raskaus ja migreeni

Ihmettelen tässä sellasta asiaa että onko jollakulla raskaus vaikuttanut migreenin laatuun? Mulla on normaalisti auraton, tyyppillisesti kivulias migreeni ja nyt se onkin muutaman kerran ollut aurallinen ja kivuton. Niitäkään mulle tuttuja kohtauksia ei ole juuri ollu.
Siitä olen kuullut että raskaus voi laukaista tai lopettaa, mutta että oireet muuttuvat.
Miehellä on aurallinen ja hän tiesi heti kertoa mistä kyse kun ihmettelin ensimmäisellä kertaa sitä ilmiötä.
 
SEE
Mulla ennen raskautta voimakkaat aurat ja jos ei kerenny lääkettä ottamaan heti kun aurat alkoi niin sitten iski tajuton päänsärky ja oksu. Nyt raskaus aikana olleet aurattomia, päänsärky ja sitä kautta oksennus tulleet yhtääkkiä ilman mitään ennako-oireita. Kylläkin mun migreenit loppu tossa viikolla 14 sitä ennen oli n. 1krt viikko.
 
Mulla on normaalistikin aurallinen migreeni, mutta selvästi näköhäiriöt on jokaisessa kolmessa raskaudessani pahentunut. Eniten migreenikohtauksia on ollut toisella kolmanneksella ja pahimmillaan ne on kestänyt kaksikin vuorokautta kun ei voi vahvoja lääkkeitä käyttää, normaalisti käytän Almogran-merkkistä. :( Useimmilla kuulemma migreeni helpottuu raskausaikana, mutta onpa meitä epäonnekkaita poikkeuksiakin näköjään. :hug:
 
Mulla normaalisti auraton migreeni. Luokiteltu vaikeaksi.
Nyt näyttäisi siltä että normaalisti estolääkityksen ja täsmälääkityksen ja usein vielä kipupiikin vaativa migreeni on raskauden myötä
lieventynyt melkein olemattomaksi =)
Pari melko pahaa kohtausta on ollut, muttei mitään verrattuna aikaisempaan.
Todella toivon, että raskauden jälkeen tilanne pysyisi edes tälläisenä.
Olen nyt n.viikolla 17 ja viimeviikolla oli paripäivää taas vähän pahempi
kohtaus, mutta kuitenkin melko inhimillinen.
Mulla näitä varmaan on kyllä loppuun asti, kun vieläkin tullut :ashamed:
 
Minulla on ollut ihan pienestä pitäen vaikea migreeni, esioireita on kyllä ollut mutta en sanoisi niitä aura-oireiksi. Estolääkitystä kokeilin jonkin aikaa, mutta koska se ei mielestäni tuntunut auttavan, jätin sen pois. Nykyään otan kohtauksiin imigranin injektion, ja se on toistaiseksi ollut tosi tehokas apu. Vähän kyllä pelotti silloin raskauden alkuvaiheessa, että mitä tuleman pitää, kun ei noita imigraneja ole juurikaan raskaana olevilla tutkittu enkä siksi halua niitä tässä elämäntilanteessa käyttää. Yhden melkoisen lievän migreenikohtauksen sain ensimmäisen kolmanneksen aikana, mutta sittemmin kohtaukset ovat hävinneet kokonaan. Nyt on rv 28. Ihan perus-päänsärkyjä saan toisinaan, mutta se on pientä kun ei tarvi migreenistä kärsiä. Että täällä on ollut onni matkassa! Toivottavasti muillakin! :hug:
 
Mulla kävi itse asiassa niin että ykkösen odotuksen aikana ja syntymän jälkeen sain kahden vuoden sisällä yhden ainoan migreenikohtauksen! ONNEKSI, kun ei raskauden aikana voi lääkitä. Tulihan se sitten takaisin, mutta nyt odottaessani tätä kakkosta migreeni on taas kadonnut =) ja toivottavasti pysyykin poissa!
 
Huh huh, täällä ollaan sittenkin hengissä. Huomasin ketjun ja ajattelin kirjoittaa omasta tuoreesta kokemuksesta.

Kärsin siis myös migreenistä, joka alkaa aina esioireilla, joita on aistien herkistyminen ja joskus näköhäiriöt. Pahimmillaan menee sitten oksenteluksi, mutta migreenilääke ja yhden yön nukkuminen auttaa.

Nooh, torstai-iltana huomasin taas kohtauksen alkavan ja mietin hirmuisesti mitä teen kun olen raskaana viikolla 12+1 ja en ollut miettinyt tätä sitä ennen. Otin sitten yhden 1g panadolin ja menin nukkumaan. Oksennus kuitenkin tuli mutta onneksi nukahdin sen jälkeen. Aamulla olo oli ihan ok. Oksensin taas mutta laitoin sen raskauspahoinvoinnin piikkiin kun en tuntenut olevani kipeä ja olen tuosta pahoinvoinnista kärsinyt joka päivä. Iltapäivällä särky tulikin takaisin ja huono-olo myös. Sinnittelin kotona iltaan asti, välillä torkkuen pimeässä huoneessa ja hereillä ollessa tuli itku kun päähän sattui niin kovasti. Mies oli lähdössä iltatöihin mutta sai peruttua vuoron kun olin jo ihan hysteerinen etten haluaisi olla yksin. Lähdettiin sitten illalla kymmenen aikaan päivystykseen että saisin jotain lääkettä. Oksetelukaan ei loppunut vaikka vatsa oli ihan tyhjä. Siellä sitten sattuikin olemaan järkyttävät jonot joissa olisi kestänyt todennäköisesti melkein aamuun asti. Olin niin huonona etten jaksanut istua ja odottaa että halusin lähteä kotiin. Tuntui että olin niin väsynyt että nukahtaisin pian. Näin kävikin ja heräsin aamulla kauheaan nälkään =) Mulla on maanantaina eka neuvolalääkäri ja kysyn sitten ohjeita miten toimia ja mahdollisia lääkkeitä. Tuo oli aika karmea kokemus. Paljon pahempi ja pitempi kohtaus kun koskaan aiemmin :/
 
Mulla oli tämän raskauden alussa kanssa kova migreenikohtaus, johon liityi kaikkea muutakin. Verenvuotoa, kuume ( usein nousee migreenissä mulla ) ja kova alavatsakipu mm. Yritin päivystykseen, mutta totesivat vuotoon että kesken menee jos mennäkseen ja migreenille ei voida tehdä mitään ja alavatsakipuun ota panadolia :(
Itketti ja pelotti ihan kamalasti. Käännyttivät kotiin, kun sanoivat että niin pitkä jono, että varmasti menee aamuun ennekuin pääsee lääkärille asti.
Seuraavana aamuna soitin sinne ja kysyin että joko sinne pääsee ja sanoivat että tule, jos kerran vielä jatkuu.
Vatsakivun takia otetiin verikokeita ja muita kokeita. Mitään ei löytynyt, muuta kun että verenpaine oli korkea.
Migreeniin oli ehdoton ettei mitään muuta kun yrittää panadolilla tai panacodilla pois.

Neurologilta kyselin jo ennen raskautumisyritystä mitä voi ottaa ja se sanoi ettei yhtään mitään ja panadolit ja codit ei migreeniin auta :(

Kuitenkin otin sitten panadolia sallitut annokset ja yritin nukkua jääpussi päässä kohtausen pois ja kumma kyllä se vähän auttoikin.

Muutekin olen huomannut että mulla toimii lisäunet alkavan kohtausen ehkäisynä raskauden aikana. Normaalisti ei tarvitse sellaista haaveilla.

Niille joilla kohtaukset on muuttaneet muotoaan, pahentuneet tai muuten lisääntyneet..voimia jaksaa raskauden aika :hug:
Toivottavasti tilanne normalisoituu teillä raskauden jälkeen.
 
Mulla on yleensä ollut kohtauksia 1 - 2 krt kuukaudessa ennen raskautta. Täsmälääkkeet ainoastaan auttaneet. Nyt raskauden 4. ja 5. kuukausi päänsärkyä joka toinen viikko ja heti 4 - 5 pv putkeen. Ja aina kipeimmillään olen oksennellut parikin päivää putkeen niin ettei mikään pysy sisällä. Mitkään parasetamolit tai panacodit eivät todellakaan auta.

Oletteko huomanneet onko teillä verenpaine noussut päänsärkyjen aikana? Mulla on nimittäin alkanut verenpaine oleen koholla, varsinkin silloin kun pää on kipeimmillään. En tiedä johtuuko se migreenistä vai aiheuttaako verenpaine migreeniä... Luulisin että migreeni sitä nostaa, koska paineet laskeet kun pää on "normaali".

Onko kellään raskauden aikaista kokemusta estolääkkeistä? Mulle annettiin äitipolille aika, että katsovat onko tarpeellista aloittaa estolääkitys, joka pitäisi sekä verenpaineen kurissa että päänsäryt poissa. Pelottaa vaan alkaa syömään tuollaisia lääkkeitä, jos siihen päädytään. Toisaalta olisi aivan ihanaa, jos oireista pääsisi eroon...

Että mulla ei ainakaan vielä ole migreeni helpottanut, alkaa tuntumaan jo niin epätoivoiselta, että se ei helpotakaan.... :(
 
Minulla on auraton migreeni ja vuosia oli todella hankala ja söin beetasalpaajaa estolääkkeenä joka toimi loistavasti! Ennen raskautta olin yli vuoden ilman estolääkitystä ja kohtauksia oli harvakseltaan! Nyt alkuraskaus oli oireetonta aikaa, mutta kuinkas ollakkaan muutama vko sitten alko olen rajuja kohtauksia monta krtaa vko ja sama jatkuu edelleen nyt vkolla 16+5.Olen ajatellut, että kysyn mahdollisuutta estolääkkeesen ja mielelläni ottaisin sitä samaa vanhaa tuttua emconcoria jos vaan mahdollista.Sienna74 sinulle suunniteltu lääke on varmaan myöskin beetasalpaajaa tai kalsium estäjää! Jostain luin, että näitä lääkkeitä vois turvall.jopa raskaus aikana käyttää, mutta olen myös kuullut että vahva magnesium valmiste voisi toimia "luonnonmukaisempana"kalsium estäjänä ja apteekista saa ainakin jotain vahvaa magnesiumia jota myös olen ajat.kokeilla jos en muuta apua migreeniin saa!
 
Googletin tuon lääkeaineen ja tuoteselosteessa sanottiin: Raskaus

Bisoprololilla on farmakologisia vaikutuksia, jotka voivat aiheuttaa haitallisia vaikutuksia raskauden aikana ja sikiölle/vastasyntyneelle. Beeta-adrenoreseptorisalpaajat heikentävät istukan läpivirtausta, mikä voi aiheuttaa sikiön kasvun hidastumista, sikiön kuoleman, keskenmenon tai ennenaikaisen synnytyksen. Haittavaikutuksia voi ilmetä sikiössä tai vastasyntyneessä (hypoglykemia ja bradykardia). Jos beeta-adrenoreseptorisalpaajahoito on välttämätöntä, on suositeltavaa käyttää beeta-1-selektiivisiä salpaajia.

Bisoprololia ei tule käyttää raskauden aikana muutoin kuin selvästi välttämättömissä tapauksissa. Jos bisoprololihoito katsotaan välttämättömäksi, kohdun verenvirtausta ja sikiön kehitystä on seurattava. Jos hoidosta on haittaa raskauden aikana, vaihtoehtoista hoitoa on harkittava. Vastasyntynyttä on seurattava tarkkaan. Hypoglykemian ja bradykardian oireet tulevat yleensä esiin ensimmäisten kolmen elinpäivän aikana.

Joten kyllä tuo estolääkitys tuntuu entisestään vastenmielisemmältä. Ennemmin kärsin itse kuin otan tuollaisia riskejä....
 
googlettakaa raskaus ja migreeni ja sitten se eka linkki niin löytyy tietoa noista lääkevaihtoehdoista migreenin estoon ja hoitoon!!! Todellakin beetasalpaajista on jokin vaihtoehto jonka ei ole raportoitu aiheuttavan sikiölle vaaraa ja plaap plaap...
 
Googletin sen ja se estoääke josta puhuin, minkä se neurologi mainitsi oli just se metoporol (en tiedä menikö oikein, mutta sinnepäin ).
Eli sitä voi käyttää raskaanakin, mutta tosiaan jos migreeni ihan mahdoton eli viikottainen.

Mulla oli verenpainelääkkeitä ennen raskautta pariakin versiota, just emconcor ja toisen nimeä en muista, mutta niitä ei saanut raskaana käyttää. Estolääkkeenä oli joskus parivuotta takaperin myös epilepsiassa käytetty lääke, jonka nimeä en muista, mutta se oli tosi
tujua. Sitä mieluummin käytettiin kolmen kuukauden kuurina. Oli tehokas kyllä siihen tilanteeseen. Sekään ei käy raskaana.

Mulla korkeat verenpaineet, vaikka olen ihan normaalipainoinen jne.
Sitä opiskeluaikoina seurailtiin viikottain pahimmillaan.

Raskaana yllätys, yllätys paineet todella hyvät. Näin hyviä ei mulla ole ollut aikoihin ja ilman mitän lääkettä !
Silti neuvolatäti pyysi seurailemaan vähän kotona tilannetta.
Mulla kyllä nousee verenpaineet jo pelkästä mittaustilanteesta.
 
Minä sain ensimmäisen migreenikohtaukseni varhaisessa teini-iässä: oli ihan tyypillinen migreenikohtaus: ensin näköhäiriöt (näkökenttäpuutos->sahalaitakuvio) ja sitten päänsärky ja pahoinvointi. Tuon jälkeen noita kohtauksia tuli todella harvoin, ehkä jotain alle 10 yhteensä ennen ensimmäistä raskauttani.
Raskauden aikana sitten, toiselta kolmannekselta alkaen, migreenikohtauksia alkoi tulla aina useammin ja useammin. Alkoivat aina näköhäiriöllä, mutta päätyivät vain lievään päänsärkyyn ja väsymykseen. Joskus viimeisellä kolmanneksella kohtauksia saattoi olla jo päivittäin :/ , tässä vaiheessa päänsärky jäi kokonaan pois: tuli vain näköhäiriö ja sen jälkeen aavistuksen heikko olo. Kohtaukset loppuivat synnytykseen.
Nyt olen toista kertaa raskaana, viikolla 20, ja kohtauksia on ollut jo muutama. Nimenomaan aurallinen migreeni lisääntyy raskauden aikana, auraton yleensä helpottaa. Kaiketi tähän auralliseen ja päänsäryttömään versioon ei mitään lääkettäkään ole, neuvolalääkäri vain pyöritteli päätään. Tosi kiusallista silti, ei oikein uskaltaisi auton rattiin tms. kun näköhäiriö voi yllättää milloin vaan.
 
Tuo selvensi mullekkin, miksi nämä kohtaukset huomattavasti inhimillisempiä. Kiitos tiedosta.

Niin, mulla just auraton migreeni.

Kuuluko tuohon auralliseen myös ne halvaus oireet ?
Tutun tutulla on sellaisia kohtauksia missä halvausoireita
ja kuulostavat pahalta. Taisi olla myös näköhäiriöitäkin.
 
Auralliseen migreeniinhän voi kuulua monenlaista ennakko-oiretta. Mullakin pari kertaa on ollut toinen käsi jotenkin heikon tuntuinen jne. Muistaakseni juuri noita halvausoireitakin voi auralliseen migreeniin liittyä. Jotenkin pelottavia nämä neurologiset oireet kyllä, vaikka ovat kaiketi vaarattomia :/ .
 

Yhteistyössä