raskaus ja verensokeri. osaisko joku neuvoa?

  • Viestiketjun aloittaja "sokeri"
  • Ensimmäinen viesti
"sokeri"
Mittasin aamulla kahden tunnin kuluttua aamupalasta verensokerini ja se oli 3.8. Äsken mittasin verensokerin taas ja se oli 8.3. Tätä toista mittausta ennen söin kaksi tuntia aiemmin voileipää, ison viinerin ja join tuoremehua (tänään olen ollut reissussa ja kylässä ja siksi lounas oli tuollainen, ei vastaa normaalia lounastani). Alkoi itseä hieman huolettaa että onko nuo mun sokeriarvot ihan sekaisin...kaiken lisäksi olen 20.viikolla raskaana. Osaisko kukaan terveydenhoitaja tms. vähän neuvoa mua?
 
viieras
Sinulla on ollut tosi hiilihydraatipitoinen ateria, jossa on vielä paljon nopeita hiilihydraatteja. Tuo 8.3. En sanoisi että 8.3 on hälyytävän korkea, mutta korkeahko kuitenkin. Vaikutaisi siltä, että noin paljon nopeita hilihydraatteja kerralla ei sovi sinulle enää. Tuosta ateriasta olisi voinut jättää sen ison viinerin kokonaan pois ja uskon että verensokerisi olisi ollut huomattavasti erilaisempi.

Oletko saanut mittarit neuvolasta? Oletko jo seurannassa? Miksi yleensäkin mittasit verensokeriasi? Jos et ole seurannassa, on hyvä mainita noista arvoista ja pääset sokerirasitustestiin ja mahdolliseen seurantaan. Jos olet jo verensokerimitauksessa raskausdiabeteksen takia, kirjoita muistiinpanoihin ylös miten tuo 8,3 verensokeri on tullut. Voithan sitten tehdä itsekin testauksia ja tarkitsaa, miten esim. tuoremehu vaikuttaa verensokerisi. Jos se nostattaa sitä, niin tuoremehu sitten pannaan tai ainakin vähennät sen juomista huomattavasti. Yksittäiset korkeat verensokeriarvot eivät haittaa kunhan pitkällä aikavälillä verensokeri pysyy kuitenkin suurinpiirtein tasaisena.
 
piupo
Verensokeri mitataan tunti syömisen jälkeen. Viineri ja tuoremehu on kyllä sellainen yhdistelmä, että verensokeri on todennäköisesti ollut yli 10 tunti syönnistä. Nyt loppuraskaus tiukalla ruokavaliolla ja puhu asiasta neuvolassa, ellet ole jo seurannassa.
 
Raskausdiabeteksessä arvot mitataan juuri ennen syömistä ja 1tunti syömisen lopettamisen jälkeen. Ennen syömistä arvon pitää olla alle 5,5 ja tunti syömisen jälkeen maksimissaan 7,8.
Tässäkin on eroja -täällä Itäisessä Suomessa ohjeistus on aamulla paastoarvo ja arvot tunti ruokailun jälkeen. Jos vielä 2 tuntia syömisestä on noin korkea niin pielessähän tu on. Siinä tunnin kohdalla pitäs olla korkeimmillaan, ja kuinka korkealla se on sitten ollutkaan jos on kahden tunnin päästä ollut 8.3?
Viime viikolla äitipolin diabeteslääkäri neuvoi että kahden perättäisen päivän huonosta arvosta samantien yhteys äitipolille.
 
Owl
Tuoremehu kokonaan pois. Näin neuvottiin minua sairaalassa, kun yksi aamu-arvo pomppasi huippuihin.
Tuoremehu on kuulemma kaikista pahin. Sisältää sokeria aivan jumalattoman määrän,
jotkin jopa 44palaa litrassa.
 

Yhteistyössä