen kun lopetin imetyksen niin koko migreeni villiintyi taas kerran... Neurologin mukaan pitäisi toivottavasti kohta taas asettua kun tilanne rauhoittuu.
 
Hei!

Mulla kolme lasta, nuorimmainen puoli vuotias. Kaikkien lasten raskausaikana olen kärsinyt vaikeasta migreenistä, vanhimmasta taisi olla pahin, nuorimmasta helpoin. Vanhimman lapsen kohdalla migreeni kesti viikolle 24, pahimmillaan migreeniin meni 4 päivää viikosta. Eli mikään ei pysynyt sisällä ja oli kauhean kipeä pää, joskus en voinut kuin itkeä vaan. Välillä sitten tippaan sairaalaan kun menin niin huonoon kuntoon. Nyt tästä nuorimmasta menin heti alkuraskaudesta neurologille siinä toivossa että saisin syödä edes jotain estolääkettä mutta mulle sanottiin ettei mitään täsmälääkkeitä saa syödä. Ainoastaan sain estolääkkeen; triptylin jota kuitenkaan en uskaltanut syödä. Soitin tuosta estolääkkeestä teratologiseen tietopalveluun ja sanoivat että pienellä annoksella sitä voi käyttää mutta totesi sitten että toki se on keskushermostoon vaikuttava lääke, eli tuon toteamuksen vuoksi jätin syömättä koko lääkkeen ja kärsin koko raskausajan migreenistä. Joskus mullakin on ollut tuo Imigran lääkkeenä (siis silloin kun en ole raskaana) mutta kun sitä vuosia käyttää niin ilmeisesti teho heikkenee. Tällähetkellä on Relert jota kyllä suosittelen, tosi hyvä täsmälääke. Kaikista lääkkeistä mitä syötte raskausaikana kannattaa ensin soittaa teratologiseen tietopalveluun ja kysyä sieltä. Siellä on oikein ystävällinen ja asiantunteva palvelu.

Sitähän se neurologi myös sanoi että kannattaa harkita hyödyt ja haitat raskauden aikaisessa lääkityksestä, eli miettiä kumpi on pahempaa sikiölle; virua kolme päivää päänsäryssä eikä voi syödä ja juoda mitään tai ottaa yksi täsmälääke ja kohtaus menee sillä ohi. Itsestäni vaan tiedän sen ettei minun migreeni mene yhdellä täsmälääkkeellä ohi joten ei auttanut kuin kärsiä vaan. Ja vain migreenipotilas tietää kuinka kauheaa se on.
 
Migreeniäiti minäkin ja olen kyllä syönyt raskauden aikana sekä täsmälääkettä triptyliä että kohtauksiin imigrania ja ihanan terveitä lapsia olen saanut. Lääkkeitä olen käyttänyt, koska gynekologinikin sanoi että lapsen kannalta on vähäisempi vaiva ottaa lääke ja olla kunnossa kuin kärsiä monta päivää putkeen tuskissaan. Eli jos äiti on kunnossa silloin myös vauvalla kaikki hyvin, mutta myös toisin päin. Äidin kärvistellessä ei vauvallakaan ole hyvät oltavat. Uskoin tuota puhetta ja mitään ongelmia ei kyllä ole ollut.
 

Yhteistyössä