Raskaus ja virtsaputkioireyhtymä (sekä muut virtsaongelmat)

Hei!

Mahtaako täällä kirjoitella henkilöitä, joilla on ollut ongelmia virtsaelinten seuduilla? Tahtoisin kuulla rehellisiä kokemuksia vaivoistanne sekä raskauden vaikutuksista niihin.

Olen itse 22-vuotias nainen, ja sain diagnoosiksi tähystyksessä virtsaputkioireyhtymän. Tämä tarkoittaa siis selittämätöntä kipua virtsaputken seudulla. Itselläni oireina ovat muun muassa päivittäiset kivut alapäässä, virtsaamisen koskeminen ja jatkuva vessahädän tunne. Oireet kulkevat melko aaltomaisesti kuukautiskierron mukaan, yleensä ovat pahimpina ovulaation aikana sekä hieman ennen kuukautisia. Vaiva vaikuttaa elämääni sen verran, että jatkuvasti mietin esimerkiksi menemisiäni kipujen kannalta.

Oma vaivani oli teini-iässä seksielämän alettua todella kivulias, mutta hellitti, kun aloitin pillereiden syönnin. Viimevuotisen eron jälkeen en ole pillereitä syönyt, minkä takia vaiva on pahentunut taas huomattavasti. Parin kuukauden päästä on uusi lääkärikäynti, siellä toivottavasti selviää lisää.

Tahtoisin kuitenkin kuulla kanssasisariltani hieman kokemuksia. Onko oireilu pahentunut tai hellittänyt raskausaikana, vai onko se jopa estänyt lastentekohaaveet tykkänään? Itselläni jossain vaiheessa olisi toiveissa lapsi, kaksi tai kolmekin, joten huoli oireiden haittaavuudesta mietityttää aikalailla.

Olen kiitollinen kaikista jaetuista kokemuksista. :)


Tällainen pirteä eka postaus, toivottavasti jatkossa voin palata tänne iloisemmissa merkeissä.
 

Yhteistyössä